marți, 20 iulie 2010
Contabilitatea extrabilantiera
1. Contabilitatea angajamentelor şi a creanţelor
Se evidenţiază în conturi în afara bilanţului următoarelor elemente
patrimoniale:
1. – activele fixe luate cu chirie (firma nu este proprietara lor, dar
le foloseşte)
2. – investiţiile la activele fixe luate cu chirie – în anumite condiţii.
3. – mărfurile primite de la terţi în custodie sau consignaţie
Atenţie. Se aplică Legea nr 178/ 1934
4. – materii prime, materiale primite de la terţi pentru prelucrare
(la operaţiile prelucrate în lohn aţă, nasturi, materiale prelucrate)
Pentru mijloacele fixe (activele fixe) luate cu chirie, se
întocmesc documentele de înregistrare similare activelor fixe proprii,
respectiv:
- fişa mijlocului fix (denumirea urmează a fi modificată, fişa
activului fix)
- procesul verbal de predare primire sau recepţie
- calcularea amortizării conform grupei sale
Observaţie : amortizarea este calculată de cel care foloseşte mijlocul
fix şi inclusă în cheltuielile sale în lipsă de prevedere contrară a
contractului de închiriere.
O categorie specială a activelor fixe închiriate o reprezintă cele
preluate în baza contractelor de leasing.
Pentru acestea se vor face înregistrări separate şi specifice
conform normelor MFP.
Înregistrarea contabilă a acestora este separată în funcţie de tipul
de leasing : financiar sau operaţional.
Activele fixe luate în leasing se urmăresc distinct şi la nivel de
contract (pentru fiecare contract de leasing o evidenţă analitică
separată).
Activele fixe luate în chirie nu pot fi executate de terţi pentru
datorii ale deţinătorului – procedură civilă. Pot fi reţinute în mod
excepţional pentru datorii ale proprietarului în baza unei hotărâri
judecătoreşti.
Simpla creanţă nu justifică oprirea, sechestrarea acestora.
Mărfurile primite de la terţi (materii prime, materiale) în
custodie sau în consignaţie, se urmăresc distinct pentru că sustragerea
lor sau nerespectarea regulilor de custodie / consignaţie poate atrage
răspunderea penală.
La mărfurile în custodie predarea se face în aceeaşi stare.Cele în
consignaţie pot fi vândute în numele proprietarului cu condiţia plăţii
imediate a preţului.
Materiile prime, materialele luate de la terţi pentru prelucrarea în
lohn, se prelucrează analitic pe sortimente, tipuri, similar cu structura
eventuală a unor materiale similare proprii.
Este foarte importantă stabilirea exactă a relaţiilor matematice de
conversie a materiilor prime, materialelor transformate în produse finite.
Relaţia respectivă trebuie să fie confirmată de tehnologii proprii
_______________________________
Contabilitatea de gestiune şi calculaţia costurilor (a
2-a ramură extrabilanţieră)
1. Contabilitatea de gestiune – ramură a contabilităţii care are drept
scop:
- calculaţia costului de unitate rezultat final (un produs, o lucrare,
un serviciu)
- urmărirea bugetelor de costuri şi stabilirea cauzelor pentru
depăşiri
- analiza structurii costului şi calcularea rentabilităţii pe unitate de
rezultat final.
Observaţie ! se impune tot mai mult urmărirea cheltuielilor în
special a firmelor mari prin intermediul bugetelor (buget de reclamă, de
investiţii, pentru protecţia mediului şi buget special în regim
confidenţial).
2. Deosebirea între cost şi cheltuială
a) Costul exprimă un consum de resurse, de asemenea şi
cheltuiala reprezintă consum de resurse în sensul oricărei reduceri a
activului net patrimonial.
b) Costul are ca element de referinţă rezultatul final, cheltuiala are
ca element de referinţă perioada de efectuare.
Din punct de vedere al timpului (temporar) raportul cost /
cheltuială se prezintă astfel:
• cheltuieli ale perioadei de gestiune care nu se reflectă în
costurile rezultatelor finale, aceasta putând fi în cele ale perioadelor
anterioare, ulterioare sau defalcate (chiria plătită în avans pe o perioadă
mare de timp trebuie defalcată).
• cheltuieli ale perioadelor anterioare şi viitoare care se regăsesc
în costul produselor finale, ale perioadelor de gestiune curente.
Majoritatea cheltuielilor perioadei de gestiune cu diferite alte
componente de perioade anterioare sau viitoare, are de regulă caracter
excepţional.
Majoritatea cheltuielilor din perioada de gestiune în principiu se
regăsesc în costurile aceleiaşi perioade.
Firmele care nu au activitate, înregistrează cheltuieli pentru simpla
lor funcţionare dar nu au costuri.
În cazul unei societăţi comerciale care nu are activitate, cheltuielile
sunt date în principal de următoarele:
- chiria spaţiului în care se află sediul social (dacă nu se află în
proprietatea unora dintre patroni)
- cheltuielile contabile pentru depunerea bilanţului semestrial
- cheltuielile de autorizare sau reautorizare conform legislaţiei în
vigoare (autorizarea sediului – protecţia muncii, mediului, pază şi
stingerea incediilor ).
- capitalul social blocat
- cheltuieli de constituire blocate în cazul firmelor care nu au avut
activitate (dacă nu şi le-au recuperat).
3. Relaţiile informaţionale dintre contabilitatea de gestiune şi
alte ramuri
• Contabilitatea de gestiune primeşte informaţii de la :
a) contabilitatea financiară (bilanţieră, contabilitate în partidă
simplă
b) de la compartimentele tehnice şi comerciale (date tehnice de la
compartimentul mecano-energetic = reparaţii, de la cele comerciale -
importurile firmei)
• Contabilitatea de gestiune furnizează informaţii:
- managerului şi administraţiei privind încadrarea şi rentabilitatea
în bugete
- patronatului cel puţin cu ocazia bilanţurilor, raport special privind
costurile.
4.Deosebirea dintre contabilitatea de gestiune şi cea financiară
a) - ambele sunt obligatorii
Contabilitatea financiară este normalizată - conturi bine stabilite
- formatul raportărilor obligatorii
Contabilitatea de gestiune – organizată conform specificului şi nevoilor
entităţilor patrimoniale.
b) contabilitatea financiară lucrează cu informaţii supuse
publicităţii în timp ce contabilitatea de gestiune lucrează cu informaţii
confidenţiale.
5. Clasificarea calculaţiei costurilor
a) Din punct de vedere al momentului avem:
1. antecalculaţii (calcule făcute înaintea consumurilor şi a perioadei de
gestiune respectivă).
Principalul tip - calculaţia de deviz necesară la semnarea unor
contracte speciale (în domeniul construcţiilor în special)
2. postcalculaţiile – calculaţii întocmite după data efectuării
consumurilor = calculaţii efective
b) Din punct de vedere al gradului de cuprindere avem:
1. calculaţii totale – cuprind toate elementele (consumurile)
2. calculaţii parţiale – cuprind anumite elemente considerate relevante.
Exemplu calculaţia cheltuielilor variabile în cazul în care cheltuielile
fixe sunt în general constante şi care permite stabilirea
rentabilităţii.
Dacă metoda de calculaţie aleasă este de exemplu metoda direct
costing se va întocmi numai calculaţia cheltuielilor variabile.
3. calculaţia numai a cheltuielilor directe = metoda de calculaţie a
costurilor directe.
6. Etapele calculaţiei costurilor
1. Calculul costurilor directe (cele care se identifică de la început
pe rezultat final)
5. Colectarea costurilor indirecte şi a celor generale de
administrare
6. Repartizarea costurilor indirecte pe produse finale (rezultate
finale)
4. Calcularea costului unitar
Cea mai dificilă etapă este cea de repartizare a costurilor indirecte.
Arta este de a repartiza uniform şi a identifica consumurile pe rezultat
final.
7. Metode de organizare a calculaţiei costurilor
a) Metoda globală – cea mai simplă
b) Metoda pe comenzi – aplicată în ramurile cu producţie de serie
mică sau unicate
c) Metoda pe faze - aplicabilă în ramurile cu producţie omogenă şi
de serie mare sau de masă
d) Metoda tarif-oră-maşină (THM) în ramurile cu tehnicitate
ridicată
e) Metoda direct costing
f) Metoda costurilor directe
g) Metoda standard cost – se bazează pe costuri antecalculate
considerate standard. Contabilitatea de gestiune
urmăreşte numai abaterile de la costurile
antecalculate standard
h) alte metode
8. Probleme specifice contabilităţii de gestiune
1. Delimitarea în timp a costurilor pentru fiecare rezultat final
2. Repartizarea costurilor indirecte şi generale de administrare
- alegerea criteriului de repartizare în unităţi cu producţie
eterogenă – televizoare, încălţăminte, gumă
3. Evaluarea decontărilor între subunităţile organizatorice ;
alegerea centrelor de cost (nivelul la care se urmăresc costurile).
4. Evaluarea produselor secundare sau a semifabricatelor care se
comercializează (în cazul ramurilor productive)
4. Estimarea corectă şi cu cheltuieli minime a
producţiei neterminate (producţie în curs de
execuţie)