vineri, 3 iulie 2009

Externalizarea contabilităţii

Ce presupune externalizarea. Externalizarea contabilităţii are trei direcţii importante de aplicare: - transferul serviciilor în seama unei companii specializate, autorizate şi cu resurse suficiente pentru a administra portofolii mari de clienţi din domenii diferite de activitate; - angajarea unor servicii de asistenţă şi coordonare profesională în domeniul contabil, financiar şi al resurselor umane; aceasta înseamnă că departamentul financiar-contabil al oricărei companii este pus în relaţie directă şi activă cu unul sau cu mai mulţi consultanţi ai firmei de contabilitate, în scopul realizării unor optimizări importante; - consiliere activă, componentă a auditului intern, sau consultanţă organizată pentru a acoperi componente considerate insuficient abordate. Externalizarea serviciilor de contabilitate implica insa riscuri majore (precum si costuri pe masura): -Dezvaluirea unor secrete de seviciu,numai bune pentru concurenta si nu numai,nu stiu daca ati auzit de Direcţie de Informaţii fiscale (DIF)?.Activitatea DIF constă în analizarea informaţiilor fiscale deţinute de ANAF, indiferent de sursa de provenienţă, în vederea identificării contribuabililor cu risc ridicat, spre a fi supuşi inspecţiei fiscale.Si acum identificati " sursa de provenienta".Remarcăm că formularea „din diverse surse” (potrivit HG 495/2007) nu exclude crearea de reţele (plătite) de informatori, adica exact unele firmele de contabilitate (nu toate,Doamne fereste !). -Deplasarea cu un "munte" de documente la societatea prestatoare. -Aplicarea unor politici fiscale si contabile de catre firma prestatoare. -Netinerea la zi a evidentei primare contabile (NIR,Casa,Banca,Gestiuni,etc).

Corectarea unor erori dupa Bilant.

Cazul I. Presupunem cazul în care un element de venit nu a fost înregistrat în anul n-1, fapt constatat dupa depunerea situatiilor financiare în anul n+1. De ex. s-a depistat de catre controlul intern al unei societati, ca aceasta NU s-a înregistrat cu contravaloarea unei facturi pentru prestari de servicii furnizate, fara sa înregistreze în evidenta contabila venitul aferent inclusiv taxa pe valoarea adaugata. Corectarea acestei erori se face în anul n+1 prin afectarea rezultatului reportat. Înregistrarile contabile care au loc sunt: - înregistrarea facturii omise 4111 = 117 (pentru venit cont 704) Nota : contul 117 contine NUMAI rezultatele,nu si TVA !!! 4111 = 117 (pentru TVA colectata) 117 = 4427 (se corecteaza odata cu depunerea decontului de tva) Se calculeaza penalizari pentru TVA colectata aferenta si impozitul pe profit (sau venit)urmarind situatia deconturilor de la data facturii si momentul cand a devenit efectiv de plata (25 ale lunii urmatoare conform vectorului fiscal). Nota: Daca plata se face trimestrial, in anul n+1 se achita imediat ce se descopera eroarea pentru a nu mai risca penalizari pana la data exigibilitatii. - înregistrarea diferentei de impozit pe profit 117 = 4411 (eventual cu analitic distinct) - înregistrarea cheltuielilor cu majorarile de întârziere 117 = 4481 (atentie la "compozitia" contului 117 care contine rezultatul contabil,deci si cheltuileile nedeductibile fiscal) Prescriptia: Dreptul la actiune, avînd un obiect patrimonial, asa cum este cazul prezentat în exemplul de mai sus, se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat în termenul stabilit în lege. Actul normativ care reglementeaza prescriptia extinctiva este Decretul nr. 167 din 10 aprilie 1958, privitor la prescriptia extinctiva, republicat, cu abrogarile operate în temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie. Prescriptia începe sa curga de la data cînd se naste dreptul la actiune sau dreptul de a cere executarea silita. Daca nu s-a exercitat acest drept, dupa 3 ani, perioada care reprezinta termenul de prescriptie, dreptul la actiune se stinge. Cazul II. Presupunem cazul în care un element de cheltuiala nu a fost înregistrat în anul n-1, fapt constatat dupa depunerea situatiilor financiare în anul n+1. De ex. s-a depistat de catre controlul intern al unei societati, ca aceasta NU s-a înregistrat cu contravaloarea unei facturi pentru prestari de servicii primite, fara sa înregistreze în evidenta contabila cheltuiala aferenta inclusiv taxa pe valoarea adaugata. Corectarea acestei erori se face în anul n+1 prin afectarea rezultatului reportat. Înregistrarile contabile care au loc sunt: - înregistrarea facturii omise: 117 = 401 (pentru cheltuiala cont 628) Nota : contul 117 contine NUMAI rezultatele,nu si TVA !!! 117 = 401 (pentru TVA deductibila) 4426 = 117 (se corecteaza odata cu depunerea decontului de tva) Se calculeaza pentru compensarea (daca exista)a eventualelor penalizari pentru TVA colectata aferenta si impozitul pe profit (sau venit)urmarind situatia deconturilor de la data facturii,din momentul cand a devenit efectiv de plata. - înregistrarea diferentei de impozit pe profit 117 = 4411 (eventual cu analitic distinct) - înregistrarea cheltuielilor cu majorarile de întârziere: 117 = 4481 (atentie la "compozitia" contului 117 care contine rezultatul contabil,deci si cheltuileile nedeductibile fiscal) 4481= 117 (compensarea prin suma cheltuelilor omise) Pe baza acestei "scheme" de lucru se pot indrepta orice fel de eroare din anii anteriori daca evenimentul economic contine venituri sau cheltuieli. La stabilirea profitului impozabil n+1 se iau în calcul si alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. Schematic, formula de calcul este: Pi = (V - C) - Vn + Cn - RP - Af - Pf unde: Pi - profit impozabil V - veniturile realizate din orice sursa intr-un an fiscal C - cheltuielile efectuate in scopul realizarii veniturilor Vn- veniturile neimpozabile Cn - cheltuielile nedeductibile RP - rezerve, provizioane Af - amortizarea fiscala Pf - pierderea fiscala (atentie aici se repeta formula de mai sus pentru anii n-x) Din punct de vedere contabil, profitul realizat în exercitiul curent se repartizeaza la: - rezerve (legale, statutare), - poate fi utilizat pentru acoperirea pierderii contabile, - distribuirea de dividende, - surse proprii de finantare. - se poate lasa nerepartizat.