vineri, 14 octombrie 2011

Modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627/02.09.2011, a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 30/31.08.2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Procedura de anulare sau reducere a penalitatilor si majorarilor de intarziere

 Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.253/2011 pentru aprobarea modelelor unor formulare emise in aplicarea prevederilor art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar fiscale publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1 nr. 713/10.10.2011, au fost reglementate formularele "Decizie de anulare a penalitatilor" si "Decizie de reducere a penalitatilor de intarziere", emise de organul fiscal competent in aplicarea procedurii mentionate mai sus.

In documentarul de mai jos prezentam procedura de anulare sau reducere a penalitatilor de intarziere pentru obligatiile fiscale restante la 31 august 2011.

Obligatii ale autoritatii fiscale competente
Autoritatea fiscala competenta verifica conform evidentelor fiscale si notifica contribuabilii care se incadreaza in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 30/2011, pana la 15 octombrie 2011.

Contribuabilii interesati care nu au fost notificati se pot adresa autoritatilor competente pentru clarificarea situatiei fiscale. Autoritatea fiscala are obligatia, la solicitarea contribuabilului, sa clarifice eventualele neconcordante intre evidenta fiscala si evidenta contribuabilului.

Pentru a beneficia de aceasta facilitate contribuabilii pot depune o cerere prin care solicita situatia obligatiilor de plata exigibile, care urmeaza a fi stinse prin plata sau compensare,.

In termen de 5 zile de la data depunerii cererii organul fiscal, comunica contribuabilului situatia solicitata si intocmeste un borderou provizoriu de scadere din evidenta fiscala a posibilelor debite ce se incadreaza in facilitate.

Daca in termen de 10 zile de la comunicarea situatiei, se sting prin plata sau compensare obligatiile principale si dobanzile, organul de administrare valideaza borderoul de scadere a debitelor.

Documente emise
In termen de 3 zile de la data stingerii obligatiilor, organul de administrare va emite decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii.

Dupa plata acestora, organul de administrare emite, dupa caz:
- DECIZIE de anulare a penalitatilor de intarziere pentru penalitatile de intarziere si cota de 50% din majorarile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale, restante la 31 august 2011;
- DECIZIE de reducere a penalitatilor de intarziere, pentru 50% din penalitatile de intarziere, precum si pentru 50% din cota de 50% din majorarile de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale restante la 31 august 2011;

Deciziile se intocmesc in doua exemplare, unul se comunica contribuabilului, iar celalalt se arhiveaza la organul fiscal.

Daca nu se efectueaza platile in termen de 10 zile de la comunicarea situatiei, se anuleaza borderoul provizoriu de scadere si se repune situatia initiala, iar in fisa pe contribuabil se vor reflecta in continuare debitele si accesoriile calculate.

Contribuabilul poate relua procedura prin depunerea unei noi cereri ori de cate ori apreciaza ca poate beneficia de facilitatea stabilita de ordonanta.

Contribuabilii care isi platesc toate obligatiile restante (prin plata sau compensare) fara a depune cererea au dreptul sa solicite aplicarea facilitatii, prin depunerea acestei cereri. In acest caz, se poate solicita restituirea sumelor ce fac obiectul facilitatii.

Important! Facilitatile fiscale nu se acorda pentru obligatiile fiscale stinse prin poprire sau prin sume incasate din valorificarea bunurilor sechestrate.
*
Baza legala: art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627/02.09.2011;Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.604/2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707/06.10.2011.

LIMITE DE DEDUCTIBILITATE ALE UNOR CATEGORII DE CHELTUIELI LA CALCULUL PROFITULUI IMPOZABIL

[art. 21 alin. (3) din Codul fiscal si pct. 33, 331 si 35 din H.G. nr. 44/2004]

Lit. a)
CHELTUIELI DE PROTOCOL în limita de 2%
Baza de calcul la care se aplica cota de 2% = Total venituri - Venituri
neimpozabile – Total cheltuieli + cheltuieli cu impozitul pe profit + cheltuieli de
protocol + cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile.
[pct.33 din normele metodologice - HG nr. 44/2004]

Lit. b)
CHELTUIELI CU INDEMNIZATIA DE DEPLASARE acordata
salariatilor pentru deplasari în România si în strainatate (diurna), în limita
a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice = 13 lei/zi,de la 1 ianuarie 2007 si în prezent-HG nr.1860/2006

Nivelul legal al diurnelor pentru personalul român trimis în strainatate
pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, este prevazut în anexa
nr. 1 la H.G. nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului
român trimis în strainatate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter
temporar, cu modificarile si completarile ulterioare.

Lit. c)
CHELTUIELI SOCIALE în limita unei cote de pâna la 2%,
aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit
Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare

La încadrarea cheltuielilor sociale în aceasta limita de 2% trebuie
respectata urmatoarea ordine de prioritate:
1. ajutoarele pentru nastere;
2. ajutoarele pentru înmormântare;
3. ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele;
4. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati ori
unitati aflate în administrarea contribuabililor: gradinite, crese, servicii de
sanatate acordate în cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pâna
la internarea într-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive,
cluburi, camine de nefamilisti, pentru scolile aflate sub patronaj, precum si alte
cheltuieli efectuate în baza contractului colectiv de munca;
5. cheltuielile cu tichetele de cresa acordate de angajator în conformitate
cu legislatia în vigoare;
6. cheltuielile cu cadouri în bani sau în natura oferite copiilor minori si
salariatilor, inclusiv tichetele cadou acordate conform Legii nr.142/1998;
7. cheltuielile cu cadouri în bani sau în natura acordate
salariatelor;
8. costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv
transportul pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie ai acestora;
9. cheltuielile cu ajutoare pentru salariatii care au suferit pierderi în
gospodarie;
10. cheltuielile cu ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament.

Valoarea nominala a unui tichet de cresa = 370 lei - OMMFPS nr. 2204/2011

Lit. d)
CHELTUIELI CU PERISABILITATILE în limitele stabilite prin H.G.
nr. 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de
perisabilitate la marfuri în procesul de comercializare, cu modificarile si
completarile ulterioare

Lit. e)
CHELTUIELI REPREZENTÂND TICHETELE DE MASA = 9 lei -OMMFPS nr. 2205/2011

Utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale

 Obligatiile utilizatorilor
Operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale au urmatoarele obligatii:
- sa afiseze la loc vizibil anunturi de atentionare a clientilor cu privire la obligatia acestora de a solicita si de a pastra bonurile fiscale asupra lor pana la parasirea unitatii de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor in vederea prezentarii lor la un eventual control, pentru justificarea provenientei acestora;

- sa consemneze in cartea de interventii a aparatului de marcat electronic fiscal, in situatia defectarii acestuia, data si ora la care au anuntat defectarea si sa pastreze confirmarea scrisa, respectiv telex, fax sau altele asemenea, privind anuntarea defectarii aparatului;
- sa inregistreze, pana la repunerea in functiune a aparatului defect, tranzactiile efectuate in aceasta perioada in registrul special, care se completeaza fara stersaturi sau fara spatii neutilizate.
- sa pastreze cartea de interventii, iar impreuna cu unitatile de service acreditate raspund de completarea si de actualizarea acesteia cu datele referitoare la identitatea utilizatorului si la interventiile service efectuate;
- sa foloseasca numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare a aparatului respectiv;
- sa foloseasca numai consumabile care asigura mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare, respectiv 10 ani;
- sa informeze de indata organul fiscal in a carui raza teritoriala a fost instalat aparatul in cazul pierderii sau deteriorarii cartii de interventii. Informarea se va face in scris prin depunerea acesteia la sediul organului fiscal, caruia i se va prezenta pentru stampilare, o noua carte de interventii reconstituita, pe raspunderea utilizatorului si a unitatii de service acreditate, pe baza datelor inregistrate in memoria fiscala, inclusiv in ceea ce priveste toate evenimentele reset, si a documentelor pastrate, potrivit legii, la sediul utilizatorului;
- sa solicite distribuitorului autorizat de la care a cumparat aparatul sau unitatii acreditate de catre acesta completarea manualului de utilizare cu informatii privind tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor, daca manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine astfel de informatii;
- sa incheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme continand clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare, care sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, precum si clauze privind daunele la care sunt indreptatiti utilizatorii in cazul nerespectarii clauzelor contractuale de catre furnizori;
- sa pastreze rola-jurnal in arhiva timp de 2 ani de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia a fost intocmit;
- sa arhiveze si sa pastreze Registrul special si raportul fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 10 ani, iar raportul fiscal de inchidere zilnica, pe o perioada de 5 ani;
- sa predea memoria fiscala spre pastrare si arhivare directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa citirea acesteia si preluarea rolei pe care sunt inregistrate datele din aceasta de catre organul fiscal teritorial in situatia in care memoria fiscala se umple, atunci cand aceasta trebuie inlocuita ca urmare a defectarii, ori cand nu mai poate fi folosita de catre utilizatori din diverse motive, precum si in cazul in care operatorul economic isi inceteaza activitatea la punctul de lucru sau la sediul social, dupa caz.

Obligatiile distribuitorilor
Principalele obligatii ale distribuitorilor autorizati si ale unitatilor de service acreditate sunt:
- sa livreze numai aparate de marcat electronice fiscale conforme cu modelul avizat;
- sa emita certificate de garantie pentru aparatele de marcat electronice fiscale distribuite;
- sa completeze, la cererea utilizatorilor, manualul de utilizare cu informatii privind tipul si carateristicile tehnice ale consumabilelor, daca manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine astfel de informatii;
- sa livreze utilizatorilor numai consumabilele prevazute in contractele ferme incheiate cu acestia si raspund solidar pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor folosite si, respectiv, furnizate, precum si la conditia privind mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare stabilita;
- sa doteze si sa furnizeze o data cu aparatele de marcat electronice fiscale manualul de utilizare a acestora in limba romana, precum si o brosura cu pagini numerotate, care contine evolutia exploatarii aparatului, denumita carte de interventii;
- sa asigure, in termen de maximum 72 de ore de la solicitarea utilizatorului, instalarea aparatului nou, precum si inlocuirea memoriei fiscale defecte ori a carei capacitate de stocare a fost epuizata;
- sa asigure suportul hard/soft necesar, in cazul in care aparatul de marcat electronic fiscal urmeaza sa fie integrat ca parte a unui sistem de gestiune, iar prin personalul din reteaua de service acreditata sa verifice integrarea corecta a aparatului in sistem.
*
Baza legala: Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75/21.01.2005; Hotararea Guvernului Romaniei nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348/25.04.2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
________________________________________________________________

Sanctiuni
1. Pentru neindeplinirea obligatiei operatorilor economici de a se dota si de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate, de la data inceperii activitatilor comerciale desfasurate in fiecare locatie, neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale, precum si nereintroducerea datelor inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei.

2. Emiterea bonului fiscal continand date eronate sau fara ca acesta sa contina toate datele se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 4.000 lei.

3. Nepredarea bonului fiscal clientului de catre operatorul aparatului de marcat electronic fiscal se sanctioneaza cu amenda de la 800 la 1.500 lei si se aplica persoanei fizice.

4. Neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiei de a afisa anunturile de atentionare a clientilor privind solicitarea si pastrarea bonurilor fiscale asupra lor pana la parasirea unitatii de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 4.000 lei.

5. Nerespectarea de catre utilizatori a obligatiei de a anunta unitatea de service desemnata de distribuitorul autorizat ori, dupa caz, distribuitorul sau reprezentantul acestuia in momentul constatarii defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 4.000 lei.

6. Incalcarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a urmatoarelor dispozitii: sa foloseasca numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare a aparatului respectiv; sa foloseasca numai consumabile care asigura mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare; sa solicite distribuitorului autorizat de la care a cumparat aparatul sau unitatii acreditate de catre acesta completarea manualului de utilizare cu informatii privind tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor, daca manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine astfel de informatii; sa incheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme continand clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare, care sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare, precum si clauze privind daunele la care sunt indreptatiti utilizatorii in cazul nerespectarii clauzelor contractuale de catre furnizori se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 la 60.000 lei.

7. Nerespectarea obligatiei de a pastra si arhiva rola jurnal, raportul fiscal de inchidere zilnica si registrul special cu exceptia activitatii de transport in regim de taxi se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei.

8. Nerespectarea obligatiei de a pastra, de a completa si de a actualiza cartea de interventii si nerespectarea obligatiei de a inregistra in registrul special a tuturor operatiunilor efectuate si de a emite facturi fiscale pentru respectivele operatiuni, la cererea clientului pana la repunerea in functiune a aparatelor de marcat electronice fiscale defectate se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei.

9. Nerespectarea obligatiei de a preda memoria fiscala spre pastrare si arhivare directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa citirea acesteia si preluarea rolei pe care sunt inregistrate datele din aceasta de catre organul fiscal teritorial se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 la 60.000 lei.

*
Baza legala: Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 75/21.01.2005; Hotararea Guvernului Romaniei nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 348/25.04.2005, cu modificarile si completarile ulterioare.