miercuri, 23 februarie 2011

Decontarea cheltuielilor de delegare si detasare

Decontarea cheltuielilor de delegare si detasare in alta localitate decat cea in care isi are sediul firmei dvs., se efectueaza in conformitate cu prevederile H.G. nr. 1860 din 21 decembrie 2006, publicata in M.Of. nr. 1046 din 29 decembrie 2006.

Salariatii au dreptul la decontarea cheltuielilor efectuate cu cazarea numai daca sunt delegati sau detasati intr-o localitate amplasata la o distanta mai mare de 5 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca, caz in care nu se pot inapoia la sfarsitul zilei de lucru. Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe baza documentelor justificative: facturi si alte documente similare.

In situatia in care salariatii delegati sau detasati se deplaseaza cu autoturismul proprietate personala, se accepta pentru decontare contravaloarea a 7,5 litri carburant la 100 km parcursi pe distanta cea mai scurta. Decontarea se efectueaza de asemenea pe baza documentelor justificative: factura sau bonurile fiscale emise de casa de marcat.

De cele mai multe ori, inainte de plecarea in deplasare, pentru achitarea contravalorii cheltuielilor de cazare si transport, pe baza ordinului de deplasare/detasare salariatii primesc un avans in numerar. Avansul acordat  acesta trebuie sa fie limitat la numarul zilelor de deplasare, fara a depasi un interval mai mare de 30 de zile calendaristice.

La intoarcerea din deplasare, fiecare salariat are obligatia sa justifice avansul primit pe baza de documente la care anexeaza ordinul de serviciu. Pe ordinul de serviciu, salariatul detasat este obligat sa obtina de la firma la care se deplaseaza viza si stampila conducatorului acesteia (sau a inlocuitorului acestuia) dupa ce a fost completata data si ora sosirii si a plecarii.

Firma are posibilitatea sa isi exercite dreptul de deducere a TVA evidentiata in astfel de documente conform cu articolul 146, alineatul 1, litera a din Codul fiscal si prin punctul 46 din normele de aplicare ale acestui act normativ.

Astfel, deducerea TVA se face numai pe baza urmatoarelor documente in original:

- pentru cheltuielile de cazare si alte cheltuieli permise la decontare: exemplarul original al facturii completat cu toate informatiile obligatorii precizate la art. 155 alin. (5). Pentru justificarea cheltuielilor privind transportul sau cazarea in hoteluri sau alte unitati similare, factura poate fi emisa si pe numele salariatilor aflati in deplasare in interesul serviciului.

- pentru carburantii auto achizitionati: bonurile fiscale emise conform O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, stampilate si cu inscrierea numelui cumparatorului si a numarului de inmatriculare a autovehiculului.

Peste 5 contracte de închiriere

Peste 5 contracte de închiriere înseamnă "activităţi independente"

Persoanele fizice care obţin venituri din mai mult de 5 contracte de închiriere valabile la sfârşitul unui an fiscal, intră in anul următor în categoria contribuabililor cu venituri din activităţi independente, potrivit normelor.

Aceasta înseamnă că intră sub incidenţa regulilor de stabilire a venitului net anual determinat pe baza contabilităţii în partidă simplă şi taxat cu 16%.

Bon fiscal vs Jurnal de Cumparari

Este optionala evidentierea in jurnalul de cumparari a bonurilor fiscale cu o valoare de pana la 100 lei, altele decat cele aferente achizitiei de combustibili auto.

Acest fapt rezulta si din prevederile O.A.N.A.F. nr. 94/2008 prin care se precizeaza faptul ca :„Nu este obligatorie inscrierea in decont a sumelor care nu sunt incluse in baza impozabila“, conform instructiunilor date in aplicarea randului 19.

Se contabilizeaza direct prin casa:
6xxx- 5311 (cu TVA inclusa)

Le putem utiliza doar ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa, NU ca documente pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA inscrise pe respectivul bon !
Conform art. 1 din O.M.F.P. nr. 1.714 din 14 noiembrie 2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 (M.Of. nr. 1.042 din 23 noiembrie 2005)

Tichete - pe scurt

Tichetele de masă , tichetele de vacanţă şi tichetele cadou sunt în continuare deductibile la calculul impozitului pe profit (16%) şi sunt scutite de la plata taxelor şi contribuţiilor sociale atât pentru angajat, cât şi pentru angajator.



Singura modificare adusă regimului acestor tipuri de tichete este impozitarea la nivelul salariatului a sumei aferente valorii nominale cu cota de 16% aferentă impozitului pe venit.


Modalitatea de calcul a impozitului:

Venitul brut al salariatului - Contribuţii sociale datorate de angajat = Venit impozabil din salarii

Venit impozabil din salarii + Venit impozabil aferent tichetelor de masă = Venit total, impozabil

Impozit pe venit = 16% * Venit total, impozabil


Practic, şi la nivelul salariatului, impozitul care trebuie plătit este doar 16% din suma totală primită în tichete, aceasta fiind singura sarcină fiscală pentru acesta.

Sumele primite in tichete de masă pot ajunge pana la 200 lei/luna (pentru 23 de zile lucrate şi o valoare nominală per tichet de 8.72 lei). Dupa aplicarea procentului de impozit, angajatul rămâne cu un venit net aferent tichetelor de masă de 168 lei.

Modalitatea de calcul a impozitului aferent tichetelor de vacanţă şi tichetelor cadou urmează aceeaşi schemă ca si tichetele de masă.


Reţinerea şi plata impozitului:

Impozitul aferent tichetelor de masă, tichetelor de vacanţă şi tichetelor cadou se reţine la sursa de angajator, în acelaşi timp cu impozitul din veniturile salariale, în luna în care tichetele au fost acordate.


Contabilitatea salarizării nu va suferi modificări, astfel încât impozitul aferent tichetelor se va contabiliza, declara şi plăti cumulat cu cel aferent salariului şi anume:

* înregistrarea contabilă - în contul 444 - Impozit pe venituri din salarii (obţinut prin impozitarea cumulată a veniturilor din salarii şi a veniturilor din tichetele de masă).
* declaraţia în aceeaşi poziţie 7 (impozit pe veniturile din salarii) din declaraţia 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat.

Plata impozitului se va efectua până pe data de 25 a lunii următoare, în contul unic al Bugetului de Stat.


Tichetele de masă,Ticket Restaurant:

* Pentru compania care le acordă, sunt în continuare deductibile la calculul impozitului pe profit, în limitele prevazute de lege şi sunt scutite de la plata taxelor şi contribuţiilor salariale si patronale - Art. IV, litera b), din OUG nr. 58/26.06.2010.
* Sunt incluse în categoria veniturilor obţinute de o persoană ca urmare a unei relaţii contractuale de muncă, prin completarea punctului 68, litera a) din normele de aplicare a Titlului III din Codul Fiscal "Impozitul pe Venit".
* Sunt eliminate din categoria veniturilor neimpozabile, în sensul impozitului pe venituri salariale, prin abrogarea primei liniuţe, Art. 82, din normele de aplicare a Codului Fiscal.
* Se impozitează la nivelul salariatului cu 16%, impozit calculat şi reţinut la sursă, în momentul determinării drepturilor salariale lunare pentru luna în care se acordă.


Tichetele de vacanţă ,Ticket Vacanţa:

* Pentru compania care le acordă, sunt în continuare deductibile la calculul impozitului pe profit, în limitele prevăzute de lege şi sunt scutite de la plata taxelor şi contribuţiilor salariale şi patronale - Art. IV, litera a), din OUG nr. 58/26.06.2010.
* Sunt incluse în categoria veniturilor obţinute de o persoană ca urmare a unei relaţii contractuale de muncă, prin completarea punctului 68, litera a), din normele de aplicare a Titlului III din Codul Fiscal "Impozitul pe Venit".
* Se impozitează la nivelul salariatului cu 16%, impozit calculat şi reţinut la sursă, în momentul determinării drepturilor salariale pentru luna în care se acordă.


Tichetele de cadouri, Ticket Cadou:

* Sunt asimilate veniturilor obţinute de o persoană ca urmare a unei relaţii contractuale de muncă, prin completarea punctului 68, litera a), din normele de aplicare a Titlului III din Codul Fiscal "Venituri din Salarii", fiind impozitate cu 16%, la nivelul salariatului.
* Sunt încadrate în categoria avantajelor salariale, indiferent de evenimentul cu ocazia căruia se acordă şi indiferent de sumă, prin completarea punctului 70 din normele de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul Fiscal .
* Tichetele cadou folosite pentru promovarea vanzarilor pe piete existente sau noi, in cercetari de piata, pentru reclama si publicitate sau pentru protocol, se bucura in continuare de facilitati fiscale, in conditiile Legii 193/2006 (Art. 2, punctul (1)) si Legii 571/2003 (Art. 21, punctele 1) si 2), literele d) si i), precum si prin Art. 77) privind Codul Fiscal.

Tichetele de masă, tichetele de vacanţă şi tichetele cadou aduc în continuare importante beneficii fiscale deoarece sunt deductibile la calculul impozitului pe profit (16%) şi scutite de la plata contribuţiilor social - salariale (16,5%) şi social-patronale (minim 28%).

Tichetele de masă, tichetele de vacanţă şi tichetele cadou sunt  un beneficiu fiscal concret si  o modalitate eficientă prin care puteţi susţine puterea de cumpărare a propriilor angajaţi.

Cota redusa de 5% TVA

Cota redusa de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei. In sensul prezentului titlu, prin locuinta livrata ca parte a politicii sociale se intelege:

a) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;

b) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap;

c) livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 380.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de orice persoana necasatorita sau familie. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul vanzarii pot fi locuite ca atare si daca terenul pe care este construita locuinta nu depaseste suprafata de 250 mp, inclusiv amprenta la sol a locuintei, in cazul caselor de locuit individuale. In cazul imobilelor care au mai mult de doua locuinte, cota indiviza a terenului aferent fiecarei locuinte nu poate depasi suprafata de 250 mp, inclusiv amprenta la sol aferenta fiecarei locuinte. Orice persoana necasatorita sau familie poate achizitiona o singura locuinta cu cota redusa de 5%, respectiv:

1. in cazul persoanelor necasatorite, sa nu fi detinut si sa nu detina nicio locuinta in proprietate pe care au achizitionat-o cu cota de 5%;

2. in cazul familiilor, sotul sau sotia sa nu fi detinut si sa nu detina, fiecare sau impreuna, nicio locuinta in proprietate pe care a/au achizitionat-o cu cota de 5%;

d) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor persoane sau familii a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei.

(3) Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 1342 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.

(4) In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 1342 alin. (2).

(5) Cota aplicabila pentru importul de bunuri este cota aplicabila pe teritoriul Romaniei pentru livrarea aceluiasi bun.

(6) Cota aplicabila pentru achizitii intracomunitare de bunuri este cota aplicata pe teritoriul Romaniei pentru livrarea aceluiasi bun si care este in vigoare la data la care intervine exigibilitatea taxei.

Cota redusa de 9% TVA

Cota redusa de 9% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele prestari de servicii si/sau livrari de bunuri:

a) serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii si evenimente culturale, cinematografe, altele decat cele scutite conform art. 141 alin. (1) lit. m);

b) livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii;

c) livrarea de proteze si accesorii ale acestora, cu exceptia protezelor dentare;

d) livrarea de produse ortopedice;

e) livrarea de medicamente de uz uman si veterinar;

f) cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping.

Registrul fermelor

Prin ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 22/2011, publicat în Monitorul oficial nr. 127 din 21 februarie, a fost reorganizat Registrul fermelor care devine Registrul unic de identificare.

Reorganizarea este motivată de iniţiator prin necesitatea armonizării cu reglementările europene, în noua structură Registrul urmând să fie element component al Sistemului integrat de administrare şi control şi element comun cu aplicaţiile aferente măsurilor de piaţă, cotei de lapte, comerţului exterior cu produse agricole şi promovării acestora pe piaţa internă şi în ţări terţe, ajutoarelor de stat, măsurilor cuprinse în Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, în vederea identificării solicitanţilor care accesează măsuri reglementate de politica agricolă comună.

RUI preia integral datele existente în Registrul fermelor, în aplicaţiile aferente măsurilor reglementate de politica agricolă comună şi se realizează în format electronic de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, ca o aplicaţie informatică unitară gestionată de APIA.

Atribuirea de către APIA a codului unic de identificare în RUI se face o singură dată, pentru fiecare solicitant, pe baza documentelor precizate prin ordinul MADR.

Un formular aparte, în vederea atribuirii codului unic de identificare, va fi completat de solicitanţii deja înregistraţi în RUI, care intenţionează să desfăşoare şi activităţi de comerţ exterior şi/sau de promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţări terţe.

La data intrării în vigoare a ordinului se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr.302/2005 privind realizarea Registrului fermelor şi Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr.1.054/2005 privind organizarea completării Registrului fermelor.

Anexele la ordin conţin modelul Formularului de înscriere în Registrul unic de identificare, precum şi informaţiile minime pe care trebuie să le cuprindă registrul.



Registrul fermelor a fost conceput, prin Ordinul MAPDR nr.302/2005, în vederea identificării fermierilor care pot beneficia de sprijin naţional şi de sprijin comunitar la data integrării României în Uniunea Europeană. În Registru au fost înscrise exploataţiile cu o suprafaţă totală de cel puţin un hectar.

Anterior acestei reglementări, prin Ordinul nr.620/2003 fusese pus în practică Registrul exploataţiilor agricole pentru înscrierea producătorilor agricoli care deţineau sau administrau teren cu destinaţie agricolă cu o suprafaţă mai mare de 0,3 ha,precum şi de către exploataţiile agricole definite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.108/2001 privind exploataţiile agricole, cu modificările şi completările ulterioare.