1.Contractele de muncă sunt însoțite obligatoriu de o fișă a postului cuprinzând obligațiile clare ale angajatului.
Fișa postului este un instrument de măsurare a performanței, dar și de protecție pentru angajat, evitându-se în acest fel abuzurile angajatorului.
2.Concedierile vor avea la bază în primul rând criteriile de performanță setate de comun acord cu angajatorul la începutul relației contractuale prin Fișa postului .
3.Sancționarea, inclusiv penală, a angajatorilor care nu încheie contracte de muncă în formă scrisă
4.Radierea de drept a sancțiunii disciplinare în ipoteza în care angajatul nu săvârșește o nouă abatere în termen de 12 luni de la data constatării.
5.Conf art. 17 din Codul Muncii – pentru a respecta procedura precontractuala referitoare la obligatia angajatorului de a informa salariatul cu privire la clauzele ce urmeaza a fi inscrise in contractul individual de munca – acesta trebuie sa intocmeasca “Minuta de informare la angajare”.
Minuta precede incheierea “Contractului individual de munca” si este obligatoriu de intocmit si pus la dosarul salariatului.
6.Incepand cu 01.05.2011, regulamentul intern cuprinde ( cel puțin) următoarele categorii de dispoziții, sau capitole:
a) reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;
c) drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților;
d) procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților;
e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
f) abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinară;
h) modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;
i) criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.
Pentru a respecta procedura de modificare a clauzelor contractului individual de munca, conform articolului 17, alin. 1 si 4, angajatorul este obligat sa intocmeasca:
- Minuta de informare intre angajator si angajat – cu privire la clauzele din contractul individual de munca, pe care doreste sa le modifice;
- Act aditional de modificare a contractului individual de munca prin acordul partilor.
Noile prevederi ale Legii nr. 40/2011 pentru modificarea si completarea Legii 53/2003 aduc schimbari si in ceea ce priveste modelul cadru al Contractului Individual de Munca.
- daca va trebui emis un act aditional la CIM in urma noilor prevederi.
Raspuns:potrivit art. 17 alin. (2) lit. d1) din Codul muncii astfel cum va fi modificat si completat odata cu intrarea in vigoare a Legii 40/2011, persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la cel putin criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului.
Aceste criterii de evaluare trebuie asadar sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, in conformitate cu alin. (3) din acelasi articol.
Modelul cadrul al (CIM) contractului individual de munca a fost aprobat prin OMMSS 64/2003 si modificat ulterior prin OMMSS 74/2003.
Avand in vedere ca actul normativ care a introdus ca element al CIM criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului a fost adoptat in acest an, in mod firesc nu se regaseste in Modelul-cadru al CIM care a fost aprobat in anul 2003 si modificat tot in acel an.
In aceasta situatie apreciem ca ea va atrage modificarea Modelului- cadru al CIM prin ordin al autoritatii competente in acord cu noile modificari ale Codului muncii.
Nu uitati ca incepand cu 1 mai 2011 trebuie sa aplicati prevederile Noului Cod al Muncii.
vineri, 15 aprilie 2011
Zilieri
Fara a se mentiona un anume domeniu de activitate (ex.agricultura) sau "legat" de un anume cod CAEN,societatile (fie si comerciale) pot angaja zilieri.
Potrivit reglementarilor legislative angajatorul este obligat sa plateasca un impozit de 16% calculat la remuneratia bruta a zilierului respectiv. Suma ce revine pentru munca prestata unui zilier trebuie sa fie cuprinsa intre 2 si 10 lei. In plus, va exista si un registru special de plati , unde fiecare va semna pentru banii primiti.
Durata activitatii ocazionale poate fi exercitata pentru cel putin o zi, corespunzator cu 8 ore de munca si NU poate depasi 90 de zile pe an pentru acelasi beneficiar.
Totodata, durata zilnica de executare a activitatii unui zilier nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru lucratorii minori care au capacitate de munca.
ATENTIE,
Chiar daca partile convin un numar mai mic de ore de activitate, plata zilierului se va face pentru echivalentul a cel putin 8 ore de munca.
Din OMF 3055/2009-inchidere ex.financiar.
Active
Prezentarea activelor ca active imobilizate sau ca active circulante depinde de scopul căruia îi sunt destinate, potrivit politicilor contabile aprobate de administratori sau persoanele care au obligația gestionării entității.(ex.utilaje ce indeplinesc conditiile de a fi categorisite ca active imobilizate dar sunt destinate vanzari sau active imobilizate destinate vanzarii ,sunt active circulante )
Cheltuielile
Cheltuielile efectuate în cursul exercițiului financiar, dar care sunt aferente unui exercițiu financiar ulterior, trebuie prezentate sub titlul de “Cheltuieli în avans”.
(ex.c/v chirie achitata pentru anii N+1+2)
Cheltuielile care, deși se referă la exercițiul financiar curent, se vor plăti numai în cursul unui exercițiu financiar ulterior, trebuie prezentate la “Datorii”. În cazul în care astfel de cheltuieli sunt semnificative, ele trebuie prezentate în notele explicative.(ex.marfuri in custodie temporara si care exista certitudinea ca devin marfuri vandabile si care se v-a achita in anul N+1)
Veniturile
Veniturile care, deși se referă la exercițiul financiar curent, nu sunt exigibile decât după închiderea acestuia, trebuie prezentate la “Creanțe”. În cazul în care astfel de venituri sunt semnificative, acestea trebuie prezentate în notele explicative.Veniturile încasate înainte de data bilanțului aferent exercițiului financiar curent, dar care sunt aferente unui exercițiu financiar ulterior, trebuie prezentate sub titlul de “Venituri în avans”.
În cadrul veniturilor în avans reflectate în bilanț, sumele care urmează a fi trecute pe venituri curente într-o perioadă de până la un an se prezintă distinct de cele care urmează a fi trecute pe venituri curente într-o perioadă mai mare de un an.
Ajustările de valoare
Ajustările de valoare cuprind toate corecțiile destinate să țină seama de reducerile valorilor activelor individuale, stabilite la data bilanțului, indiferent dacă acea reducere este sau nu definitivă.
In funcție de caracterul permanent sau provizoriu al ajustării activelor,ajustările de valoare pot fi:
1.ajustări permanente, denumite în continuare amortizări, și/sau
2.ajustările provizorii, denumite în continuare ajustări pentru depreciere sau pierdere de valoare.
Aici :Structura bilantului
Abonați-vă la:
Postări (Atom)