Modul de organizare a contabilităţii presupune stabilirea şi utilizarea anumitor mijloace ca: documentele justificative, planul de conturi, registrele contabile, forma de contabilitate.
a) Documentele justificative
Potrivit prevederilor legale privind întocmirea şi utilizarea formularelor comune sau cu regim special utilizate în activitatea financiar-contabilă, orice acţiune economică efectuată se consemnează într-un document care stă la baza înregistrării în contabilitate, dobândind calitatea de document justificativ.
Documentele justificative se păstrează timp de 10 ani în arhivă, cu excepţia statelor de salarii care se păstrează 50 de ani.
Registrele de contabilitate şi documentele justificative se păstrează în arhivă în forma lor originală, grupate în funcţie de natura operaţiunilor şi în ordine cronologică în cadrul exerciţiului financiar la care acestea se referă. Arhivarea documentelor contabile trebuie să asigure păstrarea şi consultarea documentelor în termenele prevăzute de lege. În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua măsuri de reconstituire a lor în termen de maxim 30 de zile de le constatare, ele purtând menţiunea „Reconstituit”.
b) Planul de conturi general este conceput pe sistemul zecimal şi pentru organizarea contabilităţii în dublu circuit astfel:
- pentru circuitul contabilităţii financiare se utilizează clasele de conturi de la 1 la 7 numite „Conturi de bilanţ”, prin care se înregistrează existenţa şi mişcarea elementelor patrimoniale şi se realizează întocmirea situaţiei financiare de sinteză; şi clasa 8 – „Conturi specifice”, prin care se înregistrează operaţiuni extrapatrimoniale;
- pentru circuitul contabilităţii de gestiune se utilizează conturile din clasa 9 – „Conturi interne de gestiune”, cu ajutorul cărora se înregistrează decontările interne privind cheltuielile, producţia, etc
c) Registrele contabile obligatorii sunt:
- registrul jurnal
- registrul inventar
- Cartea mare
Forma de contabilitate reprezintă modul de organizare a ciclului contabil de înregistrare şi prelucrare a datelor. Cele mai utilizate forme de contabilitate în România sunt:
- forma maestru-şah – constă în dezvoltarea pe conturi corespondente atât a rulajului debitor, cât şi a celui creditor a conturilor sintetice. Jurnalul de înregistrare se foloseşte pentru înscrierea în ordine cronologică a notelor de contabilitate sau a documentelor pe care s-a făcut contarea/scrierea formulei contabile a operaţiilor economice.
- forma de contabilitate pe jurnale – constă în folosirea jurnalelor multiple care servesc la înregistrarea cronologică a operaţiilor economice dintr-o lună
- forma informatică de contabilitate – presupune adaptarea celorlalte forme de contabilitate la utilizarea tehnicii electronice de calcul. Datele din formulele contabile sunt introduse în calculator şi stau la baza întregului sistem de stocare şi prelucrare a datelor şi se editează jurnalele de înregistrare, Cartea mare şi balanţa de verificare lunară.
Registrele:
1.Registrul jurnal reprezintă documentul obligatoriu de înregistrare cronologică a documentelor justificative servind ca probă în litigii şi organelor fiscale. Este supus şnuruirii, parafării şi înregistrării la organele fiscale teritoriale. Persoanele fizice autorizate şi asociaţiile familiale, în locul registrului jurnal, folosesc registrul jurnal de încasări şi plăţi.
2.Registrul inventar este documentul contabil obligatoriu de înregistrare anuală grupată a rezultatelor inventarierii patrimoniului, precum şi a conţinutului fiecărui post de bilanţ pe baza datelor cuprinse în procesele verbale de inventariere şi în bilanţul anual.
3.Cartea mare este registrul pentru evidenţa sistematică a operaţiunilor economico-financiare şi serveşte la stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor pe fiecare cont sintetic şi analitic
sâmbătă, 8 august 2009
SITUATIILE FINANCIARE
SITUATII FINANCIARE
Conform IAS 1 intreprinderea trebuie sa intocmeasca 5 situatii financiare:
Bilantul contabil
Contul de profit si pierdere
Politici contabile si note explicative
La alegere o situatie a modificarii capitalurilor, profitului sau rezultatul total (economic)
Situatia fluxurilor de trezorerie este urmarita in special de IAS 7.
BILANTUL CONTABIL
Este intocmit conform IAS 1 pentru calcularea fondului de rulment al intreprinderii precum si a capitalurilor permanente.
Schema de principiu a bilantului este in format lista respectiv:
*ACTIV
Active imobilizate
Active circulante
Conturi de regularizare (cheltuieli in avans)
Total active
*PASIV
CPR + Datorii pe termen scrut
Conturi de regularizare (venituri in avans)
Total pasive
CONTUL DE PROFIT SI PIERDERE(CPP)
Conform IAS 1 poate clasifica veniturile si cheltuielile in:
Cheltuieli si venituri clasificate dupa natura (cheltuieli cu salarii, materiale, venituri din prestari de servicii)
Cheltuieli si venituri clasificate dupa destinatie ( se urmareste cine a beneficiat de sumele cheltuite, adica cheltuieli de productie de baza, cheltuilie generale de administratie, de desfacere sau cheltuieli cu activitatea bancara (comisioane, dobanzi) sau cu activitatea nebancara (operatii vizand lizingul, factoringul, scontari, operatii cu titluri si cheltuieli cu activitati administrative.
In Romania contul de profit si pierdere se intocmeste dupa natura si le imparte in 3 activitati:
De exploatare
Financiare
Extraordinare
Cheltuieli cu impozitul pe profit:
cheltuieli cu impozitul pe profitul curent (suma varsata la stat)
cheltuieli cu impozitul amanat
Dupa determinarea profitului net ,IAS 1 prevede determinarea rezultatului pe actiune de baza sau diluat conform IAS 33 (rezultatul pe actiune).
Rezultatul de baza are in vedere partea de rezultat ce se cuvine pe o actiune ce a existat pe paracursul intregului an si care a fost achitat de actionar 100%.
Rezultatul diluat apare atunci cand exista actiuni ce nu au existat intregul an sau pentru care nu s-a vandut intreaga valoare. Ele pot aparea ca urmare a unei majorari de capital facuta in cursul anului, plata aportului s-a realizat in transe, apare in cazul obligatiunilor convertibile in actiuni.
POLITICI CONTABILE SI NOTE EXPLCATIVE.
IAS1 nu prevede modele de anexe, specificand ca intreprinderea isi va construi note care sa ajute la intelegerea celorlalte situatii financiare in functie de specificul activitatii. O atentie deosebita se acorda elaborarii unei note unde sa fie prezentate politici contabile si daca s-au facut pe parcursul anului elaborarea unei note unde sa fie prezentate politicile contabile si daca s-au facut pe parcursul anului derogari de la principii.
In acest sens se prezinta motivul pentru care nu s-a respectat principiul si impactul asupra bilantului si CPP.
Prezentarea politicilor contabile au ca scop prezent tratamentele contabile aplicate pentru diferite IAS-uri respectiv s-a ales tratamentul contbil de baza - tine seama de costul istoric sau tratament contabil alternativ – ajustarea la inflatie.
IFRS-IAS
1. Utilizatorii informatiilor contabile:
-Investitorii actuali sau potentiali
-Salariatii
-Organelle fiscale si comunitatile locale (statul)
-Creditorii, furnizorii intreprinderii, bancii
-Clientii
2. Obiectivul situatiilor financiare (bilantul, contul de profit si pierdere, documente de la sfarsitul anului intocmite de firma).
Trebuie sa furnizeze informatii cu privire la:
- Pozitia financiara (bilant, avere, patrimoniu)
- Performantele si evolutia intreprinderii
3. Calitatea informatiei contabile
- Sa fie inteligibila pe intelesul tuturor
- Sa fie relevanta, pertinenta pe baza ei sa poata fi luate deciziile
- Fiabila: sa nu contina erori sau elemente care sa duca la interpretari eronate
- Comparabilitatea informatiei trebuie realizata in timp si spatiu, datele contabile trebuie sa fie comparate la momente diferite sau se pot compara intreprinderi la acelasi moment, care produc acelasi lucru.
4. Elementele situatiilor financiare:
- Active
- Datorii
- Capitaluri proprii
- Cheltuieli
- Venituri
Definitii:
Activele – resurse controlate de intreprindere ce provin din evenimente trecute si sunt susceptibile sa genereze avantaje economice viitoare.
Datoriile – obligatiile ce provin din evenimente trecute, susceptibile sa genereze in viitor sacrificii de avantaje economice.
Capitalurile proprii :interesul rezidual dupa scaderea datoriilor din totalul activului.
Venituri: crestere de avantaje economice, in cursul exercitiului (pentru 1 an: pt ca actele se fac la sfarsitul fiecarui an) ce au ca efect majorarea capitalurilor proprii pe alte cai decat prin contributia actionarilor. Venitul difera de Profit.
Cheltuieli: sacrificii de avantaje economice in cursul exercitiului, ce au ca efect reducerea capitalurilor proprii, altfel decat prin rambursari de bani catre actionari sau prin plati de dividend.
5. Recunoasterea elementelor in situatiile financiare.
Ca un element sa fie cunoscut in situatiile financiare, trebuiesc indeplinite doua conditii:
- Sa poata fi exprimat in bani, in mod credibil
- Sa poata fi negociat pe o piata activa (tranzactionat pe piata)
6. Evaluarea in situatiile financiare
IAS-urile opereaza cu mai multe baze de evaluare:
- Costul istoric: costul de origine, de cumparare, productie, cel initial. Se foloseste la intrarea activelor si datoriilor in intreprindere.
- Costul curent / de inlocurie: costul pe care intreprinderile sa accepte sa-l plateasca daca ar fi sa cumpere un bun similar cu bunul care –l are.
- Valoarea realizabila: valoarea pe care intreprinderea ar primi-o daca ar vinde in conditii normale un activ sau ar achita o datorie.
- Valoarea actualizata – o estimare la timpul prezent, a valorii in functie de fluctuatiile de profit ce apar in desfasurarea normala a activitatilor, respectiv, aducerea la zi a unei valori ce devine disponibila mai tarziu.
- Valoarea justa: valoarea la care poate fi tranzactionat un activ sau decontata o datorie, de bunavoie intre parti aflate in cunostita de cauza, pretul fiind determinat cheltuieli / valoarea de piata.
Constituire capital social(I)
Se cunosc următoarele date legate de înfiinţarea societăţii pe acţiuni „XYZ” SA:
- capital subscris 5000 lei
- nr. de acţiuni 50.000 titluri
- valoarea nominală a unei acţiuni 0,1 lei/titlu
- cheltuieli de constituire plătite pe baza unui CEC bancar 50 lei
Să se înregistreze:
a) Subscrierea celor 50.000 acţiuni pe baza Borderoului acţiunilor
b) Cheltuielile de înregistrare pe baza CEC-ului bancar
c) Vărsămintele efectuate prin depunerea în contul de la bancă a 50% din capitalul social subscris pe baza extrasului de cont
d) Punerea în echivalenţă a unui aport sub forma unui stoc de materii prime pentru unul din acţionari care a subscris suma de 100 lei
a) Se înregistrează subscrierea acţiunilor: 50.000 x 0,1 lei = 5.000 lei
456 „Decontări cu asociaţii privind capitalul „ = 1011 „Capitalul subscris nevărsat” 5.000 lei
b) Se înregistrează cheltuielile de înfiinţare:
201 „Cheltuieli de constituire” = 5121 „Contul curent la bănci în lei” 50 lei
c) Se înregistrează eliberarea a 50% din capitalul social subscris prin depunerea în contul bancar:
5121 „Contul curent la bănci în lei” = 456 „Decontări cu asociaţii privind capitalul” 2.500 lei
d) Se înregistrează reflectarea capitalului subscris nevărsat ca fiind vărsat:
1011 „Capitalul subscris nevărsat” = 1012 „Capital subscris vărsat” 2.500 lei
e) Se înregistrează faptul că unul din acţionari care a subscris suma de 100 RON face în echivalenţă un aport sub forma unui stoc:
301 „Materii prime” = 456 „Decontări cu asociaţii privind capitalul” 100 lei
f) Se înregistrează regularizarea capitalului:
1011 „Capitalul subscris nevărsat” = 1012 „Capital subscris vărsat” 100 lei
Vanzarea unui mijloc fix
Înregistrari contabile efectuate de vanzator:
D461 „Debitori diversi” = % - valoarea totala a facturii
C7583 „Venituri din vânzarea, activelor si alte operatii de capital” mai putin TVA si dobânda de încasat - valoarea mijlocului fix vândut
C4427 „TVA colectata” - taxa colectata aferenta mijlocului fix
C472 „Venituri înregistrate - dobânda de încasat aferenta ratelor
în avans”
C4427 „TVA colectata” - taxa colectata aferenta dobânzii
b) înregistrarea avansului încasat:
D5121 „Conturi la banci = C461 „Debitori diversi” - valoarea avansului, inclusiv taxa
în lei” colectata
c) înregistrarea scoaterii din evidenta a mijloacelor fixe vândute cu plata în rate:
D% = C212 „Constructii” - valoarea mijlocului fix
D2812 „Amortizari constructiilor” - amortizarea cumulata
D6583 „Cheltuieli privind - valoarea neamortizata activele cedate si alte
operatii de capital”
d) înregistrarea încasarii ratei si a dobânzii:
D5121 „Conturi la banci în lei” = C461 „Debitori diversi” - valoarea ratei si a dobânzii
e) includerea în venituri a dobânzii încasate:
D472 „Venituri înregistrate =C766 „Venituri din dobânzi” - valoarea dobânzii
în avans”
Înregistrari contabile efectuate de cumparator:
a) înregistrarea facturii furnizorului:
D%, = C404 „Furnizori de imobilizari” - valoarea totala a facturii
D212 „Constructii” - valoarea mijlocului fix
D4426 „TVA deductibila” - taxa deductibila aferenta mijlocului
fix
D471 „Cheltuieli înregistrate în avans” - dobânda de platit aferenta ratelor
D4426 „TVA deductibila” - taxa deductibila aferenta dobânzii
b) înregistrarea achitarii avansului:
D404 „Furnizori de imobilizari” = C5121 „Conturi la banci - valoarea avansului platit,
în lei” inclusiv taxa deductibila
c) înregistrarea achitarii ratei si a dobânzii aferente:
D404 „Furnizori de imobilizari” = C5121 „Conturi la banci - valoarea ratei si a dobânzii în lei”
d) includerea pe cheltuieli a dobânzii platite:
D666 „Cheltuieli privind = C471 „Cheltuieli înregistrate - valoarea dobânzii
dobânzile” în avans”
Abonați-vă la:
Postări (Atom)