luni, 15 august 2011

Reduceri

Deseori, în tranzacţiile de vânzare-cumpărare, se discută despre acordarea unor reduceri de preţ. Scopul acestora este diferit: de a fi deliza anumiţi clienţi,pentru a determina clienţii să cumpere cât mai mult, pentru a obţine plata pentru produsele vândute într-un termen cât mai scurt.
Astfel, în literatura de specialitate, dar şi în Reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a C.E.E. aprobate prin Ordinul nr. 3.055/2009 şi intrate în vigoare la data de 1 ianuarie 2010, vom întâlni două mari categorii de reduceri de preţ:
- reduceri comerciale;
- reduceri financiare

Reducerile comerciale sunt acele reduceri acordate în legătură cu o marfă, care se facturează. Scopul acestor reduceri este, de regulă, acela de a stimula vânzarea anumitor mărfuri.
Tipurile de reduceri comerciale sunt:
- rabaturile - se acordă, de regulă, pentru defecte de calitate ale mărfurilor şi se aplică asupra preţului de vânzare;
- remizele – se acordă pentru vânzări superioare nivelului convenit sau în cazul unor cumpărători care au un statut preferenţial;
- risturnurile – reduceri de preţ calculate asupra ansamblului tranzacţiilor efectuate într-o perioadă determinată cu acelaşi terţ, având scopul de a recompensa fi delitatea respectivului client; acest tip de reducere comercială este mai rar utilizat.
În situaţia în care aceluiaşi client i se acordă mai multe tipuri de reduceri comerciale, din punct de vedere
metodologic, aceste reduceri se determină în cascadă.
Aceasta înseamnă că procentele sau sumele absolute ale fiecărei categorii de reduceri se aplică asupra sumei nete stabilită anterior.

Reducerile comerciale pot fi acordate de furnizor fi e în momentul livrării, fi e ulterior acestui moment. În orice situaţie, reducerile comerciale se facturează.
 În cazul acordării de reduceri comerciale la momentul livrării, acestea vor fi reflectate în factura de livrare. În evidenţele furnizorului şi clientului, aceste reduceri nu vor fi reflectate distinct, întrucât:
- la furnizor, înregistrarea veniturilor se va face ţinând seama de reducerea acordată;
- la client, reducerile primite vor ajusta costul de achiziţie al bunurilor respective.