Cui se adresează proiectul de ordin?
- persoanelor fizice şi asocierilor fără
personalitate juridică care desfăşoară activităţi în scopul obţinerii de
venituri în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
- persoanelor care, prin actul de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial;
- reprezentanţelor persoanelor juridice străine, care sunt autorizate să funcţioneze în România.
- persoanelor care, prin actul de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial;
- reprezentanţelor persoanelor juridice străine, care sunt autorizate să funcţioneze în România.
Despre formulare:
Registrele obligatorii sunt “Registrul jurnal de
încasări și plăți” și “Registrul inventar”. Ambele au, în continuare,
regim obligatoriu de numerotare și de înregistrare (după ce se șnuruiesc
și se parafează) la organele fiscale.
Registrul jurnal de încasări și plăți se totalizează
anual. Dacă se conduce evidența contabilă cu ajutorul tehnicii de
calcul, acesta se va edita lunar, iar totalul lunar se va înscrie în
registrul înregistrat la finanțe.
Registrul inventar este schimbat. Este mai simplu și este reglementat mai bine.
Totodată MF a venit, de această dată cu definiția elementelor
patrimoniale. Acestea sunt: “bunurile şi drepturile care contribuie
la desfăşurarea activităţii persoanei care conduce contabilitatea în
partidă simplă. Acestea cuprind: imobilizări corporale mijloace fixe),
stocuri şi imobilizări necorporale respectiv programe informatice,
brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similare”.
Factura: se întocmește cu respectarea reglementărilor
existente în codul fiscal, titlul “TVA”, referitoare la aceasta.
Atenție!
Indiferent că sunteți sau nu persoană impozabilă înregistrată
sau nu în scopuri de TVA, că înregistrați operațiuni impozabile sau nu
din punct de vedere al TVA.
Se pot utiliza toate sau o parte din formularele
reglementate de ordin sau de OMFP 3512/2008, în funcție de necesitățile
specifice. În cazul utilizării de formulare ce conțin rubrici despre
conturi debitoare sau creditoare, aceste rubrici se lasă necompletate.
Formularele pot avea orice formă, obligația persoanei fiind de a
respecta conținutul minim aprobat de ordinele ce le reglementează. De
asemenea pot fi pretipărite sau editare direct cu ajutorul programelor
informatice.
Este important pentru orice document ca pentru a
dobândi calitatea de document justificativ să conțină toate informațiile
prevăzute de normele legale.
Nu se admit ştersături, modificări sau alte asemenea
procedee, precum şi lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise
în acestea, sau file lipsă. Erorile se corectează prin tăierea cu o
linie a textului sau a cifrei greşite, pentru ca acestea să poată fi
citite, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corectă. Corectarea
se face pe toate exemplarele documentului financiar – contabil şi se
confirmă prin semnătura persoanei care a întocmit/corectat documentul,
menţionându-se şi data efectuării corecturii.
Inventarierea elementelor patrimoniale:
Este obligatorie, la începutul activității și cel puțin odată pe an, de regulă la finele acestuia.
Evidența contabilă vs. evidență fiscală
Evidența contabilă nu trebuie confundată cu evidența fiscală. Cele două noțiuni sunt distincte, chiar dacă ele
au elemente comune și parțial sunt interdependente.
Ordinul discută despre registrele de contabilitate (“Registrul jurnal de încasări și plăți” și “Registrul inventar”) și face mențiunea distinctă despre evidența în scop fiscal a veniturilor și cheltuielilor
ce se ține cu ajutorul “Fişei pentru operaţiuni diverse (cod
14-6-22/b) şi al Jurnalului privind operaţiuni diverse (cod 14-6-17/c)”.
Ordinul spune că în
registrul de încasări și plăți la încasări se vor înscrie toate
încasările și plățile, la încasări intrând, pe lângă încasările din
activitatea de bază și cele ce reprezintă aporturi, credite, subvenții,
împrumuturi nerambursabile, donații, despăgubiri, etc, iar la plăți, pe
lângă plățile pentru activitate și cele ce reprezintă rambursări de
credite, de aporturi, despăgubiri plătite, donații acordate de entitate,
penalități, etc.
Se observă, avem între încasările și
plățile de mai sus, încasări/plăți ce nu reprezintă venituri sau
cheltuieli din punct de vedere fiscal, sume ce nu intră în venitul brut
(de exemplu: veniturile neimpozabile – unele subvenții de exemplu,
credite, aporturi) și nici în categoria cheltuielilor deductibile
integral sau limitat fiscal. Acestea se înscriu în evidența
contabilă.
Evidența fiscală se conduce pentru determinarea
impozitului pe venit. Aceasta se conduce cu fișa de operațiuni diverse,
fișă ce se va deschide pentru fiecare categorie de venit și cheltuială
asa cum sunt definite ele de codul fiscal în titlul “Impozit pe venit”.
Evidența fiscală a TVA se ține cu ajutorul jurnalelor
de cumpărări și vânzări și în conformitate cu reglementările specifice
din titlul “TVA” din codul fiscal.
Registrul contabil “Registru jurnal de încasări și
plăți” nu are rubrică de sold, dar este pentru prima dată când normele
reglementează noțiunea de disponibilități bănești făcând mențiunea
următoare: “diferenţa dintre încasări şi plăţi reprezintă disponibilităţile băneşti.”
Ce reprezintă venit? Dar cheltuială?
Venit înseamnă orice încasare efectuată din activitate.
Veniturile pot fi:comerciale, din profesii libere, din drepturi de
proprietate intelectuală sau alte venituri pentru care există obligația
conform codului fiscal de a se conduce evidență.
Veniturile cuprind și sumele încasate în avans și este esențial să fie încasate pentru a face parte din venitul impozabil.
Cheltuieli sunt sumele plătite de entitate.MF redefinește cheltuielile, eliminând textul controversat “cheltuieli efectuate în scopul realizării de venituri”.
MF definește cheltuiala ca fiind
“cheltuieli efectuate în interesul direct al activității”.
Categoriile de cheltuieli sunt: cheltuieli efectuate în interesul
direct a activității, cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum şi
pentru burse private, efectuate conform legii, cheltuielile de protocol,
cheltuielile cu amortizarea fiscală, alte cheltuieli deductibile
limitat, stabilite potrivit reglementărilor fiscale în vigoare.
Cheltuielile sunt recunoscute fiscal în anul în care sunt plătite efectiv.
Prevederi speciale
Persoanele impuse la normă de venit conduc doar
registrul de încasări și plăți completând doar coloana încasări. De
asemenea și cei ce obțin venituri din agricultură conform art.74 alin.4
din codul fiscal – adică cei cărora li se reține 2% la sursă ca urmare a
valorificării de produse agricole către unități specializate pentru
colectare, unităţi de procesare industrială sau către alte unităţi
pentru utilizare ca atare.
Dacă venitul obținut este de 100,000 EUR în anul
anterior, acești contribuabili vor conduce evidență în partidă simplă
din anul următor celui în care au realizat acest plafon.
Venitul brut nu conține TVA și nici veniturile neimpozabile reglementate la art.42 și art,48 alin.3 din codul fiscal.
Cei ce conduc evidență în partidă simplă nu întocmesc
și nu depun situații financiare.