joi, 29 octombrie 2009
Rezultatul definitiv al ex.financiar
Potrivit reglementarilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 19, rezultatul definitiv al unui exercitiu financiar se stabileste la inchiderea exercitiului.
Repartizarea profitului contabil se inregistreaza in contabilitate pe destinatiile expres prevazute, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale. Situatiile financiare anuale, insotite de rapoartele administratorilor, cenzorilor sau ale auditorilor financiari, dupa caz, sunt aprobate in adunarea generala. Tot adunarea generala a asociatilor/actionarilor stabileste si dividendul.
Din punct de vedere contabil, profitul realizat in exercitiul curent se repartizeaza la:
- rezerve,
- poate fi utilizat pentru acoperirea pierderii contabile,
- distribuirea de dividende,
- surse proprii de finantare.
Contabilitatea rezervelor se tine pe categorii de rezerve: rezerve legale, rezerve statutare sau contractuale si alte rezerve.
Rezervele legale, ct.1061- se constituie anual din profitul brut, inainte de determinarea impozitului pe profit, in procent de 5% pana ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris si varsat. Rezervele legale pot fi utilizate numai pentru destinatiile pentru care au fost constituite.
Rezerve statutare sau contractuale, ct. 1063 - se constituie anual din profitul net, conform prevederilor statutare prin hotararea adunarii generale a asociatilor sau actionarilor.
Alte rezerve, ct. 1068 - se constituie din profitul net sau din alte surse, in mod facultativ, utilizate la acoperirea pierderii contabile sau alte scopuri, potrivit hotararii adunarii generale a asociatilor sau actionarilor, inclusiv pentru majorarea capitalului social.
Rezultatul reportat se inregistreaza in contul 117 "Rezultatul reportat".
Rezultatul reportat reprezinta un rezultat calculat in exercitiul curent si transferat din diferite motive spre solutionare exercitiilor viitoare. In aceasta categorie se inscriu toate rezultatele - profit sau pierdere, preluate de un exercitiu financiar de la celelalte exercitii financiare precedente.
Contul 117 "Rezultatul reportat" este un cont bifunctional. In creditul acestui cont se inregistreaza:
- profitul net realizat in exercitiul financiar incheiat si nerepartizat,
- pierderile contabile ale exercitiilor precedente, acoperite din rezerve,
- pierderile realizate in exercitiile precedente, acoperite prin reducerea capitalului social,
- rezultatul favorabil provenit din corectarea erorilor contabile, aferente anilor precedenti,
- sume anulate reprezentand datorii fata de creditori diversi, aferente exercitiilor financiare anterioare.
In debitul contului 117 se inregistreaza:
- pierderile contabile realizate in exercitiul financiar incheiat, transferate asupra rezultatului reportat,
- profitul contabil realizat in exercitiile precedente, utilizat ca sursa de majorare a capitalului,
- profitul net realizat in exercitiile precedente, repartizat pe destinatiile aprobate, potrivit legii,
- rezultatul nefavorabil provenit din corectarea erorilor contabile, aferente anilor precedenti.
Exemplul 1:
Presupunem ca ati hotarat, cu ocazia aprobarii situatiilor financiare anuale, ca profitul anului 2009 de 90.000 de lei sa fie repartizat pentru constituirea rezervei legale de 5% si diferenta sa ramana ca suma nerepartizata.
Rezerva legala se constituie intr-un procent de 5% aplicat asupra profitului contabil, stabilit inainte de calculul impozitului pe profit, dar nu mai mult de 20% din capitalul social.
Sumele care depasesc aceste valori sunt nedeductibile din punct de vedere fiscal.
Aplicand procentul rezulta ca in situatiile financiare anuale ale exercitiului incheiat sumele se vor evidentia astfel:
129 "Repartizarea profitului" = 1061 "Rezerve legale" 4.500 lei
In exercitiul urmator, respectiv in anul 2010 se efectueaza inchiderea contului de profit si pierdere si a celui de repartizare.
121 "Profit si pierdere" = % 90.000 lei
129"Repartizarea profitului" 4.500 lei
117 "Rezultatul reportat" 85.500 lei
Rezulta ca la 31 decembrie 2009 singura inregistrare pe care o faceti, in cazul in care societatea a realizat profit contabil, este numai cea referitoare la rezerva legala.
In anul 2010, se inchide contul de profit si pierdere 121 si contul 129.
In exemplul prezentat am presupus ca am lasat nerepartizata o suma de 85.500 lei, care urmeaza sa fie repartizata pana la sfarsitul anului sau in anii urmatori.
In continuare consideram ca in luna septembrie 2010 adunarea generala stabileste repartizarea profitului pentru majorarea capitalului social sau la dividende.
Cand adunarea generala stabileste repartizarea profitului reportat pentru majorarea capitalului, se fac urmatoarele inregistrari:
117 "Rezultat reportat" = 1068 "Alte rezerve" 85.500 lei
1068 "Alte rezerve" = 1011 "Capital subscris nevarsat" 85.500lei
1011 "Capital subscris nevarsat" = 1012 "Capital subscris varsat" 85.500lei
Hotararea adunarii generale pentru majorarea capitalului social se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Dreptul de preferinta este de cel putin o luna, cu incepere din ziua publicarii.
________________________________________
Exemplul 2:
Majorarea capitalului social din profitul nerepartizat din anul 2009, existent in ct. 117, se poate inregistra si astfel:
117 "Rezultatul reportat" = 1012 "Capital subscris varsat" 85.500 lei
In cazul in care majorarea capitalului social se face din profitul net si nu reprezinta o distribuire in bani si/sau in natura ca urmare a detinerii unor titluri de participare, cu exceptiile expres prevazute, nu se plateste impozit pe dividende.
__________________________________
Exemplul 3:
In ceea ce priveste repartizarea profitului anului 2008 in contul de rezerve 106, alte rezerve decat cele legale, inregistrarea in contabilitate in anul 2009 este:
117 "Rezultatul reportat" = 1068 "Alte rezerve" 155.000lei
Sumele din profitul net repartizate in contul de rezerve, pot fi utilizate in principal, conform reglementarilor contabile in vigoare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1752/2005, pentru, asa cum a fost modificat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 2374/2008:
- majorarea capitalului, potrivit legii (106 = 101),
- acoperirea pierderilor contabile inregistrate in perioadele anterioare (106 = 117)
- decontarea capitalurilor proprii catre actionari/asociati, in cazul operatiunilor de reorganizare (106 = 456) etc.
Pe viitor lasati profitul nerepartizat, deoarece potrivit modificarilor Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 2.374/2008 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, pct. 17, aplicabile de la 1 ianuarie 2008, societatile nu mai pot reveni asupra inregistrarilor efectuate cu privire la repartizarea profitului.
_______________________________
Nota:
Nu este necesara repartizarea profitului net la surse de finantare pentru efectuarea de investitii, deoarece reglementarile contabile nu mai impun acest lucru. Daca aveti disponibilul necesar, faceti pur si simplu achizitiile necesare. De asemenea investitia se poate face pe baza unui contract de leasing sau printr-un imprumut bancar.
Exemplu :
Presupunem ca achizitionati un spatiu. Pastrand datele din prezentarea de mai sus, se fac urmatoarele inregistrari contabile:
% = 404 "Furnizori de imobilizari" 238.000lei
212 "Constructii" 200.000 lei
4426 "TVA deductibila" 38.000 lei
Recuperarea valorii cladirii se face pe baza cheltuielilor cu amortizarea. Presupunand
ca ati ales perioada de 30 de ani, veti amortiza 7.933,3lei/an.
6812 "Chelt. de expl. priv. amortiz. cladirilor" = 281 "Amortiz. priv.
imobiliz. necorp." 7.933,3lei
Functia ct. 106"Alte rezerve" nu mai impune utilizarea surselor repartizate din profitul net pentru achizitionarea de mijloace fixe. De asemenea, aceste repartizari nu sunt limitative.
Sumele repartizate in ct. 117"Rezultatul reportat" le veti putea utiliza in alte scopuri atunci cand adunarea generala va stabili acest lucru. Aceste sume nu sunt supuse impozitului pe dividende.
_________________________________
In ceea ce priveste facilitatile acordate pentru profitul reinvestit, Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nu mai contine reglementari pentru restituirea impozitului pe profit aferent profitului contabil reinvestit in investitii. Singura prevedere in vigoare de aceasta natura se refera la intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit dispozitiilor Legii nr. 346 din 14 iulie 2004, privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, asa cum a fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2004, intreprinderile mici si mijlocii sunt definite ca fiind acele intreprinderi care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- au un numar mediu de salariati mai mic de 250,
- realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale de pana la 2 milioane euro, echivalent in lei,
- respecta criteriul de independenta.
Intreprinderile mici si mijlocii se clasifica, in functie de numarul mediu de salariati si de cifra de afaceri anuala neta sau activele totale pe care le detin, in urmatoarele categorii:
microintreprinderi - au de la 1 pana la 9 salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane euro, echivalent in lei;
intreprinderi mici - au intre 10 si 49 de salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 10 milioane euro, achivalent in lei;
intreprinderi mijlocii - au intre 50 si 249 de salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane euro.
Potrivit dispozitiilor art. 261 al Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare, din sumele ce se aloca anual prin bugetul de stat, o parte o reprezinta sprijinul pentru investiile efectuate in:
- echipamente tehnologice, respectiv in masini, unelte si instalatii,
- computere si echipamente periferice ale acestora,
- brevete, drepturi de autor, licente, marci de comert sau de fabrica,
- cheltuieli de dezvoltare incorporate in imobilizari necorporale.
Sumele acordate cu aceasta destinatie sunt limitate la cele platite cu titlu de impozit pe profitul reinvestit.
Echipamentele tehnologice pentru care se poate solicita sprijin sunt cele din grupa 2, subgrupa 2.1 din H.G. nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Investitiile trebuie sa fie noi, sa nu fie achizitionate in sistem de leasing sau second hand sau sa fie achitate prin efectuarea de plati compensatorii.
Pot beneficia de de aceste alocatii bugetare, societatile care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele criterii:
- se incadreaza in criteriile de IMM-uri potrivit Legii nr. 346/2004, cu modificarile ulterioare,
- nu sunt in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii,
- au capital social integral privat si isi desfasoara activitatea in Romania,
- au cel putin un an de la infiintare la data depunerii cererii-tip pentru alocarea de fonduri,
- si-au indeplinit obligatiile exigibile de plata la bugetul de stat si bugetele locale,
- au incheiat anul fiscal anterior anului in curs cu bilant pozitiv si au reinvestit in tot sau in parte profitul,
- nu au aplicat amortizarea accelerata, prevazuta de Codul fiscal, pentru mijloacele fixe pentru care solicita fonduri,
- nu au beneficiat in ultimii 3 ani de ajutor de stat (400RON, cumulat).
______________________________________
Exemplul 4:
Dividendele brute in suma de 240.000 lei s-au repartizat intre asociati, proportional cu cota de participare a acestora la capitalul social, astfel:
- asociatului V K din Romania 25%: 60.000lei
- asociatului S.C. ABC. K.F.T din Ungaria 50%: 120.000lei
- asociatului S.C. XXX E.P.E. din Grecia 20%: 48.000 lei
- asociatului S.C. YYY G.m.b.H. din Germania 5%: 12.000lei.
Firmele straine au prezentat certificate de rezidenta fiscala din care reiese ca sunt rezidente ale celor trei state in anul 2009 si ca li se aplica prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de aceste state cu Romania.
Titlurile de participare ale societatii romanesti sunt detinute de cinci ani de firma ungara, de un an de firma greceasca si de doi ani de firma germana.
S.C. ABCX EXIM S.R.L. a calculat, a retinut si a virat impozitul pe dividende aferent dividendelor achitate in data de 20 iunie 2007, astfel:
asociatului Victor Kovacs impozit 60.000 x 16% = 3.600lei
- asociatului S.C. ABC. K.F.T din Ungaria, impozit - scutit
- asociatului S.C. XXX E.P.E. din Grecia, impozit 48.000 x 10% = 4.800lei
- asociatului S.C. YYY G.m.b.H. din Germania,impozit 12.000 x 10% = 1.200lei.
Dividendele cuvenite societatii S.C. ABC. K.F.T din Ungaria sunt scutite de impozit in virtutea Directivei 90/435/CEE, transpusa in Codul fiscal din Romania, intrucat este indeplinita conditia de detinere a minimum 15% din titlurile de participare la persoana juridica romana, pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani.
Dividendele cuvenite celorlalte doua societati rezidente in alte state membre ale Uniunii Europene nu sunt scutite de impozit intrucat nu este indeplinita conditia legata de participatia minima de 15%, in cazul S.C. YYY G.m.b.H.,respectiv nu este indeplinita conditia legata de perioada minima de detinere de 2 ani, in cazul societatii S.C. XXX E.P.E. din Grecia.
Societatea YYY G.m.b.H. din Germania nu beneficiaza nici de cota redusa prevazuta de Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Germania deoarece nu este indeplinita conditia stipulata in conventie (societatea detine mai putin de 10% din capitalul societatii romanesti).
In cazul acestei societati, ca si in cazul societatii XXX E.P.E. din Grecia, se aplica cota de impozit pe dividende mai favorabila prevazuta de Codul fiscal (cota de 10%, aplicabila persoanelor juridice romane), si nu cotele de 15%, respectiv 20%, prevazute in cele doua conventii de evitare a dublei impuneri.
Aplicarea cotei de impozit mai favorabila are la baza principiul nediscriminarii stipulat atat in fiecare conventie de evitare a dublei impuneri, cat si de art. 118 alin. (2) din Codul fiscal.
Potrivit acestui principiu, nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat contractant niciunei impozitari, diferite sau mai impovaratoare decat impozitarea la care sunt sau pot fi supusi nationalii celuilalt stat aflati in aceeasi situatie.