Stiati ca...
in "compozitia" universului, materia este de numai 4,56%?
iata "compozitia":
-4,56% materie
-22,70 % materie intunecata (de care nu stim nimic,stim doar ca exista...ma intreb cum de stim ca este materie?)
-72,74% energie pura intunecata (of..ce o mai fi?)
Pamantul este in 4,56% ca un fir de nisip in desertul saharian,iar desertul, o picatura de apa in oceanul planetar.Si nu uitati,4,56% este la limita erorii statistice!Trag concluzia...universul cogniscibil este o eroare ,cu tot cu gaurile negre !
Si totusi ,"e pur si mouve"...iata-ne,rationam !Probabilitatea ca noi sa existam ,statistic,nu exista !
luni, 24 ianuarie 2011
OUG 117/2010 a modificat din nou regulile fiscal-contabile
Iata, foarte pe scurt, ce vizeaza aceste schimbari:
In sfera impozitului pe profit, are loc prelungirea perioadei de limitare a deductibilitatii cheltuielilor privind combustibilul, pana la data de 31 decembrie 2011.
In domeniul impozitului pe venit are loc in mod corespunzator loc prelungirea perioadei de limitare a deductibilitatii cheltuielilor privind combustibilul, pana la data de 31 decembrie 2011 in sfera veniturilor din activitati independente. De asemenea, are loc abrogarea prevederilor referitoare la neimpozitarea contravalorii cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acordau cu titlu gratuit persoanelor fizice, conform dispozitiilor legale.
In ceea ce priveste impozitul pe veniturile nerezidentilor, avand in vedere majorarea cotei de impozit a dividendelor platite catre o persoana juridica romana la 16%, se majoreaza corespunzator la aceeasi cota impozitul aplicat dividendelor obtinute din Romania de persoanele juridice rezidente in statele membre UE si AELS care nu indeplinesc conditiile de detinere si de participare minima in capitalul persoanei juridice romane pentru a fi scutite.
Modificarea si completarea prevederilor Codului fiscal privind locul prestarii pentru serviciile principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv in cazul serviciilor prestate de organizatorii acestor activitati.
Continuarea aplicarii masurilor de limitare a dreptului de deducere a TVA pentru achizitia de autoturisme si combustibili necesari functionarii acestora si pentru anul 2011.
Instituirea posibilitatii persoanelor impozabile care au realizat o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire pentru intreprinderi mici, de a solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special de scutire.
Modificarea art. 133 din Codul fiscal pentru a permite in cazul transporturilor efectuate in afara Comunitatii, sa fie aplicata regula impozitarii la locul utilizarii efective.
Modificarea art. 153 alin. (9) din Codul fiscal, astfel incat sa rezulte ca dupa incetarea situatiilor care au condus la scoaterea din evidenta a contribuabililor inactivi, organul fiscal va inregistra din oficiu in scopuri de TVA respectivele persoane impozabile.
In sfera contributiilor sociale are loc preluarea in cuprinsul Codului fiscal a dispozitiilor privind contributiile sociale aferente veniturilor din salarii si asimilate asigurandu-se posibilitatea introducerii declaratiei unice.
Alte modificari ale Codului fiscal de o importanta mai restransa au fost adoptate in domeniul accizelor si al jocurilor de noroc.
Magazin cu amanuntul-aspecte practice
Receptia marfii.A se vedea si (Receptia marfii)
(nota:daca detineti marfuri in modalitatile de vanzare cu amanuntul si cu ridicata, trebuie sa aveti gestiuni distincte,cazul contrar este interzis prin lege)
Rceptia:
Daca se face la vanzator(furnizor) atunci acesta emite factura, iar receptia este definitiva cu exceptia viciilor ascunse.
Daca se face la sediul cumparatorului(clientului), se emite de catre vanzator:
a) document de insotire a marfii -in cazul cand marfa nu este comandata sau contractata.
Dupa receptie se emite factura.
b)factura-in cazul unei comenzi ferme sau pe baza unui contract.
In ambele cazuri, intre cantitatea expediata si cea receptionata pot exista diferente cantitative (sau calitative)
datorata pierderilor pe timpul transportului (pierderi normate-deductibile sau peste norma-nedeductibile).
In toate cazurile se intocmeste NIR,singurul document ce atesta intrarea in patrimoniu si receptia efectuata.
NIR-ul are,printre altele,doua coloane la cantitate: expediat si primit.La coloana "expediat" se trec cantitatile inscrise de furnizor din documente insotitoare,iar la coloana "primit" se trec cantitatile receptionate efectiv.Se contabilizeaza coloana de "primit" .Este de preferat ca furnizorul sa intre in posesia unei copi a NIR-lui atunci cand ofera marfa pe credit comercial,sau sa detina pe copiile documentelor sale de furnizare o stampila si semnatura a clientului ,plus o notare scrisa din care sa rezulte ca a receptionat marfa in cantitatile si la calitatea furnizata.Pierderile pe timpul transportului cad in sarcina clientului ,daca se incadreaza in norme,cele peste norma ,refuzate, trebuie consemnate furnizorului pentru a lua masuri impotriva delegatului propriu.In acest mod se evita eventualele litigii din neplata cantitatilor pierdute peste norma.
Pentru marfa vanduta pe credit comercial trebuie cu necesitate sa existe o intelegere scrisa intre parteneri ,unde se trec termene de plata,modalitati si eventuale penalitati de intarziere a platii.
-contabilizare:
inventar permanent.Intrarea marfii -Nota de Intrare Receptie.
371- %
401-la pret de livrare, fara tva
378-adaos com.(functie de cererea pe piata)
4428-tva de stoc(neexigibila) formata din tva furnizor plus tva ad.com.
4426-401-tva furnizor
pierderi pe timpul transportului:
in norma legala: 607 - 401 si 4426-401
peste norma,se imputa cond.auto sau delegatului-dc se fac vinovati si sunt angajatii societatii primitoare sau se refuza furnizorului c/v marfii pierdute, prin nota de receptie (si pv de constatare semnat de delegatii furnizorului sau cond.auto)
Vanzarea.
-se poate face clientului-persoana fizica,se intocmeste chitanta fiscala emisa de casa de marcat.
5311- %-la pretul de raft
707
4427
-se poate face clientului-persoana juridica,se intocmeste factura si chitanta fiscala emisa de casa de marcat.
4111-%
707
4427
achitarea c/v facturii:
5311-4111(sub 5000 lei)
5121-4111(peste 5000 lei)
Dupa vanzare, se face scaderea gestiunii global valorica.
K=ad.comercial mediu cu care s-a vandut marfa
K= (sold initial creditor de la 01.01,plus rulaj creditor ct.378 la luna anterioara plus rulaj creditor ct.378 al lunii) / (sold initial debitor de la 01.01,plus rulaj deitor ct.371la luna anterioara, plus rulaj debitor ct.371 al lunii , minus tva-ul de stoc aferent )
K=(SIC378+RC 378)/(SID371+RD371)-((SID371+RD371)*24/124)
in majoritatea cazurilor rezultatul este intre 10 si 30 % (0,1 si 0,3)
Rezultatul se inmulteste cu rulajul creditor al lunii cont 707 si se obtine suma debitoare cont 378, reprezentand
adaosul comercial realizat(vandut)
D378= K* RC707
scaderea gestiunii:
% - 371 cu c/v marfii vandute la pret de raft (C371 egal cu D4111+D5311(marfa)+D5121(marfa))
607 ch,cu marfa (RC707 minus RD 378)
378 ad.com.realizat (K * RC 707)
4428 tva neexigibila devenita exigibila egal RC 4427
Pentru gestiunea global valorica se intocmeste raport de gestiune zilnic.
Acesta urmareste soldul zilei cont 371 -marfa,la care se adauga intrarile la pret de raft si se scade monetarul si c/v facturilor ce se achita prin virament bancar (D5121 marfuri)
Contul 378,ad.comercial este "o propunere facuta siesi" si ca atare ea poate fi modificata in functie de cererea de pe piata.Pentru modificare,in plus sau minus,se intocmeste nota de inventariere si se contabilizeaza diferenta.Este interzisa scaderea pretului sub pretul de livrare.Totusi,cu acordul furnizorului(din marja sa comerciala) se poate scade sub pretul de livrare si se cere compensare a platii efectuate.In acest caz, se cere stornarea marfii primita initial si se procedeaza la o noua receptie,intocmindu-se un nou NIR.
-scadere: 378-371;plus:371-378.
Pentru marfurile nevandabile ( sparturi,termen garantie depasit,etc) se intocmeste PV de constatare si scoatere din gestiune prin procedeul stornarii a ad.comercial plus tva aferenta si trecerea pe cheltuieli a c/v marfii, la pret de livrare cu tva furnizor(deductibila initial).Aceste pierderi sunt deductibile partial, conform legii si peste norma,caz in care se imputa celor vinovati sau nu se imputa, ramanand pe pierderi nefiscale(nedeductibile).
371-% rosu
378 rosu
4428 rosu (tva aferent marfii nedeductibile fiscal + tva ad.com)
6xx,ch.nedeductiile cu marfurile-4427 tva colectata la nivelul tva deductibila cf.facturii de intrare (se colecteaza pentru a egaliza la zero tva deductiila ce a fost scazuta si raportata)
607 -371 marfuri in limitele normei legale, Tva aferent ramane in 4426,deductibila.
6xx -ch.nedeductiile cu marfurile - 371 "marfuri", peste norma,nedeductibile fiscal,pret de livrare
Erorile din casa de marcat se depun in dosar special constituit impreuna cu nota de constatare si Z-tul corespunzator,documentul ce se contabilizeaza este monetarul.
Inventarierea se face de cel putin 3 ori pe an(inopinat) plus inventarierea generala a patrimoniului la sfarsit de an,caz in care se inventariaza pe langa marfuri si obiectele de inventar,mij.fixe,echipament de protectie,lucru.
Trebuie sa existe sef magazin-gestionar in drept si vanzatori cogestionari de facto.La unele magazine mici,gestionarul este chiar vanzatorul.In toate cazurile se retine garantia gestionara cf.legii ,cate 10% din salariu, lunar pana la concurenta a 3 salarii, din care se poate retine eventuale pierderi valorice datorate gestionarii defectuoase.Garantia se reintregeste.
Atentie,cu ocazia inventarierii se acorda perisabilitati conform legii ce sunt deductibile fiscal.A se vedea aici
Nu se intocmeste fisa de magazie,gestiunea este gloal-valorica.
Nu se aplica inventar intermitent la contul 371.
Pentru marfa ce se retureaza (se restituie) furnizorului,pentru defecte grave,cerinta slaba a pietei,termen de garantie insuficient,pret de livrare necompetitiv,etc,avem doua aspecte:
a) se cheama delegatul furnizorului la fata locului,la client,caz in care se intocmeste pv de constatare.Delegatul emite o facura de stornare(in rosu) sau cere ca marfa sa ramana la client in custodie,separat de alte marfuri pana la o data ulterioara.Se intocmeste NIR in custodie si se storneaza marfa.
b)marfa este scoasa de la vanzare si distrusa pe seama furnizorului,cu acceptul scris al acestuia,sau inapoiata de client la sediul furnizorului.
In ambele cazuri se fac compensari intre c/v marfii returate si c/v marfurilor de livrat de furnizor in viitor.
-contabilizarea se face la fel ca la receptie, insa in rosu.
Pentru discount comercial inscris pe factura,nu se contailizeaza,marfa se receptioneaza si se contabilizeaza conform receptiei ,la pretul rezultat din impartirea valorii marfii fara tva la cantitatea receptionata. A se vedea si Discount si Discount conf.Ordin 3055.
Marfurile constatate in plus,fara documente legale -inclusiv NIR-numerar nejustificat, se confisca de catre organele in drept.Acestea trebuie sa intocmeasca o nota de constatare,PV de confiscare.Nota de constatare NU este suficienta.Cunosc cazuri cand organul legal a intocmit factura emisa de un alt SRL (!),in calitate de furnizor (!) pentru marfa fara documente legale constatate ,a mentionat ca este achitata cu chitanta fiscala(!),fara serie,numar,data si fara sa intocmeasca proces veral de confiscare !.C/v marfii a fost luata de catre organele respective(!).Concluziile le trageti dv-stra....ma intreb,numai, daca la cifra de afaceri a SRL-ului respectiv se aplica, in procentul legal ,cheltuieli de protocol deductibile, la ce pret de livrare a fost intocmita factura...etc,etc.
(nota:daca detineti marfuri in modalitatile de vanzare cu amanuntul si cu ridicata, trebuie sa aveti gestiuni distincte,cazul contrar este interzis prin lege)
Rceptia:
Daca se face la vanzator(furnizor) atunci acesta emite factura, iar receptia este definitiva cu exceptia viciilor ascunse.
Daca se face la sediul cumparatorului(clientului), se emite de catre vanzator:
a) document de insotire a marfii -in cazul cand marfa nu este comandata sau contractata.
Dupa receptie se emite factura.
b)factura-in cazul unei comenzi ferme sau pe baza unui contract.
In ambele cazuri, intre cantitatea expediata si cea receptionata pot exista diferente cantitative (sau calitative)
datorata pierderilor pe timpul transportului (pierderi normate-deductibile sau peste norma-nedeductibile).
In toate cazurile se intocmeste NIR,singurul document ce atesta intrarea in patrimoniu si receptia efectuata.
NIR-ul are,printre altele,doua coloane la cantitate: expediat si primit.La coloana "expediat" se trec cantitatile inscrise de furnizor din documente insotitoare,iar la coloana "primit" se trec cantitatile receptionate efectiv.Se contabilizeaza coloana de "primit" .Este de preferat ca furnizorul sa intre in posesia unei copi a NIR-lui atunci cand ofera marfa pe credit comercial,sau sa detina pe copiile documentelor sale de furnizare o stampila si semnatura a clientului ,plus o notare scrisa din care sa rezulte ca a receptionat marfa in cantitatile si la calitatea furnizata.Pierderile pe timpul transportului cad in sarcina clientului ,daca se incadreaza in norme,cele peste norma ,refuzate, trebuie consemnate furnizorului pentru a lua masuri impotriva delegatului propriu.In acest mod se evita eventualele litigii din neplata cantitatilor pierdute peste norma.
Pentru marfa vanduta pe credit comercial trebuie cu necesitate sa existe o intelegere scrisa intre parteneri ,unde se trec termene de plata,modalitati si eventuale penalitati de intarziere a platii.
-contabilizare:
inventar permanent.Intrarea marfii -Nota de Intrare Receptie.
371- %
401-la pret de livrare, fara tva
378-adaos com.(functie de cererea pe piata)
4428-tva de stoc(neexigibila) formata din tva furnizor plus tva ad.com.
4426-401-tva furnizor
pierderi pe timpul transportului:
in norma legala: 607 - 401 si 4426-401
peste norma,se imputa cond.auto sau delegatului-dc se fac vinovati si sunt angajatii societatii primitoare sau se refuza furnizorului c/v marfii pierdute, prin nota de receptie (si pv de constatare semnat de delegatii furnizorului sau cond.auto)
Vanzarea.
-se poate face clientului-persoana fizica,se intocmeste chitanta fiscala emisa de casa de marcat.
5311- %-la pretul de raft
707
4427
-se poate face clientului-persoana juridica,se intocmeste factura si chitanta fiscala emisa de casa de marcat.
4111-%
707
4427
achitarea c/v facturii:
5311-4111(sub 5000 lei)
5121-4111(peste 5000 lei)
Dupa vanzare, se face scaderea gestiunii global valorica.
K=ad.comercial mediu cu care s-a vandut marfa
K= (sold initial creditor de la 01.01,plus rulaj creditor ct.378 la luna anterioara plus rulaj creditor ct.378 al lunii) / (sold initial debitor de la 01.01,plus rulaj deitor ct.371la luna anterioara, plus rulaj debitor ct.371 al lunii , minus tva-ul de stoc aferent )
K=(SIC378+RC 378)/(SID371+RD371)-((SID371+RD371)*24/124)
in majoritatea cazurilor rezultatul este intre 10 si 30 % (0,1 si 0,3)
Rezultatul se inmulteste cu rulajul creditor al lunii cont 707 si se obtine suma debitoare cont 378, reprezentand
adaosul comercial realizat(vandut)
D378= K* RC707
scaderea gestiunii:
% - 371 cu c/v marfii vandute la pret de raft (C371 egal cu D4111+D5311(marfa)+D5121(marfa))
607 ch,cu marfa (RC707 minus RD 378)
378 ad.com.realizat (K * RC 707)
4428 tva neexigibila devenita exigibila egal RC 4427
Pentru gestiunea global valorica se intocmeste raport de gestiune zilnic.
Acesta urmareste soldul zilei cont 371 -marfa,la care se adauga intrarile la pret de raft si se scade monetarul si c/v facturilor ce se achita prin virament bancar (D5121 marfuri)
Contul 378,ad.comercial este "o propunere facuta siesi" si ca atare ea poate fi modificata in functie de cererea de pe piata.Pentru modificare,in plus sau minus,se intocmeste nota de inventariere si se contabilizeaza diferenta.Este interzisa scaderea pretului sub pretul de livrare.Totusi,cu acordul furnizorului(din marja sa comerciala) se poate scade sub pretul de livrare si se cere compensare a platii efectuate.In acest caz, se cere stornarea marfii primita initial si se procedeaza la o noua receptie,intocmindu-se un nou NIR.
-scadere: 378-371;plus:371-378.
Pentru marfurile nevandabile ( sparturi,termen garantie depasit,etc) se intocmeste PV de constatare si scoatere din gestiune prin procedeul stornarii a ad.comercial plus tva aferenta si trecerea pe cheltuieli a c/v marfii, la pret de livrare cu tva furnizor(deductibila initial).Aceste pierderi sunt deductibile partial, conform legii si peste norma,caz in care se imputa celor vinovati sau nu se imputa, ramanand pe pierderi nefiscale(nedeductibile).
371-% rosu
378 rosu
4428 rosu (tva aferent marfii nedeductibile fiscal + tva ad.com)
6xx,ch.nedeductiile cu marfurile-4427 tva colectata la nivelul tva deductibila cf.facturii de intrare (se colecteaza pentru a egaliza la zero tva deductiila ce a fost scazuta si raportata)
607 -371 marfuri in limitele normei legale, Tva aferent ramane in 4426,deductibila.
6xx -ch.nedeductiile cu marfurile - 371 "marfuri", peste norma,nedeductibile fiscal,pret de livrare
Erorile din casa de marcat se depun in dosar special constituit impreuna cu nota de constatare si Z-tul corespunzator,documentul ce se contabilizeaza este monetarul.
Inventarierea se face de cel putin 3 ori pe an(inopinat) plus inventarierea generala a patrimoniului la sfarsit de an,caz in care se inventariaza pe langa marfuri si obiectele de inventar,mij.fixe,echipament de protectie,lucru.
Trebuie sa existe sef magazin-gestionar in drept si vanzatori cogestionari de facto.La unele magazine mici,gestionarul este chiar vanzatorul.In toate cazurile se retine garantia gestionara cf.legii ,cate 10% din salariu, lunar pana la concurenta a 3 salarii, din care se poate retine eventuale pierderi valorice datorate gestionarii defectuoase.Garantia se reintregeste.
Atentie,cu ocazia inventarierii se acorda perisabilitati conform legii ce sunt deductibile fiscal.A se vedea aici
Nu se intocmeste fisa de magazie,gestiunea este gloal-valorica.
Nu se aplica inventar intermitent la contul 371.
Pentru marfa ce se retureaza (se restituie) furnizorului,pentru defecte grave,cerinta slaba a pietei,termen de garantie insuficient,pret de livrare necompetitiv,etc,avem doua aspecte:
a) se cheama delegatul furnizorului la fata locului,la client,caz in care se intocmeste pv de constatare.Delegatul emite o facura de stornare(in rosu) sau cere ca marfa sa ramana la client in custodie,separat de alte marfuri pana la o data ulterioara.Se intocmeste NIR in custodie si se storneaza marfa.
b)marfa este scoasa de la vanzare si distrusa pe seama furnizorului,cu acceptul scris al acestuia,sau inapoiata de client la sediul furnizorului.
In ambele cazuri se fac compensari intre c/v marfii returate si c/v marfurilor de livrat de furnizor in viitor.
-contabilizarea se face la fel ca la receptie, insa in rosu.
Pentru discount comercial inscris pe factura,nu se contailizeaza,marfa se receptioneaza si se contabilizeaza conform receptiei ,la pretul rezultat din impartirea valorii marfii fara tva la cantitatea receptionata. A se vedea si Discount si Discount conf.Ordin 3055.
Marfurile constatate in plus,fara documente legale -inclusiv NIR-numerar nejustificat, se confisca de catre organele in drept.Acestea trebuie sa intocmeasca o nota de constatare,PV de confiscare.Nota de constatare NU este suficienta.Cunosc cazuri cand organul legal a intocmit factura emisa de un alt SRL (!),in calitate de furnizor (!) pentru marfa fara documente legale constatate ,a mentionat ca este achitata cu chitanta fiscala(!),fara serie,numar,data si fara sa intocmeasca proces veral de confiscare !.C/v marfii a fost luata de catre organele respective(!).Concluziile le trageti dv-stra....ma intreb,numai, daca la cifra de afaceri a SRL-ului respectiv se aplica, in procentul legal ,cheltuieli de protocol deductibile, la ce pret de livrare a fost intocmita factura...etc,etc.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)