luni, 24 august 2009

Remuneratia administratorilor la SRL

Remuneratia administratorilor se stabileste prin actul constitutiv sau de catre adunarea generala. Stabilirea remuneratiei prin actul constitutiv poate viza si forme alternative de remunerare a administratorilor, cum ar fi participarea acestora la beneficiile societatii, chiar daca nu este si asociat. Stabilirea remuneratiei Stabilirea remuneratiei se poate face de catre asociati sau prin justitie. Potrivit Legii societatilor comerciale, art. 77 alin. 1 (aplicabil prin norma de trimitere de la art. 197 alin. 3) prevede ca asociatii pot alege unul sau mai multi administratori fixandu-le “eventuala lor remuneratie”, afara numai daca prin actul constitutiv nu se dispune altfel. Remuneratia nu este de esenta mandatului, insa chiar daca nu a fost prevazuta o remuneratie in contractul dintre societate si administrator, acesta poate solicita instantei, care, in urma unei expertize, poate acorda o suma pentru activitatea administratorului. Mandat gratuit. Daca in contractul dintre societate si administrator s-a indicat ca mandatul este gratuit, administratorul nu poate solicita o remuneratie, decat pentru viitor, de la momentul unei cereri facute in acest sens. Chiar daca mandatul este gratuit raspunderea administratorului este aceeasi cu a unui administrator care este platit. In general, mandatul de administrator la societatea cu raspundere limitata este remunerat, iar cuantumul remuneratiei este prevazut in actul de numire al administratorului. Decizia asupra remuneratiei administratorului va fi luata de catre asociati, fara sa fie nevoie sa fie modificat actul constitutiv (decat daca a fost indicat chiar in actul constitutiv cuantumul remuneratiei) potrivit regulii inscrise la art. 192 alin. 1 “adunarea generala decide prin votul reprezentand majoritatea absoluta a asociatilor si a partilor sociale, in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel.

Continutul raportului administratorilor pentru fiecare exercitiu financiar

Continutul raportului administratorilor este prevazut in Reglementarea conforma cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene. Reglementarea prevede formatul si continutul situatiilor financiare anuale, principiile contabile si regulile de evaluare, precum si regulile de intocmire, aprobare, auditare si publicare a situatiilor financiare anuale. Reglementarea a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1080bis din 30.11.2005 Reglementarea se aplica de catre urmatoarele categorii de persoane (denumite in continuare entitati): a) societatile comerciale: - societatile in nume colectiv; - societatile in comandita simpla; - societatile pe actiuni; - societatile in comandita pe actiuni; si - societatile cu raspundere limitata. b) societatile/companiile nationale; c) regiile autonome; d) institutele nationale de cercetare-dezvoltare; e) societatile cooperative si celelalte persoane juridice care, in baza legilor speciale de organizare, functioneaza pe principiile societatilor comerciale; f) subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute la lit. a)-e), cu sediul sau domiciliul in Romania, precum si sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate, in conditiile prevazute de prezentele reglementari. Continutul. Continutul raportului administratorilor este stabilit in Sectiunea 9 la punctele 259-261, astfel: 259. - ( )Consiliul de administratie elaboreaza pentru fiecare exercitiu financiar un raport, denumit in continuare raportul administratorilor, care cuprinde cel putin o prezentare fidela a dezvoltarii si performantei activitatilor entitatii si a pozitiei sale financiare, impreuna cu o descriere a principalelor riscuri si incertitudini cu care se confrunta. (2) Prezentarea de mai sus este o analiza echilibrata si cuprinzatoare a dezvoltarii si performantei activitatilor entitatii si a pozitiei sale financiare, corelata cu dimensiunea si complexitatea activitatilor. (3) In masura in care este necesar pentru a intelege dezvoltarea entitatii, performanta sau pozitia sa financiara, analiza cuprinde indicatori financiari si, atunci cand este cazul, indicatori nefinanciari-cheie de performanta, relevanti, pentru activitati specifice, inclusiv informatii despre aspecte privind mediul inconjurator si angajatii. (4) In furnizarea analizei sale, raportul administratorilor include, atunci cand este cazul, referiri si explicatii suplimentare privind sumele raportate in situatiile financiare anuale. 260. - Raportul administratorilor ofera, de asemenea, informatii despre: a) evenimente importante aparute dupa sfarsitul exercitiului financiar; b) dezvoltarea previzibila a entitatii; c) activitatile din domeniul cercetarii si dezvoltarii; d) informatii privind achizitiile propriilor actiuni, si anume: - motivele achizitiilor efectuate in cursul exercitiului financiar; - numarul si valoarea actiunilor achizitionate si instrainate in cursul exercitiului financiar si proportia din capitalul subscris pe care acestea o reprezinta; - in cazul achizitiei si instrainarii cu titlu oneros, contravaloarea actiunilor; - numarul si valoarea nominala a tuturor actiunilor achizitionate si detinute de entitate si proportia din capitalul subscris pe care acestea o reprezinta; e) existenta de sucursale ale entitatii; f) utilizarea de catre entitate a instrumentelor financiare, in cazul in care sunt semnificative pentru evaluarea activelor sale, datoriilor, pozitiei financiare si a profitului sau pierderii: - obiectivele si politicile entitatii in materie de gestiune a riscului financiar, inclusiv politica sa de acoperire impotriva riscurilor pentru fiecare tip major de tranzactie previzionala pentru care se utilizeaza contabilitatea de acoperire impotriva riscurilor, si - expunerea entitatii la riscul de piata, riscul de credit, riscul de lichiditate si la riscul fluxului de trezorerie. Scopul. Scopul acestor prezentari este de a furniza informatii care sa ajute la intelegerea mai buna a semnificatiei instrumentelor financiare bilantiere sau extrabilantiere asupra situatiei financiare a unei entitati, rezultatelor activitatii ei si fluxurilor de trezorerie si de a ajuta in evaluarea sumelor, momentului aparitiei si gradului de siguranta a fluxurilor de trezorerie viitoare asociate cu acele instrumente. Prezentarile cerute ofera informatii pentru a-i ajuta pe utilizatorii situatiilor financiare in evaluarea gradului de risc aferent instrumentelor financiare, recunoscute sau nu in bilant. Tranzactiile cu instrumente financiare pot avea ca rezultat pentru o entitate asumarea sau transferarea catre alte parti a unuia sau mai multora dintre riscurile financiare descrise mai jos. a) Riscul de piata cuprinde trei tipuri de risc: - riscul valutar - este riscul ca valoarea unui instrument financiar sa fluctueze din cauza variatiilor cursului de schimb valutar; - riscul ratei dobanzii la valoarea justa - este riscul ca valoarea unui instrument financiar sa fluctueze din cauza variatiilor ratelor de piata ale dobanzii; - riscul de pret - este riscul ca valoarea unui instrument financiar sa fluctueze ca rezultat al schimbarii preturilor pietei, chiar daca aceste schimbari sunt cauzate de factori specifici instrumentelor individuale sau emitentului acestora, sau factori care afecteaza toate instrumentele tranzactionale pe piata. Termenul "risc de piata" incorporeaza nu numai potentialul de pierdere, dar si cel de castig. b) Riscul de credit - este riscul ca una dintre partile instrumentului financiar sa nu execute obligatia asumata, cauzand celeilalte parti o pierdere financiara. c) Riscul de lichiditate - (numit si riscul de finantare), este riscul ca o entitate sa intalneasca dificultati in procurarea fondurilor necesare pentru indeplinirea angajamentelor aferente instrumentelor financiare. Riscul de lichiditate poate rezulta din incapacitatea de a vinde repede un activ financiar la o valoare apropiata de valoarea sa justa. d) Riscul ratei dobanzii la fluxul de trezorerie - este riscul ca fluxurile de trezorerie viitoare sa fluctueze din cauza variatiilor ratelor de piata ale dobanzii. De exemplu, in cazul unui instrument de imprumut cu rata variabila, astfel de fluctuatii constau in schimbarea ratei dobanzii efective a instrumentului financiar, fara o schimbare corespondenta a valorii sale juste. O entitate trebuie sa prezinte obiectivele si politicile de gestionare a riscului, inclusiv politicile de acoperire a acestuia. 261. - In cazul entitatilor ale caror valori mobiliare - in totalitate sau o parte din aceste titluri - sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata si care fac obiectul unei oferte publice de preluare, astfel cum acestea sunt definite in legislatia in vigoare privind piata de capital, raportul administratorilor trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii detaliate despre: a) structura capitalului lor, inclusiv valorile mobiliare care nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, cu indicarea claselor diferite de actiuni si, daca este cazul, pentru fiecare clasa de actiuni, drepturile si obligatiile atasate clasei respective si procentul din capitalul social total pe care il reprezinta; b) orice restrictii legate de transferul de valori mobiliare, cum ar fi limitarile privind detinerea de titluri de valoare sau necesitatea de a obtine aprobarea entitatii sau a altor detinatori de valori mobiliare; c) detinerile semnificative directe si indirecte de actiuni (inclusiv detinerile indirecte prin structuri piramidale si detineri incrucisate de actiuni, asa cum acestea sunt definite in reglementarile in vigoare privind piata de capital); d) detinatorii oricaror valori mobiliare cu drepturi speciale de control si o descriere a acestor drepturi; e) sistemul de control al oricarei scheme de acordare de actiuni salariatilor, daca drepturile de control nu se exercita direct de catre salariati; f) orice restrictii privind drepturile de vot, cum ar fi limitarile drepturilor de vot ale detinatorilor unui procent stabilit sau numar de voturi, termenele de exercitare a drepturilor de vot sau sistemele prin care, cooperand cu entitatea, drepturile financiare atasate valorilor mobiliare sunt separate de detinerea de valori mobiliare; g) orice acorduri dintre actionari care sunt cunoscute de catre entitate si care pot avea ca rezultat restrictii referitoare la transferul valorilor mobiliare si/sau la drepturile de vot; h) regulile care prevad numirea sau inlocuirea membrilor consiliului de administratie si modificarea actelor constitutive ale entitatii; i) puterile membrilor consiliului de administratie si, in special, cele referitoare la emiterea sau rascumpararea de actiuni; j) orice acorduri semnificative la care entitatea este parte si care intra in vigoare, se modifica sau inceteaza in functie de o modificare a controlului entitatii ca urmare a unei oferte publice de preluare, si efectele rezultate din aceasta, cu exceptia cazului in care prezentarea acestor informatii ar prejudicia grav entitatea. Aceasta exceptie nu se aplica in cazul in care entitatea este obligata in mod special sa prezinte asemenea informatii conform altor cerinte legale; k) orice acorduri dintre entitate si membrii consiliului sau de administratie sau salariati, prin care se ofera compensari daca acestia demisioneaza sau sunt concediati fara un motiv rezonabil sau daca relatia de angajare inceteaza din cauza unei oferte publice de preluare. 262. - Raportul administratorilor se aproba de consiliul de administratie si se semneaza in numele acestuia de presedintele consiliului.

Pastarea documentelor-termene de pastrare

De la 1 ianuarie 2009, au intrat in vigoare noi reglementari privind documentele financiar-contabile, stabilite prin Ordinul Ministerului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008. Actul normativ prevede noi norme metodologice, dar si specifice, de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile. La data intrarii in vigoare a Ordinului MEF nr. 3512/2008 se abroga Ordinul ministerului finantelor publice nr. 1850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 23, din 7 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare. Printre prevederile Ordinulul MEF nr. 3512/2008 se numara si cele referitoare la pastrarea documentelor finaciar-contabile. Astfel, potrivit actului normativ, termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar cel de pastrare a registrelor si documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu anumite exceptii: a) facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii taxei pe valoare adaugata deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevderile Codului fiscal, se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. 6 din Codul fiscal. La art. 149, alin 6, Codul fiscal prevede ca "persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada". b) documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu o durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor. c) documentele prevazute in anexa nr. 4 a Ordinului MEF nr. 3512/2008 se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada mai mare.

Agentie de Turism-pe scurt.

O societate din Romania lanseaza pentru perioada iunie - august 2009 o oferta pentru comercializarea unui numar X de bilete de odihna intr-o statiune din Romania. Pentru biletele vandute conform ofertei, agentia de turism incaseaza pretul anticipat si percepe un comision care include TVA. Datoria agentiei de turism fata de furnizori de servicii hoteliere reprezinta diferenta dintre suma totala incasata de la clienti si comisionul perceput de agentie. Inregistrarile contabile: Prezentarea pachetului turistic,acceptarea acestuia si cumpararea lui de catre clienti.
1. Incasarea anticipata a contavalorii biletelor de odihna acceptate de clienti: 5121Conturi la banci in lei = 411 Clienti sau
5311 Casa = 411 Clienti
2. facturarea serviciilor contractate - CLIENTI D411 Clienti= % C401Furnizori (cv pachet servicii turism achizitionat) C704 Venituri din lucrari executate si servicii prestate (cv comision agentie) C4427 TVA colectata (la cv comision) 3. plata furnizorului de servicii turism -FURNIZORI
401Furnizori = 512 Conturi la banci in lei
4.TVA
D4427= %
C4426 - tva de la alti furnizori de utilitati(apa,energie,telefon,internet,salubrizari,etc)
C4423

Contabilitate-M.Sorescu

CONTABILITATE Vine o vreme Când trebuie să tragem sub noi O linie neagră Şi să facem socoteala. Câteva momente când era să fim fericiţi. Câteva momente când era să fim frumoşi. Câteva momente când era să fim geniali. Ne-am întâlnit de câteva ori Cu nişte munţi, cu nişte copaci, cu nişte ape (Pe unde-or mai fi? Mai trăiesc?). Toate acestea fac un viitor luminos ­Pe care l-am trăit. O femeie pe care am iubit-o Şi cu aceeaşi femeie care nu ne-a iubit Fac zero. Un sfert de ani de studii Fac mai multe miliarde de cuvinte furajere, A căror înţelepciune am eliminat-o treptat. Şi, în sfârşit, o soartă Şi cu încă o soartă (de unde-o mai fi ieşit?) Fac două (Scriem una şi ţinem una, Poate, cine ştie, există şi viaţă de apoi).