joi, 5 noiembrie 2009

Ce este Auditul statutar

Auditul statutar In Monitorul oficial nr. 481 / 2008 a fost publicata OUG 90 / 2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate care aduce o serie de modificari activitatii de audit. Odata cu intrarea in vigoare a OUG 90 / 2008 toate referirile la "audit financiar" existente in legislatia emisa anterior se vor citi ca referiri la "audit statutar". In mod corespunzator, persoanele care au dobandit calitatea de auditor financiar si care sunt autorizate pentru exercitatea acestei profesii in conditiile prevazute de OUG 75 / 1999, republicata, cu modificarile ulterioare, sunt considerate ca fiind auditori statutari, respectiv firme de audit aprobati/autorizati (aprobate/autorizate) in conditiile OUG 90 / 2008. Prin titlul II al acestei ordonante se infiinteaza Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar (denumit in continuare Consiliu) care va fi autoritatea competenta in domeniul supravegherii publice a auditului statutar, potrivit principiilor cuprinse in Directiva 2006/43/CE din 17 mai 2006 a Parlamentului European si a Consiliului privind auditul statutar al conturilor anuale si al conturilor consolidate, de modificare a directivelor Consiliului 78/660/CEE si 83/349/CEE si de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului. Prin actul de infiintare i se atribuie Consiliului urmatoarele obiective: * supravegherea publica a activitatii de audit statutar, potrivit cerintelor directivelor europene in domeniu * stabilirea planului strategic cu privire la activitatea de supraveghere publica a activitatii de audit statutar * monitorizarea si coordonarea procesului de aplicare in Romania a ISA si a Codului etic * promovarea si urmarirea cresterii increderii publice in activitatea de audit statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate * realizarea cooperarii si comunicarii cu organismele internationale din domeniul ISA, al auditului statutar si al supravegherii publice si cu alte organisme de profil implicate in procesul de elaborare si implementare a standardelor specifice domeniului auditului statutar, precum si crearea cadrului corespunzator pentru a raspunde solicitarilor acestora * reprezentarea Romaniei, alaturi de organizatiile profesionale, in cadrul organismelor internationale din domeniul ISA, al auditului statutar si al supravegherii publice, prin participarea personalului de specialitate la reuniunile acestor organisme * elaborarea propunerilor catre Guvern, cu privire la modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului * transmiterea de informari si raspunsuri, la solicitarile Comisiei Europene, in ceea ce priveste profesia de audit statutar si supravegherea publica la nivel national a activitatii de audit statutar. Consiliul va fi de asemenea responsabil cu supraveghere publica a auditorilor statutari si a firmelor de audit. Consiliul, prin departamentele sale de specialitate stabilite prin Regulamentul intern de organizare si functionare, are urmatoarele atributii: * supravegheaza, conform planului anual stabilit, controlul de calitate in domeniul auditului statutar * monitorizeaza modul in care cadrul legal romanesc corespunde masurilor adoptate la nivelul Comisiei Europene cu privire la independenta auditorilor statutari * incheie acorduri de cooperare cu organismele corespondente din statele membre ale Uniunii Europene in domeniul supravegherii publice a activitatii de audit statutar * furnizeaza Guvernului si institutiilor statului informatii referitoare la supravegherea publica a activitatii de audit statutar, precum si informatii cu privire la adoptarea si implementarea in Romania a ISA * perfectioneaza permanent cadrul general, aproba directiile si metodele cu privire la inspectiile periodice efectuate in cadrul acestor sisteme si asigura implementarea corespunzatoare a acestora de catre Camera Auditorilor Financiari din Romania (denumita in continuare Camera), potrivit cerintelor referitoare la sistemele de asigurare a calitatii activitatii de audit * ia masuri pentru efectuarea adecvata a inspectiilor si urmareste rezultatele acestora * monitorizeaza activitatea Camerei cu privire la autorizarea auditorilor statutari si a firmelor de audit, precum si cu privire la Registrul public * avizeaza normele si reglementarile elaborate de Camera privind activitatea de audit statutar * emite norme si reglementari proprii cu privire la supravegherea publica a activitatii de audit statutar, in conditiile prevazute de Regulamentul intern de organizare si functionare al Consiliului * monitorizeaza pregatirea continua a auditorilor statutari * conduce investigatii proprii referitoare la auditorii statutari si firmele de audit si adopta masurile necesare in urma constatarilor * analizeaza raportul anual elaborat si transmis de Camera, cu privire la activitatea de control al calitatii si, daca este cazul, obliga Camera sa ia masurile care se impun. Consiliul va fi condus de catre Consiliului superior al Consiliului in care sunt reprezentanti desemnati de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii, respectiv Ministerul Economiei si Finantelor, Banca Nationala a Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Ministerul Justitiei, de organismele profesionale in domeniu, precum si reprezentanti ai mediului universitar de profil si ai mediului de afaceri din Romania. Consiliul superior are urmatoarele atributii: * stabileste aria activitatilor curente ale departamentelor de specialitate si ia masurile necesare pentru asigurarea unei inalte calitati a activitatii acestora * aproba planurile anuale de actiune si orientarile strategice ale Consiliului, puse in practica prin departamentele de specialitate * aproba raportul prezentat Consiliului de catre directorul executiv coordonator cu privire la activitatea departamentelor de specialitate, progresele inregistrate in activitatea desfasurata de acestea si revizuieste planurile de actiune si orientarile strategice ale Consiliului, daca este necesar * aproba criteriile si regulile pentru angajarea si salarizarea personalului in departamentele de specialitate, potrivit legii, astfel incat sa nu existe incompatibilitati si conflicte de interese, si urmareste aplicarea corespunzatoare a acestora * aproba Regulamentul intern de organizare si functionare al Consiliului * numeste presedintele Comisiei de disciplina ales dintre membrii acesteia, la propunerea acestora * aproba Regulamentul intern al Comisiei de disciplina * urmareste asigurarea transparentei fata de publicul interesat a rezultatelor activitatii de monitorizare si supraveghere publica, in scopul imbunatatirii activitatii de audit, prin publicarea raportului anual de activitate a Consiliului, precum si a altor informatii de interes public * informeaza Guvernul cu privire la activitatea desfasurata, prin raportul anual referitor la activitatea Consiliului, sau la solicitarea acestor institutii * aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Consiliului * analizeaza si aproba executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar incheiat * urmareste indeplinirea oricaror atributii in domeniu, care decurg din OUG 90 / 2008. Finantarea Consiliului se asigura astfel: * 40% din totalul chetuielilor, de la bugetul de stat * 60% din totalul cheltuielilor, din contributiile institutiilor reprezentate in Consiliu Potrivit acestei ordonante de urgenta in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare se vor modifica si completa corespunzator OUG nr. 75 / 1999 privind activitatea de audit financiar, precum si celelalte acte normative referitoare la activitatea de audit. Act normativ studiat in acest articol: 1. OUG 90 / 2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate