duminică, 21 iunie 2009

Scoala incotro?

MACOS a fost un curs comparativ de antropologie si evolutie, sustinut la sfarsitul anilor '60 de National Science Foundation, cu scopul principal de a creste nivelul elevilor din scolile elementare. Jerrold Zacharias, un fizician renumit de la MIT (implicat de altfel si in proiectul Manhattan), s-a aratat interesat de situatia educationala din Statele Unite si numarul relativ scazut de absolventi, motiv pentru care s-a dedicat activ in a sustine cercetari psihologice si sociale menite sa releve dar sa si ofere solutii pentru aceasta problema. Poate ca suna complicat dar in realitate programul era simplu structurat, astfel incat orice copil aflat in scoala elementara sa poate intelege facil si sa-si formuleze propriile intrebari si raspunsuri, stimulandu-si astfel capacitatea cognitiva, fiind obligat sa exploreze si sa experimenteze pentru a formula concluzii si nu doar sa le accepte intr-o forma pasiva. Curriculumul MACOS se baza pe patru contraste principale, oamenii vs primate, oamenii vs oamenii preistorici, societatile tehnologice contemporane versus societatile primitive si copii vs adulti. De fapt, acest contrast era unul aparent, fiind inteles la un alt nivel de abstractie drept o continuitate. Rolul antropologiei era unul critic in acest proces, modelul structuralist fiind adoptat de la Levi-Strauss si menit sa le ofere copiilor intelegerea ca fac parte dintr-un context social, politic si cultural mult mai complex, pregatindu-i in acest fel mai bine pentru procesul de extragere si manipulare a informatiei. Desi a inceput sa fie implementat in 1970, criticile masive ale suporterilor pro-crestini a facut ca in 1975, in urma unei dezbateri in Congres in ambele camere, sa fie taiat din programa scolara. N-ar strica un program similar si in Romania, care sa pregateasca generatiile urmatoare pentru un context cultural in care ratiunea si critica vor fi armele intelectuale la moda, nicidecum indoctrinarea politica si religioasa. O societate bazata pe cunoastere presupune o educatie care sa scoata in evidenta acest lucru, care sa pregateasca oamenii sa manipuleze, sa proceseze si sa valideze singuri informatia, nu doar sa o accepte tacit.