Acreditivul: este forma de decontare prin care se asigura cu anticipatie sumele necesare platii intr-un cont de depozit bancar, din care ulterior se efectueaza platile catre furnizori pe masura ce acesta depune la banca documentele care atesta indeplinirea obligatiilor contractuale.
Avantaje oferite exportatorului si importatorului:
- exportatorul are certitudinea ca isi va incasa sumele convenite daca isi indeplineste intocmai obligatiile contractuale
- importatorul este sigur ca banca nu va efectua plata catre exportator decat daca documentele prezentate sunt conforme cu conditiile stabilite prin acreditare
Dezavantajul este blocarea de sume in conturi cu destinatie speciala si este o forma de decontare destul de costisitoare.
Partile implicate in derularea platilor prin acreditiv:
- ordonatorul - cel care initiaza acreditivul (importatorul)
- banca emitentului (banca importatorului)
- banca notificatoare (banca exportatorului)
- beneficiarul (exportatorul)
O varianta a acreditivului este scrisoarea de credit comerciala - document emis de o banca din ordinul cumparatorului si adresat direct vanzatorului.
Scrisoare de garantie bancara - documentul prin care o banca se angajeaza irevocabil sa plateasca beneficiarului o anumita suma daca debitorul nu-si onoreaza obligatia de plata la termenul stabilit.
Partile care sunt implicate :
- ordonatorul (debitorul principal)
- banca emitenta (garanta)
- beneficiarul garantiei
Cecul certificat este cel pe care banca confirma existenta disponibilitatilor necesare efectuarii platilor, sumele fiind separate din contul curent al clientului si blocate intr-un cont de depozit cu destinatie speciala.
Acceptarea - forma de decontare prin care nu se asigura cu anticipatie sumele necesare efectuarii platii.
Instrumentul de decontare reprezinta documentul pe baza caruia se realizeaza transferul de sume dintr-un cont in altul.
- instrumente de plati de credit
- instrumente de plati de debit
Ordinul de plata - dispozitia pe care platitorul o da bancii sale de a transfera o suma din contul sau in contul beneficiarului sumei.
Elementele obligatorii:
- numarul documentului si data emiterii
- ordinul de a plati o suma in bani
- numele platitorului si contul acestuia
- banca platitorului
- numele beneficiarului si contul acestuia
- banca beneficiarului
- scopul platii
- semnatura platitorului
Caracteristicile retelelor teritoriale ale bancilor: local, intrajudetene, nationale.