sâmbătă, 16 ianuarie 2010
Promoţii pentru stimularea vânzărilor
In cadrul promoţiilor organizate pentru stimularea vânzărilor se pot
acorda bunuri ce reprezintă mostre (dacă fac parte din gama de produse
comercializate de firmă) sau produse de protocol.
În cazul mostrelor nu există limită pentru deductibilitatea cheltuielilor
efectuate (numai în baza unui contract de comercializare care să
prevadă în mod expres acest lucru), pe când pentru produsele de protocol
se aplică limita de 2% asupra diferenţei rezultate dintre totalul
veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol şi cheltuielile
cu impozitul pe profit (art. 21, alin.(3), lit. a) din Codul fiscal).
Un alt gen de promoţie este şi aceea bazată pe reduceri de preţ pentru
vânzări peste o anumită cantitate care este nelimitată din punctul de
vedere al deducerii fiscale, cu condiţia să se acorde numai pe criterii
comerciale (pentru conformitate a se citi O.G. – nr. 99/2000).
Documentul justificativ de scădere din gestiune este documentul de
vânzare (factura fiscala, bonul fiscal) în care, alături de celelalte produse
vândute, este menţionat produsul acordat gratuit (sau la preţ
redus), cu preţul respectiv. Conturile utilizate la scăderea din gestiune
sunt diferite, în funcţie de natura promoţiei:
Produse de protocol – 6231 „Cheltuieli de protocol”;
Mostre – 6232 „Cheltuieli de reclama şi publicitate”;
Reduceri de preţ – micşorarea cuantumului veniturilor înregistrate
în contul 707 – „Venituri din vânzarea mărfurilor”.