sâmbătă, 10 octombrie 2009

Radieri la ONRC

Exemplu. Un SRL infintat in 1992 este radiat in 2005 pe motiv nedepunere situatii financiare la ONRC. Firma avea de platit o amenda la ITM si penalzari la Administratia financiara. Intrebare: -daca a fost radiata, cine mai plateste amenda si alte datorii daca acestea existau? Administratiile financiare au termen 3 + 3 luni de la data ramanerii irevocabile a deciziei de dizolvare a societatii, pentru a cere numirea unui lichidator.Daca nu o fac, atunci societatea se radiaza din oficiu, iar debitele se sterg din evidenta indiferent daca s-a atras sau nu raspunderea personala, Conform art. 176, alin.6 din Codul de procedura fiscala: creanţele fiscale datorate de debitori, persoane juridice, radiaţi din registrul comerţului, se scad din evidenţa analitică pe plătitor după radiere, indiferent dacă s-a atras sau nu răspunderea altor persoane pentru plata obligaţiilor fiscale, în condiţiile legii. Lichidarea societatii voluntara. Art. 235(1) In societatile in nume colectiv, in comandita simpla si in cele cu raspundere limitata, asociatii pot hotari, o data cu dizolvarea, cu cvorumul si majoritatea prevazute pentru modificarea actului constitutiv, si modul de lichidare a societatii, atunci cand sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Bunurile ramase. (2) Prin votul unanim al asociatilor se poate hotari si asupra modului in care activele ramase dupa plata creditorilor vor fi impartite intre asociati. In lipsa acordului unanim privind impartirea bunurilor, va fi urmata procedura lichidarii prevazuta de prezenta lege. (3) Transmiterea dreptului de proprietate asupra bunurilor ramase dupa plata creditorilor are loc la data radierii societatii din registrul comertului. (4) Registrul va elibera fiecarui asociat un certificat constatator al dreptului de proprietate asupra activelor distribuite, in baza caruia asociatul poate proceda la inscrierea bunurilor imobile in cartea funciara. Art. 227 alin. (1), lit. b), d) din legea 31/1990, actualizata la data de 17.04.2009,descrie procedura dizolvării si lichidării voluntare fără numire de lichidator. Aceasta procedura scuteşte agentul economic de necesitatea apelării la un lichidator autorizat si întocmirea raportului de lichidare de către acesta. De asemenea, această procedură elimină etapa publicării in Monitorul Oficial a bilanţului de lichidare şi a raportului de lichidare. Procedura simplificată presupune parcurgerea a 3 etape, pe care le prezint în continuare: Etapa I 1.Cerere de depunere şi menţionare acte (original); 2.Hotărârea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor privind dizolvarea voluntara fără numire de lichidator. 3.Dacă este cazul: împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original). 4.Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxă judiciară de timbru, în original; timbre judiciare; taxa de registru; tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. La etapa a II-a se ajunge după trecerea termenului de 30 zile de la data publicării hotărârii AGA în Monitorul Oficial. Etapa a II-a 1.Cerere de înregistrare (original); 2.Dovada publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii Adunării Generale şi trecerea termenului de 30 de zile timp in care creditorii societăţii pot efectua opoziţie la dizolvare. 3.Declaraţie pe propria răspundere dată de agentul economic nu are datorii şi ultima balanţă pe zero. 4.Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxa judiciară de timbru, în original; timbre judiciare; taxa de registru; -dacă este cazul, tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Etapa a-III-a 1.Cerere de radiere (original); 2.Certificatul de înregistrare şi anexa/anexele la acesta (originale); 3.În cazul SA şi SCA se va depune, după caz, şi: registrele SA şi SCA. 4.Dacă este cazul: împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original). 5.Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxa judiciară de timbru, în original; timbre judiciare; taxa de registru; tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu originalele, sub semnătură, cu menţionarea în clar a numelui, de către persoanele care, potrivit legii, pot întocmi şi semna cererea. Codul fiscal Art.34(12) Persoanele juridice care încetează să existe în cursul anului fiscal au obligaţia să depună, prin excepţie de la prevederile art. 35 alin. (1), declaraţia anuală de impozit pe profit(Decl 101) şi să plătească impozitul până la data depunerii situaţiilor financiare la registrul comerţului (nu pana la data de 25 a lunii urmatoare !!!) Exemplu: (simplificat) 1.Disponibil casierie (debit cont 5311): 901.91lei 2.Capital subscris si varsat(credit cont 1012):200lei 3.Pierdere ani precedenti -microintreprindere (debit cont 117):3175.07 lei 4.Profit inainte de lichidare (credit cont 121): 3074.86 lei 5.Debit cont 461 - creante legate de asociatul unic 6507.88lei 6.Credit cont 4551 - aport asociat 7310lei Activ 901.91 3175.07 6507.88 _________ Total 10.584.86 Pasiv 200 3074.86 7310 _________ Total 10.584.86 1.Se trece profitul de 3074.86 in cont 117 121=117 3074.86 lei 2.Se depune debitul ce-l are asociatul la casierie 5311=461 6507.88lei 3.Se restituie imprumutul acordat de catre asociat firmei: 455=5311 7310lei 4.Se diminueaza capitalul social cu diferenta de pierdere ramasa (3175.07-3074.86=100.21) 1012=117 100.21lei 5.Se restituie diferenta de capital social (200-101.21=99.79) 456=5311 99.79 lei 6.Se soldeaza contul de capital social 1012=456 99.79 lei In acest mod societatea prezinta "şi ultima balanţă pe zero" Exemplul 2: sold creditor cont 4551= 228.21lei sold debitor cont 1171 =428.21lei sold creditor cont 1012 =200 lei Activ 428.21 ________ Total 428.21 Pasiv 228.21 200 ______ Total 428.21 1.Se compenseaza pierderea cu capitalul social: 1012=117 200 lei 2.In vederea acoperirii diferentei de pierdere,asociatii maresc capitalul social: 456=1011 228.21 lei 3.Se considera,prin acceptarea imprumutatorului, contul 4551 ca fiind depunere in numerar de majorare a capitalului social: 4551=456 228.21lei 4.Concomitent se trece la capital social subscris si varsat: 1011=1012 228.21 lei 5.Se diminueaza pierderea cu soldul capitalului social: 1212=117 228.21 lei In acest mod societatea prezinta "şi ultima balanţă pe zero"

Taxa depuneri bilant la ONRC

Poate e tarziu sa postez acest anunt, insa poate e de folos: s-a modificat (evident in sensul cresterii ei) taxa ONRC pentru publicarea situatiilor financiare anuale (bilanturi) de la 12,5 lei la 14,00 lei.

Reducerile de pret

Reducerile de pret de natura comerciala se inregistreaza in momentul acordarii acestora pe baza documentelor ce le atesta, astfel: a) daca in factura initiala sunt evidentiate distinct reducerile de pret acordate, respectiv primite, atat vanzatorul, cat si cumparatorul inregistreaza in contabilitate factura la valoarea neta comerciala, aceasta reprezentand valoarea initiala, mai putin reducerile acordate; b) in situatia in care, ulterior facturii initiale, vanzatorul acorda clientului reduceri de pret, conform clauzelor contractuale, acestea se cuprind intr-o factura ulterioara in rosu, care se inregistreaza in contabilitate astfel: - la vanzator, valoarea reducerilor acordate pentru livrari efectuate in acelasi exercitiu: 7xx = 411 4427=411 sau 411 = 7xx (cu sumele in rosu) 411= 4427 (cu sumele in rosu) - la cumparator, reducerile primite corecteaza valoarea stocurilor, atunci cand acestea se regasesc in gestiune, sau cheltuielile cu stocurile, cand acestea au fost scazute din gestiune: -401 =3xx, -401= 6xx -401= 4426 sau -3xx= 401 (cu sumele in rosu) -6xx= 401(cu sumele in rosu) -4426=401 (cu sumele in rosu) - De asemenea reducerile de natura financiara se inregistreaza in contabilitate astfel: - la vanzator, valoarea reducerilor acordate: 667 = 411 4427 = 411 - la cumparator, valoarea reducerilor primite: 401 = 767 401= 4426

Michael Shermer despre credinţa în bazaconii

De ce o văd oamenii pe Fecioara Maria într-un sandviş cu brânză sau aud versuri demonice în „Stairway to Heaven”? Cu ajutorul muzicii şi imaginilor, scepticul Michael Shermer arată cum ne convingem să credem – şi trecem cu vederea faptele. Tradus si in romana.

Marfuri nevandabile

Pentru a cobori pretul de vanzare sub cel de achizitie trebuie sa te incadrezi in una dintre prevederile Ordonantei 19 /2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata: Art. 17. - Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) -c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare. Art. 16. - Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege: a) vanzari de lichidare; c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica; e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale; i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat. Pentru consumabilele expirate si navandute: Art.128 alin. 8 Codul Fiscal Nu constituie livrare de bunuri, în sensul alin. (1): b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum şi activele corporale fixe casate, în condiţiile stabilite prin norme; c) perisabilităţile, în limitele prevăzute prin lege; e) acordarea în mod gratuit de bunuri ca mostre în cadrul campaniilor promoţionale, pentru încercarea produselor sau pentru demonstraţii la punctele de vânzare, alte bunuri acordate în scopul stimulării vânzărilor; f) acordarea de bunuri de mică valoare, în mod gratuit, în cadrul acţiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, precum şi alte destinaţii prevăzute de lege, în condiţiile stabilite prin norme. Norme metodologice de aplicare a art. 128 alin (9): In sensul art. 128 alin. 8 lit. b din Codul fiscal, nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a)bunurile nu sunt imputabile. b)degradarea calitativa a bunurile se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente c)se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic. Eventual, trebuie sa se aiba in vedere: - HG 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la mărfuri în procesul de comercializare; - Art 21, alin 4, Cod fiscal Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: lit. c) Cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsă din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost încheiate contracte de asigurare, precum şi taxa pe valoarea adăugată aferentă, dacă aceasta este datorată potrivit prevederilor titlului VI. Nu intră sub incidenţa acestor prevederi stocurile şi mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamităţi naturale sau a altor cauze de forţă majoră, în condiţiile stabilite prin norme; Nota:deoarece la momentul intrarii bunurile au avut atasate TVA deductibila, care a fost dedusa din TVA colectata,la momentul iesirii bunurilor degradate,constatate lipsa,etc, se calculeaza TVA colectata pentru a anula deducerea de TVA initiala. 6xx(ch.nedeductibile)= 4427 6xx(ch.nedeductibile)= 3xx

Bon casa de marcat

Pentru ca bonurile caselor de marcat cu valoare sub 100 lei sunt deductibile(nu si TVA-ul) numai in conditiile date de lege(HG 205/2009) si anume "entitatea justifică cheltuielile efectuate fie prin documente care atestă intrarea în gestiune a bunurilor achiziţionate, fie cu alte documente, cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexează bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aprobă efectuarea acestor cheltuieli",consider ca este necesar sa ne aducem aminte : Avansurile spre decontare se acorda pe baza referatului de avans spre decontare. In cadrul societatii fiecare compartiment functional isi intocmeste periodic necesarul de aprovizionat. Acest necesar se inainteaza la compartimentul de aprovizionare.Cei raspunzatori de aprovizionarea cu materii prime,materiale,isi intocmesc referatele de avans. In limita plafoanelor privind platile ce se pot face in numerar se elibereaza numerar de la casierie avand la baza referatele de avans spre decontare. Fiecare referat contine scopul pentru care a fost acordat avansul(deplasari,cumparari de marfuri,etc.) Avansurile acordate trebuie justificate cu documente astfel: - cumpararea de marfuri se justifica cu factura - deplasarile se justifica cu ordin de deplasare. Avansul neutilizat este restituit la casierie.Nu se acorda un nou avans pana nu se justifica avansul precedent. Evidenta avansurilor se tine pe fiecare titular de avans. Justificarea avansului spre decontare se face in functie de cheltuielile care s-au efectuat astfel: 1.-acordare avans pe baza referatului de avans spre decontare: 542"Avansuri de trezorerie" = 5311"Casa in lei" 2.-cumparare de marfuri pe baza de Factura: % = 542"Avansuri de trezorie" 371"Marfuri" 4426"TVA deductibil" 3.-plati pentru servicii executate de terti pe baza de factura si chitanta: 628"Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti"= 542"Avansuri de trezorerie" 4.-restituirea avansului neutilizat: 5311"Casa in lei" = 542"Avansuri de trezorerie" 5.-acordarea avansului pe baza de ordin de deplasare:542"Avansuri de trezorerie" = 5311"Casa in lei" 6.-justificarea avansului pe baza de documente (factura,tichete,bon,etc)chitanta: 625"Cheltuieli cu deplasari,detasari si transferari" = 542"Avansuri de trezorerie" 7.-restituirea diferentei (in acest caz trebuie restituita suma de...lei) 5311"Casa in lei" = 542"Avansuri de trezorerie"