sâmbătă, 31 octombrie 2009
CONŢINUTUL RAPORTULUI ADMINISTRATORILOR
(1) Consiliul de administraţie elaborează pentru fiecare exerciţiu
financiar un raport, denumit în continuare raportul administratorilor, care cuprinde
cel puţin o prezentare fidelă a dezvoltării şi performanţei activităţilor entităţii şi a
poziţiei sale financiare, împreună cu o descriere a principalelor riscuri şi
incertitudini cu care se confruntă.
(2) Prezentarea de mai sus este o analiză echilibrată şi cuprinzătoare a
dezvoltării şi performanţei activităţilor entităţii şi a poziţiei sale financiare, corelată
cu dimensiunea şi complexitatea activităţilor.
(3) Se vor face prezentări de informaţii cu privire la respectarea condiţiilor de
capital propriu, prevăzute de legislaţia în vigoare privind societăţile comerciale.
(4) De asemenea, în raportul administratorilor trebuie cuprinse informaţii
referitoare la controlul intern.
(5) În măsura în care este necesar pentru a înţelege dezvoltarea entităţii,
performanţa sau poziţia sa financiară, analiza cuprinde indicatori financiari şi,
atunci când este cazul, indicatori nefinanciari-cheie de performanţă, relevanţi
pentru activităţi specifice, inclusiv informaţii despre aspecte privind mediul
înconjurător şi angajaţii.
(6) În furnizarea analizei sale, raportul administratorilor include, atunci când
este cazul, referiri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile
financiare anuale.
______________________________________________________
(1) Raportul administratorilor oferă, de asemenea, informaţii despre:
a) evenimente importante apărute după sfârşitul exerciţiului financiar;
b) dezvoltarea previzibilă a entităţii;
c) activităţile din domeniul cercetării şi dezvoltării;
d) informaţii privind achiziţiile propriilor acţiuni, şi anume:
- motivele achiziţiilor efectuate în cursul exerciţiului financiar;
- numărul şi valoarea acţiunilor achiziţionate şi înstrăinate în cursul exerciţiului
financiar şi proporţia din capitalul subscris pe care acestea o reprezintă;
- în cazul achiziţiei şi înstrăinării cu titlu oneros, contravaloarea acţiunilor;
- numărul şi valoarea nominală a tuturor acţiunilor achiziţionate şi deţinute de
entitate şi proporţia din capitalul subscris pe care acestea o reprezintă;
e) existenţa de sucursale ale entităţii;
f) utilizarea de către entitate a instrumentelor financiare, în cazul în care sunt
semnificative pentru evaluarea activelor sale, datoriilor, poziţiei financiare şi a
profitului sau pierderii:
- obiectivele şi politicile entităţii în materie de gestiune a riscului financiar,
inclusiv politica sa de acoperire împotriva riscurilor pentru fiecare tip major de
tranzacţie previzionată pentru care se utilizează contabilitatea de acoperire
împotriva riscurilor, şi
- expunerea entităţii la riscul de piaţă, riscul de credit, riscul de lichiditate şi la
riscul fluxului de trezorerie.
(2) Scopul acestor prezentări este de a furniza informaţii care să ajute la
înţelegerea mai bună a semnificaţiei instrumentelor financiare bilanţiere sau
extrabilanţiere asupra situaţiei financiare a unei entităţi, rezultatelor activităţii ei şi fluxurilor de trezorerie şi de a ajuta în evaluarea sumelor, momentului apariţiei şi
gradului de siguranţă a fluxurilor de trezorerie viitoare asociate cu acele
instrumente.
Prezentările cerute oferă informaţii pentru a-i ajuta pe utilizatorii situaţiilor
financiare în evaluarea gradului de risc aferent instrumentelor financiare,
recunoscute sau nu în bilanţ.
(3) Tranzacţiile cu instrumente financiare pot avea ca rezultat pentru o entitate
asumarea sau transferarea către alte părţi a unuia sau mai multora dintre
riscurile financiare descrise mai jos.
a) Riscul de piaţă cuprinde trei tipuri de risc:
- riscul valutar - este riscul ca valoarea unui instrument financiar să fluctueze
din cauza variaţiilor cursului de schimb valutar;
- riscul ratei dobânzii la valoarea justă - este riscul ca valoarea unui instrument
financiar să fluctueze din cauza variaţiilor ratelor de piaţă ale dobânzii;
- riscul de preţ - este riscul ca valoarea unui instrument financiar să fluctueze
ca rezultat al schimbării preţurilor pieţei, chiar dacă aceste schimbări sunt
cauzate de factori specifici instrumentelor individuale sau emitentului acestora,
sau factori care afectează toate instrumentele tranzacţionate pe piaţă.
Termenul "risc de piaţă" încorporează nu numai potenţialul de pierdere, dar şi
cel de câştig.
b) Riscul de credit - este riscul ca una dintre părţile instrumentului financiar să
nu execute obligaţia asumată, cauzând celeilalte părţi o pierdere financiară.
c) Riscul de lichiditate - (numit şi riscul de finanţare), este riscul ca o entitate
să întâlnească dificultăţi în procurarea fondurilor necesare pentru îndeplinirea
angajamentelor aferente instrumentelor financiare. Riscul de lichiditate poate
rezulta din incapacitatea de a vinde repede un activ financiar la o valoare
apropiată de valoarea sa justă.
d) Riscul ratei dobânzii la fluxul de trezorerie - este riscul ca fluxurile de
trezorerie viitoare să fluctueze din cauza variaţiilor ratelor de piaţă ale dobânzii.
De exemplu, în cazul unui instrument de împrumut cu rată variabilă, astfel de
fluctuaţii constau în schimbarea ratei dobânzii efective a instrumentului financiar,
fără o schimbare corespondentă a valorii sale juste.
O entitate trebuie să prezinte obiectivele şi politicile de gestionare a riscului,
inclusiv politicile de acoperire a acestuia.
_______________________________________________________
(1) În cazul entităţilor ale căror valori mobiliare - în totalitate sau o parte
din aceste titluri - sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi care
fac obiectul unei oferte publice de preluare, astfel cum acestea sunt definite în
legislaţia în vigoare privind piaţa de capital, raportul administratorilor trebuie să
cuprindă următoarele informaţii detaliate despre:
a) structura capitalului lor, inclusiv valorile mobiliare care nu sunt admise la
tranzacţionare pe o piaţă reglementată, cu indicarea claselor diferite de acţiuni şi,
dacă este cazul, pentru fiecare clasă de acţiuni, drepturile şi obligaţiile ataşate
clasei respective şi procentul din capitalul social total pe care îl reprezintă;
b) orice restricţii legate de transferul de valori mobiliare, cum ar fi limitările
privind deţinerea de titluri de valoare sau necesitatea de a obţine aprobarea
entităţii sau a altor deţinători de valori mobiliare;
c) deţinerile semnificative directe şi indirecte de acţiuni (inclusiv deţinerile
indirecte prin structuri piramidale şi deţineri încrucişate de acţiuni, aşa cum
acestea sunt definite în reglementările în vigoare privind piaţa de capital);
d) deţinătorii oricăror valori mobiliare cu drepturi speciale de control şi o
descriere a acestor drepturi;
e) sistemul de control al oricărei scheme de acordare de acţiuni salariaţilor,
dacă drepturile de control nu se exercită direct de către salariaţi;
f) orice restricţii privind drepturile de vot, cum ar fi limitările drepturilor de vot
ale deţinătorilor unui procent stabilit sau număr de voturi, termenele de exercitare
a drepturilor de vot sau sistemele prin care, cooperând cu entitatea, drepturile
financiare ataşate valorilor mobiliare sunt separate de deţinerea de valori
mobiliare;
g) orice acorduri dintre acţionari care sunt cunoscute de către entitate şi care
pot avea ca rezultat restricţii referitoare la transferul valorilor mobiliare şi/sau la
drepturile de vot;
h) regulile care prevăd numirea sau înlocuirea membrilor consiliului de
administraţie şi modificarea actelor constitutive ale entităţii;
i) puterile membrilor consiliului de administraţie şi, în special, cele referitoare la
emiterea sau răscumpărarea de acţiuni;
j) orice acorduri semnificative la care entitatea este parte şi care intră în
vigoare, se modifică sau încetează în funcţie de o modificare a controlului entităţii
ca urmare a unei oferte publice de preluare, şi efectele rezultate din aceasta, cu
excepţia cazului în care prezentarea acestor informaţii ar prejudicia grav
entitatea.
Această excepţie nu se aplică în cazul în care entitatea este obligată în mod
special să prezinte asemenea informaţii conform altor cerinţe legale;
k) orice acorduri dintre entitate şi membrii consiliului său de administraţie sau
salariaţi, prin care se oferă compensări dacă aceştia demisionează sau sunt
concediaţi fără un motiv rezonabil sau dacă relaţia de angajare încetează din
cauza unei oferte publice de preluare.
Informaţiile de mai sus vor fi prezentate într-o secţiune distinctă a raportului
administratorilor, referitoare la guvernanţa corporativă.
(2) De asemenea, o entitate ale cărei valori mobiliare sunt admise la
tranzacţionare pe o piaţă reglementată, astfel cum aceasta este definită în
legislaţia în vigoare privind piaţa de capital, va include în cadrul aceleiaşi secţiuni
referitoare la guvernanţa corporativă o declaraţie care va cuprinde cel puţin
următoarele informaţii:
a) o trimitere la:
- codul de guvernanţă corporativă care se aplică entităţii şi/sau codul de
guvernanţă corporativă pe care entitatea a decis să îl aplice voluntar. Entitatea
va indica prevederile care sunt disponibile public; şi/sau
- toate informaţiile relevante referitoare la practicile de guvernanţă corporativă
aplicate în plus faţă de cerinţele legislaţiei naţionale. În acest caz, entitatea va
face disponibile public practicile sale de guvernanţă corporativă;
b) în măsura în care, potrivit legislaţiei naţionale, entitatea se îndepărtează de
la codul de guvernanţă corporativă care i se aplică sau pe care a ales să îl
aplice, o explicaţie a acesteia privind părţile din cod pe care nu le aplică şi
motivele neaplicării;
c) o descriere a principalelor caracteristici ale controlului intern şi a sistemelor
de gestionare a riscurilor, în relaţie cu procesul de raportare financiară;
d) modul de desfăşurare a adunării generale a acţionarilor şi atribuţiile-cheie
ale acesteia, precum şi o descriere a drepturilor acţionarilor şi a modului cum
acestea pot fi exercitate;
e) structura şi modul de operare ale organelor de administraţie, conducere şi
supraveghere şi ale comitetelor acestora.
(3) Membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entităţii
au obligaţia colectivă de a asigura ca situaţiile financiare anuale şi raportul
administratorilor să fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia
naţională.
Raportul administratorilor se aprobă de consiliul de administraţie şi se
semnează în numele acestuia de preşedintele consiliului.