marți, 28 decembrie 2010

Termeni contabili

Active fixe corporale, mijloacele fixe, terenurile si investitiile capitale ce se executa in vederea procurarii de noi mijloace fixe.


Active fixe necorporale, sumele cheltuite in legatura cu infiintarea (fondarea) societatii comerciale, precum si cu restructurarea societatii si care nu se concretizeaza in bunuri materiale.


Acreditiv, separarea unei sume din contul intreprinderii la banca intr-un cont special la dispozitia unui anumit furnizor din care urmeaza sa se efectueze plati catre acest furnizor pentru materialele aprovizioanate, lucrarile executate sau serviciile prestate. Acreditivul se foloseste atunci cand unitatea platitoare nu si-a achitat la timp obligatiile fata de furnizor si acesta solicita garantarea incasarii drepturilor ce i se cuvin, prin deschiderea acreditivului.


Act document emis de o persoana fizica sau juridica, prin care se atesta un fapt, un drept, o obligatie


Actionar pers. fizica sau juridica ce detine una sau mai multe actiuni


Actiune hartie de valoare emisa de o societate pe actiuni, prin care se dovedeste dreptul de proprietate al detinatorului asupra unei parti din capitalul social al societatii care a emis-o, pe baza careia detinatorul primeste dividend


Actiunea un inscris, un titlu de valoare, care reprezinta o cota fixa,dinainte stabilita, din capitalul unei societati pe actiuni si care da posesorului ei dreptul de a participa cu vot deliberativ la adunarile generale ale actionarilor societatii, de a partcipa la administrarea si controlul societatii si de a participa la impartirea rezultatelor financiare (profiturilor) ale societatii (sa primeasca dividende) proportional cu valoarea actiunilor ce le poseda.


Activ se inscriu mijloacele economice sub aspectul componentei materiale si al drepturilor de a dispune de ele.


Active financiare plasamentele de capital, pe o perioada mai mare de unan, ale unei societati coemrciale, care participa in acest fel la constituirea capitalului permanent al altei societati comerciale.


Active fixe sunt toate valorile economice imobilizate, in sensul ca isi pastreaza forma initiala, pe o perioada mai mare de un an.


Adaosul comercial suma cuprinsa intre pretul cu amanuntul si pretul cu ridicata, destinata acoperirii cheltuielilor de circulatie si obtinerii profitului de catre toate societatile comerciale participante la cumpararea si revanzarea marfurilor.


Ambalajele obiecte sau materiale destinate protejarii marfurilor si altor materiale in timpul transportului, pastrarii in depozite si pentru desfacerea lor catre consumatori.


Amenda sanctiunea contraventionala cea mai importanta, specifica dreptului adminsitrativ, reprezentand o suma in bani pe cre contravenientul trebuie sa o plateasca cand savarseste o contraventie cu un grad mai mare de pericol; gradul de pericol este cel care determina si cuantumul amenzii.


Amortizare lineara presupune repartizarea uniforma a cote-parti egale din valoarea de intrare a imobilizarilor, asupra cheltuielilor de exploatare, pe durata normala de utilizare; se mai numeste si amortizare contabila sau economica.


Amortizarea partea din valoarea mijloacelor fixe inclusa in costul productiei sau in cheltuielile de circulatie pentru recuperarea treptata p emasura uzarii lor.


Amortizarea accelerata presupune realizarea a 50% din valoarea de intrare asupra cheltuielilor de exploatare, in primul an de folosinta; se mai numeste si amortizare fiscala.


Amortizarea degresiva presupune repartizarea neuniforma a cote-parti din valoarea de intrare a imobilizarilor, asupra cheltuielilor de exploatare, pe durata normala de utilizare; se mai numeste si amortizare fiscala.


Arhivarea se face in conformitate cu prevederile legale, cu respectarea urmatoarelor reguli generale: documentele se grupeaza in dosare, numerotate, snuruite si parafate, gruparea documentelor in dosare se face cronologic si sistematic, in cadrul fiecarui an fiscal la care se refera acestea, dosarele continand documente se pastreaza in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor, evidenta documentelor la arhiva se tine cu ajutorul Registrului de evidenta curenta, in care sunt tinute evidentele dosarelor si documentelor contabile intrate in arhiva, precum si miscarea acestora in decursul timpului.


Articolul contabil este format din contul corespondent debitor, contul corespondent creditor, suma si data operatiei.


Articolul contabil compus este format din mai multe conturi debitoare si un singur cont creditor sau invers, dintr-un singur cont debitor si mai multe conturi creditoare. Asemenea articole se intocmesc in cazul cand operatiile economice influenteaza, in acelasi timp, mai multe elemente patrimoniale.


Articolul contabil de stornare serveste pentru corectarea sau anularea unor inregistrari anterioare gresite.


Articolul contabil simplu este format dintr-un singur cont debitor si un singur cont creditor. Astfel de articole contabile se intocmesc pentru operatiile economice care determina modificarea a doua elemente patrimoniale.


Avansuri de trezorerie sume platite din casierie angajatilor care efectueaza deplasari in interesul serviciului, pe baza ordinului de deplasare si a dispozitiei de plata din casierie.


Avertismentul sanctiunea contraventionala (cu caracter administrativ) cea mai usoara aplicata unui angajat pentru o abatere disciplinara, prin care se atrage atentia acestuia ca va fi sanctionat mai aspru la o noua abatere.


Balanta de verificare este un procedeu al metodei contabilitatii, de verificare a exactitatii inregistrarilor si de centralizare a conturilor, bazat pe principiul dublei inregistrari.


Balanta sah o balanta de verificare care ofera posibilitati suplimentare de descoperire a erorilor de inregistrare.


Bancruta insolvabilitate in relatiile cu o institutie de credit,


Bancruta frauduloasa acte de frauda in dauna creditorilor, persoane declarate insolvabile de catre o institutie judecatoreasca


Barter schimbul de marfuri/servicii de valori egale, efectuat pe baza unei monede etalon care sa reprezinte valoarea lor, fara sa se transfere mijloace banesti efective.


Bilant este un tabel sau o situatie, care cuprinde, in expresie baneasca, patrimoniul agentului economic in intregul sau, adica mijloacele economice si sursele acestora,precum si rezultatele financiare ale activitatii sale, la un moment dat.


Bilet la ordin un titlu de credit prin care se constata angajamentul clientului (semnatarului) de a plati el insusi beneficiarului sau la ordinul acestuia, o suma de bani, la o anumita data.


Bon de comanda-chitanta formular cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare ce serveste ca document pentru contractarea serviciilor, confirmarea primirii si evaluarea obiectului de executat sau de reparat, dupa caz, incasarea sumei de la client, determinarea volumului serviciilor prestate si a materialelor consumate.


Bonul de consum prin care se da dispozitie gestionarului magaziei de materiale sa elibereze o anumita cantitate si in acelasi document se confirma cantitatea eliberata, cuprinzand semnaturile celor care participa la eliberarea si primirea materialelor respective.


Bonul de lucru prin care se da dispozitie pentru executarea unor lucrari, iar dupa executarea acestora se consemneaza executarea lucrarii si salariile cuvenite.


Broker persoana fizica specializata in intermedierea incheierii unor contracte


Buget totalitatea veniturilor si cheltuielilor unei familii, intreprinderi, stat, etc. prevazute pt. o perioada de timp determinata


Caiet de sarcini documentul care cuprinde conditiile impuse de beneficiarul unei lucrari in vederea executarii acestei


Cambie titlu de credit, de obicei pe termen scurt / instrument de plata care circula pe calea girului. Cambia poate fi: bilet la ordin si trata.


Capital suma totala subscrisa pe baza careia se participa la castigurile/pierderile unei activitati


Capital social valoarea bunurilor aduse ca aport in societate, exprimata in moneda nationala.


Cartea Mare se completeaza numai la sfarsitul lunii si serveste pentru stabilirea rulajelor si soldurilor fiecarui cont sintetic, cumulat de la inceputul anului. Pe baza acesteia se intocmeste bilantul.


Cec document nominal sau la purtator ce reprezinta titlu de credit, instrument si ordin de plata


Cecul in numerar document de dispozitie prin care o unitate economica da dispozitie bancii sa plateasca delegatului sau (casier) o suma de bani.


Cenzor persoana numita sa faca verificarea unei activitati


Cheltuieli sumele sau valorile platite sau de platit pentru : consumurile d ematerii prime si materiale, pentru lucrarile executate si serviciile prestate, pentru plata personalului si a altor obligatii contractuale sau legale, pentru depriecerea activelor, valoarea contabila a activelor cedate, distruse sau disparute.


Cheltuieli aferente deductibile cheltuieli efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, in conditiile prevazute de lege.


Cheltuieli de productie sunt considerate numai consumurile de resurse pentru exploatare, fiind excluse cheltuielile financiare si cele exceptionale.


Cheltuieli exceptionale reprezinta acele cheltuieli care nu sunt legate de activitatea normala, curenta a unitatii patrimoniale si se referaálaá: operatii de gestiune (despagubiri, amenzi, penalitati platite, lipsuri la inventar, donatii si subventii acordate, pierderi din debitori diversi), operatii de capital ( valoarea contabila a imobilizarilor cedate) si alte cheltuieli exceptionale.


Cheltuieli inregistrate in avans sunt reprezentate de cheltuielile anticipate si de cheltuielile constatate in avans; ele trebuiesc excluse din cheltuielile curente ale exercitiului si incorporate apoi in cheltuielile exercitiului la care acestea se refera.


Cheltuieli nedeductibile sume care conform legii se aduna la profit si se impoziteaza.


Chitanta document de executie prin care se consemneaza incasarea unei sume la casieria unitatii.


Clauza prevedere speciala cuprinsa intr-un document oficial.


Clearing sistem de plata prin compensare, fara numerar


Comanda document de dispozitie care reflecta comanda care se da de catre un agent furnizorului pentru livrarea unor materiale.


Comision suma cuvenita pt. desfasurarea unei activitati.


Comisionar persoana fizica sau juridica ce desfasoara activitati comerciale in nume propriu, dar in contul altor persoane fizice si juridice, in schimbul unor sume de bani


Comitent persoana fizica sau juridica care il insarcineaza pe comisionar sa efectueze operatiuni economice si/sau financiare pe contul sau, dar pe numele comisionarului


Comodat imprumut acordat gratuit, cu conditia de restituire la termen a obiectului imprumutat


Conosament documentul aferent unei incarcaturi pe vas, titlu de credit cu o forma adecvata transporturilor maritime


Cont curent mijloc de evidenta de o forma speciala, in care se reflecta in expresie valorica, si uneori cantitativ, existentele de mijloace,procese si surse economice si modificarile succesive ale acestora in decursul unei perioade de timp.


Contabilitate stiinta economica, ce are ca obiectiv principal inregistrarea operatiunilor efectuate intr-o intreprindere, a rezultatelor acestora, in vederea determinarii randamentului si utilitatii economice a activitatii desfasurate.


Contabilitatea de gestiune denumita si analitica sau interna ale carei obiective fundamentale suntá: furnizarea tuturor informatiilor care pot contribui la determinarea analitica a costurilor, a preturilor de vanzare si la controlul rentabilitatii lor, furnizarea informatiilor necesare controlului conditiilor interne de exploatare.


Continuitatea activitatii impune evaluarea elemetelor patrimoniale cu ocazia inventarierii si a inchiderii exercitiilor la valoarea lor actuala sau de utilitate, iar cheltuielile si veniturile care privesc perioadele viitoare se stocheaza in bilant, ele neafectand rezultatele exercitiului care se incheie.


Contract act juridic incheiat ca urmare a intelegerii intervenite intre 2 sau mai multe persoane fizice sau juridice


Contractul colectiv de munca se incheie pe o perioada determinata care nu poate fi mai mica de 1 an sau pe perioada unei lucrari determinate. Conflictele ce apar ulterior sau, dupa caz, prin hotarari ale arbitrajului de stat potrivit Legii pentru solutionarea conflictelor de munca.


Contraventia fapta savarsita cu vinovatie, care prezinta un pericol social mai redus decat infractiunea si este prevazuta si sanctionata ca atare prin legi, decrete sau prin acte normative ale organelor aratate in lege.


Contributia de asigurari sociale este suma pe care agentii economici sunt obligatii sa o verse la bugetul asigurarilor sociale.


Contributia la fondul de somaj reprezinta o cheltuiala de productie sau de circulatie, un element al costurilor.


Control inainte de a se inregistra in contabilitate, documentele economice trebuie sa fie supuse unei verificari minutioase, care are ca scop sa descopere eventualele erori, actiunile ilegale sau incorecte, asigurandu-se exactitatea datelor contabile. Verificarea documentelor se face sub trei aspecte si anumeá: verificarea formei, verificarea aritmetica si verificarea de fond.


Contul de profit si pierderi cuprinde date cu privire la rezultatele activitatii financiare desfasurata de agentii economici concretizata in profit (beneficii) sau pierderi. Aceasta raportare ofera o imagine de ansamblu asupra situatiei patrimoniului in expresie baneasca, da posibilitatea cunoasterii rezultatelor financiare, global, si pe elementele sale componente, a factorilor care au determinat rezultatele.


Conturi inafara bilantului clasa conturilor de ordine si evidenta reprezinta o categorie distincta de conturi, folosite pentru reflectarea mijloacelor economice care nu apartin agentului economic, dar care se afla temporar in folosinta sa, ca urmare a inchirierii, a primirii spre pastrare, prelucrare, reparare etc. Soldurile acestor conturi nu se includ in bilant.


Conversia obligatiunilor in actiuni in acest caz, societatea a primit anterior, un imprumut pe baza de obligatiuni, iar la scadenta, cu acordul creditorului sau, in locul restituirii sumei, creditorul devine actionar la societate (posesorul unui numar de actiuni in valoare egala cu suma imprumutata si nerestituita).


Corectarea se face pe toate exemplarele documentului justificativ si se confirma prin semnatura persoanei care a intocmit documentul justificativ si se confirma prin semnatura persoanei care a intocmit documentul justificativ, mentionandu-se si data efectuarii opera


Cost istoric acesta conventie presupune inregistrarea in contabilitate a bunurilor la valoarea lor de achizitie sau de produtie, iar creantele si obligatiile, la valoarea lor nominala.


Costul de achizitie se compune din pretul de cumparare negociat si inscris in factura primita de la furnizor, eventuale cheltuieli de transport, aprovizionare suportate de cumparator, unele cheltuieli accesorii efectuate in vederea punerii in stare de functionare a anumitor bunuri (mijloace fixe), eventuale taxe nedeductibile.


Costul de desfacere sau costul complet cuprinde costul de productie al bunurilor livrate beneficiarilor, cheltuielilor de desfacere pentru bunurile livrate.


Costul de productie se compune din costul de achizitie al materiilor si materialelor consumate, cheltuieli de prelucrare a materiilor prime in vederea transformarii in produs finit (cheltuielile directe si cota din cheltuielile indirecte ce revin produsului respectiv).


Costul unitar mediu ponderat (Cup) valoarea stocului initial la care se adauga valoarea intrarilor, totul impartit la cantitatea din stocul initial la care s-a adaugat cantitatea intrata.


Costuri antecalculate costul la care sunt inregistrate sculele, dispozitivele si verificatoarele din productie proprie, materialele din productie proprie folosite in procesul de productie.


Creantele valorile economice avansate temporar de catre titularul de patrimoniu altor persoane fizice sau juridice si pentru care urmeaza sa se primeasca un echivalent valoric. Acest echivalent poate fi reprezentat de o suma de bani, de o lucrare sau un serviciu.


Credit fiscal extern suma platita in strainatate cu titlu de impozit si recunoscuta in Romania.


Custode persoana fizica sau juridica ce detine unele bunuri spre pastrare si conservare


Custodie incredintarea spre pastrare si conservare a unor bunuri


Debitori toate persoanele fizice sau juridice care au beneficiat de valorile avansate urmeaza sa dea un echivalent corespunzator


Declaratia de venit global documentul prin care contribuabilii declara veniturile obtinute in anul fiscal de raportare in vederea calcularii de catre organul fiscal a venitului anual global impozabil si a impozitului pe venitul anual global.


Deduceri personale suma neimpozabila acordata contribuabilului, cuprinzand deducerea personala de baza si deducerile personale suplimentare, in functie de situatia proprie sau a persoanelor aflate in intretinere.


Deficit suma cu care cheltuielile/platile depasesc veniturile/incasarile


Deponentii persoane fizice neinregistrate ac agenti economici sau persoane juridice necuprinse in sfera de aplicare sau scutite de plata taxei pe valoarea adaugata.


Diferente de curs valtutar intre data inregistrarii creantelor in devize si data incasarii lor, se inregistreaza ca si venituri sau cheltuieli financiare, dupa cum diferentele sunt favorabile sau nefavorabile.


Diferente favorabile de curs valutar pentru datorii, cand cursul la plata este mai mic decat cursul initial, pentru creante, cand cursul la incasare este mai mare decat cursul initial.


Diferente nefavorabile de curs valutar pentru datorii, cand cursul la plata este mai mare decat cursul initial, pentru creante, cand cursul la incasare este mai mic decat cursul initial.


Diferentele de conversie-pasive ( denumite si beneficii latente) diferenta favorabila de curs valutar intre data intrarii in patrimoniu a creantelor si obligatiilor exprimate in devize si data inchiderii exercitiului financiar.


Disponibilitati banesti numerarul aflat in casieria unitatilor si prin disponibilitatile aflate in conturi la banci.


Dispozitia de livrare cuprinde ordinul dat catre depozitul de produse finite pentru eliberarea unor produse si confirmarea cantitatii eliberate.


Dispozitia de plata document de dispozitie prin care unitatea economica da dispozitie bancii sa-i achite obligatiile fata de furnizori.


Dividende venituri pe care societatea le incaseaza proportional cu numarul titlurilor detinute si in raport de profitul obtinut de societatile respective.


Documente centralizatoare care se intocmesc pentru insumarea mai multor documente primare, de exemplu borderoul vanzarilor zilnice.


Documente cu regim special cele tiparite, completate, folosite si pastrate conform unor dispozitii legale speciale. Ele sunt inseriate, numerotate la tipografie sau in cadrul unitatii care le foloseste si contin mentiunea regim special. Documentele cu regim special (de exemplu, chitanta) trebuie tinute in evidenta si justificate ca formulare, atat cele folosite cat si cele nefolosite.


Documente cumulative contin date privind mai multe operatii economice de acelasi fel.Acestea contin in plus, pe langa datele obligatorii comune tuturor categoriilor de documente, diferite totaluri cantitative si valorice, perioada pentru care au fost centralizate datele din documentele individuale, numarul de ordine al acestora, locul pastrarii documentelor individuale etc.


Documente fara regim special tipizate sau netipizate, se deosebesc de cele cu regim special prin aceea ca nu sunt strict socotite, nu trebuie justificate formular cu formular atunci cand nu sunt completate (exemplu, nota de contabilitate). Ele se intocmesc cu respectarea normelor generale cu privire la intocmirea si circuitul documentelor.


Documente primare in care se consemneaza pentru prima data efectuarea unei singure operatii economice sau financiare, de exemplu, bon de vanzare;


Donatie contractul prin care una din parti transmite celeilalte proprietatea unui bun material fara sa primeasca ceva in schimb.


Dreptul de suita dreptul acordat de lege autorului unei opere de arta plastica de a primi o cota de 5% din pretul de revanzare al operei respective, daca revanzarea se face prin licitatie sau prin intermediul unui agent comisionar ori de catre un comerciant. Licitatorii, agentii comisionari si comerciantii au obligatia retinerii si platii catre autor a sumei corespunzatoare cotei de 5% din pretul de vanzare.


Economist persoana cu studii economice superioare, specializata in stiintele economice


Eficienta economica eficacitate economica determinata matematic prin raportul dintre veniturile si cheltuielile stabilite pt. o perioada de timp delimitata


Evaziunea fiscala sustragerea prin orice mijloace,in intregime sau in parte, de la plata impozitelor, taxelor si a altor sume datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si fondurilor speciale extrabugetare de catre persoanele fizice si persoanele juridice romane sau straine, denumite in continuare contribuabili.


Excedent suma cu care veniturile/incasarile depasesc cheltuielile/platile


Exigibil sume de bani a caror executare poate fi ceruta imediat de catre creditor


Export ansamblu operatiunilor de vanzare bunuri, prestari de servicii, lucrari de investitii efectuate in strainatate, contra plata.


Factura fiscala formular cu regim special de inseriere si numerotare ce serveste ca : document pe baza caruia se intocmeste instrumentul de decontare a produselor si marfurilor livrate, a lucrarilor executate sau a serviciilor prestate, ca document de insotire a marfii pe timpul transportului, ca document justificativ de inregistrare in contabilitatea furnizorului si a cumparatorului.


FIFO (primul intrat/primul iesit) metoda potrivit careia costul unitar de achizitie al primei intrari (lot) se atribuie primei iesiri. Dupa epuizarea primului lot evaluarea se face la costul de achizitie al celui de-al doilea lot intrat s.a.m.d. Metoda prezinta dezavantajul ca in perioadele de inflatie apare un profit brut mai mare decat cel real si unitatea va plati un impozit pe profit mai mare.


Fisa de magazie registru de evidenta operativa sub forma foilor volante. Fisele de magazie se tin pentru fiecare articol in parte, grupate pe conturi si pe locuri de depozitare (gestiuni).


Franciza un sistem de comercializare a produselor, serviciilor sau tehnologiilor, bazat pe o colaborare stransa si continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata o afacere, un produs sau un serviciu.


Franco comert in cadrul caruia toate chelt. De incarcare, transport, asigurare, etc. sunt cuprinse in pretul marfii; ex. Franco-depozit client = toate chelt. Pana la depozitul clientului sunt suportate de furnizor


Frauda fiscala omisiunea de declaratii facute la termenele legale; disimularea sumelor supuse impozitului; crearea de situatii care sa impiedice achitarea la timp a impozitelor; organizarea insolvabilitatii firmei; etc.


Gaj bunul material depus drept garantie de catre un debitor la dispozitia creditorului


Garant persoana fizica sau juridica ce garanteaza cu veniturile sau cu averea sa obligatiile unui debitor fata de un creditor


Hartii de valoare sunt considerate timbrele fiscale si marcile postale, tichetele de calatorie, biletele de odihna si tratament balnear, bonurile de benzina, cantitati fixe etc.


Imobilizari necorporale sau materiale sumele cheltuite in legatura cu infiintarea (fondarea) societatii comerciale, precum si cu restructurarea societatii si care nu se concretizeaza in bunuri materiale.


Import totalitatea operatiunilor de aducere in tara a unor marfuri, servicii, lucrari de investitii din strainatate, contra plata.


Impozit final impozitul stabilit asupra categoriilor de venit impuse separat si care nu se includ in venitul anual global impozabil.


Impozit pe dividende se retine in cota legala de 5% asupra dividendelor brute cuvenite actionarilor din profitul net.


Impozit pe venit global suma datorata de o persoana fizica pentru veniturile realizate intr-un an fiscal, determinata prin aplicarea cotelor de impunere asupra venitului anual global impozabil.


Impunere activitatea desfasurata de organele financiare pt. stabilirea si comunicarea impozitelor datorate intr-un interval de timp.


Independenta exercitiului este legata de decuparea, sectionarea activitatii continue a unei unitati patrimoniale in exercitii contabile si fiscale.


Insolvabilitatea situatia in care se afla un debitor ce nu poate satisface platile datorate creditorilor, la un moment dat


Instiintare de plata document intocmit de catre organele financiare, prin care contribuabilul este instiintat despre impozitele si taxele pe care le are de platit


Instrumente de trezorerie titlurile de valoare achizitionate cu scopul protejarii disponibilitatilor banesti sau al realizarii unor operatiuni speculative.


Intangibilitatea bilantului de deschidere Bilantul de deschidere al unui exercitiu trebuie sa corespunda bilantului de inchidere al exercitiului precedent. Ca urmare, este interzis ca schimbarile de procedee de lucru sau corectarea eorilor constatate sa influenteze situtia initiala (bilantul de deschidere) al noului exercitiu.


Inventarierea actiunea de constatare faptica, la o anumita data, a existentei elementelor patrimoniale ale unitatii, din punct de vedere cantitativ si valoric.


Inventarierile anuale sunt obligatoriu de efectuat inainte de inchiderea conturilor si intocmirea bilantului. Sunt lucrari complexe care necesita un volum mare de munca, ele neputandu-se efectua concomitent asupra tuturor gestiunilor si elementelor patrimoniale dintr-o unitate.


Inventarierile generale cuprind toate elementele patrimoniale aflate in patrimoniul unei unitati. Pentru asigurarea imaginii fidele furnizate de catre bilantul contabil, inventarierile anuale sunt de regula inventarieri generale si totale.


Inventarierile partiale cuprins numai unele elemente patrimoniale (materiale, marfuri, produse) sau numai unele gestiuni din unitatea respectiva. Inventarierile periodice sunt de regula partiale.


Inventarierile periodice se efectueaza conform unei planificari proprii intocmita de catre fiecare unitate patrimoniala. Frecventa acestor inventarieri se stabileste in functie de particularitatiele fiecarei gestiuni si de ritmul miscarii elementelor patrimoniale.


Inventarierile prin sondaj cuprind numai unele sortimente sau numai unele bunuri dintr-o gestiune. Daca la inventarierileprin sondaj se constata nereguli semnificative, acestea se transforma in inventarieri totale.


Inventarierile totale se extind asupra tuturor sortimentelor care formeaza un element patrimonial (sortimente de materiale, sortimente de produse) sau asupra tuturor bunurilor dintr-o gestiune, indiferent de natura lor (mijloace fixe, obiecte de inventar, marfuri).


Investitii (imobilizarile) financiare plasamentele de capital, p eo perioada mai mare de un an, ale unei societati comerciale,care participa in acest fel la constituirea capitalului permanent al altei societati comerciale.


Investitiile totalitatea cheltuielilor prin care se achizitioneaza, se construiesc sau se confectioneaza mijloace fixe noi.


Know û how un ansamblu de informatii practice, nebrevetate, rezultand din experienta francizorului si verificate de catre acesta.


Leasing sistem de finantare indirecta a investitiilor


Licenta comerciala aprobarea speciala de a importa sau exporta anumite marfuri, data de organele de stat unor persoane fizice sau juridice


Licenta economica contractul prin care posesorul unui brevet de inventie acorda dreptul de utilizare si de valorificare a acestuia unei persoane fizice sau juridice, contra plata.


LIFO (ultimul intrat/primul iesit) pentru iesiri se atribuie costurile de achizitie in ordin inversa intrarilor. Primele cantitati iesite se evalueaza la pretul de achizitie al ultimei intrari si dupa epuizarea lotului se trece la preturile lotului achizitionat inaintea acestuia s.a.m.d. Ca dezavantaj al metodei se mentioneaza faptul ca in perioadele de inflatie are loc micsorarea profitului real al unitatii.


Majorarea capitalului social are loc pe calea emisiunilor de noi actiuni sau parti sociale, a aportului intreprinzatorilor, a fuziunilor si prin operatiuni interne de capitalizare.


Management ansamblu de tehnici de organizare si de gestionare a intreprinderilor


Marca de comert semnul distinctiv pe care il folosesc firmele de comert pt. Ca beneficiarii sa deosebeasca marfurile lor de altele similare, ale altor firme.


Metoda cantitativ-valorica consta in tinerea unei evidente cantitativ-valorice pe fiecare fel de marfa din cadrul gestiunilor si a unei evidente valorice pe fiecare gestiune in parte.


Metoda global-valorica consta in tinerea la compartimentul contabilitate a unei evidente global-valorice pe gestiuni si, daca este cazul, pe grupe de marfuri.


Metoda inventarului intermitent poate fi utilizata numai in societati mici si mijlocii; etapele de inregistrare suntá: valoarea stocului la inceputul lunii (provenita din inventarierea stocului la sfarsitul lunii precedente) se anuleaza (se reia) prin trecerea ei pe cheltuieli, in ipoteza ca stocul se va consuma sau se va vinde in luna curenta (se debiteaza contul de cheltuieli si se crediteaza contul de stocuri), intrarile in gestiune din timpul lunii se inregistreaza direct pe cheltuielile societatii, iesirile din timpul lunii nu se inregistreaza, la sfarsitul lunii se inventariaza obligatoriu stocul final, determinand valoarea acestuia, care se inregistreaza in debitul contului de stocuri. Metoda prezinta dezavantajul ca nu inregistreaza iesirile din gestiune cronologic si impune inventarierea obligatorie la sfarsitul fiecarei luni. Iesirile din timpul lunii se determina la sfarsitul lunii, conform relatieiá:


Metoda inventarului permanent este utilizata in majoritatea societatilor comerciale -dar obligatoriu in cele mai mari- etapele de inregistrare sunt - valoarea stocului la inceputul lunii se gaseste in soldul initial debitor al conturilor din clasa 3, intrarile in gestiune din timpul lunii se inregistreaza pe debitul conturilor din clasa 3 -rulaj debitor-, iesirile din gestiune din timpul lunii se inregistreaza pe creditul conturilor din clasa 3 - rulaj creditor


Metoda operativ-contabila se deosebeste de metoda fiselor prin aceea ca nu se mai deschid fise analitice de materiale in cadrul contabilitatii, evidenta analitica a materialelor pe gestiuni si pe feluri de materiale fiind tinuta numai cu fisele de magazie, cantitativ. Inregistrarile in fisele de magazie se fac de contabil sau de gestionar si sunt verificate de contabil.


Metode de amortizare exista urmatoarele metode de amortizare : metoda lineara, metoda degresiva, metoda accelerata.


Navlu pretul pe care armatorul il pretinde navlositorului pentru transportul maritim sau fluvial, pe baza unui contract de transport


Necompensarea presupune evaluarea si inregistrarea separata a elementelor de activ si de pasiv, precum si a veniturilor si cheltuielilor.


Nota de contabilitate document de inregistrare prin care se inregistreaza o anumita operatie ce nu are la baza alt document justificativ.


Notificare instiintare scrisa prin care se aduce la cunostinta unei persoane fizice sau juridice ca un anumit act juridic a fost indeplinit sau urmeaza a fi indeplinit


Obligatiunea este un titlu de credit, hartie de valoare emisa de banci, stat sau agenti economici (deci si de societatile comerciale) care confera posesorului ei calitatea de creditor fata de institutia emitenta si care are dreptul sa primeasca pentru suma imprumutata un anumit venit fix sub forma de dobanda, de castiguri prin trageri la sorti sau sub ambele forme.


Operatiuni valutare acte si fapte care exprima nasterea, modificarea sau stingerea unor obligatii exprimate in valuta


Paritate egalitate valorica, echivalenta in valoare


Pasivul bilantului se inscriu aceleasi mijloace economice sub aspectul sursei sau al modului de dobandire si al obligatiilor pe care le genereaza pentru agentul economic.


Patrimoniu totalitatea bunurilor mobile si imobile (inclusiv terenuri), evaluate in expresie baneasca, disponibilitatile banesti, titlurile de valoare, drepturile si obligatiile banesti izvorate din relatiile cu tertii.


Perioada impozabila anul fiscal care corespunde anului calendaristic.


Perisabilitati scazamintele care se produc in timpul transportului, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale, cum sunt : uscare, evaporare, scurgeri, spargeri, faramitare, refrigerare, congelare, decongelare, fermentare sau alte procese biofizice asemanatoare in procesul de comercializare.


Permanenta metodelor presupune asigurarea unei continuitati in ceea ce priveste aplicarea regulilor si procedeelor contabile; evaluarea activelor si pasivelor, a veniturilor si cehltuielilor; prezentarea situtiei patrimoniale si a rezultatelor.


Persoana juridica persoana sau grupul de persoane carora legea le recunoaste existenta, acordandu-le un statut juridic pe baza caruia pot fi proprietari, pot avea un patrimoniu, drepturi si obligatii, reprezentanti


Pierderi peste normale legale pierderile naturale care depasesc cotele fixate prin actele normative, precum si pierderile la marfuri si produse pentru care nu s-au fixat cote legale de pierderi. Sunt considerate pierderi peste normele legale si aceke pierderi care provin din stricaciuni dau deteriorari, care se datoreaza unor accidente, unor cauze de forta majora, precum si acelea care provin din neglijenta, proasta gospodarire si rea credinta, indiferent daca s-au produs in limita cotelor stabilitae sau depasesc aceste cote.


Pierderile legale sunt considerate scaderile din greutate sau volum care se produc in timpul transportului, depozitarii, manipularii sau desfacerii produselor, ca urmare a evaporarii, volatizarii, uscarii, scurgerii, pulverizarii, faramitarii (la taierea cu cutitul sau toporul), imbibarii ambalajelor, spargerii sau a altor cauze asemanatoare, in masura in care cuantumul acestor pierderi, se incadreaza in cotele normale de pierderi stabilite.


Plasamente financiare valori mobiliare de plasament, plasamente de trezorerie, valori pe termen scurt negociabile care se divid in titluri de plasamanet si instrumente de trezorerie.


Poprire dispozitia legala prin care pers. Fizice sau juridice sunt obligate se retina pentru creditorul indicat in actul de poprire o anumita suma de bani stabilita printr-o hotarare judecatoreasca


Prag de semnificatie informatiile contabile trebuie sa cuprinda o descriere sincera, clara, precisa si completa a operatiunilor care au avut loc sau care vor influenta evolutiile viitoare, informatii care trebuie sa satisfaca necesitatile beneficiarilor (utilizatorilor).


Prejudiciu producerea unei pagube materiale sau financiare de catre o pers. Fizica sau juridica altor pers. Fizice sau juridice, paguba ce trebuie recuperata de la cei care au produs-o


Prescriptie modul de stingere a dreptului la actiune prin efectul neexercitarii acestuia in termenul prevazut de lege


Principiul continuitatii activitatii se bazeaza pe presupunerea ca, intr-un viitor previzibil, unitatea isi continua in mod normal activitatea, fara sa intre in starea de faliment, de lichidare sau de reducere sensibila a activitatii.


Principiul exigibilitatii presupune posibilitatea achitarii datoriilor la anumite termene.


Principiul lichiditatii posibilitatea transformarii elementelor patrimoniale in bani.


Procura imputernicirea scrisa prin care o persoana fizica (mandantul) imputerniceste o alta persoana fizica (mandatar) sa o reprezinte, sa actioneze si sa inchieie in numele mandantului unele acte, sa ridice o suma de bani, etc.


Profitul brut total venituri realizate û total cheltuieli efectuate.


Provizioane se constituie pe seama cheltuielilor si sunt destinate sa acopere anumite pierderi sau cheltuieli a caror cauza este precisa si asupra carora exista o incertitudine in ceea ce priveste marimea sau data producerii lor.


Provizioane de depreciere se constituie la sfarsitul exercitiului financiar, atunci cand, cu ocazia inventarierii, se constata o valoare de inventar (actuala) a imobilizarilor û mai mica decat valoarea de inregistrare (neamortizata).


Provizioane pentru riscuri si cheltuieli se constituie tot pe seama cheltuielilor, la sfarsitul exercitiilor cand se constata probabilitatea producerii unor pierderi sau cheltuieli. Astfel de provizioane se constituie pentruá: litigii (cand se constata probabilitatea pierderii unui proces in curs de desfasurare)á; cheltuieli de repartizat pe mai multe exercitii (cheltuieli cu reparatii de volum mare)á; garantii acordate clientilorá; pierderi din operatiuni de schimb valutar etc.


Provizioane reglementate acea parte din rezultatul financiar care este pusa de o parte pentru a face fata ulterior fie unei deprecieri sau pierderi a elementelor de activ, fie unor cheltuieli care nu sunt inca efective, dar care sunt probabile.


Prudenta aprecierea rezonabila a faptelor astfel incat sa se evite riscul transferului asupra viitorului, a incertitudinilor prezentului, incertitudini ce pot greva patrimoniul si rezultatele unei unitati economice.


Redeventa suma de bani sau renta datorata periodic, la date fixe, reprezentand o obligatie cuprinsa intr-un act juridic.


Reevaluare operatia de modofocare a preturilor marfurilor, ambalajelor, materialelor, obiectelor de inventar, semifabricatelor din productie proprie, produselor finite, productiei in curs de fabricatie etc. in vederea realizarii unor obiective economico-financiare si sociale.


Registre obligatorii sunt impuse tuturor agentilor economici prin dispozitiile legale in vigoare si sunt atat registre de evidenta oparativa, cat si registre contabile.


Registru de casa serveste ca document de inregistrare operativa a incasarilor si platilor in numerar efectuate prin casieria unitatii pe baza actelor justificative, ca document de stabilire la sfarsitul fiecarei zile a soldului de casa, ac document de inregistrare zilnica in contabilitate a operatiilor de casa.


Registru inventar este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza toate elementele patrimoniale de activ si de pasiv, grupate in functie de natura lor economica,conform posturilor din bilantul contabil. Elementele patrimoniale se inscriu in registrul-inventar pe baza listelor de inventariere sau alte documente justificative care atesta continutul fiecarui post din bilantul contabil.


Registru jurnal este un document contabil obligatoriu in care se inregistreaza sub forma articolelor (formulelor) contabile toate operatiile patrimoniale fie in ordinea cronologica a intocmirii documentelor justificative, fie in ordinea intrarii lor in unitatea patrimoniala.


Registru-jurnal de incasari si plati se intocmeste si se conduce intr-un singur exemplar de catre asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente, obligate sa utilizeze metodologia de inregistrare contabila in partida simpla. In acest registru se inscriu zilnic, pe baza de documente justificative, toate operatiile de incasari si plati, structurate dupa caz in partizi de incasari si plati in numerar si prin conturi bancare.


Registrul comertului oficiu in cadrul caruia sunt inregistrate datele si actele necesare atribuirii calitatii de persoana juridica unei societati comerciale


Remuneratia compensatorie pentru copia privata o suma printr-o dispozitie expresa a legii drept compensatie pecuniara pentru prejudiciile cauzate titularilor de drepturi prin reproducerea (copierea) de catre diverse persoane, in scop personal,a unor opere protejate (creatii si prestatii cuprinse intr-o fixare comerciala).


Rezervele se constituie in principal prin acumularea profitului din exercitiile financiare precedente.


Rezervele se constituie in principal prin acumularea profitului din exercitiile financiare precedente.In mod exceptional, rezervele se pot constitui si din alte elemente ale situtiei nete cum sunt diferentele din reevaluare si primele legate de capital.


Rezultatul exercitiului se determina ca diferenta dintre veniturile si cheltuielile unei unitati patrimoniale dintr-o anumita perioada de timp (exercitiu).


Rulajul arata maririle sau micsorarile elementului patrimonial pentru care se foloseste contul.


Salariul expresia baneasca a partii din venitul national destinat consumului individual si repartizata celor ce muncesc proportional cu cantitatea si calitatea muncii depuse.


Sanctiunea pedeapsa prevazuta de lege pentru cei care incalca dispozitiile ei.


Scadenta termenul sau data la care trebuie indeplinita o obligatie


Scont plata inainte de termen


Scontare operatiunea prin care o unitate bancare plateste unui client, inainte de termen, contravaloarea unui efect de comert la ordinul sau, retinand din valoarea nominala a efectului comercial dobanda corespunzatoare pana la scadenta + un comision.


Scrisoare de credit document emis de catre o unitate bancara sau de catre o societate comerciala prin care se da ordin unei banci de corespondent din tara sau din strainatate sa plateasca o suma de bani unei persoane nominalizata in scrisoare


Sechestru masura pe care o stabilesc organele judiciare sau financiare in cazul neplatii unei datorii sau cand se prevede ca la scandenta debitorul nu va putea plati suma datorata


Soldul reprezinta existenta la un moment dat e elementului inregistrat in cont


Solvabilitate capacitatea unui agent economic de a plati datoria pe care o are fata de un creditor, la termenul de plata stabilit in prealabil.


Somaj partea din populatia apta de munca , neocupata temporar in activitati economice, cand oferta locurilor de munca este mai mica decat cererea de locuri de munca


Specimen de semnatura modelul sau mostra de semnatura ceruta persoanelor autorizate sa semneze anumite documente


Stat de plata a salariilor serveste ca document pentru calculul drepturilor banesti cuvenite salariatilor, precum si al contributiei privind protectia sociala si a altor datorii, ca document justificativ de inregistrare in contabilitate.


Stocuri, evaluare se evalueaza la cost de achizitie sau la pret standard, in functie de natura lor. O exceptie in categoria stocurilor o reprezinta marfurile, care se evalueaza la pret exceptie in categoria stocurilor o reprezinta marfurile, care se evalueaza la pret de vanzare diferit, in functie de modul de comercializare.


Stocuri, metode de gestiune inregistrarea in contabilitate a operatiunilor privind gestiunea stocurilor se poate realiza prin doua metode : metoda inventarului permanent si metoda inventarului intermitent.


Stocurile sunt constituite din rezerve pentru productie (materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar, baracamente si amenajari provizorii si productia, lucrarile si serviciile in curs de executie), rezervele pentru circulatie (stocuri sau mijloace circulante din sfera circulatiei) care cuprind: semi9fabricatele destinate livrarii, produsele finite, marfurile etc.


Stornarea in negru penrtu corectarea unei inregistrari gresite, se inverseaza articolul contabil gresit. In felul acesta se obtine anularea inregistrarii anterioare. Apoi se intocmeste articolul contabil corect.


Stornarea in rosu o suma scrisa cu culoare rosie sau in lipsa acesteia, incadrata cu un chenar, este considerata cu semnul minus (-) si se scade din totalul sumelor inscrise in mod obisnuit in negru.


Subiect impozabil persoana fizica sau juridica obligata sa plateasca un impozit, o taxa sau un alt venit bugetar


Subventii de exploatare sume incasate de la bugetul statului, cu titlu nerambursabil, pentru a sprijini activitatea curenta a societatii comerciale. Ele se inregistreaza ca venituri.


Subventii pentru investitii surse atrase de la bugetul statului in scopul realizarii unor obiective de investitii de interes national (drumuri, proceduri, baraje etc.)


Titlu de valoare document transmisibil, imprimat si semnat care se poate negocia pe piata financiara si prin care se acorda proprietarului un drept de creanta inscris in document sau un drept de asociere


Tragator persoana care initiaza emiterea unei cambii (trata, bilet la ordin) care trebuie achitata de un anumit platitor la un anumit termen numit scadenta


Tras persoana care trebuie sa plateasca, la scadenta, suma inscrisa intr-o cambie


TRATA un inscris prin care creditorul (tragatorul) da ordin debitorului sau (trasului) sa achite la o anumita data (scadenta) unei a treia persoane numita beneficiar sau la ordinul acesteia, o suma d ebani determinata.


TVA colectata TVA aferenta vanzarilor


TVA de plata diferenta rezultata daca TVA colectata (din vanzari) > TVA deductibila ( din cumparari)


TVA de recuperat diferenta rezultata daca TVA deductibila (din cumparari) > TVA colectata (din vanzari).


TVA deductibila TVA aferenta cumpararilor


TVA neexigibila este o TVA ôin asteptareö aferenta marfii pe stoc, ce devine exigibila (colectata), in momentul in care se vinde marfa.


Uzura partea din insusirile tehnice si economice initiale al emijloacelor fixe, pierduta ca urmare a folosirii acestora, sub influenta factorilor naturali sau a progresului tehnic.


Val.iesiri Val.stoc initial + Val.intrari û Val.stoc final


Val.stoc final Val.stoc initial+ Val.intrari - Val.iesiri


Valoare de inlocuire totalitatea cheltuielilor ocazionate de achizitionarea sau construirea unui mijloc fix nou, identic cu celexistent, cu respectarea nivelului preturilor din perioada actuala (in care se determina). Aceasta valoare este folosita si penmtru inregistrarea in contabilitate a plusurilor de mijloace fixe constatate cu ocazia inventarierii, precum si in operatiuni de reevaluare a mijloacelor fixe.


Valoare de inventar totalitatea cheltuielilor ocazionate de achizitionarea, construirea sau confectionarea unui mijloc fix, montarea, executarea probelor de functionare, toate acestea realizate pe calea investitiilor.


Valoare reziduala valoarea recuperarilor din mijloacele fixe (materiale, piese de schimb recuperate) scoase din fuctiune la expirarea duratei normate de serviciu. Din valoarea acestor recuperari se scad cheltuielile facute cu scoaterea din folosinta a mijlocului fix respectiv, diferenta reprezentand valoarea reziduala.


Venit sumele sau valorile incasate sau de incasat din : livrari de bunuri, executari de lucrari, prestari de servicii, executari de obligatii legale sau contractuale.


Venitul anual global impozabil suma veniturilor nete realizate din activitati independente, din salarii, din cedarea folosintei bunurilor, precum si a veniturilor de aceeasi natura realizate din strainatate, obtinute de persoanele fizice romane din care se scad pierderile fiscale reportate si deducerile personale.


Venituri din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesiile liberale si venituri din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.


Venituri din cedarea folosintei bunurilor venituri in bani si/sau in natura provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal.


Venituri din exploatare cuprind veniturile din vanzarea produselor, lucrarilor executate sau serviciilor prestate, venituri din productia stocata, venituri din productia imobilizata, venituri din subventii de exploatare, alte venituri din exploatare.


Venituri din inchirieri si subinchirieri de bunuri imobile venituri din cedarea folosintei locuintei, caselor de vacanta, garajelor, terenurilor, etc., a caror folosinta este cedata in baza unor contracte de inchiriere, inclusiv a unor parti din acestea in scop de reclama, afisaj si publicitate.


Venituri din profesii liberale veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, expert-contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect, sau a altor profesii asemanatoare desfasurate in mod independent, in conditiile legii.


Venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura, obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract de munca (angajat cu carte de munca).


Venituri inregistrate in avans sunt obtinute sau inregistrate inainte ca prestatiile sau livrarile sa le fi justificat.


Venituri scutite de impozitul pe venit avantaje in bani si/sau in natura primite de o persoana fizica, cu titlu gratuit sau cu plata partiala, precum si folosirea in scop personal a bunurilor si drepturilor aferente desfasurarii activitatiiá; veniturile obtinute din transferul dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare si partilor sociale.


Veniturile comerciale veniturile realizate din faptele de comert decatre persoane fizice sau asociatii fara personalitate juridica, din prestari de servicii, altele decat cele realizate din profesii liberale, precum si cele obtinute din practicarea unei meserii.


Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea

R.O.I.

REGULAMENT DE ORDINE
INTERIOARA




Prezentul regulament intern a fost intocmit in cadrul SC ................................. SRL, cu sediul in ......., Nr. ..., Jud. .........., inregistrata la ORC .............. sub nr. J .. / ..... / 2xxx, avand CUI R XXXXXXXX.
Prezentul regulament intern se aplica tuturor angajatilor societatii din momentul in care a fost adus la cunostinta acestora.

1. Programul de lucru si pauza de masa :
Programul de lucru al personalului angajat este : 09-13.30 si 14.00
17.30 intervalul 13.30-14.00 reprezentand pauza de masa.
In timpul pauzei de masa nu se va parasi incinta societatii.

2. Intarzieri, invoiri, iesiri in afara locului de munca :
In cazul intarzierilor la serviciu cu mai mult de 20 minute, angajatii
sunt obligati sa sune la birou, la secretariat, pentru a informa ca intarzie si cat urmeaza sa mai intarzie.
In cazul in care din motive personale (bine intemeiate) un angajat nu se poate prezenta la serviciu, este obligat sa anunte conducerea firmei in scris cu cel putin o zi inainte.
In caz de boala angajatii trebuie sa instiinteze de indata conducerea societatii cu privire la situatia intervenita, urmand a prezenta certificatul medical eliberat de catre medic in termen de 48 ore de la data absentei.
In cazul iesirii din firma in timpul programului de munca, pentru probleme personale, pauza de masa, fiecare angajat trebuie sa informeze conducerea societatii, durata aproximativa cat urmeaza sa lipseasca si motivul pentru care paraseste locul de munca.

3. Concedii :
Programarea concediilor de odihna se va comunica responsabilului de personal in prima sptamana lucratoare a lunii ianuarie.
In cazul in care apar modificari fata de programarea initiala acestea vor fi communicate cu cel putin o luna inainte persoanei mai sus mentionate.
Zilele de concediu ramase din anul trecut raman valabile si se pot lua in primele 2 luni ale anului urmator.

4. Munca suplimentara :
Munca prestata in afara duratei normale a timpului de munca saptamanal este considerate munca suplimentara si este remunerate ca atare prin aplicarea la salarul cuvenit a sporului prevazut de codul muncii pentru ore suplimentare.
Evidenta orelor de munca suplimentara va fi facuta in cadrul pontajelor de prezenta.


5. Rapoarte, situatii :
Fiecare angajat trebuie sa prezinte saptamanal, la cererea conducerii societatii, un raport cu activitatea desfasurata pe parcursul saptamanii trecute.

6. Evidenta miscarii documentelor – intrari – iesiri :
Fiecare angajat care scoate sau introduce din/in firma un document este obligat sa inscrie miscarea acestora in caietul cu evidenta miscarii documentelor.
Este interzisa scoaterea documentelor din cadrul biroului in alte scopuri decat depunerea/inregistrarea lor la autoritatile/institutiile/persoanele fizice sau juridice unde este nevoie, conform activitatii desfasurate.
De asemenea este interzisa divulgarea de informatii despre SC .................................. SRL , si despre clientii sau furnizorii acesteia, tertilor.

7. Tinuta la locul de munca :
Tinuta vestimentara trebuie sa fie decenta pentru angajatii firmei.

8. Organizarea locului de munca :
Fiecare angajat este obligat sa pastreze ordinea si curatenia propriului loc de munca.

9. Incheierea locului de munca :
In cazul incheierii raportului de munca din initiative angajatului, acesta trebuie sa comunice conducerii societatii intentia sa cu 15 zile calendaristice inainte pentru angajatii cu functii executive si 30 zile calendaristice pentru angajatii care ocupa functii de conducere.
In cazul incheierii raportului de munca din initiative angajatorului, acesta trebuie sa comunice angajatului intentia sa cu 15 zile lucratoare inainte, exceptand cazul incetarii contractului individual de munca pentru abateri disciplinare.

10. Ierarhia comunicarii in cadrul firmei :
Orice probleme aparute in cadrul firmei se vor comunica comunica conducerii societatii.

11. Disciplina muncii :
Este interzis fumatul in birou de catre angajati.
Prezenta la servici este obligatorie conform programului.
Sunt interzise certurile si discutiile contradictorii intre angajati.
In cazul aparitiei pararilor contradictorii, de ordin professional, acestea vor fi solutionate de catre conducerea societatii.

12. Sanctiuni :
Angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, avand dreptul de a aplica potrivit legii, sanctiuni disciplinare salariatilor, ori de cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara.
Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta intr-o actiune/inactiune savarsita cu vinovatie de catre salariat, prin care acesta a incalcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de munca, ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici.
Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savarseste o abatere disciplinara, sunt :
- avertismentul scris;
- suspendarea contractului individual de munca pe o perioada ce nu poate depasi 10 zile lucratoare;
- retrogradarea din functie cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o perioada ce nu poate depasi 60 zile;
- reducerea salarului de baza pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
- desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.

Pentru aceeasi abatere disciplinara se poate aplica numai o sanctiune.
Procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare este cea prevazuta de lege.

13. Abateri disciplinare grave :
- intarzierea repetata la locul de munca fara motive obiective;
- refuzul nejustificat de a indeplini o obligatie de serviciu;
- adresarea de cuvinte injurioase sau indecente conducerii, colegilor, colaboratorilor sau clientilor angajatorului;
- divulgarea de informatii tertilor despre activitatea angajatorului;
- consumul de bauturi alcoolice in unitate sau prezentarea la serviciu in stare de ebrietate;
- distrugerea intentionata a bunurilor din patrimoniul societatii;
- instigarea la greva sau la un comportament inadecvat la locul de munca.



Administrator,
 ____________________

Cheltuieli nedeductibile

Cheltuielile nedeductibile la calculul impozitului pe profit
• lista cuprinde nu mai putin de 17 categorii de cheltuieli care nu pot fi deduse fiscal, dar care sint inevitabile si sint facute cu scopul evident de a obtine profit

A obtine profit este scopul oricarui intreprinzator care s-a decis sa-si ia soarta in propriile miini. Dar pentru mai bine de jumatate din firmele romanesti care activeaza, acest scop ramine doar un ideal, ele mergind in pierdere, asa cum reiese din raportarile lor contabile. Iar o buna parte dintre cele care au trecut stacheta liniei rosii raporteaza profituri infime, demonstrind cit de dificil le este sa supravietuiasca in actualul climat economic.

Metodologia de calcul a impozitului pe profit a ramas la fel de stufoasa si de apasatoare pentru contribuabili.

In principiu, profitul impozabil anual se calculeaza ca diferenta intre veniturile obtinute din livrarea si vinzarea de bunuri mobile sau imobile, din prestarea de servicii ori executarea de lucrari, inclusiv din cistigurile obtinute din orice sursa, si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestor venituri, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

Dar lista cheltuielilor nedeductibile fiscal, adica a celor pe care statul nu le accepta ca ar fi aferente realizarii veniturilor, este imensa, demonstrind inca o data grija statului pentru ca propriul buget sa nu aiba de suferit. De partea cealalta, intreprinzatorii considera ca multe dintre aceste cheltuieli sint absolut necesare, ele contribuind indirect la obtinerea de profit, dar ca statul nu intelege acest lucru.

* Cheltuielile mai mari cu protocolul, diurna sau sponsorizarile nu sint deductibile
* In categoria cheltuielilor nedeductibile pot fi incluse cele de protocol, cele cu diurna, precum si cheltuielile de sponsorizare si mecenat ce depasesc cotele sau limitele impuse prin lege.

Sumele pentru plata politelor de asigurare de viata pentru angajati nu se deduc De asemenea, statul roman considera ca sint deductibile doar cheltuielile facute de firme pentru a asigura activele corporale si necorporale, dar nu si cele pentru asigurarea vietii oamenilor, intrucit politele de asigurare de acest tip, care au ca obiect economisirea pura, sint nedeductibile la nivelul contribuabilului. Or, incheierea unei astfel de asigurari de catre angajator are drept scop protejarea salariatilor si legarea acestora de firma, facilitate care ii poate impulsiona pe angajati sa munceasca mai bine si, in final, firma sa obtina un profit mai mare.

 * Atentie la cheltuielile facute cu asociatii sau actionarii! Sint nedeductibile si cheltuielile efectuate de o firma in favoarea actionarilor sau asociatilor, daca acestea nu sint impozitate la persoana fizica. In special firmele mici unde exista doar un actionar sau asociat unic, care nu are contract individual de munca, sint afectate de aceasta prevedere.

In viziunea fiscului, urmatoarele cheltuieli sint nedeductibile:
 * cele cu amortizarea, intretinerea si cu repararea mijloacelor de transport utilizate de actionari sau asociati;
 * cele de transport, cazare si diurna efectuate de actionarul sau asociatul care nu are calitatea de angajat;
* bunurile, marfurile si serviciile acordate asociatilor sau actionarilor, lucrarile si cheltuielile cu chiria efectuate in favoarea acestora;
* alte cheltuieli efectuate in favoarea actionarilor sau a asociatilor, care nu se refera la activitatea desfasurata de contribuabil.
* Amenzile, majorarile si cheltuielile cu marfurile degradate nu se deduc
 O alta categorie de cheltuieli nedeductibile sint amenzile, confiscarile, majorarile de intirziere si penalitatile datorate catre autoritatile romane altele decit cele prevazute in contractele economice. Cum in rindul organelor de ordine romanesti a devenit o traditie ca o firma verificata de inspectorii fiscali, comisarii Garzii Financiare ori politisti sa fie neaparat si amendata, mergindu-se pe principiul ca "agentul economic intotdeauna greseste", la final, intreprinzatorului i se refuza dreptul de a trece aceste amenzi pe cheltuieli deductibile, ca nu cumva profitul impozabil (daca exista), si respectiv impozitul pe profit sa fie diminuate.

 De asemenea, sint nedeductibile cheltuielile cu marfurile sau stocurile constatate lipsa din gestiune, sau degradabile si neimputabile, precum si ale activelor necorporale pentru care nu s-au incheiat contracte de asigurare, dar si pentru TVA aferenta acestora. Nu se deduce fiscal nici TVA calculata pentru bunurile cumparate de firme si acordate salariatilor sub forma unor avantaje in natura.

 * Contractul scris ii fereste de emotii pe agentii economici Nu se pot deduce fiscal nici cheltuielile cu serviciile, inclusiv cele de consultanta si management, pentru care firma nu a incheiat un contract scris, in baza caruia prestatorii acestor servicii sa poata fi verificati. Acest contract trebuie sa cuprinda date referitoare la prestatori, termenele de executie, precizarea serviciilor prestate, a tarifelor si valoarea totala a contractului.

Nu intra sub incidenta acestor prevederi serviciile ocazionale prestate de persoane fizice sau firme care participa la repararea sau intretinerea activelor, ofera servicii postale si de copiere. Sint nedeductibile si serviciile facturate de persoane fizice si juridice nerezidente, in situatia in care plata acestora determina firmei pierderi anuale sau cind serviciile nu sint aferente activitatii firmei romanesti.

 * Nu toate documentele sint justificative. Fiscul au decis ca sint nedeductibile si cheltuielile inregistrate in contabilitate in baza unor documente care nu indeplinesc, potrivit Legii contabilitatii, conditiile de document justificativ. Aceste cuprind o serie de elemente obligatorii care trebuie sa se regaseasca pe fiecare document de acest fel. Un astfel de document este si bonul fiscal emis de casele de marcat cu memorie fiscala, pe baza caruia agentii economici pot deduce TVA aferenta achizitionarii de carburanti auto.
* Alte cheltuieli nedeductibile;
 Pe lunga lista a cheltuielilor nedeductibile se inscriu si pierderile determinate de diferentele nefavorabile de valoare ale titlurilor de participare la diverse societati. In schimb, statul este mai intelegator daca aceste titluri se vind, desi tot in pierdere, intrucit aceste diferente se pot deduce fiscal.

Nedeductibile sint si sumele angajate la nivelul contractului de asociere in participatiune in favoarea partenerului contractual, sub forma unor sume fixe sau cote procentuale raportate la venit, altele decit cele rezultate pe baza decontului intocmit.
Tot in aceasta categorie sint incluse si cheltuielile de administrare si inregistrare apartinind unui sediu permanent deschis in Romania de o persoana fizica sau juridica straina, care depasesc 10 la suta din salariile impozabile acordate celor care activeaza in acest sediu.
 De asemenea, sint nedeductibile la calculul impozitului pe profit si cheltuielile pentru constituirea provizioanelor si a rezervelor peste limitele impuse de lege.
In aceeasi categorie intra si cheltuielile ce depasesc cuantumul cheltuielilor deductibile stabilite prin bugetul anual, cele cu impozitul pe profit, inclusiv cele reprezentind diferente de recuperat din anii trecuti, si impozitele retinute la sursa in numele persoanelor fizice sau juridice nerezidente pentru veniturile obtinute de acestea in Romania.
Nu au scapat nici societatile agricole, care nu pot deduce cheltuielile efectuate pentru dreptul de folosinta a terenului agricol adus de membrii asociati peste cota de distributie din productia realizata din folosinta acestuia, prevazuta in contract.
De asemenea, agentii economici care contracteaza un imprumut de la o alta firma, nu de la banci sau persoane juridice autorizate in acest scop, si care trebuie sa achite pentru acesta o dobinda mai mare decit cea medie de pe piata bancara, nu vor putea deduce fiscal aceste dobinzi, chiar daca imprumutul a fost utilizat pentru obtinerea de profit.

 La o sumara contabilizare, se constata ca exista nu mai putin de 17 categorii de cheltuieli pe care agentul economic nu le poate include in rindul celor deductibile, chiar daca multe dintre ele sint inevitabile si sint efectuate cu scopul evident de a obtine profit. Dar, atunci cind este vorba de bugetul de stat, fiscul nu au mai tinut cont de aceste "detalii" minore.