joi, 6 august 2009

Ce este o casare...(cassation)

Casarea - este procedura fizica de dezmembrare a unui activ - mijloc fix ori obiect de inventar,in urma careia rezulta ori nu bunuri reciclabile sau materiale refolosibile (si care apreciate la o anumita valoare reprezinta o recuperare din valoarea activelor casate). Scoaterea din functiune a unui activ este de competenta administratorului - la societatile comerciale - a persoanei responsabile de gestiunea patrimoniului la entitatile patrimoniale lucrative, ori a ordonatorului de credite pentru institutiile publice.
In vederea scoaterii din functiune un activ trebuie sa indeplineasca cel putin una din urmatoarele conditii: - sa fie cu durata normata epuizata; - sa fie uzat din punct de vedere moral; - sa fie inutilizabil si nevandabil. In cazul in care Administratorul ori persoana careia i s-a incredintat gestiunea patrimoniului este fizic vorbind o singura persoana, aprobarea scoaterii din functiune trebuie sa rezulte dintr-un act de consemnare a unei sedinte a administratorului la care sunt prezenti si cenzorii. Baza legala pentru aprobarea scoaterii din functiune a unui activ si apoi a casarii acestuia este Hotararea Consiliului de Administratie ori a Administratorului unic. In cauza trebuiesc cunoscuta Legea nr.15/1994 cu modificarile si completarile la zi valabile , precum si normele emise pentru aplicarea acestei legi. Procedurile de urmat pentru activele de natura obiectelor de inventar sunt similare cu cele pentru mijloace fixe, dar tinindu-se cont de durata de utilizare specifica adoptata de CA sau de Administrator. iar cazul in care nu exista astfel de durata aprobata, lista obiectelor de inventar cu mentionarea datei punerii in functiune, pentru care Comisia de Inventariere, ori alta persoana propune scoaterea din inventar se analizeaza in sedinta CA(AU) si se aproba ori nu dupa analiza situatiei ficarui obiect mentionat. In cazul in care societatea nu are cenzori: SRL sub 15 asociati; SNC, similare , atunci toti asociatii trebuie sa fie prezenti si sa semneze hotarirea de scoatere din functiune.

Viteza net

Pentru cei interesati de unele "chestii" statistice.Iata clasamentul tarilor in ceeace priveste viteza internetului: 1. Coreea de Sud = 15 Mbps (!) 2. Japonia = 7 Mbps 3. Hong Kong = 6.9 Mbps 4. Romania = 5.7 Mbps 5. Suedia = 5.6 Mbps 6. Elvetia = 5 Mbps 7. Olanda = 4.9 Mbps 8. Belgia = 4.7 Mbps 9. Slovacia = 4.5 Mbps 10. Norvegia = 4.5 Mbps. Spre comparatie: US are o viteza broadband medie de doar 3.9 Mbps, China de doar 0.83 Mbps iar India doar 0.77 Mbps. Viteza medie a unei conexiuni broadband la nivel global este de 1.5 Mbps. Bineinteles, datele nu tin cont de gradul de penetrare al conexiunilor broadband in totalul conexiunilor la internet si nici macar de gradul de penetrare al internetului la nivel national. Relevant este insa urmatorul aspect: costurile de inlocuire / upgradare ale unei infrastructuri de comunicatii sunt imense, iar Romania are avantajul de a sari etape si de a adopta direct cele mai avansate tehnologii,insa probabil ca vom ramane cu aceasta viteza multi ani. Nu stiu cine va mai investi in tehnologie anul asta…
Mai trebuie tinut cont si de fenomenul retelelor de cartier din marile orase ce detin inca o cota importanta de piata si care furnizeaza viteze de pana la 100MB, pe metropolitan cel putin. Nu cred ca intalnesti asta in Oslo, de exemplu !

O scurta analiza financiara.

Atunci cand: 75% dintr-o zi de munca vorbim si ascultam; 75% din ceea ce auzim, auzim imprecis; 75% din ceea ce auzim cu acuratete, uitam in urmatoarele 3 saptamani; Cu cat ramanem? Reamintesc aici cateva teze de analiza financiara: 1.Elaborarea bilanţului financiar se bazează pe următoarele principii: a.principiul ordonării posturilor de activ în ordinea strictă a lichidităţii; b.principiul ordonării posturilor de pasiv în ordinea strictă a exigibilităţii; 2. Ratele de structură financiară se stabilesc : a. ca raport între un post din activ şi totalul activului bilanţier; b. ca raport între un post din pasiv şi totalul pasivului bilanţier; c. ca raport între diferite elemente din activul bilanţului; d. ca raport între diferite elemente din pasivul bilanţului; 3. Analiza ratelor de structură ale pasivului se calculează prin indicatorii: a. rata stabilităţii financiare; a1.rata autonomiei financiare; a2.rata de îndatorare globală; b. rata autonomiei financiare globale; b1. rata autonomiei financiare la termen; b2.rata de rotaţie a capitalurilor proprii; b3. rata de rotaţie a datoriilor comerciale; b4.rata stabilităţii financiare; b5. rata de îndatorare globală; b6.rata de îndatorare la termen; c. rata autonomiei financiare globale; c1. rata de rotaţie a datoriilor comerciale; c2. rata stabilităţii financiare; c3.rata de îndatorare globală; c4.rata de îndatorare la termen; 4.Rata stocurilor se calculează ca raport între stoc şi activul total. 5.Fondul de rulment net se calculează astfel: 5a. pe baza bilanţului financiar, ca diferenţă între capitalul permanent şi activele imobilizate; 5b. pe baza bilanţului funcţional, ca diferenţa dintre resursele stabile şi utilizările stabile; 5c. ca sumă între nevoia de fond de rulment şi trezoreria netă. 6.Pentru realizarea echilibrului financiar, rata autonomiei financiare globale trebuie să fie peste 33%. 7. Analiza fondului de rulment net se realizează prin metoda ratelor, cu ajutorul următorilor indicatori: 7a-rata finanţării activelor circulante din fondul de rulment; 7b- rata de acoperire a necesarului de fond de rulment din fondul de rulment; 7c- rata fondului de rulment net; 8.Necesarul de fond de rulment se calculează: 8a. pe baza bilanţului funcţional ca sumă între necesarul de fond de rulment de exploatare şi necesarul de fond de rulment în afara exploatării; 8b. pe baza bilanţului financiar, prin suma între activele circulante şi creditele bancare pe termen scurt din care se scad datoriile pe termen scurt şi disponibilităţile băneşti; 9. În cazul în care fondul de rulment a finanţat integral nevoia de fond de rulment, rata de acoperire a necesarului de fond de rulment din fondul de rulment trebuie să sa depaseasca limita de 100%; 10.Indicatorii de lichiditate şi de solvabilitate indică modul în care elementele de activ din bilanţ fac faţă datoriilor exigibile pe termen scurt sau lung; 11.Lichiditatea imediată se calculează ca raport între disponibilităţile băneşti şi datoriile pe termen scurt; 12.Echilibrul financiar se realizează atunci când: 12a) datoriile pe termen scurt sunt mai mici decât activele circulante; 12b)trezoreria este pozitivă; 13. Analiza echilibrului financiar se poate realiza pe baza următorilor indicatori financiari: 13a.rata de finanţare a stocurilor din fondul de rulment; 13b. rata de autofinanţare a activelor imobilizate; 13c. rata de finanţare a activelor circulante din fondul de rulment; 13d. rata de finanţare a capitalurilor investite; 13e.rata de finanţare curentă a nevoii de fond de rulment din credite bancare pe termen scurt; 14.Rata de autofinanţare a activelor imobilizate se calculează ca raport între capitalul propriu şi valoarea activelor imobilizate; 15.Rata de finanţare curentă a nevoii de fond de rulment din credite bancare pe termen scurt se apreciază prin raportul dintre nivelul creditelor bancare pe termen scurt şi nevoia de fond de rulment;

Microsoft & Yahoo vs Google

"Microsoft va angaja cel putin 400 de salariati ai Yahoo in baza parteneriatului semnat de cele doua companii pe piata cautarilor si publicitatii pe internet, potrivit CNNMoney. Suma pe care Microsoft o va plati pentru implementarea parteneriatului se ridica la 150 de milioane de euro in trei ani. Cele doua companii au semnat la sfarsitul lunii trecute un parteneriat in domeniul cautarilor on-line prin care vor sa contracareze expansiunea gigantului Google. Parteneriatul vine dupa 18 luni de tatonari si negocieri pentru achizitia Yahoo de catre Microsoft sau o posibila alianta."
Pai in urma cu ceva timp (inainte de caderea bursiera din NY) Microsoft anunta o preluare in forta a Yahoo...a urmat chiar si o "declaratie de razboi" si acum...mare "foame" de creiere mai are si Microsoft care si asa si-a imbacsit toate sistemele de operare cu pretiozitati aproape inutile pentru a sustine Intel. Asa s-a ajuns ca un P IV cu Vista sa "mearga" ca un P II cu Windows 98! Asta ca sa cumparam un sistem cu Intel® Core™2 Duo Processor !!!

Erori constatate dupa inchiderea ex.financiar

Cum inregistram erorile contabile? Inregistrarea in contabilitate a efectelor erorilor constatate, aferente exercitiilor anterioare, se efectueaza pe seama rezultatului reportat. Prin corectarea acestora nu trebuie sa modificam situatiile financiare ale perioadelor respective. In acest sens, informatiile comparative din situatiile financiare nu trebuie ajustate. In notele explicative vom prezenta influenta corectiilor asupra pozitiei financiare, performantei financiare si modificarii pozitiei financiare. Aceste erori le vom corecta pe seama rezultatului reportat in exercitiul financiar in care s-au descoperit, dar nu produc ajustarea situatiilor financiare comparative, ci numai prezentarea lor in notele explicative. In contabilitate, corectarea erorilor aferente perioadelor precedente se face pe seama rezultatului reportat, utilizand contul 1174 „Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile“. Acesta este un cont bifunctional.
In 2010, dupa depunerea situatiilor financiare, s-a constat ca este emisa, in mod eronat, o factura de prestari servicii in anul 2009 in valoare totala de 1.190 lei, din care TVA = 190 lei (19%).
* inregistrarea facturii de stornare in anul 2010:
1174 = 4111 1.000
* inregistrarea stornarii taxei pe valoarea adaugata, prin formula contabila, in rosu:
4111 = 4427 -190
* inregistrarea corectarii impozitului pe profit inregistrat in plus in anul 2009:
1.000 x 16% = 160 lei
441 = 1174 160
Atentie
In cazul in care, prin corectarea unei erori contabile, societatea ar fi realizat pierdere contabila reportabila, iar in anul 2010 societatea realizeaza profit contabil, in primul rand se va avea in vedere acoperirea pierderii obtinute din corectarea erorii din anii anteriori si apoi diferenta se repartizeaza pe alte destinatii.
Bilanţul este redactat cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, făcând referire la principiile contabile în vigoare în Romania, cu scopul de a le interpreta, respectând următoarele principii generale de evaluare: • Principiul permanenţei metodelor: criteriile pentru redactarea bilanţului sunt aplicate cu continuitate în cursul timpului. • Principiul prevalenţei economicului asupra juridicului: redactarea privilegiază unde este posibil, reprezentarea substanţei asupra formei şi momentul de reglare a operaţiunilor asupra aceluia de contractare cu scopul de a furniza o reprezentare corectă a situaţiei financiare. • Principiul continuităţii societăţii: evaluările bilanţului sunt făcute în perspectiva continuităţii activităţii societăţii, adică cu referire la ipoteza de funcţionare a societăţii însăşi. • Principiul prudenţei: profiturile sunt acelea exclusiv realizate la data închiderii exerciţiului exceptând cele prevăzute de criteriile specifice de evaluare. Se ţine cont, pe de altă parte, de riscurile şi de pierderile de competenţa exerciţiului aduse la cunoştinţă după închiderea exerciţiului. • Principiul independenţei exerciţiului: profiturile şi cheltuielile sunt evidenţiate pentru exerciţiul de competenţă. • Principiul evaluării separate: activul şi pasivul din bilanţ şi din afara bilanţului sunt evaluate separat, adică nu pe baza evaluării de tip global, exceptând ceea ce este prevăzut la punctul succesiv. • Principiul necompensării: activul şi pasivul din bilanţ şi din afara bilanţului, legate între ele, sunt evaluate în mod coerent, utilizând criterii omogene.

Dobanzi aferente creditelor bancare

Dobanzi de platit : (sume exemplificative)
666 chelt. privind dobanzile = 5186 dobanzi de platit 1000
5186 dobanzi de platit= 5121 banci lei 1000
Dobanzi de incasat: (sume exemplificative)
5187 dobanzi de incasat = 766 venituri din dobanzi 100
5121 banci lei = 5187 dobanzi de incasat 100