OUG 35/2011 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 253 din 11 aprilie 2011.
Potrivit OUG nr.35/2011, aplicarea masurii de certificare a declaratiilor fiscale anuale se suspenda pana la 1 ianuarie 2013.
In Codul de Procedura Fiscala, la art. 83 alin. (5), este prevazut ca declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea
Consultantul fiscal va emite o nota de certificare care va insoti declaratia anuala de impozit pe profit. In nota de certificare se va mentiona daca certificarea se va face cu rezerve sau fara.
Certificarea declaratiilor fiscale consta in verificarea exactitatii si realitatii datelor inscrise in declaratii pe baza informatiilor si documentelor prezentate de contribuabili.
Certificarea declaratiilor fiscale a fost instituita prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, ce a modificat art. 83 din Codul de procedura fiscala. Ulterior, prin art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aplicarea dispozitiilor sus mentionate, a fost suspendata pana la data de 01 ianuarie 2010.
Atentie: nu se face nicio precizare despre raspunderea consultantului fiscal in cazul unor erori si omisiuni in declarare
luni, 18 aprilie 2011
Caile fiscale de atac
Din punct de vedere fiscal, împotriva unui titlu de creanta emis de autoritati si împotriva altor acte administrative se poate formula o contestatie, aceasta reprezentând calea administrativa de atac. Atunci când autoritatile emit un act administrativ acesta trebuie sa mentioneze în actul respectiv posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia
Este foarte important de stiut ce se poate contesta. Potrivit consultantului fiscal, se pot contesta acte administrative cum ar fi:
- decizii de impunere (prin decizii de impunere pot fi stabilite baze impozabile si taxele, impozitele, contributiile aferente, precum si alte sume datorate)
- masuri asiguratorii (sechestru)
- executari silite
- titluri executorii
În urma realizarii contestatiei, aceasta se depune la organul fiscal, respectiv vamal, al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru.
Obiectul contestatiei nu poate fi altul decât suma sau masura dispusa în actele adiministrative care se contesta. Exceptia intervine atunci când contestatia are la baza refuzul nejustificat din partea autoritatile de a emite un anumit act administrativ solicitat de contribuabil (de exemplu, decizie de rambursare a unei creante, decizie de compensare între o creanta a contribuabilului si o datorie catre aceeasi autoritate)
Pentru a nu exista nicio neclaritate într-o astfel de situatie, este bine sa stiti cui se atribuie competentele privind solutionarea contestatiilor. În acest sens, institutiile abilitate sunt urmatoarele:
- Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, în a caror raza teritoriala îsi au domiciliul fiscal contestatarii, pentru contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesorii ale acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de pâna la 3 milioane lei;
- Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, competenta pentru administrarea contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul României un sediu permanent, pentru contestatiile formulate de acestia, ce au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesorii ale acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de pâna la 3 milioane lei;
- Directia generala de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de 3 milioane lei sau mai mare, pentru contestatiile formulate de marii contribuabili, precum si cele formulate împotriva actelor enumerate mai sus, emise de organele centrale cu atributii de inspectie fiscala, indiferent de cuantum.
- Organele fiscale competente pentru contestatiile formulate împotriva altor acte administrative fiscale.
- Organul ierarhic superior organului fiscal competent sa emita un anumit act în cazul contestatiile formulate de cei care se considera lezati de refuzul nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal.
- Instanta judecatoreasca pentru contestatiile depuse împotriva executarii silite.
Obiectul contestatiei
Este foarte important de stiut ce se poate contesta. Potrivit consultantului fiscal, se pot contesta acte administrative cum ar fi:
- decizii de impunere (prin decizii de impunere pot fi stabilite baze impozabile si taxele, impozitele, contributiile aferente, precum si alte sume datorate)
- masuri asiguratorii (sechestru)
- executari silite
- titluri executorii
În urma realizarii contestatiei, aceasta se depune la organul fiscal, respectiv vamal, al carui act administrativ este atacat si nu este supusa taxelor de timbru.
Obiectul contestatiei nu poate fi altul decât suma sau masura dispusa în actele adiministrative care se contesta. Exceptia intervine atunci când contestatia are la baza refuzul nejustificat din partea autoritatile de a emite un anumit act administrativ solicitat de contribuabil (de exemplu, decizie de rambursare a unei creante, decizie de compensare între o creanta a contribuabilului si o datorie catre aceeasi autoritate)
Cui trebuie sa va adresati?
Pentru a nu exista nicio neclaritate într-o astfel de situatie, este bine sa stiti cui se atribuie competentele privind solutionarea contestatiilor. În acest sens, institutiile abilitate sunt urmatoarele:
- Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, în a caror raza teritoriala îsi au domiciliul fiscal contestatarii, pentru contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesorii ale acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de pâna la 3 milioane lei;
- Structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul Directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, competenta pentru administrarea contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul României un sediu permanent, pentru contestatiile formulate de acestia, ce au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesorii ale acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de pâna la 3 milioane lei;
- Directia generala de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, în cuantum de 3 milioane lei sau mai mare, pentru contestatiile formulate de marii contribuabili, precum si cele formulate împotriva actelor enumerate mai sus, emise de organele centrale cu atributii de inspectie fiscala, indiferent de cuantum.
- Organele fiscale competente pentru contestatiile formulate împotriva altor acte administrative fiscale.
- Organul ierarhic superior organului fiscal competent sa emita un anumit act în cazul contestatiile formulate de cei care se considera lezati de refuzul nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal.
- Instanta judecatoreasca pentru contestatiile depuse împotriva executarii silite.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)