duminică, 9 octombrie 2011

Avantajul economic in afacere

Orice activ trebuie sa detina un potential economic.Capacitatea activului de a aduce in viitor bani, este o conditie sine qua non a oricarui activ.La ce bun un activ care duce la cheltuieli mai mari decat aduce venituri?

In general vorbim despre avantaj economic,o notiune mult mai larga in care, ca exemplu, intra si fondul comercial ( pozitia geografica,clientii,prestigiul,credinta clientilor in calitatea serviciilor oferite,etc).Unele active au chiar functia unei parghii, cu care la momentul oportun, poti rasturna o afacere pe profit ,multiplicat cu un factor x,asa numitul efect de parghie.Cine nu a auzit expresia atribuita lui Arhimede "-Dati-mi un punct de sprijin si va rastorn lumea !".Ei bine,creditul bancar are,sau poate sa detina,un asemenea efect,cu conditia sa fie folosit la maximum de potential.

Banii,sunt un ultim scop.Degeaba ne laudam cu un profit de X lei daca este materializat in materii prime de prisos,mijloace fixe cu potential peste potentialul economic al firmei.

Ca sa ajungi la bani trebuie sa cunosti cateva aspecte:
1.Daca un activ intra in patrimoniu (contra plata) atunci ies bani echivalenti cu valoarea activului.
2.Daca o obligatie (fiscala,salariala,etc)a luat nastere atunci ies bani in echivalent la momentul scadentei.
3.Orice datorie este echivalentul unei iesiri de bani in viitor,dar este si o sursa de multiplicare in prezent,de numerar.

Arta cu care operezi intre creante si datorii, reprezinta un teribil avantaj economic.Unele firme au inteles acest fapt si au personal calificat numai pentru acest "joc", fapt ce le aduce insemnate avantaje ce trec cu mult cheltuiala cu salarizarea lor si le fereste de a pierde prestigiul sau de a intra in insolventa.

Cel mai de pret "activ" pentru o banca este increderea clientilor sai in ea.Degeaba ai o cladire impozanta,personal bine imbracat,aer conditionat,etc si...nu ai numerar la momentul oportun !
 Iata o ecuatie in care termenul "clienti"este fundamental.Se deduce ca daca clientela creste,creste si rezultatul.Aici intervine...marketingul.
Rezultat = Venituri - Cheltuieli
Rezultat - Venituri =  Cheltuieli
Cheltuieli + Rezultat = Venituri

Venituri =  Clienti = Creante
Cheltuieli = Furnizori (de marfuri,materii prime,servicii,salariati,etc) + Obligatii  = Datorii
Rezultat = Clienti - (TVA colectata -TVA deductibila) - Furnizori
Rezultat = Creante - Datorii