luni, 22 martie 2010

Prescrierea

Prescrierea creantelor si a obligatiilor comerciale si fiscale este reglementata prin codul fiscal, codul de procedura fiscala, OMFP nr. 1752/2005, OMEF nr. 2374/2007 si Decretul nr. 167/1958. Prin definitie, termenul de prescriptie stabileste acea perioada de timp determinata prin lege in care se pot folosi anumite drepturi sau se pot stabili raspunderi juridice. Nerespectarea acestui termen conduce la anularea dreptului la actiune sau a raspunderii juridice potrivit Decretului nr.167/1958, art. 1. Conform aceluiasi decret, art.3, termenul general de prescriptie este de 3 ani cu incepere de la momentul aparitiei dreptului la actiune (art.7). Ordinul nr. 2861/2009 privind normele de organizare si efectuare a inventarierii patrimoniului, la pct. 39, precizeaza faptul ca scoaterea din evidenta contabila a creantelor ale caror termene s-au prescris se poate face pe baza propunerilor comisiei de inventariere privind regularizarea diferentelor rezultate in urma inventarierii.
Referitor la prejudiciile cauzate de implinirea termenelor de prescriptie a creantelor si la procedurile initiate in scopul decontarii creantelor, comisia de inventariere va solicita explicatii scrise din partea personalului responsabil cu gestiunea si urmarirea incasarii creantelor si in urma analizei intreprinse va face propunerile de regularizare a diferentelor constatate. Codul fiscal precizeaza faptul ca este clasificata ca si cheltuiala deductibila, efectuata in scopul realizarii de venituri, pierderea inregistrata la scoaterea din evidenta contabila a creantelor comerciale ramase neincasate in cazul in care falimentul debitorilor a fost inchis pe baza unei hotarari judecatoresti, definitiva si irevocabila (art. 21, alin 2, (n)).
Conform normelor metodologice de aplicare a codului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile si prejudiciile inregistrate la scoaterea din evidenta contabila a creantelor neincasate in urmatoarele situatii: - decesul debitorului insotit de imposibilitatea recuperarii prejudiciului de la mostenitori - societatea debitoare este dizolvata sau lichidata, fara succesor - societatea debitoare se afla a in incapacitate de plata ca urmare a unor cazuri de forta majora (calamitati naturale, fenomene sociale sau economice).
Codul fiscal reglementeaza si situatia creantelor comerciale incerte sau in litigiu, neincasate, acestea devenind potrivit art.21, alin.4, cheltuieli nedeductibile pentru partea pentru care nu au fost constituite provizioane, cu ocazia scoaterii din evidenta contabila, dar si pentru creantele incerte sau in litigiu, pentru care nu exista hotarare judecatoreasca (art.21.2.n).
De asemenea, potrivit art.21, alin.4, initiatorul procedurii trebuie sa informeze in scris clientii ale caror debite au ramas neincasate asupra deciziei de scoatere din evidenta contabila a creantelor respective in baza prescriptiei in scopul recalcularii impozitului pe profit la societatea debitoare.
In conformitate cu dreptul fiscal si codul de procedura fiscala art.21, 22, creantele si obligatiile fiscale sunt drepturi si obligatii create in baza raporturilor de drept fiscal si pe baza actelor prin care se individualizeaza drepturile, respectiv obligatiile contribuabililor in relatia cu bugetul de stat, stabilite conform legii.
Din punctul de vedere al legiuitorului, creantele fiscale constau in totalitatea impozitelor, taxelor si contributiilor in calitate de creante fiscale principale si a altor venituri sub forma de amenzi, dobanzi, penalitati, majorari de intarziere si alte sume instituite ca obligatii de plata pentru contribuabil considerate creante fiscale accesorii care se constituie venituri la bugetul de stat.
Din punctul de vedere al contribuabilului, creantele fiscale reprezinta plati efectuate la bugetul de stat peste limita impozitelor si taxelor datorate pentru o anumita perioada fiscala. In cazul sumelor achitate in plus se poate solicita restituirea sau compensarea acestora cu alte impozite si taxe, de natura fiscala, datorate si neachitate in interiorul termenului de prescriptie. Restituirea se realizeaza pe baza cererii contribuabilului in situatia in care nu exista alte datorii scadente.
Codul de procedura fiscala reglementeaza prescriptia fiscala sub doua aspecte: pe de o parte, prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale (cap.II, art.91- 93) si, pe de alta parte, prescriptia dreptului de a cere executarea silita (cap.VII, art.131-134) si a dreptului de a cere compensarea sau restituirea (cap. VII, art.135).
Statul poate urmari o datorie fiscala atat timp cat acest drept nu a incetat in baza prescriptiei. De aceea, daca in interiorul acelui interval de timp stabilit prin lege in cadrul caruia statul poate urmari si recupera datoriile fiscale, acesta nu a initiat demersurile necesare, dreptul de a actiona in sensul recuperarii datoriilor fiscale neachitate de catre contribuabil se prescrie.
Codul de procedura fiscala prin art.91 precizeaza ca din punct de vedere fiscal referitor la dreptul de a stabili obligatii fiscale, termenul de prescriptie fiscal este de 5 ani cu incepere de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a rezultat creanta fiscala.
Dreptul statului de a stabili obligatii fiscale pentru contribuabil se concretizeaza in declaratia fiscala sau pe baza deciziei de impunere emisa de unitatea fiscala competenta. Odata cu prescrierea acestui drept, statul nu va mai putea recupera contributia datorata de contribuabil. Referitor la cel de-al doilea aspect si anume prescriptia dreptului de a cere executarea silita a creantelor fiscale stabilite in sarcina contribuabilului, termenul de prescriptie este de 5 ani si actioneaza incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a rezultat acest drept conform art.131, alin.1 din codul de procedura fiscala.
De asemenea, dreptul contribuabilului de a solicita compensarea sau restituirea sumelor platite peste nivelul impozitelor si taxelor datorate se prescrie in termen 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul contribuabilului de a solicita autoritatii fiscale competente restituirea sau compensarea sumelor platite in plus conform art.135 din codul de procedura fiscala. In situatia evaziunii fiscale, a existentei unei hotarari judecatoresti care vizeaza o fapta de natura penala, conform legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale si a codului de procedura fiscala, art.91, alin.3-4, termenul de prescriptie pentru dreptul de stabilire a obligatiilor fiscale este de 10 ani cu incepere de la data faptei recunoscuta ca infractiune printr-o hotarare judecatoreasca definitiva. Suspendarea
De asemenea, codul de procedura fiscala reglementeaza suspendarea respectiv intreruperea duratei prescriptiei in cazul dreptului de a cere executarea silita. Suspendarea opereaza in umatoarele cazuri conform codului de procedura fiscala (art.132): - in situatia initierii suspendarii de catre o instanta judecatoreasca sau de orice alta institutie competenta, de catre autoritatea fiscala prin executare silita sau in cazurile in care sunt organizate inspectii fiscale - in situatia in care contribuabilul beneficiaza de inlesniri conform prevederilor legale - in situatia in care debitorul sustrage bunurile de la executarea silita - in situatiile generale prevazute de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie potrivit Decretului nr. 167/1958, cum ar fi : - in cazuri de forta majora in situatia in care asupra prescriptiei nu poate opera intreruperea - intre acele parti intre care, in baza legii sau a unei hotarari judecatoresti, exista raporturi de administrare de bunuri, prescriptia nu actioneaza pe perioada clarificarii situatiei si a bunurilor administrate - prescriptia nu se exercita impotriva partii lipsite de capacitate de exercitiu sau avand capacitate de exercitiu restransa, in absenta unui reprezentant legal - termenul de prescriptie nu se exercita intre soti pe parcursul casatoriei. Suspendarea nu anuleaza prescriptia realizata anterior astfel incat, dupa incetarea acesteia, prescriptia continua cu luarea in calcul si a intervalului parcurs inaintea suspendarii. Intreruperea actioneaza in urmatoarele cazuri, potrivit codului de procedura fi scala (art.133): - in cazul in care debitorul, anterior executarii silite sau in cursul acesteia, efectueaza plata din proprie initiativa a obligatiilor prevazute in titlul executoriu sau recunoaste in orice alt mod obligatia de plata - in cazul efectuarii unui act de executare silita; prescriptia nu se considera intrerupta in situatia incetarii procesului, respingerii cererii de chemare in judecata sau de executare, anularii sau in cazul renuntarii din partea initiatorului cererii conform Decretului nr.167/1958 - in cazurile stabilite de lege pentru intrerupere termenului de prescriptie conform Decretului nr.167/1958 (art.13-17 ca de exemplu existenta unei cereri de chemare in judecata ori de arbitrare, inclusiv in cazul unei instante judecatoresti necompetente). In astfel de cazuri se anuleaza prescriptia care s-a realizat anterior intreruperi, urmand sa fi e instituita o noua prescriptie. Daca totusi prescriptia a fost intrerupta pe baza unei cereri adresata instantei judecatoresti, de arbitrare sau exista un act de executare, termenul nou de prescriptie nu se va exercita pana la momentul in care cererea ramane definitiva sau pana la efectuarea integrala a actului de executare.
Potrivit codului de procedura fiscala, art. 134, in situatia in care termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita s-a incheiat, contribuabilul este scutit de datorii, iar aceste obligatii fata de bugetul de stat se scad din fisa analitica pe platitori, cu precizarea ca sumele platite dupa implinirea termenului de prescriptie nu se vor restitui.
Contabilizare:
-conform propunerii Comisiei de Inventariere,
datorii mai vechi de 3 ani(alte datorii nefiscale):
401,404,462,455=117
datorii mai vechi de 5 ani(datorii fiscale):
457,431,437,438,441,4423,446,447,448=117
________________________________
Creante prescrise.
- se inregistreaza prescrierea creantelor fata de
clienti: conform codului fiscal art. 138 (d) (3) si a normelor
de aplicare, baza de impozitare a TVA se ajusteaza, prin
reducere sau majorare, in cazul in care incasarea creantei
nu se poate efectua ca urmare a falimentului clientului;
in acest caz, ajustarea se poate face cu data hotararii
judecatoresti de inchidere a falimentului, iar cheltuiala
este considerata ca fiind deductibila; in cazul nostru,
intrucat nu exista hotarare judecatoreasca, inregistrarea
contabila este:
654 analitic nedeductibil- 4111= 800 lei
daca societatea detine o Hotarare Judecatoreasca definitiva
cheltuiala devine deductibila fiscal,fapt pentru care trebuie ajustat
impozitul pe profit concomitent cu depunerea unei Declaratii (101)
rectificativa:
654-4111=800 lei
impozit pe profit de plata x 16%=128lei
654-441= -128lei