duminică, 10 ianuarie 2010

Monografie contabila privind animalele

In grupa activelor circulante se includ urmatoarele categorii de animale: - animalele si pasarile, respectiv animalele nascute si cele tinere de orice fel (vitei, miei, purcei, manji, etc.), crescute si folosite pentru reproductie si munca; - animalele si pasarile la ingrasat pentru a fi valorificate, coloniile de albine si animalele pentru productie: lana, lapte, piele si blana. Intrarea in patrimoniu a animalelor si pasarilor se poate face prin achizitie de la terti sau din productie proprie. Iesirea animalelor din patrimoniu se face prin vanzare ca atare, sacrificare pentru realizarea de produse animaliere. Evaluarea animalelor se poate face la cost de achizitie, cost de productie sau cost standard. Cresterile in greutate pot fi evaluate la cost de productie sau la pret standard. Contabilitatea sintetica a animalelor se realizeaza cu ajutorul grupei 36 "Animale" care cuprinde: 361 ''Animale si pasari'' 368 ''Diferente de pret la animale si pasari'' I. Principalele inregistrari legate de intrarea in patrimoniu a animalelor si pasarilor sunt: a) prin achizitie de la terti % = 401 361 4426 b) din productie proprie 361 = 711 c) primite de la terti gratuit 361 = 758 II. Inregistrarea sporului de greutate pe baza cantaririi lunare a animalelor: 361 = 711 III. Inregistrarea plusului de inventar: 361 = 758 IV. Inregistrarea iesirii din patrimoniu a animalelor si pasarilor: a) prin vanzare a animalelor achizitionate si vandute ca atare 371 = 361 4111 = % 707 4427 si concomitent 607 = 371 descarcarea gestiunii de marfuri b) prin vanzare a animalelor din productie proprie 606 = 361 4111 = % 701 4427 c) prin sacrificare 606 = 361 si concomitent 711 = 361 sporul de greutate aferent animalelor si pasarilor sacrificate d) in caz de calamitate 671 = 361 e) trimise la terti 356 = 361 V. Inregistrarea minusului de inventar: 711 = 361 VI. Inregistrarea trecerii la turma de baza ca animale de reproductie sau munca: 2134 = 722 si concomitent 606 = 361 si 711 = 361 sporul in greutate aferent animalelor trecute la turma de baza

Reguli de evaluare a elementelor din situatiile financiare anuale

Ca principiu general, instituit de OMFP 1752 / 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, elementele din contabilitatea societatiilor comerciale, societatilor/companiilor nationale, regiilor autonome, institutelelor nationale de cercetare-dezvoltare, societatilor cooperative si celelalte persoane juridice care, in baza legilor speciale de organizare, functioneaza pe principiile societatilor comerciale, subunitatilor fara personalitate juridica-cu sediul in strainatate, se evalueaza pe baza costului de achizitie sau al costului de productie.
Exista mai multe momente la care aceste elemente se evalueaza:
* la data intrarii in entitate
* cu ocazia inventarierii
* la incheierea exercitiului financiar
* la data iesirii din entitate
La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
* la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros
* la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate
* la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentâ nd aport la capitalul social (vezi legea 31/1990 &ndash privind societatiile comerciale)
* la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit.
Prin valoare justa se intelege suma pentru care activul ar putea fi schimbat de bunavoie intre parti aflate in cunostinta de cauza in cadrul unei tranzactii cu pretul determinat obiectiv.
Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective. Totusi reducerile comerciale acordate de furnizor nu fac parte din costul de achizitie.
Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului. Costul de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al imobilizarilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume: materiale directe, energie consumata in scopuri tehnologice, manopera directa si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte de productie alocata in mod rational ca fiind legata de fabricatia acestora.
Evaluarea elementelor de activ si de pasiv cu ocazia inventarierii se face potrivit ordinului nr. 1753 / 2004 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv.
La incheierea exercitiului financiar, elementele de activ si de pasiv de natura datoriilor se evalueaza si se reflecta in situatiile financiare anuale la valoarea de intrare, pusa de acord cu rezultatele inventarierii. In acest scop, valoarea de intrare se compara cu valoarea stabilita pe baza inventarierii, denumita valoare de inventar. In acest caz, se vor avea in vedere, printre altele:
a) Pentru elementele de activ, diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar si valoarea contabila neta a elementelor de activ se inregistreaza in contabilitate pe seama unei amortizari suplimentare, in cazul activelor amortizabile pentru care deprecierea este ireversibila sau se efectueaza o ajustare pentru depreciere sau pierdere de valoare, atunci câ nd deprecierea este reversibila, aceste elemente mentinâ ndu-se, de asemenea, la valoarea lor de intrare. Valorile mobiliare pe termen scurt admise la tranzactionare pe o piata reglementata se evalueaza la valoarea de cotatie din ultima zi de tranzactionare, iar cele netranzactionate la costul istoric mai putin eventualele ajustari pentru pierdere de valoare. Valorile mobiliare pe termen lung se evalueaza la costul istoric mai putin eventualele ajustari pentru pierdere de valoare. Prin valoare contabila neta se intelege valoarea de intrare, mai putin amortizarea si ajustarile pentru depreciere sau pierdere de valoare, cumulate.
b) Pentru elementele de pasiv de natura datoriilor, diferentele constatate in plus intre valoarea de inventar si valoarea de intrare a elementelor de pasiv de natura datoriilor se inregistreaza in contabilitate, pe seama elementelor corespunzatoare de datorii.
De asemenea la fiecare data a bilantului:
a) elementele monetare exprimate in valuta (disponibilitati si alte elemente asimilate, cum sunt acreditivele si depozitele bancare, creante si datorii in valuta) trebuie evaluate si raportate utilizâ nd cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Româ niei si valabil la data incheierii exercitiului financiar.
b) pentru creantele si datoriile, exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, eventualele diferente favorabile sau nefavorabile, care rezulta din evaluarea acestora se inregistreaza la venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
c) elementele nemonetare achizitionate cu plata in valuta si inregistrate la cost istoric (imobilizari, stocuri) trebuie raportate utilizâ nd cursul de schimb de la data efectuarii tranzactiei.
d) elementele nemonetare achizitionate cu plata in valuta si inregistrate la valoarea justa trebuie raportate utilizâ nd cursul de schimb existent la data determinarii valorilor respective.
Evenimentele care apar dupa data bilantului pot furniza informatii suplimentare referitoare la perioada raportata fata de cele cunoscute la data bilantului. Daca situatiile financiare anuale nu au fost aprobate, acestea trebuie ajustate pentru a reflecta si informatiile suplimentare.
La data iesirii din entitate sau la darea in consum, bunurile se evalueaza si se scad din gestiune la valoarea lor de intrare.

Venituri neimpozabile

Urmatoarele venituri sunt neimpozabile la calculul profitului impozabil:
a)dividendele primite de la o persoana juridica româna.
Sunt, de asemenea, neimpozabile, dupa data aderarii României la Uniunea Europeana, dividendele primite de la o persoana juridica straina, din statele Comunitatii Europene, daca persoana juridica româna detine minimum 25 % din titlurile de participare la persoana juridica straina, pe o perioada neîntrerupta de cel putin 2 ani, care se încheie la data platii dividendului;
b)diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare, înregistrate ca urmare a încorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare, precum si diferentele de evaluare a investitiilor financiare pe termen lung.
Acestea sunt impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionarii, a retragerii titlurilor de participare, precum si la data retragerii capitalului social la persoana juridica la care se detin titlurile de participare;
d)veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile;
e)veniturile neimpozabile, prevazute expres în acorduri si memorandumuri aprobate prin acte normative.
Venituri neimpozabile -impozit pe venit
În întelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:
a)ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, inclusiv indemnizatia de maternitate si pentru cresterea copilului, precum si cele de aceeasi natura primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca;
b)sumele încasate din asigurari de orice fel reprezentând despagubiri, sume asigurate, precum si orice alte drepturi, cu exceptia câstigurilor primite de la societatile de asigurari ca urmare a contractului de asigurare încheiat între parti, cu ocazia tragerilor de amortizare. Nu sunt venituri impozabile despagubirile în bani sau în natura primite de catre o persoana fizica ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta, inclusiv despagubirile reprezentând daunele morale;
c)sumele primite drept despagubiri pentru pagube suportate ca urmare a calamitatilor naturale, precum si pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;
d)pensiile pentru invalizii de razboi, orfanii, vaduvele/vaduvii de razboi, sumele fixe pentru îngrijirea pensionarilor care au fost încadrati în gradul I de invaliditate, precum si pensiile, altele decât pensiile platite din fonduri constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurari sociale, inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupationale si cele finantate de la bugetul de stat;
e)contravaloarea cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acorda cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale în vigoare;
f)sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizare sau mecenat;
g)veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile si mobile corporale din patrimoniul personal, altele decât câstigurile din transferul titlurilor de valoare;
h)drepturile în bani si în natura primite de militarii în termen, militarii cu termen redus, studentii si elevii unitatilor de învatamânt din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala si persoanele civile, precum si cele ale gradatilor si soldatilor concentrati sau mobilizati;
i)bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare sau perfectionare în cadru institutionalizat;
j)sumele sau bunurile primite cu titlu de mostenire si donatie;
k)veniturile din agricultura si silvicultura, cu exceptia celor prevazute la art. 71;
l)veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare pentru activitatile desfasurate în România în calitatea lor oficiala, în conditii de reciprocitate, în virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte;
m)veniturile nete în valuta primite de membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si institutelor culturale ale României amplasate în strainatate, în conformitate cu legislatia în vigoare;
n)veniturile primite de oficialii organismelor si organizatiilor internationale din activitatile desfasurate în România în calitatea lor oficiala, cu conditia ca pozitia acestora, de oficial, sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
o)veniturile primite de cetateni straini pentru activitatea de consultanta desfasurata în România, în conformitate cu acordurile de finantare nerambursabila încheiate de România cu alte state, cu organisme internationale si organizatii neguvernamentale;
p)veniturile primite de cetateni straini pentru activitati desfasurate în România, în calitate de corespondenti de presa, cu conditia reciprocitatii acordate cetatenilor români pentru venituri din astfel de activitati si cu conditia ca pozitia acestor persoane sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;
q)sumele reprezentând diferenta de dobânda subventionata pentru creditele primite în conformitate cu legislatia în vigoare;
r)subventiile primite pentru achizitionarea de bunuri, daca subventiile sunt acordate în conformitate cu legislatia în vigoare;
s)veniturile reprezentând avantaje în bani si/sau în natura primite de persoanele cu handicap, veteranii de razboi, invalizii si vaduvele de razboi, accidentatii de razboi în afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu începere de la 6 martie 1945, cele deportate în strainatate ori constituite în prizonieri, urmasii eroilor-martiri, ranitilor, luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, precum si persoanele persecutate din motive etnice de regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 pâna la 6 martie 1945;
t)premiile obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene si la jocurile olimpice. Nu sunt venituri impozabile premiile, primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti în legislatia în materie, în vederea realizarii obiectivelor de înalta performanta: clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale si jocurile olimpice, precum si calificarea si participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale si europene, prima grupa valorica, precum si la jocurile olimpice, în cazul jocurilor sportive. Nu sunt venituri impozabile primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti de legislatia în materie, în vederea pregatirii si participarii la competitiile internationale oficiale ale loturilor reprezentative ale României;
u)premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport si altele asemenea, obtinute de elevi si studenti în cadrul competitiilor interne si internationale, inclusiv elevi si studenti nerezidenti în cadrul competitiilor desfasurate în România;
v)prima de stat acordata în conformitate cu prevederile Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificarile si completarile ulterioare;
x)alte venituri care nu sunt impozabile, asa cum sunt precizate la fiecare categorie de venit.

Majorarile de intarziere

Conform Codului de Procedura Fiscala al Romaniei pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen majorari de intarziere. In prezent nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere si se aplica asupra sumei impozitului sau taxei datorate si neachitate la scadenta.
Totusi nu se datoreaza majorari de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
Majorarile de intarziere se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv. Se datoreaza majorari de intarziere si pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante. Astfel daca data scadentei este 25.07 iar plata s-a efectuat in 01.08 se datoreaza majorari de intarziere pentru 7 zile.
In cazul in care se stabilesc diferentele suplimentare de impozite si taxe rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, majorarile de intarziere se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei impozitului sau taxei pentru care sa stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.
Un lucru de remarcat este acela ca daca diferentele rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative in raport cu sumele stabilite initial, se datoreaza majorari de intarziere pentru suma datorata dupa corectare ori modificare, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia inclusiv. In cazul platilor efectuate de contribuabil prin decontare bancara si nedecontate de catre banca in termen de 3 zile lucratoare de la data debitarii contului contribuabilului, fiscul va calcula majorari de intarziere, dupa termenul de 3 zile. In acest caz contribuabilul se poate indrepta pentru recuperarea pagubei impotriva unitatii bancare respective.
In cazul impozitelor si taxelor stinse prin compensare, majorarile de intarziere se calculeaza pana la data stingerii inclusiv, astfel:
* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare
* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent
* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire (este cazul solicitarilor de rambursare a TVA-ului prin decontul de TVA).
In cazul in care pentru un contribuabil s-a deschis procedura insolventei, fiscul nu va mai calcula majorari de intarziere pentru impozitele si taxele nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii. In cazul in care contribuabilul solicita la rambursare sau restituire sume pe care fiscul nu le ramburseaza sau restituie in termenul legal, poate solicita dobanda de 0,1%/zi, din ziua urmatoare expirarii termenului. Termenul legal este de 60 zile de la data comunicarii deciziei de impunere pentru sumele rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice si de 45 de zile de la inregistrare pentru orice alte sume.

Incasarile si platile in numerar in lei intre persoane juridice

Pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale operatiunile de incasari si plati in numerar in lei intre persoanele juridice sunt limitate. Aceste limitari au fost impuse de OG nr. 15 / 1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare.
Conform acestei ordonante persoanele juridice pot efectua plati in numerar in lei doar in urmatoarele situatii:
- plata salariilor si a altor drepturi de personal;
- alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
- plati catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 10.000 lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 5.000 lei.
Se excepteaza de la plafonul zilnic maxim de 10.000 lei:
- depunerile de numerar facute de persoane juridice in conturile furnizorilor de bunuri si servicii, in baza documentelor justificative legal intocmite;
- cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute efectuate in acest sens de catre salariatii aflati in deplasare;
- cheltuielile de protocol ocazionate de organizarea de conferinte, simpozioane si de alte asemenea actiuni, in conditiile baremurilor stabilite de normele legale in vigoare.
Astfel sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei. Totusi se pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 5.000 lei catre furnizorii de bunuri si servicii astfel: 5.000 lei in numerar, iar suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar (prin ordin de plata, card, cec, bilet la ordin, etc.).
Se pot plati in numerar facturi a caror valoare este mai mare de 10.000 lei doar catre retelele de magazine de tipul Cash&Carry (conform Codului Consumului). Astfel persoanele juridice pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 10.000 lei catre acest tip de magazine: 10.000 lei in numerar, iar suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar (prin ordin de plata, card, cec, bilet la ordin, etc.).
Incasarile zilnice in numerar ale unui agent economic sunt neplafonate, respectand regula ca nu se poate incasa mai mult de 5.000 lei de la o singura persoana juridica.
In plafonul zilnic maxim de 10.000 lei intra si avansurile acordate angajatilor proprii pentru aprovizionari diverse.
Ca remarca, asociatiile de proprietari constituite ca entitati cu personalitate juridica, in relatiile cu alte persoane juridice, vor aplica si ele aceste limitari.
Persoanele fizice, persoanele fizice autorizate sau persoanele care exercita profesii libere (avocatii, expertii contabili, contabilii autorizati, consultantii fiscali, evaluatorii, auditorii, notarii, etc.), producatorii agricoli, persoane fizice nu aplica aceste limitari.

Erori fiscale in activitate

Erori pe care contribuabilii le fac in activitatea pe care o desfasoara In activitatea pe care o desfasoara contribuabilii fac erori care pot afecta fie situatiile financiare, fie modul de calcul al impozitelor si taxelor, fie pot genera amenzi. Cuantumul acestor amenzi a crescut foarte mult in ultimii ani. Dintre erorile uzuale amintim : - neindeplinirea de catre contribuabili a masurilor prevazute in actul intocmit cu ocazia inspectiei fiscale in termenele si conditiile stabilite de organele de inspectie fiscala. Efect: amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei pentru persoane fizice si de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoane juridice; - nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Economiei si Finantelor cu privire la utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate: registrul jurnal si registrul inventar. Efect: amenda de la 300 lei la 4.000 lei; - necompletarea raportului de gestiune pentru gestiunile global-valorice. Efect: amenda de la 300 lei la 4.000 lei; - nementionarea pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise de contribuabili a codului de identificare fiscala propriu. Efect: amenda de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoane fizice si de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoane juridice; - nepredarea de catre angajatori a fisei fiscale persoanelor fizice o data cu definitivarea formelor de lichidare sau la incetarea raporturilor in baza carora au fost obtinute veniturile din salarii. Efect: amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei; - neinregistrarea corecta a cheltuielilor si veniturilor in exercitiile financiare la care se refera. Efect: amenda de la 300 lei la 4.000 lei; - nerespectarea obligatiei de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 656 / 2002 - pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, ale caror nume vor fi comunicate Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, impreuna cu natura si cu limitele responsabilitatilor mentionate. Efect: amenda de la 15.000 lei la 50.000 lei; - necalcularea corecta a impozitelor si taxelor datorate statului. Efect: recalcularea de catre organele statului a impozitelor si taxelor datorate de contribuabili si aplicarea majorarilor de intarziere de 0,1% / zi. Aceasta lista nu este completa ci doar cuprinde cele mai frecvente erori ale contribuabililor. Pentru lista completa a contraventiilor accesati Registrul contraventiilor contabile si fiscale.