miercuri, 3 februarie 2010

Registru general de evidenta a salariatilor

HOTARAREA GUVERNULUI nr. 37 din 2010

Pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 161/2006 privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor

Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 45 din 20 ianuarie 2010

Angajatorii au obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.

La angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute la alin. (2) lit. a)-d) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza.

Elementele prevazute la alin. (2) lit. e) se inregistreaza in registru la data incetarii contractului individual de munca.

Angajatorii au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, dupa caz, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre primul salariat.

In cazurile mentionate la art. 3 alin. (2^1) si (2^2), registrul se transmite la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul angajatorul cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariat, respectiv la data incetarii contractului individual de munca al acestuia.

Certificarea Declaratiei 101

Certificarea de catre consultantul fiscal a declaratiilor anuale de impozit pe profit va fi obligatorie numai pentru companiile mari si mijlocii, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Finantelor. "Tinand cont de iminenta primului termen de depunere a declaratiilor fiscale anuale, prin prezentul proiect de ordonanta de urgenta se propune introducerea obligativitatii certificarii de catre un consultant fiscal a declaratiilor anuale de impozit pe profit numai pentru contribuabilii mari si mijlocii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea situatiilor financiare", se arata in nota de fundamentare a proiectului, care ar urma sa modifice si sa completeze Codul de Procedura Fiscala. Contribuabilii care au efectuat plati trimestriale achita pana la 25 ianuarie 2010 o suma egala cu impozitul calculat si evidentiat pentru trimestrul trei din 2009, urmand ca plata finala a impozitului pe profit pentru anul trecut sa se faca pana la 25 aprilie 2010, data limita pentru depunerea declaratiei privind impozitul pe profit. Prin excepţie, companiile care îşi definitivează până la 25 februarie închiderea exerciţiului financiar depun declaraţiile până la această dată. De la 1 august 2009, companiile mijlocii sunt acele firme care au o cifră de afaceri cuprinsă între 6,7 milioane lei şi 70 milioane lei. Companiile mari sunt societăţile cu afaceri de peste 70 milioane de lei. "De asemenea, pentru aceşti contribuabili (mari şi mijlocii - n.r.), se propune introducerea obligativităţii certificării de către un consultant fiscal a declaraţiilor prin care se corectează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume ce constituie venituri ale bugetului general consolidat, administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, precum şi a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată", se mai arată în nota de fundamentare. Potrivit Ministerului Finanţelor, unul din avantajele introducerii acestei obligativităţi provine din faptul că este certificată de către un specialist corectitudinea stabilirii impozitelor şi taxelor, consultantul fiscal fiind reprezentantul intereselor contribuabilului în aplicarea corectă şi eficientă a reglementărilor fiscale. Totodată, măsura protejează contribuabilii de eventuale sancţiuni datorate unor erori şi omisiuni în declarare (majorări de întârziere, sancţiuni contravenţionale) Pe de altă parte, unul din dezavantaje este costul suplimentar în îndeplinirea obligaţiilor declarative impuse de lege. Obligativitatea certificării declaraţiilor fiscale anuale de către un consultant fiscal înaintea depunerii la organul fiscal a fost iniţial introdusă în 2007 printr-o ordonanţă de urgenţă, însă în anul următor aplicarea dispoziţiilor a fost amânată pentru 1 ianuarie 2010. Potrivit legislaţiei actuale, măsura trebuie aplicată de către toate companiile.