joi, 22 octombrie 2009

Agentie de turism

A. Definitii: 1.Agenţie de turism = orice persoană care în nume propriu sau în calitate de agent, intermediază, oferă informaţii sau se angajează să furnizeze persoanelor care călătoresc individual sau în grup, servicii de călătorie, care includ cazarea la hotel, case de oaspeţi, cămine, locuinţe de vacanţă şi alte spaţii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate şi alte servicii turistice. Agenţiile de turism includ şi touroperatorii; 2.Serviciu unic prestat= toate operaţiunile realizate de agenţia de turism în legătură cu călătoria; 3.Regimul TVA este regimul special aplicat conform art. 152/1 din Codul Fiscal al Romaniei I. Agenţia de turism poate opta şi pentru aplicarea regimului normal de taxă pentru operaţiunile prevăzute ,cu următoarele excepţii, pentru care este obligatorie taxarea în regim special: a) când călătorul este o persoană fizică; b) în situaţia în care serviciile de călătorie cuprind şi componente pentru care locul operaţiunii se consideră ca fiind în afara României. II.Regimul special nu se aplică pentru serviciile prestate de agenţia de turism exclusiv cu mijloace proprii. III.Baza de impozitare a serviciului unic= marja de profit, exclusiv taxa, care se determină ca diferenţă între suma totală care va fi plătită de călător, fără taxă, şi costurile agenţiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii în beneficiul direct al călătorului, în cazul în care aceste livrări şi prestări sunt realizate de alte persoane impozabile. IV.Servicii scutite de taxa= livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în beneficiul direct al clientului sunt realizate în afara Comunităţii servicii cu taxa= servicii efectuate în beneficiul direct al clientului ce sunt realizate în interiorul Comunitatii; V.Atunci când agenţia de turism efectuează atât operaţiuni supuse regimului normal de taxare, cât şi operaţiuni supuse regimului special, aceasta trebuie să păstreze evidenţe contabile separate pentru fiecare tip de operaţiune în parte. B.Operatiuni contabile: 1.Inregistrarea cheltuielilor de transport (aerian, naval sau terestru): a)in cazul in care transportul este efectuat pe linii externe, in factura clientului se inscrie la TVA „Scutit cu drept de deducere” (SDD). a1)inregistrarea facturii clientului: 411 = 704 a2))inregistrarea incasarii acesteia : 5314, (5311), 5121, (5124) = 411 b)in cazul in care transportul se efectueaza pe linii interne se inscrie la rubrica TVA pe factura clientului„TVA inclusa”: b1) inregistrarea facturii clientului: 411 = % 704 4427 b2)inregistrarea incasarii acesteia: 5314, (5311), 5121, (5124) = 411 Mentionam ca in cheltuielile de transport poate fi inclusa si taxa de aeroport pe linile interne care este scutita de TVA. 2. Inregistrarea cheltuielilor cu servicii de transport se inregistreaza: a1)daca acestea sunt pe curse externe: 628 = 401 a2)daca acestea sunt pe curse interne se inregistreaza : % = 401 628 4426 3)Inregistrarea facturii de la furnizorul de pachete de servicii turistice : 462 sau 473= 401 4) emiterea facturii catre client: 411 = % 704 – valoare comisionului 4427 – valoare TVA calculata la comision (valoare 704) 462 sau 473 – valoarea veniturilor care apartin furnizorului de pachete turistice Daca in la momentul intocmirii facturii clientului nu se poate calcula comisionul se face inregistrarea: 411=462.analitic sau 473.analitic si ulterior la momentul inregistrarii facturii de la furnizor pentru pachetul de servicii turistice facturat clientului : 462.analitic sau 473.analitic = 401, si apoi se determina comisionul ca fiind echivalent cu soldurile conturilor 462 sau 473

Operatiuni in curs de clarificare

Inregistrarea operatiunilor contabile care in momentul efectuarii nu au la baza un document justificativ Operatiunea contabila care nu are la baza un document justificativ se inregistreaza in contul 473, pana la clarificarea naturii acesteia si intocmirea documentului justificativ. Contul 473 ''Decontări din operaţii în curs de clarificare'' Cu ajutorul acestui cont se ţine evidenţa sumelor în curs de clarificare, ce nu pot fi înregistrate pe cheltuieli/venituri, sau în alte conturi în mod direct, fiind necesare cercetări şi lămuriri suplimentare. Contul 473 ''Decontări din operaţii în curs de clarificare'' este un cont bifuncţional. Operatiuni contabile: 1.Inregistrarea platilor efectuate: 473 = 512 2.Restituirea unor sume incasate si necuvenite societatii: 473 = 512, 531 3.Incasarea unor sume necuvenite: 512, 531 = 473 4.Clarificarea operatiunilor si trecerea acestora pe cheltuieli: 601 la 658 = 473 Mentionam ca in conformitate cu prevederile art. 21 alin 4 lit. f din Codul Fiscal nu sunt cheltuieli deductibile cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bază un document justificativ. Cod Fiscal Art. 21. (4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile: f) cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bază un document justificativ, potrivit legii, prin care să se facă dovada efectuării operaţiunii sau intrării în gestiune, după caz, potrivit normelor; Norme metodologice: 44. Înregistrările în evidenţa contabilă se fac cronologic şi sistematic, pe baza înscrisurilor ce dobândesc calitatea de document justificativ care angajează răspunderea persoanelor care l-au întocmit, conform reglementărilor contabile în vigoare.

Activitatea minieră

Actele normative ce reglementează activitatea minieră sunt : Legea minelor nr.85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi normele metodologice de aplicare ale acesteia, aprobate prin H.G. nr.1208 /2003.. Potrivit definiţiilor cuprinse în Legea minelor nr.85/2003, activitatea minieră constă într-un ansamblu de lucrări privind prospecţiunea, explorarea, dezvoltarea, exploatarea, prepararea/prelucrarea, concentrarea, comercializarea produselor miniere, conservarea şi închiderea minelor, inclusiv lucrările aferente de refacere şi reabilitare a mediului. În actele normative mai sus-mentionate sunt definiţi urmatorii termeni care ajută la respectarea legislaţiei contabile si fiscale a acestei activitati: - exploatare: ansamblul de lucrări executate în subteran şi/sau la suprafaţă pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea şi livrarea acestora în forme specifice; - explorare: ansamblul de studii şi activitaţi pentru identificarea zăcămintelor, evaluarea cantitativă si calitativă a acestora, precum şi determinarea condiţiilor tehnice şi economice de valorificare; - produs minier: produsul rezultat din activitatea de exploatare a unui zăcământ, livrat ca atare sau sub forma de sorturi rezultate în urma unui proces tehnologic de prelucrare/preparare pentru a fi utilizat ca produs finit sau ca materie primă la fabricarea unui alt produs; - produs rezidual minier: produsul remanent depus în halde şi iazuri de decantare, rezultat din activităţi miniere; Activitatea desfăşurată în cadrul unei balastiere este activitate de producţie, iar înregistrarea în contabilitate a tuturor operaţiilor se efectuează potrivit O.M. F. P nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale O.M.F.P. nr.1826/2003 pentru aprobarea Precizărilor privind unele măsuri referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii de gestiune. Activitatea specifică desfăşurată în cadrul unei balastiere presupune anumite operaţiuni precum extragerea balastului, sortare, concasare, în urma cărora rezultă produsele finite destinate vânzării către diverşi beneficiar. Având în vedere faptul că anumite componente pot constitui atât produse finite destinate vânzării, cât şi materii prime înglobate în alte produse finite, considerăm că înregistrările contabile specifice acestei activităţi pot fi următoarele: - Evidenţa produselor obţinute se ţine cu ajutorul conturilor din grupa 34 “Produse”: % = 711 “Variaţia stocurilor” 341 “Semifabricate” 345 “Produse finite” 346 “Produse reziduale” - Produsele care se folosesc ca materie primă în obţinerea altor produse finite se înregistrează astfel: 301 = 341/345/346 - Aceleaşi conturi se creditează pe măsura ieşirii stocurilor din gestiune: 711 = 341/345/346 • contabilizarea cheltuielilor cu materiile prime: 601 = 301 • vânzarea produselor finite: 411 = % 701 4427 711 = 345 Înregistrarea corespunzătoare în contabilitate a activităţii de producţie desfăşurată de dumneavoastră se va realiza în baza contabilităţii de gestiune, pe care aveţi obligaţia de a organiza, potrivit O.M.F.P. nr.1826/2003 pentru aprobarea Precizărilor privind unele măsuri referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii de gestiune Aceasta asigură determinarea costurilor unitare ale produselor obţinute, precum şi ale lucrărilor şi serviciilor efectuate, bazându-se pe următoarele principii: - principiul separării cheltuielilor care privesc obţinerea bunurilor, lucrărilor, serviciilor, de cheltuielile care nu sunt legate de achiziţia, producţia sau prelucrarea acestora şi care nu se includ în costul acestora, respectiv: • cheltuielile de administraţie; • cheltuielile de desfacere; • regia fixă nealocată costului; • cheltuielile financiare; • cheltuielile extraordinare. etc., nu se includ în costul acestora. - principiul delimitării cheltuielilor în timp care impune includerea cheltuielilor în costuri în perioada de gestiune careia îi aparţin cheltuielile în cauză; - principiul delimitării cheltuielilor în spaţiu care impune delimitarea cheltuielilor efectuate într-o anumită perioadă de gestiune pe principalele procese (în cadrul sectorului producţie pe secţii, ateliere, linii de fabricaţie) sau locuri care le-a generat (aprovizionare, producţie, administraţie, desfacere) ; - principiul delimitării cheltuielilor productive creatoare de valoare, de cele cu caracter neproductiv; -delimitarea cheltuielilor privind producţia finită de cheltuielile aferente producţiei în curs de execuţie; Potrivit prevederilor art.127 alin.1 din O.M. F. P nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare,costul stocurilor trebuie să cuprindă toate costurile aferente achiziţiei şi prelucrării, precum şi alte costuri suportate pentru a adduce stocurile în forma şi locul în care se găsesc. De asemenea, la alin.2 al aceluiaşi articol se menţionează următoarele: costul de producţie sau de prelucrare al stocurilor, cuprind cheltuielile directe aferente producţiei, şi anume: materiale directe, energie consumată în scopuri tehnologice, manoperă directă şi alte cheltuieli directe de producţie, precum şi cota cheltuielilor indirecte de producţie alocată în mod raţional ca fiind legată de fabricatia acestora. Costul complet al materiei prime sau al produsului finit obţinut cuprinde costul de producţie la care se adaugă cheltuielile generale de administraţie si cheltuielile de desfacere repartizate asupra acestora pe criterii determinate de fiecare firmă în parte. Costurile aferente obtinerii producţiei reflectate în contabilitatea de gestiune au la bază următoarele cheltuieli înregistrate în contabilitatea financiară şi repartizate raţional: a) cheltuieli directe: b) cheltuieli indirecte:. c) cheltuieli de desfacere: d) cheltuieli generale de administraţie: Indiferent de natura activităţii desfăşurate, în contabilitatea de gestiune se utilizează conturi de gestiune din clasa 9, desfăşurate pe conturi analitice, în funcţie de necesităţi. Aşa cum se menţionează la art.44 din Legea minelor nr.85/2003, titularii licenţelor/permiselor sunt obligaţi la plata către bugetul de stat a unei taxe pentru activitatea de prospecţiune, explorare şi exploatare a resurselor minerale, precum şi a unei redevenţe miniere. Taxele mai sus-menţionate se datorează anual şi se plătesc anticipat pentru anul viitor, până la data de 31 decembrie a anului în curs. Redevenţa minieră cuvenită bugetului de stat se stabileşte la o cotă procentuală din valoarea producţiei miniere aşa cum se precizează la art.45 din acelaşi act normativ,fiind datorată din ziua începerii realizării producţiei şi este plătibilă trimestrial, cu scadenţă până la data de 20 a primei luni a trimestrului următor. Evidenţerea în contabilitate a taxelor mai sus-menţionate, precum şi a redevenţei miniere se va efectua prin formula contabilă: 635 = 446 analitic distinct Întrucât taxele şi redevenţa minieră sunt venituri ale bugetului de stat, acestea se vor evidenţia la termenele de declarare corespunzătoare în formularul 100 “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat”.

Povestea lui "711" -Variatia stocurilor.

Intr-un limbaj "neacademic", dar pe intelesul tuturor.
 Povestea lui "711" -Variatia stocurilor.
 Acest cont a aparut ca o necesitate logica de a anula cheltuiala cu consumul necesar pentru si pe masura realizarii de produse finite.Atat timp cat produsele finite nu au fost vandute,in gestiunea firmei s-a realizat doar o transformare a materiilor (prime,auxiliare) in altceva (finite).

exemplu: 1.Pentru producerea a 1.000 kg ....... avem nevoie de 740 kg de ....,7.4 kg de ....,9.6 kg de.... si 1.2 l de..... -anterior,societatea s-a aprovizionat cu aceste materii prime:
 301/302=401
 4426=401
 -lansarea in productie:
 601/602 =301/302
 Daca am inchide acum cheltuielile si veniturile am constata o pierdere(diminuare a profitului) care nu exista (s-ar transforma consumul in pierdere)
 -pentru a contrabalansa o asemenea aberatie,normatorii contabilitatii au gandit un cont numit 711 Variatia stocurilor.
 - Concomitent cu trecerea pe consum (in productie) se "echilibreaza" cheltuiala aferenta prin: 345=711

 Acum se evidentiaza produsele finite(ct345) si se "contrabalanseaza" cheltuiala cu consumul materiilor prime si auxiliare. Daca se inchide acum contul de profit si pierdere am constata activitatea de productie nu a influentat cu nimic soldul contului 121 Profit si pierdere.
 121=601/602
 711=121
Pana aici societatea a "transformat" materiile prime/auxiliare in produse finite. Normal ca produsele finite au in componenta costului lor de fabricatie mai multe feluri de cheltuieli:
 a)directe-materii prime,materiale auxiliare,ch.cu energia,apa,salarii direct productive
 b)indirecte-ch.de administratie,chirii,amortizari,alte ch.generale.
 Ch.indirecte se impart in totalitate dupa o anumita "cheie" de repartizare pe unitatea de produs finit. In final nimic din toate acestea nu au influentat contul de profit si pierdere(ct121).

 Pentru operativitate si pentru ca unele ch.indirecte nu se cunosc la momentul productiei se foloseste costul standard (antecalculat la o aproximare de 90-95%) urmand ca diferentele sa fie regularizate la stabilirea ch.indirecte.

 ( Unii contabili omit sa repartizeze ch.indirecte prin costul standard,modificand rezultatul financiar si denaturand (temporar) baza de impozitare !!!)
 _____________________________
Exemplu (simplificat)-Atelier mic,laborator patiserie,cofetarie si transfer in magazin de vanzare cu amanuntul. ______________________________
 O varianta (fara rulaj cont 607 Ch.cu marfurile, deoarece "marfurile" sunt in fapt produse finite)cu repartizarea ch.indirecte pe unitatea de produs:
 1.anterior,societatea s-a aprovizionat cu materii prime in valoare de 10.000 lei ,TVA 19%
 301/302 - 401 =10.000 lei
4426 - 401 = 1.900 lei
 2.lansarea in productie: 601/602 - 301/302 = 10.000 lei
 3.Productia: 345 - 711 =10.000 lei (pret de cost/unit.de produs =5 lei; Produs=2.000 buc)
 4.Intrarea in gestiunea de marfuri a productiei in totalitate.
371 - % = 15.470 lei
345 =10.000 lei (2.000 buc*5 lei/buc)
378=3.000 lei
4428 =2.470lei (1900 lei +570 lei)
 (nota: se poate folosi si contul 345 in loc de 371)
 5.Vanzarea(intregii productii):
4111/5131 - % =15.470lei
701=13.000 lei
4427 =2.470lei
 6.descarcarea de gestiune(marfuri vandute): K=(SiC 378+RC 378)/[(SiD371+RD371)- (RD371*19/119) K=( 0+3.000)/[(0+15.470)-2.470]= 3.000/13.000=0.23 D378= K*701 D378=0.23* 13.000 =3.000
 Nota contabila:
 % - 371 = 15.470 lei ( cu valoarea vanzarilor de marfuri)
 378 ( K*701)=3.000 lei
4428 (19% aferenta adaosului comercial+RD 4426 aferenta intrarilor de materii)= 2.470 lei
 711 = 10.000 lei (2000 buc* 5 lei/buc)
 7.Inchidere TVA: 4427- % = 2.470lei
 4426 = 1.900 lei
4423=570lei
 9.Inchiderea veniturilor si cheltuielilor 121- 601 = 10.000 lei
 701 - 121=13.000lei
________________________

Profit brut: 3.000lei (sursa: adaosul comercial)

  Contul 711- “Variatia stocurilor ” Contul 711 este un cont bifunctional, iar intelegerea modului sau de functionare este foarte importanta pentru contabilizarea productiei. Contul se :
 • crediteaza cu costul de productie sau cu pretul standard al produselor si productiei neterminate obtinute si cu diferentele de pret aferente;
 • debiteaza cu costul de productie sau cu pretul standard al produselor sau productiei neterminate iesite din gestiune si cu diferentele de pret aferente;
• rulajul creditor reprezinta costul de productie al productiei obtinute in cursul perioadei;
• rulajul debitor reprezinta costul de productie al productiei iesite in cursul perioadei;
• soldul final creditor reprezinta variatia in plus (cresterea ) a stocului de produse fata de inceputul perioadei;
• soldul final debitor reprezinta variatia in minus (diminuarea) a stocului de produse fata de inceputul perioade


Exemplu : O entitate detine la inceputul perioadei un stoc de produse finite de 200 buc. inregistrate la cost de productie de 100 lei/buc. Pe parcursul perioadei s-au mai produs 500 buc. pentru care s-au efectuat urmatoarele cheltuieli: - materii prime : 3.000 lei; - materiale auxiliare : 1.500 lei; - colaboratori : 600 lei; -energia electrica facturata : 400 lei plus TVA , achitata in numerar; Se livreaza 600 buc la pret de vanzare de 15 lei/buc plus TVA, creanta incasandu-se prin banca. Scoaterea din evidenta a produselor livrate se face utilizand metoda FIFO.

 a) in cazul in care se utilieaza metoda inventarului permanent, monografiile contabile vor fi :
 • cheltuieli cu materii prime: 601 = 301 3.000 lei
 • cheltuieli cu materialele auxiliare : 6021 = 3021 1.500 lei
 • cheltuieli cu colaboratorii : 621 = 401 600 lei
 • cheltuieli cu energia electrica achitata in numerar :
 % = 5311 476 lei
605 400 lei
4426 76 lei
 • obtinerea produselor finite:
 345 = 711 5.500 lei

Nota. Costul de productie total se obtine astfel: 3.000 + 1.500 +600+400 = 5.500. Costul unitar: 5.500/500 = 11 lei/buc.

 • livrarea produselor produselor finite:
 411 = % 10.710 lei
701 9.000 lei
4426 1.710 lei
 • scoaterea din evidenta a produselor finite:
 200 buc * 10 lei/buc + 400 buc * 11 lei/buc = 6.400 lei;
 711 = 345 6.400 lei
 • incasarea contravalorii produselor vandute :
 5121 = 4111 10.710 lei

 In urma acestor operatii, contul 711 va avea un rulaj debitor de 6.400 lei si un rulaj creditor de 5.500 lei, deci un sold final debitor de 900 lei.

Inchiderea acestui cont se va efectua in mod similar conturilor de cheltuieli, astfel: 121 = 711 900 lei

b) in cazul in care se utilieaza metoda inventarului intermitent, monografiile contabile vor fi :
 • scoaterea din gestiune a produselor aflate in sold la inceputul perioadei: 200 buc *10 lei/buc;
 711 = 345 2.000 lei
 • vanzarea produselor:
 411 = % 10.710 lei
701 9.000 lei
4427 1.710 lei
 • incasarea contravalorii produselor vandute:
 5121 = 411 10.710 lei
 • stabilirea prin inventariere a a stocului final de produse finite :
100 *11 lei/buc =1.100 lei
 345 = 711 1.100 lei

Contabilitatea la restaurante si catering

FIRMA DE CATERING achizitia marfii % = 401 301 302 4426 achizitia mafii care nu se prelucreaza % = 401 381 371 4426 vanzare ( facturare 411 = % 701 - prod finite 704 deplasare / transport 707 - marfuri neprelucrarte 4427 tva obtinerea de produse finte 9 mancarurilor ) 345=711 descarcarea gestiunii 711=345 descarcarea gestiuni de materii prime 601=301 descarcarea gestiunii de materii consumabile 602=302 descarcarea gestiunii de marfuri neprelucrate 607=371 ATENTIE RESTAURANTUL / FIRMA DE CATERING NU ARE PRODUCTIE NETERMINATA La sfirsitul lunii contul 345 trebuie sa aiba soldul O Descarcarea gestiunii de materii prime se face pe baza proceselor verbale intocmite la receptionarea produselor finite NU uita SA INTOCMITI NIR in momentul in care incarcati restaurantul cu produsele obtinute si sa intocmiti nota de transfer intre bucatarie si linia de servire ( restaurant ) , acelasi lucru pentru magazie RESTAURANTUL Evidenta contabila la restaurante implica doua abordari. Contabilitatea vinzarilor cu amanuntul in restaurante Este o contabilitate simpla ca pentru orice marfa vinduta cu amanuntul.Nota contabila este clasica. Aici intra produsele vindute asa cum sunt cumparate (bauturile la sticla, tigarile, etc) Intrarea de marfa 371=% 378 4428 401 4426=401 Iesirea de marfa (vinzarea) 411=% 707 4427 5311=411 sau 5311=% 707 4427 Descarcarea de gestiune %=371 378 4428 607 Contabilitate bucatarie / bar Aici intra alte elemente produse in bucatarie si bar (mincaruri, coctailuri, etc) Achizitia de materii prime si materiale. In situatia de mai jos evidenta gestiunii de materii prime si produse finite este tinuta la pret de achizitie. %=401 301 4426 Productia in sine 601=301 345=711 Vinzarea de produse finite: 411=% 701 4427 sau 5311=% 707 4427 Descarcarea gestiunii de produse finite 711 =345

CONTABILITATEA FRANCIZEI

Romania este a doua tara din lume,dupa Statele Unite ,care a adoptat un act normativ privind regimul juridic al francizei ,domeniu care a deschis noi oportunitati investitorilor straini si autohtoni ,prin Ordonanta nr.52/ 28 august 1997 , completata de Legea79/1998 . Conform Codului fiscal , franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă între persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană, denumită francizor, acordă unei alte persoane, denumită beneficiar(francizat), dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu. Contractul de franciza este un contract sinalagmatic (bilateral) ,cu titlu oneros ,ce implica colaborare stransa intre parti ,independente ,din punct de vedere financiar ;reprezinta temelia unui parteneriat solid intre cele doua parti contractante : francizorul si francizatul(beneficiarul) . Francizorul este agentul economic care indeplineste cel putin 3 conditii: - are o marca inregistrata la OSIM; - o afacere francizabila in derulare; - experienta necesara (set de cunostinte elementare) , pe care o va pune la dispozitia viitorilor francizati ,pentru derularea afacerii (know-how) Francizatul este ,conform Legii 79/1998 , persoana fizica sau juridica , care indeplineste conditiile impuse de francizor : - sa dezvolte si sa mentina reteaua de franciza ; - sa furnizeze francizorului informatiile necesare, pentru analiza situatiei reale financiare si performantei utilizarii francizei; - sa nu divulge altor persoane know-how-ul furnizat de francizor,atat pe durata contractului ,cat si ulterior . O afacere in sistem franciza ,implica din partea francizatului achitarea a 3 categorii principale de taxe : - taxa de franciza(franchise fee ) –taxa de intrare in sistem ,in suma fixa,achitata o singura data,la intrarea in sistem ; - taxe de redeventa(royalty fee )- taxe anuale platite pentru folosirea metodei si experientei francizorului ; - alte taxe asimilate francizei ca taxa de publiciate,taxa de rezervare,taxa de asistenta tehnica si service etc…; Inregistrari in contabilitatea francizatului 1. Achizitionare marfuri de la francizor : % = 401 Furnizori (analitic francizori) 371 Marfuri 4426 TVA deductibila 2. Plata marfuri achizitionate : 401 Furnizori = 5121 Conturi la banci in lei (analitic francizori) 3. Inregistrarea unui ajutor financiar primit de la francizor : 5121 Conturi la banci in lei = 462 Creditori diversi (analitic francizori) 4. Restituirea ajutorului financiar primit : 462 Creditori diversi = 5121 Conturi la banci in lei (analitic francizori) 5. Achizitionarea francizei : % = 404 Furnizori de imobilizari (analitic francizori) 205 Concesiuni,brevete 4426 TVA deductibila 6. Achitarea francizei : 404 Furnizori de imobilizari = 5121 Conturi la banci in lei (analitic francizori) 7. Amortizarea francizei : 6811 Ch expl .priv.amort imob = 2805 Amortizarea conc,brevetelor 8. Scoaterea din evidenta contabila a francizei amortizate : 2805 Am.conces.,brevetelor = 205 Concesiuni,brevete ,licente... 9. Inregistrarea redeventelor (Royalty fee ) ,in contabilitate : % = 404 Furnizori de imobilizari (analitic francizori) 205 Concesiuni ,brevete ,licente... 4426 TVA deductibila 10. Achitarea efectiva a redeventelor : 404 Furnizori de imobilizari = 5121 Conturi la banci in lei (analitic francizori) 11. Inregistrarea taxelor catre francizor : 612 Cheltuieli cu redeventele.. = 401 Furnizori (analitic francizori) 12. Achitarea taxelor : 401 Furnizori = 5121 Conturi la banci in lei (analitic francizori) Inregistrari in contabilitatea francizorului 1. Vanzarea de bunuri si servicii catre francizat : 411 Clienti = % (analitic francizati) 701 Venituri din vanzarea prod. finite …. 705 Venituri din studii si cercetari 707 Venituri din vz marfurilor 708 Venituri din activitati diverse 4427 TVA colectata 2. Incasarea bunurilor si serviciilor vandute : 5121 Conturi la banci in lei = 411 Clienti (analitic francizati) 3. Acordare ajutor francizatului : 461 Debitori = 5121 Conturi la banci in lei (analitic francizati) 4. Restituirea ajutorului financiar acordat : 5121 Conturi la banci in lei = 461 Debitori diversi (analitic francizati) 5. Vanzare drepturilor de franciza : 461 Debitori diversi = % (analitic francizati) 7588 Alte venituri din exploatare 4427 TVA colectata 6. Incasarea valorii francizei : 5121 Conturi la banci in lei = 461 Debitori diversi (analitic francizati) 7. Inregistrarea operatiunilor privind redeventele : 461 Debitori diversi = % (analitic francizati) 706 Venituri din redevente…. 4427 TVA colectata 8. Incasarea valorii redeventei : 5121 Conturi la banci in lei = 461 Debitori (analitic francizati)