miercuri, 20 ianuarie 2010
Inchidere contabila a unei luni
Este important ca la fiecare inchidere contabila sa verificam si sa analizam urmatoarele aspecte, pentru a ne asigura ca am respectat intocmai cadrul legal ce sta la baza situatiilor financiare:
*Inchiderea veniturilor si cheltuielilor:
1.Rulajul creditor al clasei 6 de cheltuieli trebuie sa fie egal cu rulajul debitor 121 "Contul de profit si pierdere";
2.Rulajul debitor al clasei 7 de venituri trebuie sa fie egal cu rulajul creditor 121 "Contul de profit si pierdere";
3.Trebuie sa tinem seama in analiza rulajelor de mai sus si de influenta contului 711 "Variaţia stocurilor" ce se foloseste in activitatea de productie;
4.Conturile de venituri si cheltuieli trebuie sa prezinte sold 0 la sfarsit de luna, fara nici o exceptie, rezultatul lor net reflectandu-se in soldul contului 121.
*Inchiderea TVA-ului:
1.In urma inchiderii TVA-ului va rezulta TVA de plata sau TVA de recuperat, ce va fi prezentat in declaratia 300;
2.Conturile de TVA 4426 "Taxa pe valoarea adăugată deductibilă" si 4427 "Taxa pe valoarea adăugată colectată" nu prezinta sold la sfarsit de luna, rezultatul lor net reflectandu-se in soldul conturilor 4423 "Taxa pe valoarea adăugată de plată" SAU 4424 "Taxa pe valoarea adăugată de recuperat", dupa caz.
3.Se verifica jurnalele de vanzari si cumparari - codul de TVA sa fie completat corect, baza de impozitare totala inmultita cu procentul de TVA sa rezulte TVA-ul inscris in jurnal la coloana corespunzatoare, sa exista concordanta intre jurnale si fisele de cont TVA;
*Analiza soldurilor din balanta contabila analitica, cu intocmirea componentei detaliate a fiecarui sold de cont;
*Analiza rulajelor conturilor de venituri si cheltuieli comparativ cu luna anterioara, cu aceeasi luna a anului trecut si cu bugetul pentru semnalarea eventualelor inadvertente sau deviatii, precum si clasificarii eronate ale operatiunilor pe conturile de venituri si cheltuieli;
*Completarea registrului "Carte Mare";
*Completarea Registrului Jurnal;
*Completarea Registrului de Evidenta Fiscala (platitorii de impozit pe profit);
*Efectuarea reconcilierilor:
1.Inregistrari contabile cu documente justificative, contracte si extrase de cont;
2.Reconcilierea amortizarii si deprecierii: rulajul debitor al conturilor din clasa 68 trebuie sa fie egal cu rulajul creditor al conturilor din clasa 28;
3.Reconcilierea stocurilor: totalul valoric al fiselor de magazie pe intrari, iesiri si sold pentru fiecare categorie de stocuri trebuie sa fie egal cu rulajul debitor al categoriei de stocuri pentru intrari, cu rulajul creditor al categoriei de stocuri pe iesiri si cu soldul fiecarei categorii de stocuri pentru reconcilierea de sold valoric;
4.Furnizorii neachitati se reconcilieaza cu facturile fizice neachitate si se confirma scadentele de plata conform termenelor de plata inscrise in facturi sau contracte;
5.Clientii neincasati se reconcilieaza cu facturile fizice neincasate si se confirma scadentele de incasat conform termenelor de incasare inscrise in facturi sau contracte;
6.Se reconcilieaza statul de salarii si contributiile angajatilor si angajatorului cu soldul/rulajul lunar al conturilor de salarii din balanta contabila analitica;
7.Se reconcilieaza conturile de trezorerie cu documentele fizice: extrase bancare, in cazul conturilor de banca, registre de casa, in cazul conturilor de casa. La final se verifica contul 581 "Viramente interne" care de regula nu trebuie sa prezinte sold.
*Efectuarea inventarierii (in cazul in care efectuati inventarul intermitent).
Pe langa aspectele de mai sus, este recomandat cu ocazia intocmirii situatiilor financiare obligatorii semestriale si anuale sa se efectueze si:
*Confirmari de sold catre clienti si furnizori;
*Completarea Registrului Inventar la sfarsit de exercitiu financiar;
*Inventarierea tuturor elementelor de activ si pasiv si inregistrarea rezultatelor acesteia;
*Repartizarea profitului sau reportarea pierderii din exercitiul financiar curent in exercitiul financiar urmator,unde se si inregistreaza contabil;
*Redeschiderea noului an si introducerea soldurilor initiale la sfarsit de exercitiu financiar.
Modele Fisa post - Contabilitate
Fisa de post CONTABIL JUNIOR
· Efectuarea tuturor inregistrarilor contabile primare, curente ale activitatii companiei.
· Indosarierea cronologica si arhivarea documentelor primare, a contractelor, a confirmarilor de sold, a corespondentei si a altor documente financiar-contabile.
· Efectuarea componentelor de sold lunare pentru conturile contabile din balanta lunara.
· Efectuarea periodica a confirmarilor de sold cu partenerii (client, furnizori, banci).
· Pariticiparea la efectuarea inventarului anual.
Experienta necesara:
· Absolvent al unui Liceu cu profil economic / student intr-o Universtitate cu profil economic;
· Experienta 2 ani in domeniul financiar , insumand bune cunostinte contabile pe anumite segmente ale activitatii financiar-contabile;
· Cunostinte bune de MSOffice, cunoasterea buna a unui program de contabilitate reprezentand un avantaj;
Profil:
· Bune cunostinte profesionale financiar-contabile;
· Viteza de prelucrare si introducere a datelor;
· Capacitate buna de organizare si atentie distributiva;
· Capacitate de comunicare;
· Capabil de a lucra cu date limite, sub stres, program prelungit;
· Personalitate integra;
Responsabilitati:
· Responsabil cu introducerea corecta a documentelor primare in sistemul software contabil;
· Responsabil cu indosarierea cronologica a tuturor documentelor si actelor financiar-contabile;
· Responsabil cu respectarea procedurilor financiar-contabile interne;
· Responsabil asupra componentei clare si corecte a conturilor contabile la sfarsit de luna;
· Cooperarea alaturi de Contabilul Senior asupra corectitudinii informatiei prezentate in Situatiile Financiare;
· Responsabil pentru intocmirea raportarilor interne solicitate de Contabilul Senior;
_________________________________________
Fisa de post CONTABIL SENIOR
Obiectiv:
· Sa verifice si sa analizeze din punct de vedere legal si al corectitudinii de clasificare toate inregistrarile contabile ce stau la baza intocmirii balantei contabile si a contului de profit si pierdere.
· Sa efectueze inregistrarile contabile complexe si/sau exceptionale, precum si inregistrarile contabile aferente inchiderilor lunare/anuale.
· Sa urmareasca existenta contractelor incheiate cu partenerii (clienti, furnizori, banci etc) si respectarea prevederilor contractuale din punct de vedere financiar-contabil.
· Sa completeze Registrul Jurnal, Registrul Inventar, Registrul de Evidenta Fiscala.
· Sa sustina activitatea Contabilului Sef prin analiza asupra conturilor din balanta companiei si prin analiza veniturilor si cheltuielilor.
· Sa puna la dispozitia Contabilului Sef toate informatiile necesare pentru intocmirea diverselor rapoarte interne si/sau externe.
· Sa participe activ la controlul exercitat asupra activitatii contabililor junior atat din punct de vedere financiar-contabil, cat si legislativ.
Experienta necesara:
· Absolvent licentiat al unei Universtitati cu profil economic;
· Experienta minim 5 ani in domeniul financiar , insumand bune cunostinte contabile si legislative;
· Experienta de minim 2 ani intr-o pozitie de Contabil Senior, in care sa fi avut ocazia sa analizeze financiar-contabil si legislativ activitatea companiei pana la nivel de balanta si/sau bilant;
· Cunostinte foarte bune ale unei limbi straine de circulatie internationala;
· Cunostinte foarte bune de MSOffice, dar si in programe financiar-contabile specializate la nivel avansat, insemand acele programe ce au incluse si module de analiza financiara si raportare financiara;
Profil:
· Foarte bune cunostinte profesionale financiar-contabile si legislative;
· Organizat si Analitic – sa poata contribui la gasirea unor solutii simple/complexe si rapide pe problemele contabile si fiscale;
· Capacitate de comunicare;
· Capabil de a lucra cu date limite, sub stres, program prelungit;
· Personalitate integra;
· Capacitatea de a avea atentie distributiva.
Responsabilitati:
· Cooperarea cu superiorul direct (Contabil Sef) privind respectarea corecta a cerintelor financiar-contabile pana la nivel de balanta si/sau bilant;
· Responsabil cu intocmirea Declaratiilor catre autoritati si a Situatiilor financiare semestriale si anuale (bilant, cont de profit si pierdere etc);
· Responsabil cu intretinerea unor bune relatii cu tertii: beneficiari, banci, furnizori;
· Cooperarea cu superiorul direct (Contabil Sef) pentru mentinerea unui cadru legal corect adecvat activitatii companiei;
· Cooperarea cu superiorul direct (Contabil Sef) pentru urmarirea respectarii procedurilor financiar-contabile interne;
· Responsabil pentru intocmirea raportarilor interne solicitate de Contabilul Sef;
___________________________________________
Fisa de post DIRECTOR FINANCIAR
· Sa supervizeze Departamentele Financiar, Contabil, Departamentul de Analiza Financiara si cel de Audit Intern.
· Sa sustina activitatea Directorului General prin analiza financiara privind costurile si profitul companiei, sa traseze impreuna cu acesta strategia financiara, fiscala si economica a companiei.
· Sa puna la dispozitia Directorului General toate informatiile necesare pentru deciziile manageriale in raport cu actionarii companiei, clientii, furnizorii, bancile sau alte entitati juridice in conformitate cu legislatia financiara in vigoare.
· Sa participle activ la eficientizarea folosirii resurselor, la construirea bugetului si la implementarea si desfasurarea cost controlului.
Experienta necesara:
· Absolvent licentiat al unei Universtitati cu profil economic;
· Diploma ACCA sau MBA;
· Experienta minim 7 ani in domeniul financiar , insumand bune cunostinte contabile, de analiza financiara, cost control si raportari financiare;
· Experienta de minim 2 ani intr-o pozitie de middle management, in care sa fi avut ocazia sa coordoneze atat activitatile financiar-contabile, cat si o echipa de specialisti;
· Cunostinte foarte bune ale unei limbi straine de circulatie internationala;
· Cunostinte foarte bune de MSOffice, dar si in programe financiar-contabile specializate la nivel avansat, insemand acele programe ce au incluse si module de analiza financiara si raportare financiara;
Profil:
· Foarte bune abilitati manageriale si un bun leader;
· Organizat si Analitic – sa poata gasi solutii simple/complexe si rapide pe problemele contabile si fiscale;
· Capacitate de comunicare;
· Capabil de a lucra cu date limite, sub stres, program prelungit;
· Personalitate integra;
· Capacitatea de a avea atentie distributiva.
Responsabilitati:
· Responsabil asupra tuturor aspectelor legate de contabilitate, taxe si legislatie financiara;
· Responsabil cu pastrarea relatiilor cu tertii: beneficiari, banci, furnizori, investitori, auditori etc;
· Cooperarea cu comitetul director al firmei in vederea perfectarii strategiei firmei, bugetului de venituri si cheltuieli si a gasirii solutiilor optime financiare;
· Responsabil cu intocmirea sau supervizarea raportarilor financiare in sistemul IFRS sau US GAAP;
· Responsabil pentru crearea si implementarea procedurilor interne financiar-contabile;
· Responsabil pentru Cash Flow-ul companiei;
· Responsabil pentru eficientizarea folosirii resurselor prin controlul atent asupra costurilor;
· Responsabil pentru motivarea si instruirea echipei financiar-contabile din punct de vedere al suportului pe care aceasta trebuie sa-l ofere centrelor de profit ale companiei si celorlalte departamente.
_____________________________________________________
Fisa de post CONTABIL SEF
Obiectiv:
*Sa supervizeze inregistrarea in mod corect a documentelor primare ale companiei, sa conduca si sa supervizeze procedurile contabile si fiscale, precum si raportarile financiare efectuate catre organizatiile de stat aferente.
*Sa sustina activitatea Directorului Financiar prin rapoarte saptamanale si lunare.
*Sa puna la dispozitia Directorului Financiar toate informatiile necesare pentru deciziile manageriale in raport cu actionarii firmei, clientii, furnizorii, bancile sau alte entitati juridice in conformitate cu legislatia financiara in vigoare.
Experienta necesara:
*Absolvent al unei Facultati cu profil economic;
*Experienta in contabilitate si legislatie contabila si fiscala;
*Foarte bune cunostinte de contabilitate romaneasca;
*Vorbitor fluent al unei limbi de circulatie internationala;
*Foarte bune cunostinte de operare pe calculator;
*Experienta in coordonarea unei echipe de contabili.
Profil:
*Foarte bune abilitati manageriale si un bun leader;
*Organizat si Analitic – sa poata gasi solutii simple/complexe si rapide pe problemele contabile si fiscale;
*Capacitate de comunicare;
*Capabil sa respecte termenele limita;
*Personalitate integra;
*Capacitatea de a avea atentie distributiva.
Responsabilitati:
*asigurarea acuratetei datelor si informatiilor financiar-contabile si fiscale;
*efectuarea si predarea la timp a balantei lunare si a declaratiilor oficiale atat companiei cat si autoritatilor;
*supervizarea si aprobarea declaratiilor si situatiilor financiare oficiale;
*controlul inventarului;
*controlul cash flow-ului companiei;
*dezvoltarea si implementarea procedurilor de control financiar intern;
*asigurarea adaptarii companiei la toate reglementarile financiare, contabile, legislative, impozite si taxe;
*acuratetea registrelor financiar-contabile;
*supervizarea procedurilor de plata a taxelor si a altor rapoarte financiare, fiscale, statistice;
*gestionarea actualizarii sistemelor informationale in conformitate cu schimbarile economice si tehnologice;
*stabilirea si organizarea proceselor de construire si prezentare a bugetului;
*controlul costurilor;
* asistenta in cazul controalelor financiare din partea organizatiilor de stat;
*supervizarea departamentului contabil si asigurarea functionarii acestuia la parametri optimi;
*recrutarea si instruirea personalului din departamentul contabil;
*identificarea si raportarea sectoarelor ce pot fi imbunatatite din punct de vedere contabil;
*motivarea personalului din subordine.
_______________________________________________
Inregistrari contabile privind creditele bancare in valuta
Creditele bancare pe termen lung contractate in valuta de la banci sau alte institutii financiare specializate servesc finantarii investitiilor unei companii, sunt purtatoare de dobanda si prezinta urmatoarele particularitati privind inregistrarea lor in evidentele contabile:
Contractarea si incasarea contravalorii creditului in valuta in contul bancar:
5124 "Conturi curente la bănci in valuta" = 162 "Credite bancare pe termen lung"
Rambursarea periodica a transelor partiale privind creditul valutar:
162 "Credite bancare pe termen lung" = 5124 "Conturi curente la bănci in valuta"
Inregistrarea dobanzilor aferente creditului in valuta:
666 "Cheltuieli privind dobânzile" = 168 "Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate"
Plata periodica a dobanzilor aferente creditului in valuta:
168 "Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate" = 5124 "Conturi curente la bănci in valuta"
Reevaluarea creditelor in valuta si a dobanzilor aferente la sfarsitul exercitiului financiar, daca acestea prezinta sold (la sfarsitul unui exercitiu financiar toate soldurile conturilor in valuta trebuie sa reflecte contravaloarea in lei a sumei in valuta la cursul de schimb valutar BNR de la sfarsitul respectivului exercitiu financiar):
*in cazul diferentelor de curs valutar negative (operatiunile privind creditele in valuta si dobanzile aferente au fost efectuate de-a lungul exercitiului financiar la un curs mai mic decat cel de sfarsit de exercitiu financiar):
665 "Cheltuieli din diferenţe de curs valutar" = 162 "Credite bancare pe termen lung"
665 "Cheltuieli din diferenţe de curs valutar" = 168 "Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate"
*in cazul diferentelor de curs valutar pozitive (operatiunile privind creditele in valuta si dobanzile aferente au fost efectuate de-a lungul exercitiului financiar la un curs mai mare decat cel de sfarsit de exercitiu financiar):
162 "Credite bancare pe termen lung" = 765 "Venituri din diferenţe de curs valutar"
168 "Dobânzi aferente împrumuturilor şi datoriilor asimilate" = 765 "Venituri din diferenţe de curs valutar"
Rambursarea ultimei transe si inchiderea creditului valutar:
162 "Credite bancare pe termen lung" = 5124 "Conturi curente la bănci in valuta"
Inregistrarea diferentelor de curs valutar corespunzatoare rambursarii ultimei transe si inchiderii creditului valutar:
*in cazul diferentelor de curs valutar negative
665 "Cheltuieli din diferenţe de curs valutar" = 162 "Credite bancare pe termen lung"
*in cazul diferentelor de curs valutar pozitive
162 "Credite bancare pe termen lung" = 765 "Venituri din diferenţe de curs valutar"
Contabilitate decontarilor prin efecte comerciale
Efectele comerciale sunt instrumete de plata fara numerar. Cele mai uzuale intalnite in Romania sunt: cambia; biletul la ordin, cecul si ordinul de plata.
Cambia este emisa de un creditor asupra unui debitor pentru ca debitorul sa plateasca o suma de bani, la vedere sau la o anumita data, unei terte persoane numita beneficiar. Beneficiarul poate fi creditorul care a emis cambia sau un creditor al creditorului respectiv, o terta persoana.
Biletul la ordin este inscrisul emis de un debitor care se angajeaza sa plateasca o suma de bani unei alte persoane, numita beneficiar, la o anumita data si un anumit loc in schimbul unor bunuri livrate sau servicii prestate.
Cecul este inscrisul dat unei banci comerciale de a plati unei terte persoane suma mentionata in acel inscris. Acest inscris este emis de debitor care, in baza disponibilului constituit la o banca, da ordin acesteia sa plateasca la prezentarea de catre creditorul beneficiar o suma determinata.
Ordinul de plata este o dipozitie neconditionata de a pune la dipozitia unui beneficiar o suma de bani, la o anumita data, dispozitie emisa de catre emitentul acestuia (debitorul) unei banci comerciale la care emitentul are deschis un cont bancar.
Operatiuni contabile care se efectueaza in cazul biletului la ordin sau cecului:
1. La Furnizor:
*acceptarea biletului la ordin sau cecului si evidentiarea contabila a acestuia:
413 "Efecte de primit" = 411 "Clienţi"
Nota: prin aceasta inregistrare se stinge creanta asupra clientului, in sensul ca aceasta inregistrare va duce la sold 0 al contului 411 "Clienţi".
*incasarea biletului la ordin sau cecului in contul bancar:
512 "Conturi curente la bănci" = 413 "Efecte de primit"
Nota: prin aceasta inregistrare soldul contului 413 "Efecte de primit" va fi 0 insemnand ca biletul la ordin sau cecul respectiv a fost incasat.
2. La Client:
*emiterea biletului la ordin sau cecului si evidentiarea contabila a acestuia:
401 "Furnizori" = 403 "Efecte de plătit"
Nota: prin aceasta inregistrare se stinge datoria catre furnizor, in sensul ca aceasta inregistrare va duce la sold 0 al contului 401 "Furnizori".
*executarea biletului la ordin sau cecului si afectarea contului bancar:
403 "Efecte de plătit" = 512 "Conturi curente la bănci"
Nota: prin aceasta inregistrare soldul contului 403 "Efecte de platit" va fi 0 insemnand ca biletul la ordin sau cecul respectiv a fost executat de catre beneficiar.
Contabilitatea produselor finite fara sold initial la costul standard
Produsele finite, ca si categorie contabila, fac parte din categoria stocurilor.
Ca si regula generala contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric, sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Contul 711 "Variaţia stocurilor" este un cont folosit special pentru clasa de Stocuri si are urmatoarele caracteristici:
Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa costului de producţie al producţiei stocate, precum şi variaţia acesteia.
În creditul contului 711 "Variaţia stocurilor" se înregistrează:
- la sfârşitul perioadei costul produselor, lucrărilor şi serviciilor în curs de execuţie (331, 332);
- costul de producţie sau preţul de înregistrare al semifabricatelor, produselor finite şi produselor reziduale obţinute, la finele perioadei, constatate plus la inventar, precum şi diferenţele între preţul prestabilit şi costul de producţie aferent (341, 345, 346, 348);
- costul de producţie sau preţul de înregistrare al animalelor şi păsărilor obţinute din producţie proprie, diferenţele de preţ aferente, precum şi sporurile de greutate şi plusurile de inventar (361, 368).
În debitul contului 711 "Variaţia stocurilor" se înregistrează:
- reluarea produselor, lucrărilor şi serviciilor în curs de execuţie, la începutul perioadei (331, 332);
- costul de producţie sau preţul de înregistrare al semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, animalelor şi păsărilor vândute, constatate lipsă la inventariere, precum şi diferenţele de preţ aferente (341, 345, 346, 348, 361, 368).
Receptia produselor finite la pret prestabilit: 345 "Produse finite" = 711 "Variaţia stocurilor"
Inregistrarea diferentei de pret la sfarsitul lunii cand se constata costul efectiv mai mare decat pretul prestabilit: 711 "Variaţia stocurilor" = 348 "Diferenţe de preţ la produse"
Vanzarea produselor finite: 411 "Clienţi" = %
701 "Venituri din vânzarea produselor finite"
4427 "Taxa pe valoarea adăugată colectată"
Descarcarea de gestiune de la sfarsitul lunii: 711 "Variaţia stocurilor" = 345 "Produse finite"
711 "Variaţia stocurilor" = 348 "Diferenţe de preţ la produse" (doar cota parte aferenta cantitatii vandute)
Exemplu: Daca am inregistrat intrare de produse finite de 600 lei pentru care am inregistrat diferente de pret de 50 lei, dar am vandut doar jumatate din ele, gestiunea de produse finite se va descarca cu 300 lei, iar diferentele de pret cu cota parte, respectiv 25 lei. La sfarsitul lunii soldul contului 345 reprezinta valoarea la pret de înregistrare a produselor finite existente în stoc la sfarsitul perioadei, iar soldul contului 348 reprezinta diferentele de pret aferente produselor existente în stoc.
Ca si regula generala contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric, sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Contul 711 "Variaţia stocurilor" este un cont folosit special pentru clasa de Stocuri si are urmatoarele caracteristici:
Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa costului de producţie al producţiei stocate, precum şi variaţia acesteia.
În creditul contului 711 "Variaţia stocurilor" se înregistrează:
- la sfârşitul perioadei costul produselor, lucrărilor şi serviciilor în curs de execuţie (331, 332);
- costul de producţie sau preţul de înregistrare al semifabricatelor, produselor finite şi produselor reziduale obţinute, la finele perioadei, constatate plus la inventar, precum şi diferenţele între preţul prestabilit şi costul de producţie aferent (341, 345, 346, 348);
- costul de producţie sau preţul de înregistrare al animalelor şi păsărilor obţinute din producţie proprie, diferenţele de preţ aferente, precum şi sporurile de greutate şi plusurile de inventar (361, 368).
În debitul contului 711 "Variaţia stocurilor" se înregistrează:
- reluarea produselor, lucrărilor şi serviciilor în curs de execuţie, la începutul perioadei (331, 332);
- costul de producţie sau preţul de înregistrare al semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, animalelor şi păsărilor vândute, constatate lipsă la inventariere, precum şi diferenţele de preţ aferente (341, 345, 346, 348, 361, 368).
Receptia produselor finite la pret prestabilit: 345 "Produse finite" = 711 "Variaţia stocurilor"
Inregistrarea diferentei de pret la sfarsitul lunii cand se constata costul efectiv mai mare decat pretul prestabilit: 711 "Variaţia stocurilor" = 348 "Diferenţe de preţ la produse"
Vanzarea produselor finite: 411 "Clienţi" = %
701 "Venituri din vânzarea produselor finite"
4427 "Taxa pe valoarea adăugată colectată"
Descarcarea de gestiune de la sfarsitul lunii: 711 "Variaţia stocurilor" = 345 "Produse finite"
711 "Variaţia stocurilor" = 348 "Diferenţe de preţ la produse" (doar cota parte aferenta cantitatii vandute)
Exemplu: Daca am inregistrat intrare de produse finite de 600 lei pentru care am inregistrat diferente de pret de 50 lei, dar am vandut doar jumatate din ele, gestiunea de produse finite se va descarca cu 300 lei, iar diferentele de pret cu cota parte, respectiv 25 lei. La sfarsitul lunii soldul contului 345 reprezinta valoarea la pret de înregistrare a produselor finite existente în stoc la sfarsitul perioadei, iar soldul contului 348 reprezinta diferentele de pret aferente produselor existente în stoc.
Registrul de Evidenta Fiscala
Contribuabilii, înregistraţi ca plătitori de impozit pe profit, sunt obligaţi să întocmească Registrul de evidenţă fiscală în conformitate cu prevederile Ordinului 870/2005.
Registrul de evidenţă fiscală are ca scop înscrierea tuturor informaţiilor care au stat la determinarea profitului impozabil şi a calculului impozitului pe profit cuprins în declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat.
Informaţiile din Registrul de evidenţă fiscală vor fi înregistrate în ordine cronologică şi vor corespunde cu operaţiunile fiscale şi cu datele privind impozitul pe profit din declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat.
Operaţiunile înregistrate în Registrul de evidenţă fiscală sunt la latitudinea contribuabilului, în funcţie de specificul activităţii şi de necesităţile proprii ale acestuia.
Registrul de evidenţă fiscală se utilizează în strictă concordanţă cu destinaţia acestuia şi se completează astfel încât să permită în orice moment identificarea şi controlul operaţiunilor efectuate pentru determinarea impozitului pe profit cuprins în declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat.
Impozitul pe profit calculat şi înscris în Registrul de evidenţă fiscală va fi identic cu cel înscris în declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat.
Contribuabilii, plătitori de impozit pe profit, au obligaţia de a prezenta Registrul de evidenţă fiscală organelor de inspecţie fiscală competente.
Registrul de evidenţă fiscală se păstrează la domiciliul fiscal al contribuabilului.
Înregistrările în Registrul de evidenţă fiscală se vor face pentru fiecare perioadă pentru care contribuabilul are obligaţia de a declara impozitul pe profit.
Registrul de evidenţă fiscală se eliberează contra cost de unităţile fiscale din raza teritorială în care contribuabilul îşi are declarat domiciliul fiscal, pe baza copiei certificatului de înregistrare emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
Contribuabilii nou-înfiinţaţi, declaraţi plătitori de impozit pe profit, vor achiziţiona Registrul de evidenţă fiscală în termen de 30 de zile de la data înregistrării.
Contribuabilii care nu mai îndeplinesc condiţiile de plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor vor achiziţiona Registrul de evidenţă fiscală în termen de 30 de zile de la data la care au devenit plătitori de impozit pe profit.
Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1), contribuabilii înregistraţi ca plătitori de impozit pe profit pot ţine Registrul de evidenţă fiscală în formă electronică, cu respectarea modelului si continutului.
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare si păstrare ale Registrului de evidentă fiscală
1.Denumire: Registrul de evidenţă fiscală
2.Format: A4/t1
3.Caracteristici de tipărire: carnete de 100 file, numerotate automat
4.Se difuzează: contra cost, prin unităţile fiscale teritoriale
5.Se utilizează: de către contribuabili pentru înscrierea tuturor informaţiilor care au stat la determinarea profitului impozabil şi a impozitului pe profit
6.Se întocmeşte: într-un exemplar
7.Circulă: la contribuabil pentru justificarea calculului impozitului pe profit
8.Se arhivează: la contribuabil.
Decizia de numerotare a formularelor pe 2010
La inceputul fiecarui an trebuie sa stabiliti prin decizie interna intervalul numerelor alocate formularelor de facturi, chitante si avize de expeditie pe care le veti folosi in cursul acelui an.
Decizia va fi emisa de persoanele care raspund de organizarea si conducerea contabilitatii. Acestea vor desemna prin respectiva decizie o persoana sau mai multe, dupa caz, care sa detina atributii si raspunderi privind alocarea si gestionarea numerelor aferente.
Fiecare formular va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, acestea trebuind sa fie secventiale, stabilite de societate. In alocarea numerelor/seriilor se va tine seama de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.
Alaturi de decizia interna, elaborati, potrivit regulilor interne, proceduri de intocmire, folosire, circulatie, inregistrare si arhivare a formularelor de NIR, facturi, chitante si avize de expeditie.
Impozitul pe dividende
Dividendele reprezinta cota-parte din profitul obtinut de societatile comerciale ce se va plati fiecarui actionar sau asociat, in raport de cota de participare la capitalul social varsat.
Dividendele, conform Codului Fiscal, reprezinta o distribuire in bani sau in natura efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la aceea persoana juridica, exceptand cazurile:
1.distribuirea de titluri de participare suplimentare care nu modifica procentul de detinere a titlurilor de participare ale oricarui participant la persoana juridica;
2.distribuirea in bani sau in natura efectuata in legatura cu rascumpararea titlurilor de participare la persoana juridica, alta decat rascumpararea ce face parte dintr-un plan de rascumparare ce nu modifica procentul de detinere a titlurilor de participare ale oricarui participant la persoana juridica;
3.distribuirea in bani sau in natura efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
4.distribuirea in bani sau in natura efectuata in legatura cu reducerea capitalului social constituit efectiv de participantii la persoana juridica.
Din punct de vedere juridic si fiscal, dividendele sunt reglementate de Codul Fiscal si Legea 31/1990 privind societatile comerciale.
Dividendele sunt impozitate prin procedeul retinerii la sursa, obligatia calcularii, declararii, retinerii si virarii impozitului pe dividende revenind persoanei juridice distribuitoare a dividendelor.
Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat pana pe 25 ale lunii urmatoare celei in care s-a efectuat plata dividendelor. Daca dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se plateste la bugetul de stat pana pe 25 ianuarie a anului urmator.
Dividendele platite de o persoana juridica romana catre o alta persoana juridica romana se impoziteaza cu 10% conform Codului fiscal.
Dividendele platite de o persoana juridica romana catre o alta persoana juridica romana sau catre un nerezident persoana juridica, daca beneficiarul detine minim 15% (dupa 01 Ianuarie 2007), respectiv 10% (incepand cu 01 Ianuarie 2009), din titlurile de participare ale acesteia la data platii dividendelor, pe o perioada de 2 ani impliniti pana la data platii, suporta un impozit de 0% conform Codului fiscal.
Dividendele platite de o persoana juridica romana catre o persoana fizica romana sau catre un nerezident persoana fizica se impoziteaza cu 16% conform Codului fiscal.
Inregistrarile contabile privind transferul rezultatului exercitiului in rezultatul reportat:
129 "Repartizarea profitului" = 117 "Rezultatul reportat"
Distribuirea profitului in dividende catre asociati:
117 "Rezultatul reportat" = 457 "Dividende de plată"
Evidentierea impozitului pe dividende si plata dividendelor"
457 "Dividende de plată" = %
446 "Alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" (impozitul pe dividente)
512 "Conturi curente la bănci" (dividende nete = dividende brute - impozit pe dividende)
Plata impozitului pe dividende:
446 "Alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" = 512 "Conturi curente la bănci"
Abonați-vă la:
Postări (Atom)