vineri, 21 august 2009
Fisa Postului
Orice model de fisa postului trebuie structurat astfel:Identificarea postului;Descrierea postului;Specificatiile postului .
Luati modelul cadru de mai jos si adaptati-l situatiei dumneavoastra. Mult succes!
Model-cadru pentru fisa postului.
Fisa postului
[Denumirea postului]
I.Identificarea postului
1. Numele si prenumele titularului:
2. Denumirea postului:
3. Pozitia in COR/Cod:
4. Departamentul/locatia:
5. Nivelul postului:
[Conducere/coordonare sau executiet]
6. Relatiile organizatorice
a. Ierarhice (control, indrumare, posturi supervizate):
b. Functionale (colaborare, pe orizontala):
c. Reprezentare (colaborare, consultanta):
II.Descrierea postului
1. Scopul general al postului:
[O fraza, maximum doua]
2. Obiectivele postului:
[Descrieti principalele obiective si mentionati-le in ordinea importantei lor.]
3. Descrierea sarcinilor/atributiilor/activitatilor postului:
[Intre 8 si 15 sarcini-cheie, mentionate in ordinea importantei lor, sunt in general
suficiente pentru a descrie ce trebuie sa faca ocupantul postului.]
4. Descrierea responsabilitatilor postului
a. Privind relatiile interpersonale/comunicarea:
b. Fata de echipamentul din dotare:
c. In raport cu obiectivele postului:
d. Privind securitatea si sanatatea muncii:
e. Privind regulamentele/procedurile de lucru:
5. Conditiile de lucru ale postului
a. Programul de lucru:
b. Conditiile materiale:
[Acolo unde este cazul, precizati aspectele specifice postului cu privire
la:ambient, pozitie de lucru, deplasari, spatiu de lucru, beneficii ale
angajatului.]
c. Conditii de formare profesionala:
6. Gradul de autonomie
a. Autoritate asupra altor posturi:
b. Delegare (inlocuitori, sarcini delegate):
[Mentionati numele persoanei inlocuitoare, cu precizarea limitelor de
competenta si a sarcinilor pe perioada delegarii.]
7. Indicatori de performanta:
[Precizati performantele financiare sau non-financiare pe care trebuie sa le atinga
ocupantul postului si indicatorii care evalueaza gradul in care s-au atins aceste
performante.]
8. Perioada de evaluare a performantelor:
[In general, evaluarea performantelor se face cel putin anual.]
9. Evolutii posibile:
[Numiti postul pe care ar putea sa avanseze titularul dupa obtinerea unor
performante constant superioare.]
III.Specificatia postului
1. Nivelul de studii:
2. Calificarile/specializarile necesare:
3. Competentele postului:
4. Experienta de lucru necesara
(vechimea in specialitatea ceruta de post):
Data,
Numele si semnatura Numele si semnatura
titularului postului, sefului ierarhic,
APROBAT
Director general,
Diurna-cazare
Justificarea sumelor cheltuite in valuta, cu exceptia celor reprezentind drepturile de diurna, se face pe baza de documente si se aproba de catre conducatorii unitatilor trimitatoare; in cazul cheltuielilor medicale este necesar si avizul policlinicii de specialitate.
Conform Codului fiscal persoanele juridice private (societati comerciale, fundatii, etc) si persoane fizice autorizate pot acorda de 2,5 ori suma prevazuta pentru institutii publice. Pentru institutii publice pentru deplasarile in strainatate aceasta diurna este prevazuta de HG nr. 518 / 1995 - privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.
In situatia in care in unele tari, potrivit practicii existente pe plan local, nu se elibereaza documente sau acestea sint retinute de catre autoritati, sumele cheltuite se justifica pe baza de declaratie data pe propria raspundere.(atentie,NU sunt deductibile fiscal daca nu sunt confirmate de catre reprezentanta Romaniei in tara respectiva)
In tarile in care Romania are reprezentante, declaratia se confirma de catre aceste reprezentante, daca pentru obtinerea acestei confirmari nu sint necesare cheltuieli de deplasare.
Perioada pentru care se acorda diurna in valuta se determina in functie de mijlocul de transport folosit, avindu-se in vedere:
a) momentul decolarii avionului, la plecarea in strainatate, si momentul aterizarii avionului, la sosirea in tara, si de pe aeroporturile care constituie puncte de trecere a frontierei de stat a Romaniei;
b) momentul trecerii cu trenul sau cu mijloacele auto prin punctele de trecere a frontierei sau de stat a Romaniei, atit la plecarea in strainatate, cit si la inapoierea in tara.
Cazarea.
Conform Codului fiscal cheltuielile de transport si de cazare in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin normele la Codul fiscal, sunt deductibile fiscal.
Pentru cazare se poate deconta o suma de 0.75*plafonul pentru tara in care s-a facut deplasarea.
Administratorul da o declaratie pe proprie raspundere ca s-a cazat in perioada.... Nota: deplasari cu mijloace auto-pentru diurna e un pic mai complicat sa dovediti data plecarii si a sosirii. Pe ordinul stampilat de firma externa (se mai pun stampile in afara tarii?) sau semnat de reprezentantul acesteia se trec datele de sosire/plecare, repectiv orele. Ce-i drept acestea nu coincid cu ora de plecare/ sosire in tara. Cred ca de folos ar fi un bon de benzina de pe traseu(plecare/sosire). Daca are ora de emitere se poate face un calcul al zilelor de diurna in baza ordinului si al bonurilor de benzina. Se poate stampila/ semna ordinul de deplasare cu trecerea orei si la statia de benzina unde alimentati cand plecati/ sau va intoarceti din tara. Ideea este sa convingeti inspectorul fiscal prin documentele pe care le aveti ca ati calculat corect numarul de zile de diurna acordata. Neexistand niste bilete nu sunt date/ore certe ,trebuie sa va pregatiti ..... convingator.Repartizarea profitului
Repartizarea profitului la inchiderea exercitiului financiar.
Singura repartizare care se face la sfarsitul anului este 129=1061 cu suma reprezentand constituirea rezervei legale, daca nu este deja constituita.
La 01 ianuarie anul urmator se face inregistrarea 121=117 analitic distinct (de ex. 09).
Repartizarea profitului se face dupa constituirea AGA si aprobarea situatiilor financiare anuale, respectiv:
117.09=117.xx; 457, 129.
In soldul creditor al contului 117.09 poate ramane profit nerepartizat. Pierderea contabila din anii precedenti este deductibila si fiscal daca nu s-au depasit cinci ani. (cei cinci ani au devenit sapte incepand cu pierderea aferenta anului 2008). In acest sens este utila inregistrarea pierderii pe 117 analitic distinct pe fiecare an fiscal.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2008 aduce noi reglementari in domeniului impozitului pe profit, prin majorarea perioadei de recuperare a pierderii fiscale de la 5 la 7 ani pentru pierderea fiscala realizata incepand cu anul 2009.
Prin Ordonanta de Urgenta nr. 91/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, Guvernul a stabilit ca pierderea fiscala anuala realizata incepand cu anul 2009, stabilita prin declaratia de impozit pe profit, se recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale in vigoare din anul inregistrarii acestora.
Executivul a a luat aceasta masura avand in vedere ca exista domenii de activitate in care infiintarea si dezvoltarea unei afaceri necesita o perioada mai lunga de timp pana la inregistrarea veniturilor din exploatare.
In prezent, Codul fiscal prevede ca pierderea anuala, stabilita prin declaratia de impozit pe profit, se recupereaza din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 5 ani consecutivi. In cazul persoanelor juridice straine, se iau in considerare numai veniturile si cheltuielile care pot fi atribuite sediului permanent in Romania.
De asemenea, Codul fiscal mai stabileste ca pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care isi inceteaza existenta prin divizare sau fuziune nu se recupereaza de catre contribuabilii nou-infiintati sau de catre cei care preiau patrimoniul societatii absorbite, dupa caz.
Cheltuielile
O scurta trecere in revista a cheltuielilor cred ca e binevenita.Activitatea oricarei intreprinderi este constituita din diferite procese transformatoare, care genereaza consumuri (cheltuieli) si, in acelasi timp, produc rezultate (venituri).
Dupa natura lor, aceste procese se grupeaza in:
a) activitate de exploatare,
b)activitatea financiara,
c) activitatea extraordinara.
Daca activitatile financiare si extraordinare au acelasi continut la orice intreprindere, activitatea de exploatare, fiind dependenta de obiectul acesteia poate varia de la o intreprindere la alta.
"Recuperarea" acestor cheltuieli se realizeaza in principal pe seama veniturilor din exploatare(in sensul includerii cheltuielilor in costurile bunurilor, lucrarilor sau serviciilor si, prin acestea, in preturile (tarifele) de vanzare).
In ceea ce priveste activitatile financiare si extraordinare, cheltuielile şi veniturile acestora se evidentiaza numai in contabilitatea financiara (generala).
Conturile de cheltuieli sunt structurate in raport cu natura activitatilor generatoare de cheltuieli si natura resurselor consumate sau utilizate pe următoarele grupe de conturi:
A. Cheltuieli de exploatare, din care:
60 "Cheltuieli cu materii prime, materiale consumabile si mărfuri";
61 "Cheltuieli cu lucrările si serviciile prestate de terţi;
62 "Cheltuieli cu alte servicii executate de terţi";
63 "Cheltuieli cu impozitele, taxele si vărsămintele asimilate";
64 "Cheltuieli cu personalul";
65 "Alte cheltuieli de exploatare".
B. Cheltuieli financiare:
66 "Cheltuieli financiare".
C. Cheltuieli excepţionale:
67 "Cheltuieli excepţionale".
(conturi de evidenta)
D. Cheltuieli cu amortizările si provizioane:
68 "Cheltuieli cu amortizările si provizioane".
E. Cheltuieli cu impozitul pe profit:
69 "Cheltuieli cu impozitul pe profit".
(nota: conturile ce contin cifra "8" sunt conturi de ajustari sau rectificari)
In principiu, conturile de cheltuieli din clasa a 6 "CONTURI DE CHELTUIELI", fiind conturi de activ, se debitează in cursul lunii, cu ocazia colectării cheltuielilor prin creditul conturilor care arata natura elementelor patrimoniale consumate sau utilizate si se creditează, la sfarşitul lunii, prin decontarea cheltuielilor asupra rezultatului (ct 121).
Relaţiile contabile de principiu pentru inregistrarea cheltuielilor in contabilitatea financiara pot fi următoarele:
a)cheltuieli (in legatura cu )= Clasa 1 capitaluri:- dobanzile aferente imprumuturilor si datoriilor asimilate,amortizarea primei de rambursare a obligaţiunilor;
b)cheltuieli (in legatura cu )= Clasa 2 Imobilizari:- amortizările si provizioanele aferente imobilizărilor,conturi de rente , valoarea neta contabila a imobilizărilor ieşite din intreprindere;
c)cheltuieli (in legatura cu )= Clasa 3 Stocuri - materii prime si materiale consumabile, mărfuri vandute, uzură
stocuri şi obiectelor de inventar,deprecierea stocurilor pentru...
d)cheltuieli (in legatura cu )= Clasa 4 Terti - salariile si contribuţiile datorate,
lucrări si servicii facturate de terţi, impozite, taxe si alte vărsăminte asimilate datorate bugetului de stat, provizioanele pentru deprecierea
creanţelor etc.;
e)cheltuieli (in legatura cu )= Clasa 5 Trezorerie - sumele achitate pentru lucrări si servicii prestate de terţi, cheltuielile trezorerie privind cesiunea titlurilor de plasament.
Cazurile de creditare a conturilor de cheltuieli pot sa apăra in următoarele situaţii:
a) inregistrarea plusurilor constatate la anumite categorii de stocuri cu ocazia inventarierii patrimoniului;
b) inregistrarea reducerilor comerciale acordate de furnizori clienţilor, ulterior livrării bunurilor prin intocmirea unei facturi in roşu, in contabilitatea clientului;
c) inregistrarea la inchiderea lunii a stocurilor finale de materii prime, materiale consumabile, mărfuri etc., in cazul aplicării metodei inventarului intermitent;
d) virarea asupra perioadelor viitoare a unor cheltuieli ce nu pot fi suportate din rezultatul unui singur exerciţiu financiar etc.
Libertatea de a alege
Psihologul Barry Schwartz are în vizor principiul de bază al societăților occidentale: libertatea de a alege. După părerea lui Schwartz, posibilitatea de a alege nu ne-a făcut mai liberi ci mai încremeniți de spaimă, nu mai fericiți, ci mai nesatisfăcuți.
Subtitrare in limba romana...
Garantii gestionare
1. Retinerea garantiilor gestionare conform legii si contractului de garantie in numerar
421 = 4281
sau
5311 = 4281
si concomitent
Inregistrarea in debitul contului 802 "Angajamente primite" a valorii garantiei primite.
2. Depunerea garantiilor gestionare intr-un cont bancar disctinct (deschis doar pentru aceasta destinatie)
5121 = 5311
3. Inregistrare dobanzii si comisioanelor pentru contul deschis la banca
5121 = 4281 cu valoarea dobanzii
4281 = 5121 cu valoarea comisioanelor
4. Restituirea garantiilor depuse de salariati
581 = 5121 ridicarea garantiilor de la banca
5311 = 581 depunerea garantiilor la casierie
4281 = 5311 restituirea garantiilor catre salariati
si concomitent
Inregistrarea in creditul contului 802 "Angajamente primite" a valorii garantiei restituite.
Echipament de lucru
1. Achizitia echipamentelor de lucru de catre unitate
% = 401
303
4426
2. Distribuirea echipamentelor de lucru catre salariati in situatia in care acestia suporta o parte din contravaloarea acestora
% = 303
603
4282
3. Inregistrarea TVA - ului colectat asupra echipamentelor de lucru suportat de salariati
4282 = 4427
4. Retinerea din salariu a contravalorii echipamentelor de lucru suportat de salariati
421 = 4282
Leasingul financiar
A. La locator - finantator
Achizitionarea bunului de la furnizor
% = 404
21_
4426
Predarea bunului catre utilizator
2675 = 21_ - predarea efectiva a bunului
Facturarea ratelor de leasing
4111 = %
706 - cota parte din valoarea bunului
766 - cota parte din dobanda
4427 - TVA aferent operatiunii
Cota parte din valoarea de intrare a bunului ca o cheltuiala de exploatare si diminuarea creantei
6583 = 2675 - cu valoarea din contul 706
B. La locatar - utilizator
Primirea bunului
21_ = 167 - cu valoarea integrala a bunului
= 401 - cu valoarea comisionului de administrare platit
= 446 - cu valoarea taxei de inmatriculare achitata
8036 = 891 - valoarea ratelor de platit egala cu ce s-a inregistrat in contul 167
8051 = 891 - valoarea dobanzii de plata din contractul de leasing
Reducerea valorii datorate societatii de leasing prin inregistrarea platii avansului
167 = 404
Inregistrarea amortizarii bunului achizitionat
6811 = 281_
Factura ce contine rata lunara
% = 404
167 in anumite situatii in aceasta suma este cuprinsa si asigurarea
1687 numai daca optati pentru inregistrarea 666 = 1687
666 daca nu faceti optiunea de mai sus
613 daca asigurarea nu este cuprinsa in contul 167
4426 TVA aferent operatiunii
Daca optati pentru varianta 666 = 1687 la sosirea facturii
666 = 1687 - preluarea dobanzii pe cheltuieli
891 = 8036 valoarea ratei egala cu ce se inregistreaza in debit cont 167
891 = 8051 valoarea dobanzii egala cu ce se inregistreaza in contul 666
Inregistrarea politei RCA
471 = 401 cu valoarea ratei de asigurare platite
613 = 471 trecerea pe cheltuieli conform politei
La sfirsitul contractului de leasing
% = 404
167 transferul dreptului de proprietate la valoarea reziduala
4426
Abonați-vă la:
Postări (Atom)