sâmbătă, 15 august 2009

Active Circulante

Un activ se clasifică ca activ circulant atunci când: a) este achiziţionat sau produs pentru consum propriu sau în scopul comercializării şi se aşteaptă să fie realizat în termen de 12 luni de la data bilanţului; b) este reprezentat de creanţe aferente ciclului de exploatare; c) este reprezentat de trezorerie sau echivalente de trezorerie a căror utilizare nu este restricţionată. Ciclul de exploatare al unei entităţi reprezintă perioada de timp dintre achiziţionarea materiilor prime care intră într-un proces de transformare şi finalizarea acestora în trezorerie sau sub forma unui echivalent de trezorerie. Echivalentele de trezorerie reprezintă investiţiile financiare pe termen scurt, extrem de lichide, care sunt uşor convertibile în numerar şi sunt supuse unui risc nesemnificativ de schimbare a valorii. În categoria activelor circulante se cuprind: a) stocuri, inclusiv valoarea serviciilor prestate pentru care nu a fost întocmită factură; b) creanţe; c) investiţii pe termen scurt; d) casa şi conturi la bănci. „Stocurile şi producţia în curs de execuţie cuprind acele categorii de bunuri economice aflate la dispoziţia întreprinderii pentru a fi utilizate în procesul de producţie sau de desfacere al acesteia”. Conform dicţionarului economic, noţiunea de stoc este definită atât în sens restrâns cât şi în sens general, astfel stocul în sens restrâns reprezentând un ansamblu de materii prime, materiale, etc., destinate producţiei, respectiv de semifabricate, produse finite, mărfuri, etc., destinate vânzării, iar în sens general, stocul reprezintă cantitatea de active materiale şi financiare existente la un moment dat într-o unitate patrimonială. Stocurile sunt active circulante care conform reglementărilor contabile simplificate, armonizate cu Directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 1752/2005, se caracterizează prin faptul că: a) sunt obţinute pentru a fi vândute pe parcursul desfăşurării normale a activităţii; b) sunt în curs de producţie în vederea vânzării în acelaşi condiţii ca la punctul a); c) sau sunt sub formă de materii prime, materiale şi alte consumabile ce urmează a fi folosite în procesul de producţie sau pentru prestarea de servicii. Stocurile şi producţia în curs de execuţie reprezintă ansamblul bunurilor şi serviciilor aflate în întreprindere, destinate a fi consumate la prima lor utilizare în procesul de producţie, trebuind înlocuite cu exemplare noi de acelaşi fel, şi destinate a fi vândute după prelucrarea lor în procesul de producţie şi a fi vândute în starea în care s-au cumpărat. Rezultă astfel că stocurile intră şi ies în şi din patrimoniu în mod continuu, în cadrul fiecărui ciclu de exploatare, care nu poate fi mai mare decât un an. Stocurile includ toate bunurile aflate în proprietatea întreprinderii, intervenind în ciclul de exploatare (aprovizionare, producţie, desfacere, realizare) fie pentru a fi consemnate la prima lor utilizare (materii prime, materiale consumabile), fie în vederea revinderii în aceeaşi stare sau după o prelucrare (mărfuri). Din punct de vedere al naturii acestora în cadrul stocurilor se cuprind: a) materiile prime – reprezintă substanţa principală a produselor finite, fiind bunurile care participă direct la fabricarea produselor şi care se regăsesc integral sau parţial în produsul finit, fie în forma lor iniţială, fie transformate; b) materialele consumabile - sunt bunurile care participă ori ajută la procesul de fabricaţie sau de exploatare, fără a se regăsi, de regulă, în produsul finit (materialele auxiliare, combustibili, materiale pentru ambalat, piese de schimb, seminţe şi materiale de plantat, furaje şi alte materiale consumabile); c) materialele de natura obiectelor de inventar – fiind bunurile a căror valoare este mai mică decât limita prevăzută de lege pentru a fi considerate imobilizări corporale, indiferent de durata lor de serviciu sau cu o durată de folosinţă mai mică de un an, indiferent de valoarea lor, precum şi bunurile asimilate acestora (echipamentul de protecţie, echipamentul de lucru şi îmbrăcămintea specială impuse salariaţilor de normele de protecţie şi securitate a muncii sau de regulamente speciale, instrumentele, mecanismele, dispozitivele şi verificatoarele (SDV-uri) cu destinaţie specială, modelele, ştanţele, matriţele şi alte obiecte similare, precum şi baracamentele şi amenajările provizorii de şantier reprezentate de bunurile achiziţionate sau construite prin efort propriu (în regie) de către unităţile patrimoniale pentru executarea lucrărilor şi prestaţiilor de construcţii); d) produsele – sunt elementele patrimoniale de natura bunurilor, lucrărilor şi serviciilor realizate în urma procesului de exploatare, având ca principală destinaţie livrarea către terţi, asemenea active circulante materiale, fiind reprezentate de semifabricate, produse finite şi produsele reziduale. Prin semifabricate se înţeleg produsele al căror proces tehnologic a fost terminat într-o secţie (fază de fabricaţie) şi care trec apoi în procesul tehnologic al altei secţii sau se va livra terţilor ca atare. Produsele care au parcurs în întregime fazele procesului de fabricaţie şi nu mai au nevoie de prelucrări ulterioare în cadrul unităţii patrimoniale trecând toate probele de calitate, putând fi depozitate în vederea livrării sau expediate direct clienţilor sunt considerate produse finite. Spre deosebire de celelalte, produsele reziduale sunt acele bunuri rezultate din procesul de producţie, care nu pot fi folosite ca semifabricate sau produse finite, cum ar fi de exemplu: rebuturile, materialele recuperabile sau deşeurile. e) producţia în curs de execuţie – reprezintă materiile prime care nu au trecut prin toate stadiile de fabricaţie prevăzute în procesul tehnologic, produsele care deşi sunt terminate nu au trecut probele de calitate sau nu au fost recepţionate din punct de vedere tehnic ori nu au fost completate în întregime, precum şi lucrările, serviciile şi studiile în curs de execuţie sau neterminate. f) animalele şi păsările – reprezentate de animalele născute şi cele tinere de orice fel (viţei, purcei, mânji şi altele) crescute şi folosite pentru reproducţie, animalele şi păsările la îngrăşat pentru a fi valorificate, coloniile de albine, precum şi animalele pentru producţie (lână, lapte, blană) g) mărfurile – sunt bunurile pe care unitatea patrimonială le cumpără în vederea vinderii în aceeaşi stare sau după prelucrări neesenţiale, precum şi acele produse care sunt predate spre vânzare magazinelor proprii h) ambalajele – sunt stocurile folosite pentru asigurarea protecţiei bunurilor pe timpul transportului şi depozitării sau pentru prezentarea lor comercială. Se au în vedere ambalajele refolosibile, achiziţionate sau fabricate, destinate produselor vândute şi care în mod temporar, pot fi păstrate de terţi, cu obligaţia restituirii în condiţiile prevăzute în contracte. Se includ în cadrul stocurilor şi bunurile aflate în custodie, pentru prelucrare sau în consignaţie la terţi, care în contabilitate se va înregistra distinct pe categorii de stocuri. În calitatea lor de active, stocurile sunt recunoscute numai atunci când este posibil ca ele să aducă întreprinderii beneficii economice viitoare şi costul lor fi evaluat în mod credibil. Organizarea fluxului informaţional al stocurilor Documente primare utilizate pentru evidenţa stocurile Pentru intrările de stocuri se pot utiliza următoarele documente: - Avizul de însoţire a mărfii, care se emite la livrarea stocurilor şi serveşte ca document pentru eliberarea şi scăderea din depozit a stocurilor, ca document de însoţire a bunurilor pe timpul transportului, ca document pentru întocmirea facturii şi document de încărcare a gestiunii primitorului. - Factura , care se întocmeşte în momentul livrării bunurilor, cu sau fără aviz de însoţire a mărfii. Factura reprezintă, actul justificativ pentru decontarea livrărilor care sunt efectuate. - Nota de recepţie şi constatare de diferenţe, care se întocmeşte la primirea şi recepţia bunurilor, în cazurile când există diferenţe la recepţie, când sunt depozitate îa mai multe locuri şi când sunt refuzate la plată, fiind ţinute doar în păstrare. - Bon de predare-transfer-restituire, document folosit atât la consemnarea depozitării unor bunuri provenite din producţie proprie, cât şi pentru transferul lor între magazii ca restituiri la locurile de depozitare iniţiale. Intrarea bunurilor în gestiune se realizează prin procesul de recepţie a stocurilor, proces care presupune parcurgerea anumitor etape: - recepţia transportului pe baza documentului denumit „Proces verbal de constatare”; - recepţia cantitativă, urmând ca pe baza constatărilor gestionarul să întocmească „Notă de recepţie şi constatare de diferenţe”; - recepţia calitativă, realizată de către specialişti, tehnologi. În cazul decalajelor între etapa de aprovizionare şi etapa de recepţie a stocurilor se procedează astfel: - bunurile sosite fără factură se înregistrează ca intrări în gestiune, atât la locul de depozitare cât şi la contabilitate pe baza recepţiei şi a celorlalte documente însoţitoare, - bunurile sosite şi nerecepţionate se înregistrează distinct în contabilitate ca intrare în gestiune. Pentru ieşirile de stocuri se pot folosi următoarele documente: - Avizul de însoţire a mărfii şi Factura fiscală, pentru ieşirile în afara unităţii patrimoniale. - Bonul de consum, pentru materii prime şi materiale date în consumul productiv. Acesta poate fi bon de consum individual sau bon de consum colectiv. - Fişa limită de consum, utilizată la consumul materiilor prime cu frecvenţă mare a ieşirilor din magazie. - Bon de vânzare, utilizat pentru vânzarea de mărfuri prin unităţile cu amănuntul. Evidenţa operativă a stocurilor se realizează acolo unde se produc faptele. Documentul de evidenţă operativă la depozit este „Fişa de magazie”. Fişa de magazie se conduce la locurile de depozitare a stocurilor şi se deschide pentru fiecare sortiment care este depozitat. Operaţiile economice se consemnează în „Fişa de magazie” numai cantitativ. Livrarea mărfurilor şi a produselor se face pe baza „Dispoziţiei de livrare”, „Avizului de însoţire a mărfii” şi a „Facturii fiscale”. În situaţia decalajelor între procesul de vânzare şi momentul livrării bunurilor acestea se înregistrează ca ieşiri din unitate astfel: - bunurile vândute şi nelivrate se înregistrează distinct în gestiune iar în contabilitate se înregistrează în conturi extrabilanţiere, - bunurile livrate şi nefacturate se înregistrează ca ieşiri din gestiune atât la locurile de depozitare cât şi în contabilitate, pe baza documentelor aferente. In funcţie de specificul activităţilor, mai pot fi întocmite şi alte documente de evidenţă operativă cum sunt: Raportul de gestiune; Registrul stocurilor; Bonul de primire în consignaţie; Borderoul de primire a obiectelor în consignaţie; Borderoul de ieşire a obiectelor din consignaţie; Borderou de predare a documentelor.

Operatiuni de regularizare

Exemple de operatiuni de regularizare :

1.cheltuieli inregistrate in avans 471cheltuieli inregistrate in avans = 401furnizori 4428 TVA neexigibila=401furnizori

in luna urmatoare se achita cheltuiala avansata 612cheltuieli cu chiriile = 471chelt inregistrate in avans 4426TVA deductibila = 4428TVA neexigibila 2.facturarea in avans de servicii catre clienti, pe un an de zile : x lei+TVA/an , deci y+TVA/luna 4111clienti = 472 venituri inregistrate in avans 4111clienti = 4428TVA neexigibila 3.incasarea facturii de la client, in avans 5121banci lei = 4111clienti

4.lunar se conteaza 472venituri inregistrate in avans = 704venituri din servicii 4428TVA neexigibila = 4427TVA colectata 5.inregistrarea minusurilor la inventar neclare, apoi atribuite gestionarului 473decontari din operatii in curs de clarificare = 371 marfuri 607cheltuieli cu marfurile = 473decontari din operatii in curs de clarificare imputarea gestionarului 4282alte creante in legatura cu personalul = 7588 alte venituri din exploatare 4282alte creante in legatura cu personalul = 4427TVA colectata

Taximetrie

Pentru activitatea de TAXIMETRIE o firma trebuie sa fie structurata astfel: (In plus fata de un model general al oricarei intreprinderi :Aprovizonare,Desfacere,Productie,etc) (model orientativ) 1.Compartimentul operativ(Coloana); -Verificarea tehnica a masinii (zilnic ,inainte de intrarea in exploatare). - Intocmirea si urmarirea Foilor de Parcurs. -Urmarirea rulajului si a consumului de combustibil cu ajutorul Foii de Activitate Zilnica (FAZ) ,pe baza datelor din Foaia de Parcurs aprobata si calculata la nr de Km echivalenti parcursi si nr de ore efectuate de conducatorul auto. -Intocmirea si urmarirea Pontajului conducatorilor auto. -Emiterea de Bon de Consum pentru anvelopele uzate. -Emiterea Dispozitiei de intrare in reparatii curente (RC-uri) sau reparatii capitale(RK-uri) -Are in gestiune "Parcul Rece"-locul de stationare a masinilor ce nu indeplinesc conditiile de utilizare si/sau sunt in asteparea reparatiilor capitale efectuate la terti, sau casare. -Preda Pontajul conducatorilor auto la compartimentul Salarii. -Are in gestiune Parcul Auto. -Preda/primeste pe baza PV masina, conducatorului auto. 2.Compartimentul Reparatii Auto"Reparatii Curente" (Atelier) -Intocmeste Devizul de Lucrari si necesarul de piese de schimb. -Emite Bon de Consum pentru piesele de schimb,uleiuri,vopsele,etc; -Intocmeste Pontajul de lucru pentru mecanicii auto. -Preda la "cheie" masina in prezenta conducatorului auto responsabilului compartimentului operativ pe baza procesului verbal de Predare-Receptie. -Se descarca de consumurile ordonate pe baza Procesului Verbal de Predare -Primire. -Preda Pontajul mecanicilor auto la compartimentul Salarii. 3.Gestiunea"Magazia de piese de schimb" -Receptioneaza si detine piesele de schimb,uleiuri,vopsele,etc in baza NIR de la delegatii insarcinati cu aprovizionarea. -Preda piesele de schimb,uleiuri,vopsele,etc in baza Bon de Consum. -Intocmeste Fisa de Magazie. 4.Gestiunea "Operativa" -Receptioneaza (pe baza de NIR) si detine necesarul sculelor,obiectele de inventar, echipament de protectie,medicamente de stricta necesitate,anvelope,camere,prelate - Toate Neuzate si Neutilizate. -Detine anvelopele utilizate pentru a fi resapate,camere pentru vulcanizare date la schimb odata cu echiparea masinilor cu altele noi (pe baza aprobarii date de la FAZ). -Preda pe baza Fisei Individuale Nominale -sculele necesare mecanicilor auto. -Procedeaza la casare. Compartimentul "Administrativ". -Urmarirea si aprobarea platilor pentru utilitati.(apa,gaze,chirii,telefon,etc) -Urmarirea Contractelor de Prestari servicii executate de terti. -Urmarirea impozitelor pentru cladiri ,terenuri , masini auto. -Urmarirea Asigurarilor Auto(CASCO,RCA) -Preda Pontajul general la compartimentul Salarii-Personal -Intocmeste si urmareste Bugetul General de Venituri si Cheltuieli. Compartimentul Contabilitate. a)Salarii-Personal. b)Gestiuni. c)Generala(finaciar,decontari,amortizari,ch.generale,mij.fixe) -Primeste documentele de la compartimentele intreprinderii in vederea contarii lor -Intocmeste Balanta de verificare. -Tine evidenta stocurilor pe compartimente cu ajutorul fisei cantitativ-valorice. -Procedeaza la inventarierea generala. - Alte operatiuni specifice contabilitatii (evidenta Mij.Fixe,ob.inventar). Compartimentul "Casa -Operativa"

-Primeste incasarile zilnice de la conducatorii auto.

-Tine evidenta incasarilor zilnice si preda Raportul General de incasari la

compartimentul Contabilitate-Financiar pentru "Registrul de Casa".

-Anunta Conducerea despre nivelul incasarilor vs Planificare a lor pe fiecare auto si conducator auto.

-Preda incasarile pe baza "Monetar"-ului la casieria generala a intreprinderii.

Compartimentul Control Intern. -Verifica prin Dispozitie sau din propria initiativa ,gestiunile. -Verifica pana la nivel de Sef Contabil,contabilitatea (financiara si de gestiune) -Verifica compartimentul "Administrativ". -Verifica si urmareste BVC-ul Intreprinderii. -Intocmeste Raport de verificare si-l preda cu propuneri Conducerii. -Valorifica Inventarierile gestiunilor si le preda la compartimentul Contabilitate. Contabilitatea NU are nimic special comparativ cu alte intreprinderi in general, cu exceptia amortizarii masinilor auto care se calculeaza si in functie de KM parcursi. In general se urmaresc "circuitele" materiale si financiare dupa: a)externe:Factura furnizor=> NIR-gestiune primitoare;Banca-Extras de Cont b)interne: bon de consum ->gestiune predatoare; Nota de predare-receptie(PV de predare-receptie)->gestiune primitoare. c)descarcarile de gestiune (Compartimentul Reparatii Auto"Reparatii Curente" (Atelier) ) si fisele de magazie (la fiecare gestiune/gestionar).

Salarii

1. Avansul chenzinal platit 425 = 5311/5121 2. Cheltuieli cu salariile 641 = 421 3. Ajutoare materiale datorate - suportate de unitate 6458 = 423 - suportate de la bugetul de stat 4315 = 423 - din contributia pentru concedii de boala 4318 = 423 - din contributia pentru accidente de munca si boli profesionale 4. Retineri aferente salariilor / ajutoarelor materiale acordate - salarii acordate: 421 = % 4312 contributia la asigurarile sociale de stat 4314 contributia la asigurarile sociale de sanatate 4372 contributia la asigurarile de somaj 444 impozit pe veniturile din salarii 425 avansurile achitate 427 alte retineri datorate de salariat tertilor - ajutoare materiale acordate: 423 = % 4312 contributia la asigurarile sociale de stat 4314 contributia la asigurarile sociale de sanatate 4372 contributia la asigurarile de somaj 444 impozit pe veniturile din salarii 425 avansurile achitate 5. Inregistrarea contributiilor angajatorului 6451 = 4311 contributia unitatii la asigurarile sociale 6452 = 4371 contributia unitatii la asigurarile de somaj 6453 = 4313 contributia unitatii la asigurarile sociale de sanatate 6458 = 4315 contributia pentru concedii de boala 6458 = 4318 contributia pentru accidente de munca si boli profesionale 635 = 4471 comisionul carti munca 635 = 4472 fond garantare salarii 6. Achitarea salariilor si ajutoarelor materiale 421 / 423 = 5311 / 5121 7. Achitarea obligatiilor fiscale catre bugete % = 5311/5121 4311 4312 4313 4314 4315 4318 4371 4372 444 4471 4472 8. Neridicarea salariilor 421 = 426 Daca salariul nu s-a achitat la data stabilita pentru plata salariilor 426 = 5311/5121 Achitarea salariilor restante

CONTABILTATEA CHELTUIELILOR DIN EXPLOATARE

Activitatea de exploatare cuprinde toate operatiile economice si comerciale privind aprovizionarea, productia si desfacerea bunurilor, lucrărilor si serviciilor. De asemenea, sunt incluse si operatiile privind investitiile prin care se realizează productia si constructia proprie de mijloace fixe. Structural, contabilitatea operatiilor privind constatarea cheltuielilor se diferentiază în functie de natura resurselor utilizate. Cheltuielile privind consumurile stocate si nestocate Prin această categorie sunt delimitate cheltuielile privind materiile prime, materialele consumabile, energia si apa precum si mărfurile.
În toate cazurile când se foloseste metoda inventarului permanent, cheltuielile colectate în cursul exercitiului se înregistreaza prin articolul contabil :
60 “Cheltuieli privind stocurile”= 3xx “Conturi de stocuri”
Cheltuielile privind stocurile.Conturile de stocuri si productie în curs.
Dacă se utilizează metoda inventarului intermitent la conturile de cheltuieli se înregistrează cumpărările de stocuri, iar consumurile stocate se determină pe baza relatiei: Cumpărări = Intrări prin cumpărări + Stocuri initiale - Stocuri finale constatate consumate de la furnizori la inventariere
Pentru mărfuri se calculează cheltuielile componente ale mărfurilor vândute, folosind relatia: Costul mărfurilor = Intrări prin cumpărări + Stocuri initiale - Stocuri finale cumpărate de la furnizori constatate la inventar
Tipurile de înregistrări care intervin în aceste conditii :
a) preluarea la cheltuieli, la deschiderea exercitiului, a stocurilor initiale de materii prime, materiale si mărfuri : 60 “Cheltuieli privind stocurile” = 3xx “Conturi de stocuri si prod in curs de executie” b) înregistrarea cumpărărilor de stocuri efectuate în cursul exercitiului : 60“Cheltuieli privind stocurile” = 40 "Furnizori si conturi asimilate” 4426“TVA deductibila” = 40 "Furnizori si conturi asimilate”
c) preluarea ca stocuri, la închiderea exercitiului, a stocurilor determinate si evaluate pe bază de inventar:
3xx“Conturi de stocuri si prod. in curs de exec.” = 60 “Cheltuieli privind stocurile” La contul 604 “Cheltuieli privind materialele stocate”, se înregistrează toate materialele consumabile nestocate de întreprindere, care nu trec printr-un cont de gestiune.
Exemplu: 1. Cu ocazia deschiderii exercitiului financiar, intreprinderea integistreaza pe baza documentului “Fisa de cont” stoc initial de materii prime preluat la cheltuieli in valoare de 1.200lei. 1.200lei 601 “Chelt. cu materiile prime” = 301 “Materii prime” 1.200lei 2. In cursul exercitiului firma se aprovizioneaza cu materii prime fara a le stoca, in valoare de 30.000lei cost de achizitie, TVA 19% conf. documentului factura : 35.700lei % = 401 “Furnizori” 35.700lei 30.000lei 601 “Chelt. cu materiile prime” 5.700lei 4426 “TVA deductibila” 3. La inchiderea exercitiului financiar firma efectueaza pe baza de inventar preluarea stocului de materii prime in valoare de 8.000lei. 8.000lei 301 “Materii prime” = 601 “Cheltuieli cu materiile prime” 8.000lei 4.In cursul lunii, intreprinderea inregistreaza consumul de materiale nestocate procurate de la furnizori pe baza documentului factura in valoare de 10.000lei.
Intreprinderea practica metoda inventarului permanent : 10.000lei % = 401 “Furnizori” 10.000lei 8.403,36lei 604 “Cheltuieli privind materialele nestocate” 1.596,64lei 4426 “TVA deductibila” 5. Aceasta intreprindere a inregistrat in cursul exercitiului, pe baza documentului “Aviz de insotire” a materialelor nestocate care au fost consumate, dar nefacturate pana la sfarsitul lunii. Avizul de insotire este in valoare de 10.000lei.
- inregistrare contabila 11.900lei % = 408 “Furnizori-facturi nesosite” 11.900lei 10.000lei 604 “Cheltuieli privind mat. nestocate” 1.900lei 4428 “TVA neexigibila” (in cazul Av.Exp. cu tva)
- in luna urmatoare cand se primeste factura se face transferul 11.900lei 408 “Furnizori-facturi nesosite” = % 11.900lei 604 “Chelt. privind materialele nestocate” 10.000lei 4428“TVA neexigibila” 1.900lei
- se inregistreaza factura primita de la furnizor 11.900lei % = 401 “Furnizori” 11.900lei 10.000lei 604 “Chelt. privind mat. nestocate” 1.900lei 4426 “TVA deductibila” 6. La sfarsitul exercitiului, intreprinderea identifica materialele nestocate ramase neconsumate in valoare de 5.000lei. 5.000lei 471 “Chelt. inregistrate in avans” = 604 “Chelt. privind mat. nestocate” 5.000lei
In urmatorul exercitiu se face inregistrarea contabila 5.000Lei 604 “Chelt. privind mat. nestocate” = 471 “Chelt. inregistrate in avans” 5.000lei

Elemente de programare a unui sistem informatic contabil

Planificarea productiei Planificarea productiei tine cont de capacitatea locurilor de munca (planificare cu supraîncarcarea locurilor de munca) Planificarea comenzilor se bazeaza pe cunoasterea datei de start Se ia în considerare numarul maxim de utilaje prevazut în fisa tehnologica pentru fiecare operatie, precum si raportul de deservire a locului de munca (numar de oameni/ numar de utilaje) pentru fiecare operatie din fisa tehnologica; se prelucreaza informatia referitoare la numarul de componente ce se pot prelucra simultan la o operatie si la nivel de loc de munca (utilaj) Operatia se planifica pe un interval compact (fara întreruperi datorate altor comenzi) Timpul de pregatire al unei operatii se adauga o singura data la începutul ei pe toate utilajele disponibile si nu produce decalaje Se ia in calcul un tip de dependenta între operatii - “StartToFinish”; între operatiile de pe acelasi nivel ordinea de executie este data de numarul secvential, prima operatie de pe un nivel nu poate începe mai devreme de terminarea tuturor subcomponentelor de pe acel nivel Se considera ca necesarul de materii prime si materiale este asigurat, astfel încât dependentele între operatii si materii prime sunt satisfacute implicit si nu influenteaza planificarea Scenarii de planificare În realizarea unui scenariu de planificare se porneste de la informatiile existente la nivelul urmatoarelor elemente: Calendarul de întreprindere Planul de lucru Locuri de munca, cu informatii legate de: numar de utilaje disponibile planul de lucru asociat echipa care deserveste locul de munca numarul de oameni alocati din cadrul echipei si numarul de utilaje pe care acestia pot lucra numarul de ore de functionare a unui utilaj în cadrul schimbului numarul maxim de oameni care se pot aloca locului de munca exceptii de la comportamentul normal (variaza numarul de oameni sau numarul de utilaje) Operatii Fisa tehnologica, cu informatii legate de: modul de deservire a locului de munca aferent fiecarei operatii (câte utilaje poate deservi simultan un om sau câti oameni lucreaza simultan la o operatie pe un utilaj) faptul ca o operatie poate fi divizata pe unitatea de produs (planificarea respectivei operatii se poate face intercalata cu întreruperi) numarul maxim de utilaje care se pot aloca unei operatii în functie de echipamentele auxiliare pe care le pot achizitiona sau fabrica (SDV-uri), adica numarul de utilaje de pe locul de munca ce îndeplinesc conditiile de executie a operatiei pentru produsul curent Odata creat un scenariu de planificare aferent comenzilor de sectie selectate, se poate interveni asupra planificarii si se pot analiza rezultatele obtinute prin modificarea urmatoarelor elemente: Locuri de munca Planul de lucru aferent locului de munca Gradul de deservire a locului de munca Numarul de componente ce se prelucreaza simultan Durata operatiilor Numarul maxim de utilaje care se pot aloca unei operatii Cantitatea de componente de realizat La consultarea scenariilor de planificare se pot face filtrari la nivel de comenzi de sectie, comenzi interne, ateliere, locuri de munca, operatii, datele putând fi detaliate la nivel de zi, saptamâna, luna Rezultatele planificarii se pot vizualiza grafic sau sub forma de raport, cu posibilitatea de a fi exportate în fisiere Excel; se poate vedea desfasurarea în timp a operatiilor, pe comenzi de sectie sau locuri de munca cu posibilitatea de detaliere a reprezentarii pâna la nivel de operatie Pregatirea fabricatiei Descrierea tehnologica a produselor finite, subansamblelor, reperelor, etc., sub forma unei structuri arborescente, pe nivele Fiecarei componente procesate (reper, subansamblu, produs finit, etc.) îi este asociata o Fisa tehnologica (pe baza cataloagelor predefinite de locuri de munca, operatii, categorii de tarife, caracteristici tehnologice, catalogul de materii prime, materiale, etc.) în care se precizeaza: Nomenclatorul de produs = lista de materii prime, materiale, componente procesate (semifabricate/ repere/ subansamble), împreuna cu normele de consum si lista de componente alternative Tehnologia de fabricatie = lista de operatii, în ordine tehnologica, pentru fiecare operatie precizându-se: Normele de timp pe operatii (timpi de pregatire om, respectiv masina si timpi executie om, respectiv masina) Categoria de tarifare a operatiei respective, categorie care în Catalogul de tarife pe categorii de operatii are prevazut un tarif pe unitatea de timp (minute, ore, etc.) în care se face normarea operatiilor Locul de munca (utilaj, echipa, sectia, atelierul sau sectorul) Necesarul de SDV-uri Setul de caracteristici tehnologice Posibilitatea stabilirii unor derogari permanente sau temporare în ce priveste materialele sau normele de consum din fisa tehnologica a unui articol (componente echivalente). Aceste derogari pot fi stabilite la modul general sau restrictive pe o anumita comanda client sau pentru un anumit produs Orice componenta (semifabricat/ reper/ produs finit) poate avea mai multe variante tehnologice sau constructive gestionate automat de sistem Documentatia tehnologica contine o serie de rapoarte dintre care: Nomenclator produs Fisa tehnologica centralizatoare Lista SDV Extras de manopera Lista de materiale Grafic de prelucrari Fisa de urmarire Specificatie componente pe clasa operatii Specificatie componente pe clasa de locuri de munca Programarea si lansarea productiei Instrumentul pentru programarea productiei (denumit Program comercial) permite planificarea/ lansarea în productie a fiecarei comenzi client sau a comenzilor pe stoc Comenzile client pe un acelasi produs finit se pot cumula într-o singura comanda daca nu intereseaza urmarirea în productie distinct pe fiecare comanda client în parte La fiecare comanda din Programul comercial se poate asocia o sectie (atelier/ sector) raspunzatoare de predarea produsului finit (chiar daca produsul finit si componentele acestuia pe parcursul fluxului de fabricatie trec prin mai multe sectii, ateliere sau sectoare); comenzii i se mai ataseaza o data de start si o data de final, date ce sunt preluate din datele comenzii client si se pot ajusta si înaintea lansarii efective în productie (activarea comenzii de productie) Toate documentele din cadrul Documentatiei de lansare pot fi generate (în cazul când în structura organizatorica avem definite sectii/ ateliere/ sectoare) la nivelul sectiilor (atelierelor/ sectoarelor) locurilor de munca (utilaje) pentru care au fost definite operatiile în fisa tehnologica Se poate opta, în urma unor setari, pentru o urmarire pe flux atât la nivel de componente (semifabricate, repere, subansamble) prin evidentierea notelor de predare a componentelor pe flux la trecerea de la un atelier/ sector la altul, cât si la nivel de produs finit, având în acest caz nota de predare doar pentru produsul finit Se poate opta pentru evidentierea stadiului productiei pe flux si prin raportarea realizarilor la nivelul operatiilor din cadrul fisei tehnologice, lucru care permite si transmiterea spre modulul de salarizare a realizarilor în cazul formatiilor de lucru în acord individual sau colectiv Pentru a permite urmarirea (realizari, consumuri, manopera) si la nivel de componente (semifabricate/ repere) ale produsului finit, sistemul genereaza un set de subcomenzi (numite comenzi interne) pentru fiecare componenta, subcomenzi atasate de comanda de productie (numita comanda de sectie) Pe masura ce sunt încarcate comenzile de sectie se pot urmari o serie de indicatori ai programului de fabricatie din perioada curenta, cum sunt: valoarea productiei lansate, gradul de încarcare a capacitatilor de productie pe grupe de utilaje, indicatori care pot ajuta la stabilirea structurii programului de fabricatie (productie) din perioada curenta Setul de rapoarte legat de comenzile din programul de fabricatie sunt: Program de pregatire Program de fabricatie Program de productie cantitativ/ valoric Productia contractata Centralizator timpi si manopera/ operatii Centralizator timpi si manopera/ comanda Centralizator manopera lansata/ clase de locuri de munca Centralizator manopera lansata/ ateliere Program de productie la nivel de sectie Raportare timpi si manopera la nivel de sectie În functie de specificul de productie se poate opta pentru setul de documente de lansare a productiei care se potrivesc cu acest specific, documentatia de lansare cuprinzând: Bon de consum Bonuri de consum generate din comenzile de sectie Fisa limita detaliata pe componente Fisa limita de consum centralizata pe produs Fisa limita de consum colectiva centralizata pe comenzi Bon de lucru Dispozitie de lucru Centralizator dispozitii lucru/ categorii tarife Necesar materii prime si materiale Necesar SDV-uri Necesar utilaje Necesar colaborari Fisa de însotire a productiei Urmarirea productiei Pe masura înregistrarii productiei realizate, a consumurilor aferente si a realizarilor de manopera se poate urmari stadiul pe flux al productiei Se poate opta pentru o urmarire detaliata la nivel de repere/ subansamble/ produs finit sau strict doar la nivel de produs finit Urmarirea detaliata poate fi realizata în doua moduri, fie prin operarea de documente de predare (nota de predare) a componentelor respective, fie prin operarea realizarilor pe operatiile din fluxul tehnologic la nivelul acestor componente Pe parcursul procesului de productie se pot evidentia atât realizarile conforme cât si cele neconforme (cazul rebuturilor), putându-se suplimenta comenzile din punctul în care a rezultat rebutul Înregistrarea unui consum se poate face fie pe materia prima/ materialul specificat în fisa tehnologica, fie pe materialul specificat în derogarea aferenta materiei prime/ materialului prevazut în fisa tehnologica În functie de setarile de aplicatie alese se poate controla operarea realizarilor si a consumurilor prin permiterea sau nu a depasirii la predare a cantitatilor lansate pe comanda, respectiv a cantitatilor de materii prime, materiale prevazute conform fisei tehnologice Statusurile pe care o comanda le poate lua sunt: inactiva, activa, suspendata, anulata si terminata si pe masura ce se raporteaza realizarile, respectiv consumurile, o comanda ajunge în statusul terminata Sistemul permite stabilirea la nivelul fisei tehnologice a restituirilor obligatorii de materii prime, materiale; prin stabilirea acestor restituiri sistemul nu permite trecerea în statusul terminat a comenzii pâna ce aceste cantitati nu au fost restituite Suportul pentru calculul costurilor directe la nivelul fiecarei comenzi interne de productie, defalcat pe elemente de cost configurabile de utilizator reprezinta un instrument oferit de sistem în scopul îmbunatatirii performantelor economice Rapoartele care permit urmarirea realizarii productiei sunt: Urmarire comenzi sectie Urmarire comenzi interne Consumuri efective pe comanda Realizari efective pe comanda Manopera pe comanda Productia marfa realizata Centralizator timpi si manopera/ operatii Centralizator timpi si manopera/ comanda Program de productie la nivel de sectie Raport timpi si manopera la nivel de sectie Urmarire comenzi de prelucrare la terti Productia neterminata Pregatirea productiei part2 Fluxul productiv se împarte în faze de lucru, în functie de tipurile de materie prima, categoriile de operatii ce se executa asupra acestora, materialele auxiliare ce se folosesc si tipurile de semifinite obtinute. O faza poate fi împartita la rândul ei în una sau mai multe etape de lucru Atât din faza de pregatire a productiei, cât si de-a lungul întregului proces se poate urmari pentru articole sau operatii orice caracteristica de natura tehnologica (si nu numai) numita parametru (de exemplu: rezistenta la întindere, temperatura, responsabilul de operatie, etc.). Parametrilor li se pot atasa cel putin doua valori: normata si realizata. Valorile normate se ataseaza retetelor si planurilor de operatii, iar valorile realizate vor fi înregistrate la urmarirea pe flux a productiei Reteta este documentul tehnologic prin care se precizeaza materiile prime si materialele auxiliare, precum si proportia de combinare a acestora, necesare pentru realizarea unui anumit produs; atasarea retetei se poate face atât unui produs aferent fazei, cât si unui produs finit aferent procesului Planurile de operatii sunt grupari de operatii care trebuie executate la nivel de faza pentru realizarea unui anumit produs/ semifabricat Pentru stabilirea necesarului de materii prime, materiale auxiliare si operatii necesare pentru realizarea unui anumit produs se definesc sabloane de necesar; scopul lor consta în înregistrarea datelor pentru listarea lunara a necesarului de aprovizionat (cumulat la nivelul comenzilor selectate), stocarea datelor pentru determinarea numarului de angajati necesar, a gradului de încarcare a locurilor de munca (indirect); sablonul de necesar reprezinta documentatia care va sta la baza antecalculatiei Urmarirea productiei part3 Înregistrarea produselor si a cantitatilor care se doresc a fi obtinute potrivit comenzilor clientilor se face în asa-numitele comenzi de productie. Scopul comenzilor de productie este: evidentierea produselor care trebuie obtinute alocarea comenzilor lansate pe comenzi-clienti repartizarea materiei prime între comenzi de productie gestionarea comenzilor în lucru/ terminate/ în asteptare vizualizarea gradului de realizare a comenzilor Lansarea si urmarirea efectiva a productiei se face prin intermediul comenzilor interne pe faze, care au si rolul de a crea legaturile între faze. Aceste comenzi interne permit înregistrarea si evidentierea consumurilor de materii prime si materiale auxiliare, precum si a predarilor de produse finite/ semifabricate, înregistrarea si urmarirea raportarilor de manopera si colectarea datelor pentru realizarea calculatiei de cost Mentenanta Mentenanta reprezinta totalitatea activitatilor depuse de compartimente specializate din cadrul unei organizatii pentru asigurarea functionarii sistemului la un grad cât mai ridicat de eficienta si la costuri cat mai scazute. Prin activitati se pot întelege atât operatiile de întretinere a utilajelor sau SDV-urilor existente, cât si crearea de obiective, SDV-uri noi menite sa asigure functionarea normala sau dezvoltarea sistemului. Cea mai importanta sarcina a mentenantei este de a asigura disponibilitatea echipamentelor pe termen lung. Mentenanta preventiva este „mentenanta ce are ca obiect de activitate reducerea probabilitatilor de defectare sau degradare a mijloacelor fixe". Tipurile de mentenanta preventiva sunt urmatoarele: Mentenanta sistematica, respectiv „mentenanta realizata prin activitati de întretinere, reparatii curente, revizii si reparatii capitale, constituite în “planul de exploatare si reparatii". (Sisteme de întretinere si reparatii preventive sub forma reparatiilor planificate de tipul revizii tehnice (RT), reparatii curente de gradul 1 (RC1), gradul 2 (RC2), reparatii capitale (RK), preventive sub forma verificarilor periodice (Vp), reviziilor partiale (Rp) si a reviziilor generale (Rg), Sistemul de întretinere si reparatii preventive pe grupe de utilaje prin stabilirea frecventei interventiilor). Mentenanta predictiva, cu semnificatia „mentenantei realizate prin intermediul urmaririi parametrilor de uzura ai elementelor sau subansamblurilor–cheie ale mijloacelor fixe, folosind instrumente specifice (analizatoare de uzura, de vibratii, de ulei, etc.)", urmând ca interventiile de mentenanta sa fie realizate înainte de aparitia defectului. Mentenanta corectiva (curativa, paliativa) reprezinta ansamblul de activitati realizate dupa defectarea mijlocului fix sau dupa degradarea functiei sale în mod neprevazut. Aceste activitati constau în localizarea si diagnosticarea defectelor în interventii pentru restabilirea bunei functionari. În urma analizei informatiilor existente referitoare la activitatea practica de mentenanta si a cerintelor privind un modul care sa gestioneze activitatea de mentenanta s-a stabilit urmatoarea structura a modulului de mentenanta: Pregatirea activitatilor de mentenanta Definire catalog tipuri de interventii - desemneaza clasa tehnica a interventiei, gruparea se face pe cicluri de interventii care se asociaza echipamentelor. În general gruparea este data de tipul de succesiune a interventiilor (ciclu sau repetitive) Definire catalog echipamente - mijloace fixe pentru care se planifica, înregistreaza si urmareste activitatea de mentenanta Definire cataloage de contoare - anumite echipamente au contoare care permit masurarea si înregistrarea folosirii echipamentului. Adesea interventiile de întretinere depind de indicatiile contoarelor. Va exista un catalog general de contoare care se grupeaza în seturi de contoare, care se vor atasa echipamentelor. Valorea contoarelor, care se va folosi în planificarea activitatii de mentenanta va rezulta din evaluarea formulei de calcul atasata fiecarui set de contor, iar rezultatul acestui calcul va fi exprimat în unitatea de masura atasata acestei valori Normative lucrari de mentenanta - definire catalog cicluri de reparatii Fise tehnologice de reparatii - însiruirea operatiilor, materiilor prime si a pieselor de schimb care se folosesc curent într-un tip de reparatie. O fisa tehnologica se defineste la nivel de interventie, si se preia cu posibilitatea de a fi modificata pe echipamente. Planificarea si urmarirea activitatilor de mentenanta Planuri de interventii - în baza unor criterii de selectie a echipamentelor si/ sau a interventiilor realizeaza planificarea acestora pe un interval dat Interventii neplanificate Programe de reparatii Comenzi de mentenanta - coduri unice de identificare a executiei unei activitati de mentenanta, la nivelul comenzii si pe baza fiselor tehnologice asociate. Se poate determina necesarul de materii prime si materiale, piese de schimb si costurile efective cu manopera Documentatie de lansare lucrari de reparatii Înregistrare raportari de manopera pe comenzi Rapoarte Rapoarte de urmarire a interventiilor de mentenanta Planuri de reparatii Comenzi la terti Proces verbal de predare-primire Gestiunea stocurilor din cadrul sistemului este orientat pentru satisfacerea necesitatilor de urmarire si informare legate de fluxul fizic al bunurilor stocabile în cadrul unitatii.Se urmaresc documente de gestiune, stocurile curente/ pe depozite, gestionarea cataloagelor de articole, depozite, destinatii de consum, unitati de masura, precum si cu o serie de rapoarte partial definibile de catre utilizator. Cataloage Articole – permite definirea si caracterizarea articolelor pe urmatoarele grupe de informatii: Date de identificare (cod, denumire, index) Date legate de caracterizarea contabila (grupa articolului) Informatii de gestiune: Pret de vânzare Pret standard Selectare articol stocabil Depozit Stoc minim/ stoc maxim Permite sau nu stoc negativ Unitate de masura/ unitati de masura secundare Caracteristici definibile de utilizator Tipul articolului Informatii utilizate pentru calculatia costurilor Depozite – din acest punct de vedere sistemul permite: Definirea depozitelor proprii Definirea depozitelor de tip magazin Definirea depozitelor utilizate pentru custodii/ procese de prelucrare în lohn/ prelucrari la terti Unitati de masura – se pot defini unitatile de masura utilizate în sistem grupate pe clase de unitati. În cadrul unitatilor din aceeasi clasa se pot defini echivalente Destinatii de consum - reprezinta o facilitate introdusa pentru usurarea procesului de colectare în costuri a cheltuielilor în conditiile în care nu se cunoaste comanda/ nu se lucreaza cu comenzi de productie Grupare depozite pentru calcul CMP – se utilizeaza în conditiile în care se doreste ca descarcarea de gestiune (stabilirea pretului de descarcare) sa se realizeze indiferent de depozit (sau pentru mai multe depozite) Stocuri pe depozite/ stocuri curente Prin intermediul celor doua interfete sistemul permite: Vizualizarea stocurilor la data dorita de utilizator Surprinderea stocurilor negative si a celor care depasesc limitele “Stoc minim” si “Stoc maxim” Filtrarea stocurilor în functie de diverse criterii (articol, depozit, tip articol, etc.) Recalcul stocuri si preturi pe documente Actualizare preturi standard Operatii de gestiune Nota de predare – permite predarea bunurilor obtinute în urma proceselor de prelucrare pe comanda interna/ destinatii de consum. Tipul de document permite: Preluarea automata a unei comenzi interne Exprimarea cantitatilor pentru un articol si în alta unitate de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Reflectarea în gestiune a modificarilor si contarea documentului Vizualizarea/ listarea documentului Nota de restituire – document utilizat pentru returnarea la magazie a materiilor prime/ materialelor ridicate pe baza de bon de consum. Documentul permite: Preluarea automata a unei comenzi interne Exprimarea cantitatilor pentru un articol si în alta unitate de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Reflectarea în gestiune a modificarilor si contarea documentului Vizualizarea/ listarea documentului Transferuri între gestiuni – set de documente (interfete) utilizate pentru transferul materialelor dintr-o gestiune în alta Bon de consum/ bon de consum–diverse – set de documente utilizate pentru înregistrarea consumurilor de bunuri stocabile. Prin intermediul lor sistemul permite: Preluarea automata a unei comenzi interne Exprimarea cantitatilor pentru un articol si în alta unitate de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Reflectarea în gestiune a modificarilor si contarea documentului Vizualizarea/ listarea bonului de consum Bon de consum pentru operatiuni temporare – se utilizeaza în cazul operatiunilor de lohn Protocol – se utilizeaza pentru înregistrarea cheltuielilor de protocol din materialele acordate în acest sens Imputare – document utilizat pentru descarcarea de gestiune a materialelor imputate angajatilor Casare – permite înregistrarea descarcarii de gestiune/ contarea articolelor casate Transformari articole – permite transferul de valoare între articole Inventariere – set de documente prin care se permite înregistrarea plusurilor/ minusurilor de inventar Prelucrari la terti – prin intermediul interfetelor dedicate sistemul permite gestionarea proceselor de prelucrare la terti cu/ fara comanda interna (de productie) Reevaluare pret de stoc – tip de document care ofera posibilitatea înregistrarii diferentelor din reevaluarea stocurilor precum si evidentierea stocurilor în gestiune la noul pret Regularizare descarcare de gestiune Rapoarte Fisa de magazie Fisa cont analitic pentru valori materiale Balanta analitica de materiale Centralizator intrari/ iesiri materiale – reprezinta o centralizare pe conturi/ conturi corespondente a intrarilor/ iesirilor de materiale Descarcare de gestiune - fereastra permite vizualizarea, listarea si transmiterea prin email a documentelor de iesire din perioada si pentru articolele selectate Lista de inventariere Urmarire stocuri – raportul permite surprinderea legaturilor între intrarile si iesirile de bunuri Evolutie stocuri – grafic ce prezinta evolutia stocurilor pentru articolele, perioada, depozitele selectate Vechime stocuri – permite vizualizarea vechimii stocurilor Documente de gestiune - permite vizualizarea, listarea si transmiterea prin email a documentelor de gestiune pe tipuri de documente, grupate/ filtrate în functie de o serie de criterii selectate de utilizator Stocuri critice – scoate în evidenta articolele pentru care cantitatea existenta se afla sub cantitatea de siguranta stabilita de utilizator Rapoarte stocuri/ vânzari – grupare de rapoarte care surprind legatura între vânzare – stocuri – achizitii. Contine urmatoarele rapoarte: Stocuri / vânzari Vechime stocuri/ vânzari Vânzari/ stocuri provenite din avize nefacturate APROVIZIONARE Cataloage Furnizori – permite colectarea si urmarirea urmatoarelor tipuri de date pentru fiecare furnizor: Date de identificare: denumire, cod (intern), cod fiscal, capital social, nr. ORC Adresa/ date contact Date privind calitatea partenerului (furnizor/ client), precum si grupa din care face parte. În functie de grupa furnizorului se vor stabili si conturile utilizate în procesul de contare automata a documentelor Date bancare Câmp pentru observatii Alte date furnizor Platitor/ neplatitor de TVA Conditii de plata Conditii de livrare Discount – informativ Valoare maxima comanda – informativ Numarul nostru client – informativ Alte functionalitati atasate catalogului de furnizori: Vizualizare caracterizare contabila Vizualizare facturi cu sold Rasfoire/ filtrare/ cautare Conditii de plata – permite definirea termenelor de plata negociate cu partenerii urmând ca acestea sa se aplice pe factura (cu calculul automat al scadentei) Cerere de oferta/ oferta furnizor Sistemul permite conducerea evidentei: Cererilor de oferta transmise furnizorilor Ofertelor primite de la furnizori în diverse monede Functionalitati aferente: Rasfoirea/ filtrarea/ cautarea ofertelor furnizori în functie de datele introduse Vizualizarea/ listarea cererii de oferta (format Word) Gruparea ofertelor pe tipuri (definibile de utilizator) Marcarea ofertelor solutionate Evidentierea preturilor ofertate în functie de cantitatile comandate Definirea termenelor de valabilitate aferente ofertelor Specificarea conditiilor de livrare si de plata avute în vedere de catre furnizor la ofertare Contracte/ comenzi ferme furnizor Sistemul permite înregistrarea si urmarirea: Comenzilor ferme transmise furnizorilor Contractelor încheiate cu furnizorii Comenzilor ferme generate pe baza esalonarilor de livrare aferente contractelor Functionalitati aferente: Rasfoirea/ filtrarea/ cautarea contractelor furnizor în functie de datele introduse Vizualizarea/ listarea contractelor furnizor (format Word) Gruparea contractelor pe tipuri de contracte Exprimarea preturilor în moneda contractului Specificarea conditiilor de livrare si de plata înscrise în contract Gestionarea statusurilor (fazelor) prin care trece un contract Posibilitatea esalonarii unui contract Urmarirea grafica a achizitiilor prin raportul “Situatie achizitii” Operatii de aprovizionare Factura furnizor cu urmatoarele functionalitati: Preluarea facturilor de la furnizor în moneda mandantului Preluare comanda furnizor pe factura Preluare aviz de intrare pe factura (inclusiv retur marfa furnizor/ consumuri lunare nefacturate) Generare Nota de intrare-receptie din factura Operarea facturilor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Permite dirijarea pe obiecte de cost a articolelor de cheltuieli Aviz de intrare cu urmatoarele functionalitati: Preluarea avizelor de la furnizor în moneda mandantului
Preluare comanda furnizor pe aviz Generare Nota de intrare-receptie din aviz Operarea facturilor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Aviz de intrare - diverse cu urmatoarele functionalitati: Preluarea avizelor de la furnizor în moneda mandantului
Preluare comanda furnizor pe aviz Generare Nota de intrare-receptie din aviz Operarea avizelor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Permite definirea mai multor tipuri de operatii, fiecare dintre acestea fiind caracterizata contabil distinct (potrivit dorintei utilizatorului) Retur de marfa cu urmatoarele functionalitati: Operarea retururilor de marfa catre furnizor în moneda mandantului Factura externa import cu urmatoarele functionalitati: Preluarea facturilor de la furnizori externi în moneda documentului Preluare comanda furnizor pe factura Operarea facturilor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Permite dirijarea pe obiecte de cost a articolelor de cheltuieli Nota de intrare receptie cu urmatoarele functionalitati: Preluare date factura pe NIR si receptionarea acestora Preluare date DVI pe NIR si receptionarea acestora Listare NIR Întocmirea de Note de intrare receptie partiale Consumuri lunare nefacturate cu urmatoarele functionalitati: Permite înregistrarea consumurilor aferente lunii, dar pentru care facturile se primesc doar în perioada urmatoare Rapoarte Situatii achizitii Liste contracte/ comenzi Liste oferte Statistici aprovizionare – grupare distincta a urmatoarelor rapoarte Situatii cumparari Situatii comparative cumparari Situatii desfasurate cumparari Situatii personalizate cumparari DESFACERE Cataloage Clienti – permite colectarea si urmarirea urmatoarelor tipuri de date pentru fiecare client: Date de identificare: denumire, cod (intern), cod fiscal, capital social, nr. ORC Adresa/ date contact Date privind calitatea partenerului (furnizor/ client), precum si grupa din care face parte. În functie de grupa clientului se vor stabili si conturile utilizate în procesul de contare automata a documentelor Date bancare Câmp pentru observatii Alte date client: Conditii de plata Conditii de livrare Limita maxima de creditare Discount – informativ Valoare maxima comanda – informativ Numarul nostru client – informativ Alte functionalitati atasate catalogului de clienti: Vizualizare caracterizare contabila Vizualizare facturi cu sold Rasfoire/ filtrare/ cautare Conditii de plata – permite definirea termenelor de plata negociate cu partenerii urmând ca acestea sa se aplice pe factura (cu calculul automat al scadentei) Elemente de calcul – permite definirea indicatorilor utilizati în antecalculatie Definire banci implicite – liste de preturi – permite selectarea unei banci ca si banca de referinta în furnizarea cursurilor valutare utilizate de listele de preturi Cerere de oferta/ oferta client Sistemul permite conducerea evidentei: Cererilor de oferta primite de la clienti Ofertelor transmise clientilor în diverse monede Functionalitati aferente: Rasfoirea/ filtrarea/ cautarea ofertelor clienti în functie de datele introduse Vizualizarea/ listarea cererii de oferta (format Word) Gruparea ofertelor pe tipuri (definibile de utilizator) Marcarea ofertelor solutionate Evidentierea preturilor ofertate în functie de cantitatile comandate Preluarea rezultatului unei antecalculatii Definirea termenelor de valabilitate aferente ofertelor Specificarea conditiilor de livrare si de plata avute în vedere la ofertare Contracte/ comenzi ferme client Sistemul permite înregistrarea si urmarirea: Comenzilor ferme primite de la clienti Contractelor încheiate cu clientii Comenzilor ferme generate pe baza esalonarilor de livrare aferente contractelor Functionalitati aferente: Rasfoirea/ filtrarea/ cautarea contractelor client în functie de datele introduse Vizualizarea/ listarea contractelor client (format Word) Vizualizarea/ listarea dispozitiei de livrare Gruparea contractelor pe tipuri de contracte Exprimarea preturilor în moneda contractului Specificarea conditiilor de livrare si de plata înscrise în contract Gestionarea statusurilor (fazelor) prin care trece un contract Posibilitatea esalonarii unui contract Posibilitatea generarii unei comenzi de sectie direct din esalonarile contractului/ pozitiile comenzii ferme Planificare livrari Sistemul permite planificarea livrarilor produselor aflate în stoc la o anumita data, precum si listarea dispozitiei de livrare Antecalculatie Sistemul permite: Calculul pretului antecalculat pentru un produs. În calcul se va lua în considerare: Cantitatea si pretul materiilor prime/ materialelor consumate (prin preluare din fisa tehnologica) Cantitatea si tariful pe operatiile necesare realizarii produsului (prin preluare din fisa tehnologica) Cantitatea si pretul semifabricatelor Alte elemente de calcul definite de utilizator Crearea mai multor variante de calcul pentru acelasi produs Vizualizarea/ listarea antecalculatiei pentru un anumit produs Calculul pretului se poate realiza atât în moneda mandantului, cât si într-o alta moneda selectata de utilizator (preturile materiilor prime/ materialelor si tarifele pe operatii se vor exprima doar în moneda mandantului) Calculul se poate realiza pentru o cantitate de produse finite definita de utilizator Politici comerciale Sistemul permite definirea listelor de preturi si atasarea acestora clientilor carora li se aplica Operatii de desfacere Factura client cu urmatoarele functionalitati: Preluarea facturilor clienti în moneda mandantului Preluare comanda client pe factura Preluare aviz de iesire pe factura (inclusiv retur marfa client) Generare aviz (în cazul în care nu s-a creat anterior) Selectarea depozitului din care se realizeaza vânzarea (la nivel de detaliu document) Operarea facturilor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Vizualizarea/ listarea facturilor client Aviz de iesire cu urmatoarele functionalitati: Preluarea avizelor de iesire în moneda mandantului Preluare comanda client pe aviz Operarea avizelor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Aviz de intrare - diverse cu urmatoarele functionalitati: Preluarea avizelor de iesire în moneda mandantului Preluare comanda client pe aviz Operarea avizelor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Permite definirea mai multor tipuri de operatii, fiecare dintre acestea fiind caracterizata contabil distinct (potrivit dorintei utilizatorului) Retur de marfa client cu urmatoarele functionalitati: Operarea retururilor de marfa ale clientilor în moneda mandantului Factura externa export cu urmatoarele functionalitati: Operarea facturilor externe de export în moneda documentului Preluare comanda client pe factura Operarea facturilor si în alte unitati de masura decât unitatea de masura de baza a articolului Vizualizarea/ listarea invoice-ului si a facturii fiscale Nota de consum cu urmatoarele functionalitati: Permite înregistrarea consumurilor de materii prime/ materiale aferente produselor exportate în cadrul proceselor de lohn Sponsorizari/ Reclamatii: Permite înregistrarea iesirilor de produse finite sub forma sponsorizarilor sau pentru satisfacerea reclamatiilor clientilor Rapoarte Situatii livrari Liste contracte/ comenzi Liste oferte Statistici desfacere – grupare distincta a urmatoarelor rapoarte: Situatii vânzari Situatii comparative vânzari Situatii desfasurate vânzari Situatii personalizate vânzari DESFACERE CU AMANUNTUL Date de baza Introducerea unitatilor de masura Definirea depozitelor de tip magazin Definirea caselor aferente depozitelor de tip magazin Definirea si administrarea articolelor Definirea caracterizarilor si formulelor contabile necesare pentru gestionarea articolelor la pret cu amanuntul Definirea conditiilor de plata Gestionarea furnizorilor si clientilor Procesul de aprovizionare în comertul cu amanuntul Aprovizionarea în comertul cu amanuntul pe baza de avize de intrare - facturi interne Aprovizionarea în comertul cu amanuntul pe baza de facturi externe Transfer-intrare în magazine din alte depozite Retur catre furnizor din magazin Procesul de desfacere în comertul cu amanuntul Desfacere la intern în comertul cu amanuntul Cu Raport Z, cu preluare fisier de la casa de marcat Cu Borderou de vânzari zilnice Cu Factura fiscala Transfer-retur din magazin catre depozitul de provenienta a marfii sau produsului finit Procese de gestiune în comertul cu amanuntul Majorare-diminuare de pret Inventariere-plusuri si minusuri Actualizare articole si actualizare case de marcat –crearea fisierelor de actualizare a articolelor care se trimit catre casa de marcat Rapoarte comertul cu amanuntul Lista preturi magazin Raport gestiune magazin Balanta analitica de materiale Fisa de magazie Stocuri curente Stocuri pe depozite CONTABILITATE FINANCIARA(GENERALA) Configurari Configurarea planului de conturi si posibilitatea lucrului cu conturi analitice pe doua nivele: utilizare analitice detaliate de articol utilizare analitice detaliate de tert utilizare analitice detaliate de angajat utilizare analitice detaliate de trezorerie utilizare analitice detaliate de costuri Definirea monografiei contabile Gestionarea cursurilor valutare Gestionarea tipurilor de documente Contare automata Definirea caracterizarilor contabile utilizând sabloane de caracterizari: caracterizare standard articol caracterizare standard mijloc fix caracterizare standard personal caracterizare standard tert caracterizare standard TVA cumparari caracterizare standard TVA vânzari Gestionarea metodelor de descarcare de gestiune folosite pentru fiecare grupa de articole stocabile Gestionare caracterizari contabile articole, terti, angajati Definirea regulilor de contare automata: formule contabile care folosesc linii din caracterizarile contabile definite si conturi din planul de conturi Operatii diverse Închiderea perioadelor financiare Operarea notelor contabile diverse; posibilitatea de a crea sabloane de note contabile diverse pentru formulele care se repeta de la o perioada la alta Închiderea automata a conturilor de venituri si cheltuieli Regularizarea facturilor parteneri existente în sold la un moment dat Actualizare creante si datorii în valuta cu generare automata de note contabile diverse de diferente de curs valutar Centralizarea din punct de vedere financiar-contabil a proceselor comerciale si de gestiune precum si a operatiunilor din salarizare si imobilizari Aprovizionare Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Operarea Declaratiilor vamale de import Operarea Declaratiei vamale pentru operatiuni temporare Evidenta instrumentelor de plata (extracontabil) Desfacere Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Evidenta instrumentelor de încasare (extracontabil) Comert cu amanuntul Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Gestiunea stocurilor Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Majorare de valoare pentru articole stocabile Salarizare Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Imobilizari Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Obiecte de inventar Consultarea operativa a documentelor primare si posibilitatea modificarii lor pâna în momentul validarii (celelalte statusuri ale unui document sunt: operat, contat, stornat); stornarea se poate face dupa validarea documentului Vizualizarea si listarea notelor contabile centralizat pe modul Trezoreria Definirea trezoreriilor: definire banci cu atasare conturi reprezentative si monede definire case cu atasare conturi reprezentative si monede definire diverse de trezorerie cu atasare conturi reprezentative si monede Operatii de trezorerie: Introducerea si contarea automata a documentelor de casa/ banca Operarea regularizarilor avansurilor de trezorerie Operarea operatiunilor de compensare: cu circuite de compensare sau directe Evidenta separata a operatiunilor de creditare, acreditive, etc. Calcularea si contarea automata a diferentelor de curs valutar Consultarea operativa a componentei de sold client/ furnizor Facilitati Ordonarea crescatoare/ descrescatoare a datelor din coloane, filtrarea datelor afisate în ferestre dupa diverse criterii, precum si listarea acestora în functie de filtrele facute Posibilitatea recontarii documentelor Vizualizarea informatiilor contabile în rapoarte imediat dupa salvarea si contarea documentelor Vizualizare si verificare note contabile generate de toate documentele din sistem Posibilitati multiple de selectie în cadrul rapoartelor Facilitati în operarea facturilor cu tip de TVA taxare inversa Transmiterea automata în Contabilitatea de gestiune a notelor contabile care au fost contate pe conturi care au fost specificate ca se urmaresc în costuri Închiderea veniturilor si cheltuielilor de câte ori se doreste în cursul unei luni Rapoarte contabile Balanta de verificare sintetica si analitica Balanta analitica de furnizori si clienti Fisa de cont sintetica si analitica Situatie facturi cu sold Situatia platilor/ încasarilor lunare Situatia facturi parteneri Situatia solduri parteneri Fisa sah Jurnal de cumparari/ vânzari Registru Jurnal Situatia soldurilor Nota centralizatoare Rapoarte de trezorerie Registru de Casa/ Banca Situatia datoriilor în functie de termenul de exigibilitate Situatia creantelor în functie de termenul de lichidare Rapoarte Directia Financiara Decont de TVA Declaratie de obligatii de plata la bugetul statului Declaratie rectificativa MIJLOACE FIXE Configurari Definirea claselor de imobilizari Definirea articolelor Definirea locurilor de folosinta Definirea partenerilor Configurarea numerelor de inventar Receptia imobilizarilor Receptia imobilizarilor achizitionate cu titlu oneros Receptia imobilizarilor intrate prin aport la capital Receptia imobilizarilor intrate cu titlu gratuit Receptia imobilizarilor constatate plus la inventar Receptia imobilizarilor din productie proprie Receptia imobilizarilor achizitionate prin leasing financiar Receptia imobilizarilor în curs de executie Receptia finala a imobilizarilor în curs de executie Planificarea amortizarilor Planificarea amortizarilor pentru imobilizarile cu valoare reziduala prin: Metoda liniara Metoda accelerata Metoda degresiva Formula de amortizare poate fi modificata chiar din luna în care au fost date în folosinta Prin rectificare, exista posibilitatea introducerii unei formule noi de amortizare, în urma modificarilor legislative Iesirea imobilizarilor Fragmentarea imobilizarilor Schimbarea locului de folosinta a imobilizarilor Conservarea imobilizarilor Intrare în conservare Iesire din conservare Rapoarte Lista de inventariere Fisa Mijlocului Fix Balanta imobilizarilor Situatia valorica a imobilizarilor Registrul numerelor de inventar Situatia imobilizarilor intrate / iesite Situatia amortizarilor OBIECTE DE INVENTAR Cataloage Operatii Operatia determina tratamentul contabil pentru procesul de dare în folosinta a materialelor de natura obiectelor de inventar Tip obiecte de inventar Tipul este utilizat pentru clasificarea materialelor de natura obiectelor de inventar: SDV Echipamente de protectie, etc. Operatii cu obiectele de inventar Dare în folosinta Obiecte de Inventar Documentul are rol multiplu: Realizeaza descarcarea de gestiune din depozit a materialelor de natura obiectelor de inventar care se dau în folosinta Realizeaza intrarea în evidenta pe angajati, departamente si locuri de munca a materialelor de natura obiectelor de inventar date în folosinta Stabileste tipul uzurii, respectiv forma de esalonare Uzura integrala sau esalonata Esalonare dupa norma de timp dupa norma fizica Documentul se conteaza automat Uzura obiectelor de inventar Documentul are rolul de a înregistra lunar uzura esalonata În cazul obiectelor de inventar cu uzura esalonata dupa norma fizica, uzura poate fi înregistrata prin stabilirea numarului de operatii pe fiecare comanda de sectie Documentul se conteaza automat Evidenta obiectelor de inventar Reprezinta o fereastra utila pentru: consultarea operativa a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinta modificarea angajatului, a locului de munca, a perioadelor sau numarului de operatii pentru esalonarea uzurii si a obiectelor de cost Rapoarte Situatia obiectelor de inventar CONTABILITATE DE GESTIUNE Cataloage Construirea si gestionarea ierarhiei de centre de cost (definite dupa criterii ca: locuri sau locatii fizice, domenii de activitate, familii sau grupe de produse, grupe de clienti, etc.), utila si necesara la repartizarea costurilor indirecte, decontarea prestatiilor interne si cumularea costurilor la nivele ierarhice superioare Construirea si gestionarea ierarhiei de procese tehnico–economice, ceea ce ofera posibilitatea colectarii cheltuielilor pe proces, activitate sau faza din cadrul fluxului tehnologic, independent de centre sau purtatori de cost Construirea si gestionarea purtatorilor de cost: Produse finite Semifinite Proiecte Toate aceste ierarhii se prezinta sub forma unor arborescente reale, existând posibilitatea definirii de arborescente paralele. Arborescenta reala defineste reprezentarea reala a structurii ierarhice de centre, purtatori de cost si procese tehnico-economice, pe când arborescentele paralele sunt utilizate în scopul reprezentarii grafice a repartizarilor de costuri indirecte sau comune si în scopul analizelor de cost Definirea tipurilor de cost pentru postcalcul, calculul costului real si analiza costurilor Atribuirea automata (prin preluarea informatiilor din modulul Productie) sau manuala a obiectelor de cost Configurarea planului de conturi Configurarea înregistrarilor contabile financiare exceptate la postcalcul Reguli de contare Contarea automata a operatiilor de repartitie primara Contarea automata a operatiilor de repartitie secundara Contarea automata a operatiilor de închidere de conturi Înregistrari în contabilitatea de gestiune Operatii de repartitie primara Colectarea cheltuielilor în costuri Preluarea cheltuielilor din contabilitatea financiara cu contare automata Preluarea cheltuielilor din contabilitatea financiara cu contare manuala Operarea costurilor supletive Operatii de repartitie secundara Repartizare de costuri si contarea acestora Repartizarea cheltuielilor indirecte de sectie Repartizarea cheltuielilor indirecte de întreprindere Decontare de costuri si contarea acestora Translocari de costuri si contarea acestora Operatii de închidere a conturilor Închiderea perioadei de gestiune Construirea si salvarea Balantei de Verificare Verificarea corelatiilor dintre Contabilitatea de Gestiune si Contabilitatea Financiara Indicatori Declararea indicatorilor generici Definirea indicatorilor pe obiecte de cost si editarea formulelor de calcul Operarea sau calculul automat al valorilor indicatorilor definiti Indicatorii sunt utilizati la automatizarea operatiunilor de repartizare a costurilor Analiza costurilor Instrument flexibil care permite efectuarea de analize particularizate (prin intermediul functiunii Tabele pivotante (Pivot-Table) din Excel), utilizatorul putând selecta obiectele de cost (centru, purtator, proces, faza) pentru care doreste sa urmareasca marimea si evolutia costurilor; scoate în evidenta transparenta sistemului de calculatie a costurilor Analiza costurilor bugetate în raport cu cele reale Rapoarte Balanta de verificare Fisa Cont Analitica Jurnal de Înregistrare Fisa de Postcalcul Fisa de postcalcul pe comenzi Fisa de postcalcul pe faze Analiza Costurilor CONTABILITATEA RESURSELOR UMANE Configurari Configurarea grilelor de impozitare lunare si anuale Definirea modului de calcul al concediilor medicale pe tipuri de coduri de indemnizatii de asigurari sociale Configurarea constantelor lunare (ore/ luna lucrate în regie, ore/ luna lucrate în acord, procent întreruperi, procent somaj, procent contributii sanatate, CAS, somaj, fond de accidente de munca si boli profesionale, salariul mediu brut, salariul minim pe economie, samd.) Definirea indicatorilor de salarizare Gestionarea flexibila a indicatorilor, definiti pentru construirea formulelor de calcul al salariilor, cu istoric pe perioade, permitând adaugarea si modificarea acestora de catre utilizator Definirea nomenclatorului de functii, al caselor de sanatate, al casierilor si al bancilor Definirea tipurilor de avansuri (chenzinal, prime, de concediu de odihna, indemnizatii de conducere, samd.), retineri (imputatii, CAR, popriri, pensie alimentara, garantii materiale, samd.), sporuri (vechime, conditii nocive, fidelitate, samd.) Gestionarea persoanelor plecate din cadrul întreprinderii Definirea deducerilor de baza si a deducerilor suplimentare pentru calculul impozitului pe salariu si modificarea acestora în functie de schimbarile legislative Editor si generator de rapoarte, statistici privind personalul Configurarea structurii organizatorice a întreprinderii Configurarea datelor referitoare la angajati Operatiuni de baza Operarea pontajului zilnic sau lunar, preluarea pontajului din fisiere Excel daca e cazul Colectarea informatiilor si monitorizarea eficienta a timpului efectiv de lucru, a întârzierilor, absentelor si orelor suplimentare Rapoarte si statistici cu privire la gestiunea resurselor de timp de catre angajati, ore suplimentare lucrate, pontajul lunar detaliat Posibilitatea importului datelor de pontaj din aplicatia existenta de pontaj automat sau din sistemul de control acces Preluarea automata a datelor legate de manopera din raportarile de productie Administrarea personalului (vechimea în munca, tipul de contract, zilele de concediu de odihna cuvenite si efectuate, data angajarii, locul de munca, conditiile de munca, carte de munca, salariu, persoane aflate în întretinere, banca, contul si numarul de card pentru plata salariilor, specificarea sporurilor cuvenite, planificarea concediului de odihna, sanctiuni, control medical periodic, etc.) Calculul sumelor cuvenite pentru efectuarea orelor suplimentare, de noapte, obligatii cetatenesti, întreruperi tehnologice, samd. Calculul avansului chenzinal în mod automat pentru toata unitatea sau doar pentru un departament, pornind de la procentul introdus de utilizator sau de la o suma fixa; cu posibilitatea rotunjirii sumei avansului si optiunea calcularii acestuia dintr-o baza de calcul prestabilita Calculul concediului de odihna pornind de la media zilnica din ultimele 3 luni, prin preluarea din pontaj a orelor aferente perioadei de concediu de odihna; se ofera posibilitatea modificarii ulterioare a datelor Calculul automat al indemnizatiilor pentru concediile medicale, cu defalcarea acestora si a zilelor de concediu medical pe angajator si asigurator (FNUASS sau FAAMBP) Calculul primelor de vacanta sau a altor tipuri de prime Calculul automat al salariului brut pornind de la salariul net în valuta sau lei Calculul automat al sporurilor prin preluarea orelor din pontajul lunar Gestionarea retinerilor pe categorii - CAR, garantii materiale, imputatii, popriri, etc. pe perioade de timp, prin definirea ratelor ca procent dintr-o baza de calcul sau ca suma lunara dintr-o suma totala precizata Simularea calculului salariilor Avertizare în cazul aparitiei unor diferente între pontaje si zilele de concediu medical, zilele de concediu de odihna cuvenite si cele efectuate, venitul brut realizat si salariul minim brut pe economie Avertizare în cazul unui rest de plata negativ pe statul de plata Posibilitatea acordarii salariului - avans si rest de plata - prin casieria societatii si/ sau unul sau mai multe carduri (care apartin unor banci diferite) Posibilitatea introducerii si întretinerii flexibile a unor indicatori definiti suplimentar; acestia împreuna cu alti indicatori pot fi modificati în fereastra “Câmp utilizator” Calculul unor diferente-salarii, tinând cont si de modificarile de curs valutar Posibilitatea calcularii si preluarii în salarii a unei sume suplimentare brute aferente sumei suplimentare nete negociate Gestionarea tichetelor de masa Închiderea perioadelor de salarizare, cu posibilitatea deschiderii unei luni anterioare închise (fara pierderea datelor introduse pentru luna curenta), în vederea efectuarii unor corectii si transmiterea diferentelor de salar (sume de retinut/ de plata) în luna curenta de calcul Urmarirea cheltuielilor salariale pe centre de cost Indexare automata a salariilor, cu filtrarea angajatilor vizati dupa mai multe criterii Transferul automat al datelor în contabilitatea financiara Transferul automat al datelor în programele software autorizate ale institutiilor publice (generarea dischetei cu declaratia CAS, declaratia de somaj, declaratia de sanatate, declaratia concediilor medicale, fise fiscale, samd.) Gestionarea datelor pentru întocmirea Registrului general de evidenta a salariatilor si generarea fisierului ce urmeaza a fi transmis la ITM Generarea de adeverinte (pentru medicul de familie, pentru somaj – însoteste carnetul de munca la plecarea din unitate, etc.) si raportari obligatorii lunare si periodice catre Institutul National de Statistica Gestionarea ordinelor de plata cu care s-au achitat contributiile obligatorii Listarea pe formularul “certificat de concediu medical” a datelor ce trebuiesc completate de catre angajator: nume platitor, tip asigurat, media zilnica, cuantumul indemnizatiei de asigurari sociale Managementul personalului Fisa angajatului (definirea angajatilor si a datelor personale, date de contact, date profesionale, persoane în întretinere, definirea tipului contractului de munca si a duratei acestuia, definirea datelor referitoare la salarii, sporuri, samd.) Gestionarea timpilor de lucru Planificarea orelor de program Adminstrarea orelor suplimentare, absente, delegatii, învoiri Urmarirea timpului de lucru zilnic al fiecarui angajat Calcularea orelor pontate si lucrate Statistici, evaluari diverse sub forma tabelara si grafica Registrul general de evidenta a salariatilor Adeverinte si decizii specifice Declaratii si raportari Declaratie asigurari de sanatate Declaratie concedii medicale Declaratie asigurari sociale Declaratie somaj Fise fiscale Statul de plata catre Inspectoratul Teritorial de Munca Registrul general de evidenta a salariatilor Rapoarte Resurse umane Centralizator salarii negociate Centralizator pe sexe Centralizator pe studii Centralizator pe vechime Centralizator date angajati Centralizator salarii modificate Date personale angajati Contract de munca Centralizator functii Centralizator concedii medicale Persoane carora le expira contractul Istoric modificari Centralizator persoane în întretinere Centralizator situatie medicala Centralizator sanctiuni Planificare concedii Generator rapoarte Rapoarte personalizate Editare rapoarte personalizate Statistici Resurse umane Grafice Miscare de personal Costul fortei de munca, cu optiuni pentru IND TS si S3 anual Locuri de munca, cu optiuni pentru LV (vacante) si Statistica pe vârste Salarii pe ocupatii în octombrie Structura personalului pe studii si functii Adeverinte Resurse umane Adeverinte contributii, cu optiuni pentru Somaj, CAS si Zile fara plata Adeverinte pentru medic Adeverinta salar Centralizator venituri angajat Decizii, cu optiuni pentru Acordul partilor, Pensionare si Demisie Rapoarte Salarizare Rapoarte avans Stat de plata avansuri pe departamente Stat de plata avans pe casieri Stat de plata alte avansuri Fluturasi avans Centralizator avans Centralizator alte avansuri Rapoarte salarii Stat de plata pe departamente Stat de plata pe casieri Stat de plata pe tip de contracte Fluturasi salarii Centralizator salarii Centralizator salarii pe departamente Rapoarte prezenta Centralizator prezenta personal Centralizator pontaj lunar Centralizator concedii de odihna Rapoarte retineri Centralizator retineri Centralizator retineri detaliate Statistica retineri Centralizator retineri pe angajat Rapoarte tichete Centralizator tichete de masa Centralizator tichete de masa returnate Centralizator carnete cu bonuri de masa Rapoarte contributii Centralizator contributii Centralizator contributii pe luni Rapoarte speciale Centralizator realizari acord Centralizator concedii medicale Centralizator sporuri acordate Centralizator manopera pe echipe Centralizator pe obiecte de costing Nota contabila Rapoarte personalizate Editare rapoarte personalizate TABLOUL DE BORD - DECIZII MANAGERIALE TOPMANAGEMENT Tabloul de bord dezvoltat în cadrul sistemului ofera posibilitatea prezentarii situatiilor/ rapoartelor manageriale în doua formate: Grafic Acestea sunt grupate astfel: Desfacere: Graficul evolutiei vânzarilor Graficul evolutiei exporturilor Ponderea vânzarilor la export din total vânzari Aprovizionare: Graficul evolutiei aprovizionarilor pe furnizori Graficul evolutiei importurilor Ponderea importurilor din total aprovizionari Productie: Graficul evolutiei consumurilor pe comenzi Graficul evolutiei consumurilor pe destinatii Graficul evolutiei predarilor pe comenzi Graficul evolutiei predarilor pe destinatii Stocuri: Graficul evolutiei stocurilor pe grupe de articole Graficul evolutiei stocurilor în magazine Ponderea stocurilor în magazine din total stocuri Financiar: Graficul evolutiei creantelor Graficul evolutiei datoriilor Contabilitate: Graficul evolutiei stocurilor pe grupe de conturi Graficul evolutiei rulajelor pe grupe de conturi Tabele multidimensionale Acestea se prezinta dupa cum urmeaza: Desfacere: Evolutia vânzarilor pe depozite si clienti Evolutia valorica a exporturilor Aprovizionare: Evolutia aprovizionarilor cu materii prime/ materiale pe furnizori Evolutia cantitativ-valorica a importurilor Evolutia valorica a serviciilor facturate Productie: Evolutia consumurilor pe comenzi Evolutia consumurilor pe destinatii Evolutia predarilor pe comenzi Evolutia predarilor pe destinatii Stocuri: Evolutia stocurilor cantitativ/ valorica pe grupe de articole Evolutia stocurilor în magazine Financiar: Evolutia cifrei de afaceri Evolutia cheltuielilor/ veniturilor Evolutia datoriilor Evolutia creantelor Solduri curente clienti Solduri curente furnizori Contabilitate: Evolutia soldurilor pe grupe de conturi Evolutia rulajelor pe grupe de conturi Bugetul de venituri si cheltuieli Bugetul de venituri si cheltuieli constituie un instrument de control al cheltuielilor si veniturilor prin compararea previziunilor cu realizarile. Bugetul de venituri si cheltuieli se poate face pe o perioada selectata (luni, trimestru, an), adica previzionarea veniturilor si cheltuielilor pe perioada dorita si compararea acestora cu veniturile si cheltuielile realizate din aceeasi perioada. Definirea indicatorilor Sistemul propune un set de indicatori - grupati într-o structura arborescenta pe trei nivele, cu posibilitatea ca utilizatorul sa-si defineasca componenta nivelului trei. Fiecarui nivel "operational 3" i se pot atasa conturi operationale din planul de conturi astfel: Grupei de Venituri: conturile din planul de conturi care sunt în categoria cont "Venituri" Grupei de Cheltuieli: conturile din planul de conturi care sunt în categoria cont "Cheltuieli" Indicatorii care se pot defini sunt: primari - compusi dintr-un cont operational sau o însumare de conturi operationale calculati - care folosesc indicatorii primari definiti Se pot atasa mai multe conturi operationale unui singur indicator (o însumare de valori pe conturi). Un cont operational încadrat într-un indicator nu se mai poate folosi în calculul altui indicator. Fiecarui indicator definit i se poate asigna un Responsabil (din lista angajatilor societatii). Previzionarea bugetelor Se pot previziona bugete de venituri si cheltuieli aferente perioadei selectate. Se pot previziona mai multe variante de buget pentru aceeasi perioada, dar una singura va fi activa. Din varianta de previzionare activa se vor citi datele în rapoarte pentru comparatii cu valorile realizate. Previzionarea se poate face în moneda mandantului sau în valuta paralela. Realizarea bugetelor Valorile realizate aferente perioadei selectate se vor importa automat din modulul de Contabilitate financiara sau se pot importa dintr-un fisier existent. Analiza bugetelor Analiza se realizeaza utilizând urmatoarele categorii de rapoarte: Rapoarte previzionare Rapoarte comparative pentru analiza abaterilor GESTIONAREA DOCUMENTELOR CONTABILE- ARHIVARE gestionarea si urmarirea documentelor în format electronic prin încorporarea unor elemente de control al documentelor conform sistemelor de management al calitatii prevazute în normele ISO 9001. Gestionarea dosarelor de documente Construirea si gestionarea dosarelor de documente pe o structura arborescenta si ierahizarea acestora în functie de optiunea utilizatorului Posibilitatea mutarii unui dosar într-o alta locatie în cadrul structurii arborescente, a stergerii sau redenumirii acestuia Posibilitatea alocarii drepturilor de administrare, scriere, respectiv citire pentru dosarul selectat în structura arborescenta (se aloca în momentul definirii acesteia si se pot modifica oricând ulterior) Posibilitatea importului de documente (atât electronic, cât si prin scanare) în cadrul dosarului selectat Gestionarea documentelor Importul si gestionarea documentelor în cadrul dosarelor existente în structura arborescenta: Import de documente în format electronic sau prin scanare Importul unei versiuni modificate a unui document în format electronic sau prin scanare Mutarea unui document într-un alt dosar Consultarea unui document importat Descarcarea unui document importat pentru editare într-o locatie specificata de utilizator si importarea versiunii modificate Alocarea drepturilor de administrare, scriere, respectiv citire pentru documentul selectat în structura arborescenta Alocarea si vizualizarea informatiilor de identificare a documentului structurate pe categorii si câmpuri Cautarea unui document Cautarea documentelor importate în functie de informatiile de identificare a acestora (categorii, respectiv câmpuri), a denumirii documentului, a locatiei acestuia, a unui text continut, a datei crearii sau a marimii acestuia Cautarea se poate solicita pentru toate documentele, indiferent de statusul lor, pentru cele blocate (descarcate pentru editare), pentru cele libere sau a ultimelor versiuni Administrarea drepturilor Alocarea drepturilor de administrare, scriere si citire, atât pentru dosare, cât si pentru documentele importate Alocarea drepturilor se poate realiza atât pentru unul sau mai multi utilizatori, cât si pentru unul sau mai multe grupuri de utilizatori Bilant Cont de profit si pierdere Situatia fluxurilor de trezorerie Note explicative Active imobilizate Provizioane pentru riscuri si cheltuieli Repartizarea profitului Analiza rezultatului de exploatare Situatia creantelor si datoriilor Principii, politici si metode contabile Actiuni si obligatiuni Informatii privind salariatii, administratorii si directorii Principalii indicatori economico - financiari Alte informatii Situatii anuale Balanta anuala Situatiile finale Bilant Cont de profit si pierdere Situatia fluxurilor de trezorerie Situatia modificarii capitalului propriu Note explicative Active imobilizate Provizioane pentru riscuri si cheltuieli Repartizarea profitului Analiza rezultatului de exploatare Situatia creantelor si datoriilor Principii, politici si metode contabile Actiuni si obligatiuni Informatii privind salariatii, administratorii si directorii Principalii indicatori economico - financiari Alte informatii Situatii anuale Balanta anuala