sâmbătă, 5 decembrie 2009

Registrul de evidenta fiscala

1. HG nr. 44 / 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal 2. OMFP nr. 870 / 2005 - privind Registrul de evidenta fiscala Registrul de evidenta fiscala (a se vedea si Registre. )se foloseste de catre contribuabili pentru determinarea profitului impozabil conform HG nr. 44 / 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Normele fiscale nu prevad ca acest registru sa se completeze intr-un anumit mod, acest lucru ramanand la latitudinea fiecarui contribuabil, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia. In acest registru se completeaza in general urmatoarele informatii: 1. Modul de calcul al gradului de indatorare conform art. 23 din Codul fiscal .
Gradul de indatoare se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit. Capitalul imprumutat reprezinta totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an incepand de la data incheierii contractului, cu exceptia imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata, indiferent de data la care acestea au fost contractate. Capitalul propriu cuprinde: capitalul social, primele de capital, rezervele, rezultatul exercitiului si rezultatul reportat. Din aceasta structura nu fac parte rezervele din reevaluare si subventiile pentru investitii, chiar daca din punctul de vedere al planului de conturi general ele fac parte din clasa numarul unu - conturi de capitaluri. Din punct de vedere teoretic, toate elementele de capital propriu se pot incorpora in capitalul social, dar, din punctul de vedere al cadrului conceptual si legislativ, rezultatul exercitiului nu se poate incorpora in mod direct, ci mai intai trebuie sa fie transferat in rezultatul reportat sau alte elemente de capital propriu.
2. Deductibilitatea dobanzilor si a diferentelor de curs valutar conform art. 23 din Codul fiscal, in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati decat cele obtinute de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata. Dobanzile sunt supuse la doua limitari:
a)prima se refera la limitarea acestora la: - nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; - nivelul ratei dobanzii publicate de Guvern, pentru imprumuturile in valuta. In prezent aceasta este de 8% / an. (vezi si Rata dobanzii BNR) b)Cea de a doua limitare se refera la cazul in care capitalul propriu are o valoare negativa sau gradul de indatorare este mai mare decat 3.
In acest caz cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar sunt nedeductibile pentru respectiva perioada. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, pana la deductibilitatea integrala (deductibilitate amanata) 3. Amortizarea fiscala si amortizarea contabila Conform Codului fiscal amortizarea contabila este nedeductibila fiscal.(vezi si Amortizari)
Pentru deducerea cheltuielilor aferente achizitionarii, producerii, construirii, asamblarii, instalarii sau imbunatatirii mijloacelor fixe amortizabile se foloseste amortizarea fiscala care se calculeaza conform art. 24 din Codul fiscal. 4. Alte cheltuieli cu deductibilitate limitata confomr art. 21 alin. (3) din Codul fiscal:
- cheltuieli de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit;
- cheltuieli cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
- cheltuieli sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
- perisabilitati, in limitele stabilite de organele de specialitate ale administratiei centrale, impreuna cu institutiile de specialitate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice;
- cheltuieli cu tichetele de masa;
- cheltuieli cu provizioane si rezerve, in limita prevazuta la art. 22 din Codul fiscal;
- cheltuieli efectuate, in numele unui angajat, la schemele de pensii facultative, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 200 euro intr-un an fiscal pentru fiecare participant;
- cheltuieli cu primele de asigurare voluntara de sanatate, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 200 euro intr-un an fiscal pentru fiecare participant;
- cheltuieli pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%;
- cheltuieli de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de angajatii cu functii de conducere si de administrare ai persoanei juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane fizice cu astfel de atributii. 5. Cheltuieli nedeductibile prevazute la art. 21 alin. (4) din codul fiscal precum si orice alte cheltuieli nedeductibile
6. Reduceri si scutiri de impozit pe profit
7. Evidenta fiscala a vanzarilor cu plata in rate
8. Valoarea fiscala a reorganizarilor, lichidarilor si altor transferuri de active si titluri de participare prevazute la art. 27 din Codul fiscal
9. Pierderi fiscale de recuperat din anii precedenti
10. Venituri neimpozabile
11. Elemente similare veniturilor si cheltuielilor
12. Orice alte elemente considerate necesare de catre contribuabil
Modul efectiv de calcul al impozitului pe profit datorat la fiecare termen Registrul se completeaza in ordine cronologica iar informatiile inregistrate trebuie sa corespunda cu operatiunile fiscale si cu datele prezentate in declaratiile 100 si 101. Registrul de evidenta fiscala se achizitioneaza de la organul fiscal de la domiciliul fiscal al contribuabilului astfel:
- contribuabilii nou-infiintati, declarati platitori de impozit pe profit, au obligatia sa achizitioneze registrul de evidenta fiscala in termen de 30 de zile de la data inregistrarii;
- contribuabilii care nu mai indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor au obligatia sa achizitioneze registrul de evidenta fiscala in termen de 30 de zile de la data la care au devenit platitori de impozit pe profit.
Conform OMFP 870 / 2005 contribuabilii inregistrati ca platitori de impozit pe profit pot tine registrul de evidenta fiscala in forma electronica daca se respecta conditiile prevazute la lit. G si H din anexa nr. 1 la OMFP nr. 1.850 / 2004 privind registrele si formularele financiar-contabile.(Anexele la OMFP 1850/2004 au fost abrogate prin OMFP 3512/2008.)

Cheltuieli deductibile si nedeductibile

Incadrarea unei cheltuieli in deductibile si nedeductibile tine de cunostiintele fiscale ,experienta si de natura acestor cheltuieli. Considerarea unei cheltuieli nedeductibile ca fiind deductibila rezulta, in cazul unui control de la ANAF, in recalcularea impozitului pe profit datorat si plata majorarilor de intarziere pe perioada scursa intre data la care impozitul recalculat trebuia achitat si pana la data controlului ,cu 0.1%/zi inmultita cu suma(36%/an). Conform Codului Fiscal cheltuielile sunt deductibile la calculul impozitului pe profit daca sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Modul in care se considera o cheltuiala ca fiind deductibila sau nedeductibila are importanta in relatia de calcul a profitului impozabil, adica a bazei la care se aplica cota de impozit pe profit de 16%. Conform art 19 alin (1) C.fiscal ,profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. De asemenea la calculul bazei de impozitare se va tine cont si de elementele similare veniturilor si cheltuielilor, adica a acelor sume care nu sunt inregistrate in conturile de venituri sau cheltuieli dar care din punct de vedere fiscal sunt considerate venituri sau cheltuieli. Dpv fiscal,exista trei tipuri de cheltuieli: 1.-deductibile(integral) 2.-deductibile partial 3.-nedeductibile(integral) 1.-deductibile(integral) -cheltuielile cu achizitionarea ambalajelor -cheltuielile efectuate pentru protectia muncii, prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale -cheltuielile reprezentand contributiile pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de riscuri profesionale -cheltuielile de reclama si publicitate -cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori -cheltuielile pentru formarea si perfectionarea profesionala a personalului angajat -cheltuielile pentru marketing -cheltuielile pentru perfectionare -cheltuielile pentru protejarea mediului -taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile sindicale si organizatiile patronale -pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate. 2.-deductibile partial Cheltuielile care depasesc aceste cote sunt considerate nedeductibile chiar daca ele sunt inregistrate in contul de profit si pierdere. -cheltuielile de protocol -indemnizatia de deplasare acordata salariatilor -diverse cheltuieli sociale -perisabilitatile -tichetele de masa -provizioane si rezerve -cheltuielile cu dobânda si diferentele de curs valutar -amortizarea contabila(peste limita prevazuta de lege) -cheltuielile efectuate, in numele unui angajat, la schemele de pensii facultative -cheltuielile cu primele de asigurare voluntara de sanatate -cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu -cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de angajatii cu functii de conducere si de administrare ai persoanei juridice. 3.-nedeductibile(integral) Aceste cheltuieli din punct de vedere fiscal nici nu exista: -cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat -dobânzile/majorarile de intârziere, amenzile, confiscarile si penalitatile de intârziere datorate catre autoritatile române -cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare cheltuielile cu taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor acordate salariatilor sub forma unor avantaje in natura -cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor -cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ -cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile c-heltuielile cu contributiile platite peste limitele stabilite sau care nu sunt reglementate prin acte normative -cheltuielile cu primele de asigurare platite de angajator, in numele angajatului, care nu sunt incluse in veniturile salariale ale angajatului -cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte -cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele contribuabilului precum si cele care nu sunt aferente obiectului de activitate -cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private -cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv. (Nota:atentie,verificati furnizorii de servicii sau marfuri,ANAF exclude aceste cheltuieli) -cheltuielile cu taxele si cotizatiile catre organizatiile neguvernamentale sau asociatiile profesionale care au legatura cu activitatea desfasurata de contribuabili si care depasesc echivalentul in lei a 4.000 euro anual. ____________________________________ Venituri neimpozabile(se scad din baza de impozitare) Articolul 20 al Codului Fiscal specifica veniturile care nu sunt impozabile la calculul profitului impozabil. - dividendele primite de la o persoana juridica romana; - diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare, precum si diferentele de valoare a investitiilor financiare pe termen lung, reprezentand actiuni detinute la societati afiliate, titluri de participare si investitii detinute ca imobilizari, inregistrate astfel potrivit reglementarilor contabile. Acestea sunt impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionarii, a retragerii, lichidarii investitiilor financiare, precum si la data retragerii capitalului social la persoana juridica la care se detin titlurile de participare; - veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile; - veniturile neimpozabile, prevazute expres in acorduri si memorandumuri aprobate prin acte normative. ____________________________________ Elemente SIMILARE veniturilor si cheltuielilor. a)Elemente similare cheltuielilor pot fi: - diferentele nefavorabile de curs valutar, rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in evidenta contabila in rezultatul reportat, ca urmare a retratarii sau transpunerii; - cheltuiala cu valoarea neamortizata a cheltuielilor de cercetare si dezvoltare si a mijloacelor fixe de natura obiectelor de inventar care a fost inregistrata in rezultatul reportat. In acest caz, cheltuiala este deductibila fiscal pe perioada ramasa de amortizat a acestor imobilizari, respectiv durata initiala stabilita conform legii, mai putin perioada pentru care s-a calculat amortizarea. In mod similar se va proceda si in cazul obiectelor de inventar, baracamentelor si amenajarilor provizorii trecute in rezultatul reportat cu ocazia retratarii situatiilor financiare anuale. -Orice alte elemente considerate necesare de catre contribuabil b)Elemente similare veniturilor pot fi: - diferentele favorabile de curs valutar, rezultate in urma evaluarii creantelor si datoriilor in valuta, inregistrate in evidenta contabila in rezultatul reportat, ca urmare a retratarii sau transpunerii; - rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, potrivit prevederilor art. 22 alin. (5) din Codul fiscal. ______________________________________ 1.Verificati daca total cheltuieli=Debit cont 121 2.Verificati daca total venituri=Credit cont 121 3.Verificati daca diferenta cheltuieli-venituri=Sold cont 121 4.Sold cont 121 este un sold contabil,pentru a fi luat ca baza de impozitare acesta trebuie rectificat cu cheltuielile nedeductibile si veniturile neimpozabile. Sold Cont 121=profit Formula: (Sold cont 121+cheltuieli nedeductibile-venituri neimpozabile)*16/100 Exemplu: Sold creditor ct.121=15.300 Cheltuieli nedeductibile=700 Venituri neimpozabile=200 Baza de impozitare=15.300+700-200=15.800 15.800*16/100=2.528 Cum baza de impozitare se calculeaza intotdeauna de la 01.01.N,suma de 2.528 este impozitul datorat pana la data calcului din care se scad sumele calculate anterior(exemplu 31.12.N). Trim.I=600 =>Declarat 600 Trim.II=800 =>Declarat 700 Trim III=500 =>Declarat 650 Trim IV=628 se raporteaza Trim III=650 Calcul:2.528-600-800-500-628=0 Impozit datorat: 0(zero) Recalculare pe baza Declaratiei 101(in care se scad sumele declarate). 2.528-600-700-650-650=72 suma declarata in plus! _________________________________ Daca Soldul contului 121 prezinta pierdere,scadeti din pierdere(luata pozitiv) cheltuielile nedeductibile,daca suma este negativa(ch.nedeductibile mai mari)diferenta se impoziteaza cu 16% in caz contrar nu se impoziteaza.Daca aveti si venituri neimpozabile,din diferenta negativa(luata pozitiv)scadeti aceste venituri.Daca diferenta este negativa(venituri neimpozabile mai mari) aceasta nu se impoziteaza. Exemplu: Sold debitor ct.121=15.300 Cheltuieli nedeductibile=17.000 Venituri neimpozabile=200 Baza de impozitare=15.300-17.000= -1.700=>1.700-200=1.500 1.500*16/100=240 __________________________________ Nu uitati: aceste calcule sunt efectuate numai pentru evidenta contabila,pentru ANAF trebuie sa comparati sumele declarate cu cele calculate si evidentiate in contabilitate si numai in urma diferentelor rezulta suma datorata!

Rata dobanzii BNR

Prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit La calculul impozitului pe profit, potrivit art. 23 alin. (5) din Codul fiscal in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei. Astfel, valoarea cheltuielilor cu dobanzile in cazul imprumuturilor in lei obtinute de la alte entitati care excede nivelului de deductibilitate de 8,00% pe an este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare. In cadrul imprumuturilor obtinute de la alte entitati nu intra imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata. In Monitorul oficial nr. 829 / 2009 a fost publicata Circulara BNR nr. 45 / 2009 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei valabil in luna decembrie 2009.Prin aceasta circulara, Banca Nationala a Romaniei (BNR) stabileste nivelul ratei dobanzii de referinta (RDR) la 8,00% pe an pentru luna decembrie 2009. Nivelul pe ultimele 12 luni se prezinta astfel: - decembrie 2009: 8,00% pe an; - noiembrie 2009: 8,00% pe an; - octombrie 2009: 8,50% pe an; - septembrie 2009: 8,53% pe an; - august 2009: 9,00 % pe an; - iulie 2009: 9,50 % pe an; - iunie 2009: 9,71 % pe an; - mai 2009: 10,02 % pe an; - aprilie 2009: 10,07 % pe an; - martie 2009: 10,14 % pe an; - februarie 2009: 10,25 % pe an; - ianuarie 2009: 10,25 % pe an