sâmbătă, 24 octombrie 2009
Contabilitatea asocierilor in participatie
Contabilitatea asocierilor in participatie se organizeaza si conduce distinct de catre unul dintre coparticipanti conform intelegerilor contractuale dintre parti.
Elementele de natura veniturilor si cheltuielilor determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre asociatul desemnat prin contractul de asociere, iar la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont, procentual in functie de cota de participare, fiecarui asociat in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
Evidenta asocierii, se organizeaza atat la nivelul asocierii cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 “Decontari din operatii in participatii”, analitic distinct pe fiecare coparticipant.
Avand in vedere ca in prezent, prin legislatia contabila nationala, nu este obligatorie prezentarea si raportarea activitatilor de grup, inclusiv cele de asociere, elementele rezultate din astfel de activitati se raporteaza in situatiile financiare astfel:
- veniturile si cheltuielile asocierii in participatie, in cote proportionale la nivelul fiecarui asociat;
- activele si datoriile asocierii, incorporate in situatiile financiare ale asociatului care are obligatia contabilizarii activitatilor din asociere.
In ceea ce priveste imobilizarile puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate, urmand ca in evidenta asocierii sa fie evidentiate doar cheltuielile cu amortizarea corespunzatoare.
Actul normativ care reglementeaza Asocierea in Participatie este Codul Fiscal.
La Art. 28 sunt precizari referitoare la impozit pe profit, iar la Art. 154 si Art. 156 sunt precizari referitoare la TVA.
Decontul de TVA se depune de asociatul care conduce contabilitatea asocierii. In decont se inscriu operatiunile din desfasurarea activitatii proprii si operatiunile din asociere. Facurile se emit pe numele societatii care are calitatea de responsabil al asocierii. Jurnalul de vanzari si de cumparari se tine separat pentru operatiunile asocierii de catre societatea responsabila.
Monografie contabila:
Societatile A si B participa la o asociere in participatie, in vederea obtinerii de bunuri, conform contractului de asociere, astfel:
Societatea A - 70% structurat astfel:
aport in natura – mijloc fix in valoare de 24.000 u.m. , durata de amortizare 5 ani.
aport in numerar - 67.000 u.m.
Societatea B – 30%.
aport in natura – mijloc fix 36.000 u.m., durata de amortizare 4 ani
aport in numerar – 3.000 u.m.
In cursul lunii A, au fost inregistrate urmatoarele venituri si cheltuieli din activitatea de asociere:
Veniturile totale obtinute de catre asociere 60.000 u.m, din care:
- venituri din vanzarea marfurilor obtinute - 40.000 u.m
Cheltuielile totale obtinute de catre asociere 50.000 u.m. din care:
- cheltuieli cu materii prime si materiale auxiliare aferente obtinerii bunurilor – 15.000 u.m.
- cheltuieli cu energia si apa 3.000 u.m.
- cheltuieli cu salariile 10.000 u.m.
In cursul lunii A, societatile A si B obtin urmatoarele veniruri si cheltuieli:
Societatea A:
- venituri – 70.000 u.m.
- cheltuieli – 50.000 u.m.
Societatea B:
- venituri – 50.000 u.m
- cheltuieli – 30.000 u.m.
Conform contractului de asociere, contabilitatea este tinuta de catre asociatul A .
1. Organizarea si conducerea contabilitatii la societatea A
Contabilitatea se organizeaza si se conduce pana la nivel de balanta, atat pentru activitatea proprie, cat si pentru contabilitatea asocierii.
Toate obligatiile catre bugetul de stat se inregistreaza si se platesc de catre asociatul care are obligatia organizarii si conducerii contabilitatii asocierii.
1.1. Inregistrarea operatiunilor rezultate din activitatea de asociere in participatie
Inregistrarea aportului in natura:
2133 “Mijloace de transport” = 458 “Decontari din operatii in participatie/A ” 24.000
2133 “Mijloace de transport” = 458 “Decontari din operatii in participatie/B ” 36.000
Inregistrarea aportului in numerar:
5121”Conturi la banci in lei” = 458“Decontari din operatii in participatie/A ” 67.000
5121”Conturi la banci in lei” = 458“Decontari din operatii in participatie/B ” 3.000
Evidentierea veniturilor aferente asocierii:
Inregistrarea veniturilor din vanzarea marfurilor
4111 “Clienti” = % 47.600
707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 40.000
4427 “TVA colectata” 7.600
Inregistrarea altor venituri
4111 “Clienti” = % 23.800
708 “Venituri din activitati diverse" 20.000
4427 “TVA colectat” 3.800
Evidentierea cheltuielilor aferente asocierii:
Inregistrarea cheltuielilor cu materialele consumabile
% = 401 “Furnizori” 17.850
602 “Cheltuieli cu materialele consumabile" 15.000
4426 “TVA deductibila” 2.850
Inregistrarea cheltuielilor cu energia electrica:
% = 401 “Furnizori” 3.570
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 3.000
4426 “TVA deductibila” 570
Inregistrarea cheltuielilor cu salariile personalului
641 ”Cheltuieli cu = 421 “Personal remuneratii” 10.000
remuneratiile personalului” datorate
Inregistarea contributiei la asigurarile sociale
6451 “Contributia unitatii la = 4311 “Contributia unitatii 2.050
asigurarile sociale” la asigurarile sociale”
Inregistarea contributiei unitatii la fondul de somaj
6452 “Contributia unitatii la = 4371 “Contributia unitatii 250
fondul de somaj” la fondul de somaj”
Inregistrarea comisionului la Camera de Munca
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” = 447 “Fonduri speciale - taxe” 75
taxe si varsaminte asimilate si varsaminte asimilate
Inregistrarea contributiei la fondul de accidente:
6451 “Contributia unitatii la = 4311 “Contributia unitatii 50
asigurarile sociale- la asigurarile sociale-
fond de accidente” fond de accidente”
Inregistrarea platii obligatiilor catre bugetul de stat
% = 5121 12.425
421 “Personal remuneratii datorate” 10.000
4311 “Contributia unitatii 2.100
la asigurarile sociale”
4371 “Contributia unitatii la fondul de somaj” 250
447 “ Fonduri speciale – taxe si varsaminte asimilate” 75
Inregistarea amortizarii mijlocului fix adus ca aport de societatea A
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” = 281 " Amortizarea mijloacelor fixe " 400
Inregistarea amortizarii mijlocului fix adus ca aport de societatea B
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” = 281 " Amortizarea mijloacelor fixe" 750
Inregistrarea altor cheltuieli
% = 5311 "Casa in lei" 21.926
628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti" 18.425
4426 “TVA deductibila” 3.501
Inregistrarea repartizarii, pe baza de decont, a veniturilor si cheltuielilor din asociere, catre cei doi asociati A si B :
Repartizarea catre asociatul A a veniturilor si cheltuielilor:
a) Repartizarea veniturilor:
% = 458 “Decontari din operatii in participatie” 42.000
707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 28.000
708 “Venituri din activitati diverse” 14.000
b) Repartizarea cheltuielilor:
458 “Decontari din operatii = % 35.000
in participati/A ” 602 “Cheltuieli cu materiale” 10.500
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 2.100
641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 7.000
personalului”
6451 “Contributia unitatii la 1.470
asigurarile sociale”
6452 “Contributia unitatii la 175
fondul de somaj”
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 52
taxe si varsaminte asimilate
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 805
628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” 12.898
Repartizarea catre asociatul B a veniturilor si cheltuielilor
a) Repartizarea veniturilor :
% = 458 “Decontari din operatii in participatie/B ” 18.000
707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 12.000
708 “Venituri din activitati diverse” 6.000
b) Repartizarea cheltuielilor
458 “Decontari din operatii = % 15.000
in participati/B " 602“Cheltuieli cu materialele” 4.500
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 900
641”Cheltuieli cu remuneratiile 3.000
personalului”
6451 “Contributia unitatii la 630
asigurarile sociale”
6452 “Contributia unitatii la 75
fondul de somaj”
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 22
taxe si varsaminte asimilate
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 345
628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti 5.528
1.2. Inregistrarea operatiunilor aferente activitatii din activitatea proprie
a) Inregistrarea aportului in natura:
458 “Decontari din operatii in participatie/A ” = 2133 “Mijloace fixe” 24.000
b) Inregistrarea aportului in numerar:
458 “Decontari din operatii in participatie/A ” = 5121”Conturi la banci in lei” 67.000
Inregistarea colectarii cheltuielilor si veniturilor societatii A
Inregistrarea colectarii cheltuielilor :
% = 5311 "Casa in lei" 59.500
628 “Alte cheltuieli cu serviciile 50.000
executate de terti”
4426 “TVA colectat” 9.500
Inregistrarea colectarii veniturilor
5311 "Casa in lei" = % 83.300
708 “Venituri din activitati diverse” 70.000
4427 “TVA colectat” 13.300
Inregistrarea preluarii cheltuielilor si veniturilor din asocierea in participatie
Preluarea veniturilor
458 “Decontari din operatii in = % 42.000
participatie/A ” 707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 28.000
708 “Venituri din activitati diverse” 14.000
Preluarea cheltuielilor
% = 458 ”Decontari din asociatii in particip./B ” 35.000
602 “Cheltuieli cu materialele” 10.500
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 2.100
641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 7.000
personalului”
6451 “Contributia unitatii la 1.470
asigurarile sociale”
6452 “Contributia unitatii la 175
fondul de somaj”
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 52
taxe si varsaminte asimilate
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 805
628 “Alte cheltuieli cu serviciile 12.898
executate de terti”
Reflectarea in contabilitate a inchiderii conturilor de venituri si cheltuieli :
Inregistrarea inchiderii conturilor de venituri:
% = 121 “Profit si pierdere” 112.000
707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 28.000
708 "Venituri din activitati diverse" 14.000
708 "Venituri din activitati diverse" 70.000
Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli
121 “Profit si pierdere” = % 85.000
602 “Cheltuieli cu materiale” 10.500
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 2.100
641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 7.000
personalului”
6451 “Contributia unitatii la 1.470
asigurarile sociale”
6452 “Contributia unitatii la 175
fondul de somaj”
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 52
taxe si varsaminte asimilate
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 805
628 “Alte cheltuieli cu serviciile 12.898
executate de terti”
628 “Alte cheltuieli cu serviciile 50.000
executate de terti”
Reflectarea in contabilitate a impozitului pe profit datorat de catre societatea A
Venituri totale 112.000 u.m.
din care:
- Venituri totale obtinute din activitatea proprie: 70.000 u.m.
- Venituri totale obtinute din asociere: 42.000 u.m
Cheltuieli totale 85.000 u.m.
din care:
- Cheluieli totale din activitatea proprie: 50.000 u.m
- Cheltuieli totale din asociere 35.000 u.m
Profit brut: 27.000 u.m.
Cota de impozit pe profit: 16%
Impozit pe profit datorat: 4.320 u.m.
691 “Cheltuieli cu impozitul pe profit” = 441 “Impozit pe profit” 4.320
Reflectarea in contabilitate a decontarii impozitului pe profit cu bugetul statului.
441 “Impozit pe profit” = 5121 “Conturi la banci in lei” 4.320
2. Organizarea si conducerea contabilitatii la societatea B
2.1. Inregistrarea operatiunilor aferente activitatii din asocierea in participatie
Inregistrarea aportului in natura:
458 “Decontari din operatii in participatie/B ” = 2133 “Mijloace fixe” 36.000
b) Inregistrarea aportului in numerar:
458 “Decontari din operatii in participatie/B ” = 5121”Conturi la banci in lei” 3.000
Reflectarea in contabilitate a preluarii veniturilor s cheltuielilor din asocierea in participatie:
a) inregistrarea preluarii veniturilor
458 “Decontari din operatii = % 18.000
in participatie/B ” 707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 12.000
708 “Venituri din activitati diverse” 6.000
b) inregistrarea preluarii cheltuielilor
% = 458”Decontari din asociatii in particip./B ” 15.000
602 "Cheltuieli cu materii prime” 4.500
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 900
641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 3.000
personalului”
6451 “Contributia unitatii la asigurarile sociale” 630
6452 “Contributia unitatii la 75
fondul de somaj”
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 22
taxe si varsaminte asimilate
681 “Cheltuieli cu amortizarea” 345
628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” 5.528
2.2. Inregistrarea operatiunilor aferente activitatii proprii
Reflectarea in contabilitate a veniturilor si cheltuielilor din activitatea proprie
a) I nregistrarea veniturilor :
5311 "Casa in lei" = % 59.500
708 “Venituri din activitati diverse” 50.000
4427 “TVA colectat” 9.500
b) Inregistrarea cheltuielilor
% = 5311 "Casa in lei" 35.700
628 “Alte cheltuieli cu serviciile 30.000
executate de terti”
4426 “TVA deductibila" 5.700
Reflectarea in contabilitate a inchiderii conturilor de venituri si cheltuieli :
Inregistrarea inchiderii conturilor de venituri
% = 121 “Profit si pierdere” 68.000
707 “Venituri din vanzarea marfurilor” 12.000
708 “Venituri din activitati diverse” 6.000
708 “Venituri din activitati diverse” 50.000
Inregistrarea inchiderii conturilor de cheltuieli
121 “Profit si pierdere” = % 45.000
602 “Cheltuieli cu materii prime” 4.500
605 “Cheltuieli cu energia si apa” 900
641 ”Cheltuieli cu remuneratiile 3.000
personalului”
6451 “Contributia unitatii la 630
asigurarile sociale”
6452 “Contributia unitatii la 75
fondul de somaj”
635 “Cheltuieli cu alte impozite,” 22
taxe si varsaminte asimilate
6811 “Cheltuieli cu amortizarea” 345
628 “Alte cheltuieli cu serviciile 5.528
executate de terti”
628 “Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti” 30.000
Reflectarea in contabilitate a impozitului pe profit datorat de catre societatea B
Venituri totale 68.000 u.m.
din care:
- Venituri totale obtinute din activitatea proprie: 50.000 u.m.
- Venituri totale obtinute din asociere: 18.000 u.m
Cheltuieli totale 45.000 u.m.
din care: - Cheluieli totale din activitatea proprie: 30.000 u.m
- Cheltuieli totale din asociere 15.000 u.m
Profit brut: 23.000 u.m.
Cota de impozit pe profit: 16%
Impozit pe profit : 3.680 u.m.
691 “Cheltuieli cu impozitul pe profit” = 441 “Impozit pe profit” 3.680
Reflectarea in contabilitate a decontarii impozitului pe profit cu bugetul statului.
441 “Impozit pe profit” = 5121 “Conturi la banci in lei” 3.680