vineri, 9 octombrie 2009
Inregistrarile în contabilitate
Inregistrarile în contabilitatea sintetica si analitica se fac pe baza de documente justificative, fie document cu document, fie pe baza unui centralizator în care sunt înscrise mai multe documente justificative al caror continut se refera la operatiuni de aceeasi natura si perioada.
Operatiunile contabile pentru care nu se întocmesc documente justificative, se înregistreaza în contabilitate pe baza de note de contabilitate care au la
baza note justificative sau note de calcul.
În cazul stornarilor, pe documentul initial se mentioneaza numarul si data notei de contabilitate prin care s-a efectuat stornarea operatiunii, iar în nota de
contabilitate de stornare se mentioneaza documentul, data si numarul de ordine ale operatiunii care face obiectul stornarii.
Corectarea înregistrarilor facute în contabilitate se face numai pe baza notelor de contabilitate întocmite în acest scop.
Înregistrarile în contabilitate se fac cronologic, prin respectarea succesiunii documentelor dupa data de întocmire sau de intrare a acestora în unitate si sistematic, în conturi sintetice si analitice, în conformitate cu regulile stabilite pentru fiecare forma de înregistrare în contabilitate.
Înregistrarile în contabilitate se pot face manual sau utilizându-se sistemele informatice de prelucrare automata a datelor.
Factura se întocmeste si se utilizeaza în conformitate cu prevederile Codului Fiscal.
Pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii pentru care persoanele impozabile sunt scutite fara drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata si nu sunt obligate sa întocmeasca facturi, în conformitate cu prevederile Codului Fiscal si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia, operatiunile economice se înregistreaza în baza contractelor încheiate între parti si a documentelor financiar-contabile sau bancare care sa ateste acele operatiuni, cum sunt: aviz de însotire a marfii, chitanta, dispozitie de plata/încasare, extras de cont bancar, nota de contabilitate etc., dupa caz.
Registrele de contabilitate si formularele financiar-contabile pot fi adaptate în functie de specificul si necesitatile persoanelor prevazute
la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu conditia respectarii
continutului de informatii si a normelor de întocmire si utilizare a acestora.
Acestea pot fi pretiparite sau editate cu ajutorul sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.
În situatia în care activitatea de întocmire a documentelor justificative si financiar-contabile este încredintata în baza unui contract de prestari de servicii unor persoane fizice sau juridice, este obligatoriu sa se prevada în contract clauze referitoare la întocmirea si utilizarea formularelor în aceste conditii.
Se pot stabili si norme proprii de întocmire si utilizare a formularelor financiar-contabile, cu conditia ca acestea sa nu contravina reglementarilor legale în vigoare.