miercuri, 8 decembrie 2010

Cateva consideratii privind OUG 58/2010

Categorii de activitati care pot fi reîncadrate ca activitate dependenta:

- activitatile independente desfasurate de persoane fizice pentru care impozitul se
determina în sistem real;

- activitatile persoanelor care obtin venituri atât din activitate dependenta (au un
contract de munca), dar care sunt organizate si desfasoara activitate si ca persoane
fizice autorizate, în conditiile în care activitatea desfasurata ca PFA va fi recalificata
ca activitate dependenta, contribuabilul va mai datora, pe lânga impozitul pe venit si
contributia de asigurari de sanatate, atât contributia de asigurari sociale de stat cât
si contributia la fondul de somaj.

- contractele de comision încheiate de persoanele fizice cu persoane juridice. În
conditiile în care o persoana fizica desfasoara activitate si prin urmare obtine
venituri, de la o persoana juridica, in baza unui contract de comision (vezi activitatile
societatilor de asigurare, agentiilor imobiliare, etc.), conform noilor criterii ,
 fiscul va putea asimila, reconsidera aceasta activitate ca si activitate dependenta.

Conf. art.1 pct. 1. litera f) se da dreptul organului fiscal sa reclasifice un astfel de
contract pe baza “oricaror altor elemente pe care acesta le considera relevante”.

Conf OUG 58/2010 – sunt exceptate de la reîncadrare ca
activitati dependente, activitatile liber-profesionistilor.

In forma actuala, contribuabilii vor fi întodeauna “la mâna” autoritatilor
fiscale, inspectorii fiscali având astfel instrumentul de a aplica legea aleatoriu !.

Din punct de vedere al perioadei de aplicare aceste prevederi nu se
aplica retroactiv de la începutul anului, ci pentru venituri obtinute dupa data de 1 iulie
2010.

Având în vedere criteriile de reconsiderare a activitatilor ca si activitati dependendete
conform OUG 58/2010,  face unele recalificari. Pentru venitul realizat,
atât persoana fizica beneficiara de venit cât si persoana juridica platitoare de venit,
vor avea noi obligatii fiscale.

Astfel:

Persoana fizica beneficiara de venit pentru venitul lunar de 4.000 lei va datora:


- contributie individuala de asigurari sociale de stat: 10,5% = 4.000 x10,5% = 420 lei;
- contributie individuala de asigurari sociale de sanatate de 5,5 % = 4.000 x 5,5% =
220 lei;
- contributie individuala la fondul de somaj de 0,5% = 4.000 x0,5 % = 20 lei ;
- impozit pe venit de 16 % aplicat la 4.000 – 420 – 220 – 20 = 3.340 x16% = 534 lei.

Total contributii datorate lunar de persoana fizica : 1.194 lei,

Total contributii datorate anual = 1.194 x 12 = 14.328 lei

Venit net lunar = 4.000 – 1.194 = 2.806 lei

Venit net anual: 2.806 lei x 12 = 33.767 lei

Persoana juridica platitoare de venit va datora lunar urmatoarele :

- contributie de asigurari sociale de stat: 20,8% = 4.000 x 20,8% = 832 lei;
- contributie de asigurari sociale de sanatate de 5,2 % = 4.000 x 5,5% = 208 lei;
- contributie individuala la fondul de somaj de 0,5% = 4.000 x0,5 % = 20 lei ;
- contributie la fondul de risc si accidente de 0,4 % = 4.000 x 0,4% = 16 lei
- contributie la fondul de garantare a creantelor salariale de 0,25% = 4.000 x 0,25% = 10 lei
- Contributie privind concediile si indemnizatiile de 0,85% = 4.000 x0,85% = 34 lei
Total contributii datorate lunar de platitorul de venit: 1.120 lei

Total contributii datorate anual: 1.120 x12 = 13.440 lei.

Cercetare documente

LISTA
termenelor după care pot fi date în cercetare documentele privind interesele naţionale, drepturile şi libertăţile cetăţenilor


• Documentele medicale, după 100 de ani de la crearea lor;
• Registrele de stare civilă, după 100 de ani de la crearea lor;
• Dosarele personale, după 75 de ani de la crearea lor;
• Documentele privind viaţa privată a unei persoane, după 40 de ani de la moartea acesteia;
• Documentele referitoare la siguranţa şi integritatea naţională, după 100 de ani de la crearea lor;
• Documentele privind afacerile criminale, după 90 de ani de la crearea lor;
• Documentele privind politica externă, după 50 de ani de la crearea lor;
• Documente ale societăţilor comerciale cu capital privat, după 50 de ani de la crearea lor;
• Documentele fiscale, după 50 de ani de la crearea lor;
• Documentele notariale şi judiciare, după 90 de ani de la crearea lor.