sâmbătă, 21 noiembrie 2009
Salarii-Monografie
Actele Necesare Inregistrarii Contractelor Individuale De Munca
In conformitate cu art.8 din Legea nr.130/1999 - modificata si completata - privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca si pct.1 din Procedura de inregistrare a contractelor individuale de munca si modul de tinere a evidentei muncii prestate de salariatii angajatorilor prevazuti la art.8 din Legea nr.130/1999 (.) aprobata prin Ordinul M.M.P.S. nr.747/1999, obligatia inregistrarii contractelor individuale de munca incheiate cu salariatii proprii revine urmatoarelor categorii de angajatori:
· a) persoane fizice;
· b) societati comerciale cu capital integral privat;
· c) asociatii cooperatiste;
· d) asociatii familiale;
· e) asociatii, fundatii, organizatii sindicale si patronale;
· f) orice organizatii care sunt constituite si functioneaza potrivit legii romane.
Pentru inregistrarea contractelor individuale de munca la I.T.M.Bucuresti angajatorii prevazuti la art.8 din Legea nr.130/1999 -modificata si completata- se vor adresa sefului de birou al sectorului in raza caruia se afla sediul social al societatii, prezentand un biblioraft care sa cuprinda urmatoarele documente:
1. Actele constitutive ale societatii ( certificatul de inregistrare, actul constitutiv si cererea de inscriere de mentiuni- dupa caz, hotararea judecatoreasca) in copie si in original;
*actele originale se vor restitui dupa verificare;
2. Contractul individual de munca incheiat in trei exemplare care trebuie sa contina cel putin clauzele minime prevazute de modelul-cadru al contractului individual de munca aprobat prin Ordinul M.M.S.S. nr.64/2003, modificat si completat prin Ordinul M.M.S.S. nr.76/2003;
3. Carnetul de munca al salariatului care urmeaza a fi incadrat in munca;
* in situatia in care salariatul nu a avut intocmit carnet de munca, se vor anexa in copie urmatoarele documente:
1. certificatul de nastere,
2. certificatul de casatorie (daca este cazul),
3. actele de studii
4. declaratie pe proprie raspundere ca nu i s-a mai intocmit pana in prezent carnet de munca;
De asemenea, potrivit art.10 din Legea nr.130/1999- modificata si completata- si pct.12 din Procedura de inregistrare a contractelor individuale de munca (.) aprobata prin Ordinul M.M.P.S. nr.747/1999, angajatorii vor opta pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca de catre acestia. In acest sens, angajatorii solicitanti vor depune un dosar care sa cuprinda urmatoarele documente:
1. Adresa unitatii prin care solicita pastrarea si completarea la sediul sau a carnetelor de munca;
2. Angajamentul unitatii privind indeplinirea conditiilor prevazute de lege conform modelului prezentat in anexa;
3. B.I./C.I.(copie) a persoanei imputernicite sa efectueze activitatea de completare a carnetelor de munca;
4. Dovada raportului juridic cu angajatorul (contract individual de munca sau conventie civila de prestari servicii, incheiata cu prestatorul persoana fizica), copie;
5. Acte de studii (medii sau superioare), dupa caz, copie;
6. Diploma sau certificatul de absolvire a unui curs de pregatire profesionala cu specific resurse umane, acreditat de M.M.S.S.F., dupa caz, copie;
7. Curriculum vitae;
8. Cazier judiciar;
9. Chitanta sau O.P. privind plata taxei de 200 de lei pentru testare.
Persoana desemnata sa efectueze activitatea de completare a carnetelor de munca, urmeaza sa se prezinte la testare in cursul lunii in care a solicitat inregistrarea contractelor individuale de munca.
In caz contrar, urmeaza sa depuna carnetele de munca ale salariatilor spre pastrare si completare Inspectoratului Teritorial de Munca Bucuresti, achitand comisionul de 0.75% din fondul lunar de salarii potrivit art.12 alin.1 lit.a din Legea nr.130/1999
Monografie contabila privind salariile si ajutoarele materiale datorate
1. Avansul chenzinal platit
425 = 5311/5121
2. Cheltuieli cu salariile
641 = 421
3. Ajutoare materiale datorate
- suportate de unitate
6458 = 423
- suportate de la bugetul de stat
4315 = 423 - din contributia pentru concedii de boala
4318 = 423 - din contributia pentru accidente de munca si boli profesionale
4. Retineri aferente salariilor / ajutoarelor materiale acordate
- salarii acordate:
421 = %
4312 contributia la asigurarile sociale de stat
4314 contributia la asigurarile sociale de sanatate
4372 contributia la asigurarile de somaj
444 impozit pe veniturile din salarii
425 avansurile achitate
427 alte retineri datorate de salariat tertilor
- ajutoare materiale acordate:
423 = %
4312 contributia la asigurarile sociale de stat
4314 contributia la asigurarile sociale de sanatate
4372 contributia la asigurarile de somaj
444 impozit pe veniturile din salarii
425 avansurile achitate
5. Inregistrarea contributiilor angajatorului
6451 = 4311 contributia unitatii la asigurarile sociale
6452 = 4371 contributia unitatii la asigurarile de somaj
6453 = 4313 contributia unitatii la asigurarile sociale de sanatate
6458 = 4315 contributia pentru concedii de boala
6458 = 4318 contributia pentru accidente de munca si boli profesionale
635 = 4471 comisionul carti munca
635 = 4472 fond garantare salariii
6. Achitarea salariilor si ajutoarelor materiale
421 / 423 = 5311 / 5121
7. Achitarea obligatiilor fiscale catre bugete
% = 5311/5121
4311
4312
4313
4314
4315
4318
4371
4372
444
4471
4472
8. Neridicarea salariilor
421 = 426 Daca salariul nu s-a achitat la data stabilita pentru plata salariilor
426 = 5311/5121 Achitarea salariilor restante
___________________________________________________
Clientii
Contul 411 este un cont de activ.
Contul 411 „Clienţi” ţine evidenţa decontărilor cu clienţi interni şi externi pentru produsele, semifabricatele , materialelor mărfurilor etc, vândute, lucrări executate şi servicii prestate pe bază de facturi. Este un cont de activ. Se debitează cu valoarea la preţ de vânzare a bunurilor livrate şi serviciilor prestate, precum şi taxa pe valoare adăugată aferentă. Se creditează cu sumele încasate de la clienţi. Soldul contului este debitor şi reprezintă sumele datorate de clienţi.
(Account 411 "Clients" keep settlements with internal and external customers for products, semi, materials etc. goods sold, work performed and services provided on the basis of invoices. It is an asset. Is debited with the price of sale of goods and services and value added tax related. Shall be credited with amounts received from customers. Debtor account balance is and represents amounts due from customers.)
Monografie:
a) la livrarea produselor, cu facturi
411 = %
701
4427
b) la livrarea produselor fãrã facturi
418 = %
701
4428
Şi ulterior la întocmirea facturii
411 = 418
4428 = 4427
c) diferenţele favorabile de curs valutar la încheierea exerciţiului
411 = 477
d) reluarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar la încheierea exerciţiului
411 = 476
e) valoarea creanţelor reactive
411 = 754
f) valoare care circulã în regim de restituire, facturate clienţilor
411 = 419
2. Scăderea ( micşorare ) creanţelor
a) cu sumele încasate prin contul curent şi prin casã
5121 = 411
5311 = 411
b) diferenţa nefavorabilã de curs valutar la încheierea exerciţiului
476 = 411
c) diferenţe de curs valutar aferente creanţelor, exprimatã în devize
665 = 411
d) valoarea cecurilor cu limitã de sume acceptate
5112 = 411
e) valoarea efectelor comerciale (cambii ) acceptate
413 = 411
f) valoarea sconturilor acordate clienţilor cu ocazia încasării clienţilor
667 = 441
g) valoarea clienţilor incerţi, insolvabili, dubioşi şi în litigii
416 = 411
h) reluare diferenţelor favorabile de curs valutar la încheierea exerciţiului
477 = 411
i) valoarea ambalajelor care circulã în sistem de restituire, primite de la clienţi
419 = 411
j) decontarea avansurilor încasate de la clienţi
419 = 411
Alte operaţii cu codul 411- „Clienţi”:
1. Evidenţierea unor vânzări de mărfuri, pe credit comercial, cu facturã, pe piaţa internã sau externã.
411 = %
707
4427
2. Evidenţierea diferenţei dintre valoarea CIF şi FOB a mărfurilor exportate, respectiv cheltuielile de asigurare şi cele de transport extern.
411 = 708
3. Dobânda calculatã de încasat la mărfurile exportate pe credit comercial pe termen scurt sau / şi mediu.
411 = 766
4. Comisionul cuvenit întreprinderii de comerţ exterior, la facturarea mărfurilor exportate în comision.
411 = 704
5. Valoarea cuvenitã unităţilor producătoare din ţarã, înscrise în facturile pentru exportul de mărfuri în comision.
411 = 401
6. Reflectarea în contabilitatea furnizorului de bunuri la export a comisionului reţinut de intermediar
-Facturarea bunurilor.
411 = %
704
4427
-La încasarea creanţei comision 10%
% = 411
5121
622
7. Evidenţierea unor reduceri comerciale de preţuri acordate ulterior facturării (rabaturi, risturnuri, bonificaţii, remize) la servicii, lucrări, livrările de produse finite, semifabricate, mărfuri.
% = 411
704
4427
% = 411
702
4427
% = 411
707
4427
8. Sconturi acordate clienţilor.
667 = 411
9. La agentul economic care a efectuat conversia creanţelor în acţiuni sau pãrţi sociale cu valoarea acestor titluri obţinute în urma conversiei (OG 10/97 pentru blocajul financiar).
% = 411
261
262
503
10. Pentru diferenţele între valoarea negociatã a creanţei şi valoarea contabilã a acestora
-când diferenţa este negativã
668 = 411
-când diferenţa este pozitivã
5121 = 768
11. Taxa forfetarã reţinutã din valoarea creanţei vândute
668 = 411
Contul 418. "Clienţi facturi de întocmit " cont de activ
Contul 418 Clienţi facturi de întocmit evidenţiază livrările de bunuri, prestările de servicii sau executările de lucrări, inclusiv taxa pe valoare adăugată, pentru care nu s-au întocmit facturi. Este un cont de activ. Se debitează cu valoarea livrărilor către clienţi, aferente exerciţiului financiar în curs, pentru care nu s-au întocmit facturi, inclusiv taxa pe valoare adăugată aferentă. Se creditează cu valoarea facturilor întocmite către clienţi. Soldul debitor al contului reprezintă valoarea bunurilor livrate, a serviciilor prestate sau a lucrărilor executate, pentru care nu s-au întocmit facturi.
Monografie:
a) Creşterea creanţelor
1. Reluare diferenţelor de curs valutar, aferente creanţelor în devize, pentru care nu s-au întocmit facturi la închiderea exerciţiului.
418 = 476
2. Valoarea livrărilor de mărfuri
418 = %
707
4428
şi la întocmirea facturii
411 = 418
4428 4427
3. Diferenţele favorabile de curs valutar, la închiderea exerciţiului
418 = 477
b) Micşorarea creanţelor
1. Cu valoarea facturilor întocmite (pct.2)
411 = 418
2. Diferenţele nefavorabile de curs valutar aferente creanţelor
665 = 418
3. Diferenţele nefavorabile de curs valutar aferente creanţelor în devize la închiderea exerciţiului
476 = 418
4. Reluarea diferenţelor favorabile de curs valutar, înregistrate la închiderea exerciţiului
477 = 418
Contul 413 „efecte de primit”
Contul 413 „Efecte de primit” ţine evidenţa drepturilor de creanţă stabilită pe bază de efecte comerciale. Este un cont de activ. Se debitează cu sumele datorate de clienţi reprezentând valoarea efectelor comerciale acceptate. Se creditează cu valoarea efectelor comerciale primite de la clienţi şi cu sumele primite de la clienţi prin conturile curente. Soldul debitor al contului reprezintă valoarea efectelor comerciale de primit.
Monografie:
a) Creşterea creanţelor
1. Acceptarea unor efecte comerciale prezentate de clienţi la platã
413 = 411
2. Diferenţele favorabile de curs valutar la închiderea exerciţiului
413 = 477
3. Reluarea diferenţelor de curs valutar nefavorabile de la închiderea exerciţiului
413 = 476
b) Micşorarea creanţelor
1. Cu efectele comerciale primite de la clienţi, respectiv la avalizarea cambiilor şi biletelor de ordin.
5113 = 413
2. Reluarea diferenţelor favorabile de curs valutar
477 = 413
3. Diferenţele nefavorabile de curs valutar la lichidarea efectelor de primit în devize
665 = 413
4. Diferenţele nefavorabile de curs valutar la închiderea exerciţiului
476 = 413
5. Sumele încasate de la clienţi prin contul curent.
5121 = 413
Contul 4118 „ Clienţi incerţi ”
Contul 4118 „Clienţi incerţi” ţine evidenţa clienţilor incerţi, rău platnici dubioşi sau aflaţi în litigiu. Este un cont de activ. Se debitează cu valoarea bunurilor livrate, prestaţiilor efectuate sau a lucrărilor executate clienţilor care se dovedesc rău platnici, dubioşi, incerţi sau în litigiu.
Se creditează cu sumele încasate de la clienţi incerţi sau în litigiu sau cu sumele trecute pe pierderi cu prilejul scăderi din evidenţă a clienţilor incerţi sau în litigiu, inclusiv taxa pe valoare adăugată aferentă. Soldul debitor al contului reprezintă sumele datorate de clienţi incerţi sau în litigiu.
Monografie:
a) Creşterea creanţelor
1. Clienţi rãi platnici, dubioşi, etc.
4118 = 411
2. Reluarea diferenţelor de curs valutar la închiderea exerciţiului
4118 = 476
b) Micşorarea creanţelor
1. Diferenţele favorabile de curs valutar înregistrate la închiderea exerciţiului
477 = 4118
2. Diferenţelor nefavorabile de curs valutar aferente clienţilor incerţi
665 = 4118
3. Diferenţelor nefavorabile de curs valutar la închiderea exerciţiului
476 = 4118
4. Sumele încasate prin contul curent şi prin casã
5121 = 4118
5311 = 4118
5. Sumele trecute pe pierderi, inclusiv TVA aferentã
% = 4118
654
4427
Contul 419 „ Clienţi – creditori” - cont de pasiv
Contul 419 „ Clienţi – creditori” este un cont de pasiv care exprimă obligaţiile unităţilor patrimoniale faţa de clienţi lor pentru avansurile sau aconturile încasate de la aceştia. Aceştia se vor lichida apoi prin decontarea lor, pe seama facturări livrărilor sau prestaţiilor ulterioare, urmând a se încasa doar diferenţa între nivelul total al facturări şi avansul sau acontul deja primit. Se creditează cu sumele încasate de la clienţi reprezentând avansurile pentru livrări de bunuri, prestări de servicii sau executări de lucrări şi se debitează cu decontarea avansurilor încasate de la clienţi. Soldul contului este creditor şi reprezintă sumele datorate clienţilor.
Monografie:
a) Creşterea obligaţiilor ( datoriilor )
1. Sumele încasate de la clienţi (avans) prin contul curent sau prin casã
5121 = 419
5311 419
2. Valoarea ambalajelor care circulã în sistem de restituire, facturate clienţilor
411 = 419
3. Diferenţele nefavorabile de curs valutar aferente avansului în devize de la clienţi, la închiderea exerciţiului
476 = 419
4. Reluarea diferenţelor de curs valutar la închiderea exerciţiului
477 = 419
b) Scăderea obligaţiilor ( datoriilor )
1) Diferenţele favorabile de curs valutar, aferente avansurilor în devize de la clienţi
419 = 765
2) Diferenţele favorabile de curs valutar la închiderea exerciţiului
419 = 477
3) Valoarea ambalajelor care circulã în sistem de restituire, primire de la clienţi
419 = 411
4) Reluarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar
419 = 476
5) Valoarea ambalajelor care circulã în sistem de restituire – nerestituite de clienţi.
419 = 708
Abonați-vă la:
Postări (Atom)