marți, 12 ianuarie 2010

Transferul intre gestiuni

Transferul intre gestiuni nedispersate teritorial,aflate in in comun NU se efectueaza in baza Avizului de insotire a marfii, transferul se efectueaza pe baza Notei de transfer intre gestiuni.Daca insa gestiunile sunt dispersate teritorial,despartite de drumuri publice, este necesar a fi transferate in baza Avizului de insotire a marfii si a Notei de transfer intre gestiuni. Gestiunea primitoare(NIR): 371(analitic gestiunea X )- % 378 4428 sau Gestiunea predatoare: % - 371(analitic gestiunea Y) 378 4428 sau se pot face note contabile astfel: 371.1=378.1 in rosu 371.2=378.2 in negru, similar la TVA neexigibil. Adaosul comercial de transferat se determina prin adaosul mediu,cota la valoarea marfii transferate. materii prime,materiale Gestiunea primitoare(NIR): 301,302=482 Gestiunea predatoare: 482=301,302
Un magazin en detail care foloseste casa de marcat poate emite, alaturi de bonul fiscal, facturi, daca acestea sunt solicitate de cumparatori. Daca nu sunt solicitate, bonul fiscal este suficient (Art. 155, alin. (7) Cod fiscal:... prin derogare de la alin.(1) si fara sa contravina prevederilor alin. (3), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii, pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura: ... b) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul... ). Firmele care cumpara pentru a revinde marfa le este interzis sa cumpere de la magazine en detail, de aceea nu au nevoie de bon fiscal, ci de factura pe care o achita cu numerar primind chitanta sau cu ordin de plata.
(Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite - actualizata pana la 22 iulie 2007: Art. 1 Constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz, fata de cei care le-au savarsit, urmatoarele fapte: g) cumpararea de marfuri sau produse in scop de revanzare de la unitatile de desfacere cu amanuntul...;)

Gros si detail

Legea 650/2002 care aplica ordonanta 99/2000 (modificata cu Legea 211/2008) stabileste diferenta dintre comertul cu ridicata si comertul cu amanuntul astfel: a) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi; b) comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
Pentru a iesi de sub incidenta Ordonantei 99/2000, trebuie sa existe gestiuni separate pentru comertul cu amanuntul si pentru cel cu ridicata si trebuie un cod CAEN care sa permita si practicarea comertului en gros.

Fisele de magazie si metoda cantitativ-valorica

Metoda cantitativ-valorică ... constă în ţinerea evidenţei cantitative pe feluri de stocuri în cadrul fiecărei gestiuni, iar în contabilitate - a celei cantitativ-valorice.
Conturile sintetice care reflectă stocurile de valori materiale se desfăşoară în analitic pe gestiuni. Verificarea exactităţii înregistrărilor din evidenţa de la locurile de depozitare şi din contabilitate se efectuează prin punctajul periodic dintre cantităţile operate în fişele de magazie şi cele din fişele de cont analitic din contabilitate.
În metoda cantitativ-valorică se pot folosi următoarele formulare comune pe economie: Fişă de magazie (cod 14-3-8 şi 14-3-8/a, după caz); Fişă de cont analitic pentru valori materiale (cod 14-3-10); Fişă de cont pentru operaţiuni diverse (cod 14-6-22); Borderou de predare a documentelor (cod 14-3-7); Balanţa analitică a valorilor materiale (cod 14-6-30/c).
Evidenţa cantitativă a materialelor se ţine la gestiune cu ajutorul fişelor de magazie, care se ţin în ordinea fişelor de cont analitic din contabilitate. În fişele de magazie, înregistrările se fac zilnic, de gestionar sau persoana desemnată, pe baza documentelor de intrare şi de ieşire a materialelor. După înregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe bază de borderou.
În contabilitate, documentele se înregistrează în fişele de cont analitic pentru valori materiale şi se stabilesc stocurile şi soldurile, după ce în prealabil s-a verificat modul de emitere şi completare a documentelor privind mişcarea materialelor. De asemenea, pe baza aceloraşi documente se întocmesc situaţiile centralizatoare privind intrările şi ieşirile de materiale pentru înregistrare în contabilitatea sintetică. Controlul înregistrărilor din conturile sintetice şi cele analitice ale stocurilor se asigură cu ajutorul balanţei de verificare analitice, întocmită separat pentru fiecare cont de stoc. În vederea întocmirii balanţei de verificare este necesar să se efectueze controlul asupra concordanţei stocurilor scriptice din fişele de magazie cu cele din fişele de cont analitic pentru valori materiale. ______________________________________________
REGISTRUL STOCURILOR (Cod 14-3-11 şi Cod 14-3-11/a)
1. Serveşte ca document de evaluare a stocurilor de bunuri şi de verificare a concordanţei înregistrărilor efectuate în fişele de magazie şi în contabilitate. 2. Se întocmeşte de compartimentul financiar-contabil la sfârşitul fiecărei luni, pe feluri de materiale, obiecte de inventar şi produse, grupate pe magazii (depozite), conturi, grupe, eventual subgrupe sau în ordine alfabetică, prin înscrierea stocurilor din fişele de magazie şi evaluarea lor la preţurile de înregistrare. 3. Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă. 4. Se arhivează la compartimentul financiar-contabil. 5. Conţinutul minimal obligatoriu de informaţii al formularului este următorul: - denumirea formularului; - denumirea unităţii; - numărul curent; - materialul/produsul (sortimentul, calitatea, marca, profilul, dimensiunea); U/M; preţul unitar; luna; cantitatea; valoarea; - semnături: întocmit, verificat.
___________________________________________
Nota: Organele de control solicita fisele de magazie contabilitatii in mod eronat,acestea NU sunt de competenta contabilitatii ci strict de competenta gestionarului !
Numai prin compararea si punerea de acord a fiselor de magazie cu evidenta cantitativ-valorica se poate determina exactitatea datelor din contabilitate si gestiuna respectiva.
Este interzis contabilului ce opereaza gestiunea in contabilitate sa intocmeasca fisele de magazie si sa participe la inventarierea faptica a gestiunii respective(conflict de interese)!

REZULTATUL CONTABIL si REZULTATUL FISCAL

Rezultatul unei activitati economice este tratat din doua pcv ,ale rezultatului contabil si al rezultatului fiscal.
Un DEFICIT contabil reprezinta o contra-performanta pe care intreprinderea trebuie sa o corecteze pentru a nu influenta in mod negativ activitatea viitoare a intreprinderii.
Nu la fel stau lucrurile in cazul unui deficit fiscal care datorita posibilitatilor de raportare constituie de fapt un AVANTAJ care va fi folosit de intreprindere in functie de posibilitatile oferite de legislatie.
Conform normelor legale PROFITUL IMPOZABIL se determina ca diferenta intre venituri totale ( inclusiv castiguri din orice sursa) si cheltuielile efective(inclusiv cele nedeductibile fiscal) care au contribuit la realizarea veniturilor,(se obtine profitul contabil )la care se adauga cheltuielile nedeductibile fiscal. Rezultatul contabil in acceptiunea etimologica este " rezultatul BRUT" sau " rezultatul inainte de impozitare" si se calculeaza avand in vedere cerintele contabilitatii de AMGAJAMENT si respectand principiul independentei exercitiului.
rezultatul contabil (rezultatul brut) = venituri totale minus cheltuieli totale.
veniturile venituri din exploatare (de la grupa 70 la 75 inclusiv) veniturile financiare ( grupa 76) veniturile exceptionale (grupa 77) veniturile financiare sunt din participatii din imobilizari financiare din creante imobilizate din diferente de curs valutar din dobanzi (la imprumuturi acordate) din sconturi (primite),etc veniturile exceptionale sunt din despagubiri ,etc
cheltuielile cheltuielile de exploatare (de la grupa 61 la grupa 65 inclusiv) cu materiile prime materiale marfuri lucrari executate cu personalul impozite,taxe,varsaminte asimilate cu amortizarile capitalului imobilizat prime,alte ch.de exploatare din cedarea activelor cheltuielile financiare titlurile de plasament cedate diferente de curs valutar dobanzi pierderi din creante legate de participare alte ch.financiare cheltuieli extraordinare calamitati exproprieri categoriile de cheltuieli admise spre a fi DEDUSE la calculul impozitului impozabil 1.chelt.efectuate ptr.reabilitatrea bunurilor livrate si a bunurilor imobile,vandute in baza unui contract de vanzare cu plata in RATE sunt deductibile la acelasi termene scadente prevazute in contract,proportional cu valoarea ratei de inregistrare la valoarea totala a livrarii 2.In cazul contractelor de leasing ,utilizatorul va deduce chiria pentru contractul de leasing operational sau amortizarera si dobanzile pentru contractul de leasing financiar. 3.cheltuielile efectuatepentru popularizarea numelui unei persoane juridice sau serviciu utilizand mijloace de informare in masa si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare,daca au la baza un CONTRACT SCRIS 4.cheltuielile aferente lucrarilor de consolidare pentru reducerea gradului de risc sismic al cladirilor care prezinta clasa 1 de risc 5.cheltuieli privind transportul ,cazarea salalriatilor ocazionate de delagare,detasare sau deplasare acestora in tara si strainatate,constatate prin documente justificative. 6.cheltuieli reprezentatnd tichete de masa acordate de angajatori in limita valorii lor nominale ,conform Legii 142/1998 Sunt cheltuieli NEDEDUCTIBILE 1.cheltuieli cu impozitul pe profit,reprezentand diferente din anii precedenti sau in anul curent,impozitele platite in strainatate sunt nedeductibile si impozitele retinute la SURSA platite in numele persoanelor juridice si fizice NEREZIDENTE pentru veniturile realizate in Romania 2.amenzile,confiscarile,majorile de intarziere si penalitatile datorate catre autoritaile romane 3.cheltuieli de protocol care depasesc limita de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor aferente inclusiv accizele minus cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol inregistrate in cursul anului. 4.cheltuieli cu diurna care depasesc limitele legale stabilite pentru institutiile publice 5.sumele utilizate pentru constituirea de rezerve peste limetele legale de 20 % raportat la capitalul social varsat ,cu exceptia celor create de banci,in limita a 2% din soldul creditelor acordate,a rezervelor tehnice ale societatilor de asigurari in limita a 5% di profitul contabil anual (pana cand acesta va atinge 20% din capitalul social) 6.sumele utilizate pentru constituirea provizioanelor peste limita stabilita de lege 7.cheltuieli de sponsorizare peste limita legala (2% raportat la cifra de afaceri) 8.orice alte cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor inclusiv dobanzile platite in cazul contractelor civile in situatia in care nu sunt impozitate la persoana fizica. 9.cheltuieli privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile ,activele corporale pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare 10.provizioane ptr.cheltuieli care privesc o cheltuiala nedeductibila 11.alte cheltuieli nedeductibile fiscal In categoria VENITURILOR NEIMPOZABILE( care se scad din baza de impozitare) sunt inscrise,cf.legii: 1.Dividendele primite de la o alta persoana juridica romana 2.diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare ca urmare a incorporarii rezervelor ,a beneficiilor sau a primelor de emisiune sau prin compensarea unor creante la societatea care detine participatiile. 3.veniturile respectiv rezulatatele din anularea datoriilor sau incasarea creantelor,dupa caz,ca urmare a trensferului de actiuni sau de parti sociale de la fondul proprietatii de sata conform conventiilor. 4.rambursarile de cheltuieli nedeductibile fiscal precum si veniturile realizate din anularea provizioanelor pentru care NU s-au acordat deducere sau veniturile realizate din stornarea ori recuperarea unor cheltuieli nedeductibile

Fiscalitate

Principiile fiscale Impozitul in sine se justifica prin functionarea oricarei societati care implica costuri necesare acoperirii nevoilor sale. Dreptul de a introduce impozite il are statul prin organele puterii centrale sau parlamentul si uneori administratiile de stat locale. Parlamentul se pronunta in legatura cu introducerea impozitelor de stat de importanta nationala ,iar organele de stat locale pot introduce anumite impozite in favoarea unitatii administrativ teritoriale . Intreaga activitate de IMPUNERE,URMARIRE,si PERCEPERE a impozitelor si taxelor si perceperea acestora consta in aplicarea si respectarea prevederilor legale si orice abatere in acest sens inseamna incalcarea legii cu consecinte ce atrag raspunderea celor in cauza.
PRINCIPII
1.JUSTIFICAREA IMPOZITULUI este o problema de cultura a fiecarui individ sa inteleaga ca niciun stat din lume nu poate functiona daca NU are RESURSE financiare. Sanatatea,securitatea,arta si cultura,invatamantul sunt probleme de importanta nationala. Functionarea lor eficicenta necesita resurse financiare ,statul nu are posibilitatea sa le acopere din resurse proprii. In masura in care resursele financiare prevenite de la intreprinderi si persoane juridice sau fizice sunt suficiente ,acestea se vor intoarce in beneficiul contribuabililor( se justifica)
2.PRINCIPIUL NEUTRALITATII si EFICACITATII impozitului. NEUTRALITATEA impozitului presupune de a nu fi investit in alta functie decat cea FISCALA adica finantarea cheltuielilor publice FARA sa influenteze conditiile de functionare a economiei,repartitia avutiilor sau structurilor sociale.
NEUTRALITATEA impozitului poate fi privita sub doua aspecte: a)din pcv al cercetarii unei EFICACITATI MAXIME a intreprinderii ,pentru resurse si tehnici date un impozit general sau o taxa uniforma pe consumatii provenite de la terti NU afecteaza rezultatele intreprinderii exemplu : impozitul pe veniturile din salarii (se retine din salariu salariatului),TVA ( taxa ce nu afecteaza cheltuielile si veniturile)sau Contributiile la sistemul asigurarilor sociale (suportate de salariati) b) din pcv al DINAMICII,progresului tehnic si economic ,impozitul NU trebuie sa INTIMIDEZE beneficiile atunci cand acestea provin dintr-o punere in practica a tehnicilor moderne,eficiente ,a reducerii costurilor si o mai buna orientare a productiei,in caz contrar descurajeaza aplicarea lor ducand la franarea progresului tehnologic.
Beneficiile constituie premisa dezvoltarii intreprinderii si implicit a economiei nationale .
3.PRINCIPIUL TRANSPARENTEI impozitului . Impozitul trebuie PRELEVAT urmarind principii simple si clare care sa NU dea loc interpretarilor arbitrare,iar aplicarea lor sa fie cat mai putin costisitoare.
(de cele mai multe ori aplicarea unui impozit a fost transpus pe zeci de pagini in Monitorul Oficial iar conducatorul economic ocupa o mare parte din timp studiind aplicarea corecta in punerea in practica nemaifiind preocupat de evidenta contabila in sine. -aparitia unei LEGI sau ORDONANTE este urmata de regula de NORME de punere in aplicare ce apar cu o mare intarziere,INSTRUCTIUNI(de multe ori INTERNE) care nasc confuzii si sunt lasate intarpretarilor aparatului fiscal care trebuie sa apere interesele statului fata de agenti economici.Agentii economici sunt preocupati in permanenta de a gasi calea legala pentru impunerea cea mai mica.)
4.PRINCIPIUL IMPOZITULUI IMPERSONAL acest principiu semnifica faptul ca prelevarea impozitului NU trebuie sa implice cercetarea de tip INCHIZITORIAL la viata persoanelor fizice sau juridice. Personalul din aparatul fiscal selectionat pe principiul competentei profesionale si morale conduce cu siguranta la eficienta activitatii fiscale dar si a diminuarii riscului fiscal al contribuabililor atat timp cat personalul care se afla in slujba statului reprezinta si un organ de indrumare(?) si control.
5. OBIECTIVUL FINAL si preocuparea esentiala este asigurarea dezvoltarii depline a personalitatii fiecarui cetatean dupa propriile sale aspiratii.
6.PRINCIPIUL NEDISCRIMINATORIU impozitele trebuie sa fie satabilite urmand reguli care sunt ACELASI pentru toti. Trebuie subliniat faptul ca orice masura fiscala directa sau indirecta discriminatorie fata de un grup social oarecare este incompatibila cu principiile generale ale unei societati democratice. DREPTUL CONTABIL AUTONOM
Contabilitatea reprezinta un instrument de cunoastere si gestiune a PATRIMONIULUI ,a SITUATIEI NETE si a REZULTATULUI obtinut.(PATRIMONIU,SITUATIE NETA,REZULTAT) Contabilitatea trebuie sa asigure informatii pentru: -Investitorii de capital -Organele fiscale (ca reprezentanti ai statului) -Bancheri -Parteneri de afaceri a intreprinderii
Pentru a fi NEUTRA dar si COMPATIBILA ca sistem de comunicare,contabilitatea are la baza Norme si Principii Generale de EVALUARE si calcul economic ,o TERMINOLOGIE precisa si identica pentru toti utilizatorii de informatii.
Raporturile contabilitatii cu exteriorul implicit cu FISCALIATEA pot fi rezumate in urmatoarele reguli si principii: a) delimitarea cheltuielilor si veniturilor la exercitiul curent in conditiile in care CONTINUITATEA activitatii de exploatare este valida. b)evaluarea activelor la intrare in functie de costul istoric care are o determinare obiectiva si poate fi certificata prin documente. c)evaluarea ANUALA a tuturor elementelor patrimoniale prin inventariere la valoarea de UTILITATE a tuturor activelor si datoriilor. d)contabilitatea PIERDERILOR si a DATORIILOR probabile si a deprecierilor de valoare datorate UZURII morale si fizice,DEGRADARII,NEANCASARII CREANTELOR,CLIENTI DUBIOSI si RAU PLATNICI,la inchiderea fiecarui exercitiu financiar fara a se tine cont de eventualele PLUS VALORI si ACTIVE PROBABILE.
d)DISTINCTIA dintre costurile PERIOADEI si costurile PRODUSULUI cum sunt cheltuielile generale de administratie si desfacere care NU fac obiectul costului de productie conform IAS 2 STOCURI. PRINCIPIILE CONTABILE. 1.Continuitatea activitatii 2.Corelarea cu fiscaliatea 3.Permanenta metodelor 4.Principiul Prudentei
1.Continuarea activitatii este foarte important de a tine cont de acest principiu deoarece la intocmirea si prezentarea situatiei financiare se va aplica una sau mai multe baze de evaluare combinate din cele patru si anume: -costul istoric -costul curent -valoarea actualizata -valoarea realizabila daca si numai daca intreprinderea estimeaza ca in viitorul previzibil( 12 luni)activitatea continua cel putin un an.
2.corelarea cu fiscalitatea. Ce trebuie sa faca o intreprindere pentru a evolua daca isi contiunua activitatea? raspuns:
a) o analiza a ACTIVELOR CURENTE si a DATORIILOR CURENTE b) soldul CREANTELOR cu o lichiditate mai MICA de un an trebuie corelat cu viitoarele contracte pe anul urmator. c) datoriile curente si perioada lor de EXIGIBILITATE sa fie mai MARE decat perioada de LICHIDITATE d)durata medie in zile a SOLDULUI(debitul) CLIENTI trebuie sa fie mai MICA decat durata medie in zile a creditului FURNIZORI e)datoriile salariale ,fiscale si asimilate sa detina un grad de exigibilitate pana la 30 de zile. 3.Principiul Permanentei Metodelor pentru a asigura COMPATIBILITATEA in timp a informatiei contabile ,intreprinderea trebuie sa aplice acelasi norme de evaluare (la iesire) Modificarile politicii contabile sunt PERMISE numai daca legea le prevede sau daca acestea au rezultat informatii mai relevante si mai credibile. Nota :intr-o economie inflationista (de tip galopanta) trecerea de la tratamentul contabil de baza prevazut de IAS 2 Stocuri ,privind evaluarea stocurilor de materii prime si materiale auxiliare la iesire(derecunoasterea) de la metoda initiala FIFO la metoda alternativa LIFO ,are implicatii majore asupra activului curent,stocurile prezentate in bilant vor avea o valoare mai mica dar si asupra REZULTAULUI contabil,cheltuielile cu materiile prime si materiale auxiliare fiind MAJORATE(implicit baza de impozitare se diminueaza) 4.Principiul Prudentei orice element al structurilor situatiilor financiare (bilant) trebuie prezentate pe baza principiului prudentei. Intrebare : cum aplicam in practica acest principiu odata cu INVENTARIEREA tuturor elementelor de activ si pasiv (patrimoniale)?
Raspuns:
Cazul 1. In contabilitate vor fi RECUNOSCUTE numai profiturile REALE la data inchiderii exercitiului financiar ,aceasta presupune sa se tina seama de orice depreciere de valoare a unui activ conform IAS 36 Deprecierea Activelor. Vor fi ajustate toate acele active considerate a fi depreciate intre perioada lor de intrare si valoarea contabila neta pentru stocuri la 31.12 N la fel se procedeaza pentru toate activele in urma inventarierii comparandu-se valoarea contabila de intrare cu valoarea de PIATA Aici se vor aplica prevederile IAS 16 Imobilizari Corporale privind evaluarea la BILANT si IAS 36 Deprecierea Activelor,la IFRS 5 ,activele pe termen lung detinute pentru vanzarea activitatii INTRERUPTE ,IAS 37 Provizioane,datorii si active contigente formula contabila 6813 = 291 sau 6814 = % 39x 49x 59x In schimb daca au fost deprecieri ale activelor inregistrate in anul precedent iar in anul curent prin inventariere se constata ca valoarea realizabila este mai MARE decat valoarea contabila ,prudenta solicita ajustarea stocurilor la cea mai mica valoare dintre cost si valoarea realizabila neta ( la fel ca si la compensarea lipsurilor cu plusurile constatate prin inventariere) se procedeaza la anularea provizionului constituit: 291 = 7841
Cazul 2. in contabilitate se va tine seama de toate obligatiile PREVIZIBILE si de pierderile POTENTIALE care vor lua nastere in cursul exercitiului financiar incheiat pe parcursul celui anterior chiar daca obligatiile sau pierderile apar intre data incheierii exercitiului si data intocmirii bilantului formula contabila 6813= 151 aceste PROVIZIOANE sunt tratate ca si obligatii pe tremen lung sau mediu fiind plasate intre DATORII pe termen scurt si Veniturile Amanate (ct.471) __________________